23 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 23 Eylül 1932 Reisicumhur Hz. dün Dok mabahçe sarayındaki dairele- rinde meşgul olmuşlar bir tarafa çıkmamışlardır. Ahmet Rasimin irtihali Kıymetli muharririn vefatı her tarafta büyük bir teessür uyandırdı En eski Türk muharriri Ahmet Rasimin ölümü memleketin her tarafında derin bir tessürle kar- gılanmıştar. Ahmet Rasim kuvvetli bir edip olmakla beraber aynı zamanda dünyanın en iyi kalpli insanlarından biri olduğu için ölümü en uzaktan tanıdıklarını bile pek ziyade müteessir etmiştir. Ahmet Rasim gazetecilik ve edebiyat hayatında yüze yakın eser yazmıştır. Onun bunca 8 dir temiz türkçesile, güzel anlatışı ile muhabbetini yucuları da bu öli duymuşlardır.) Rasimin cenazesi bügün Hey- beliadadaki köşkünden kaldırıla- .caklır. Cenazede o reisicumhur namına kâtibi umumi Hikmet B. Hürk dili tetkik cemiyeti namına umumi kâtip Ruşen Eşref bey, vali ve hükümet erkânı hazır bulu- macaklardır. Gazi hazretleri Ah- met Kasim beyin ölümünden çok acı duymuşlar ve merhumun ailesine Şu telgrafı göndermişlerdir. Dolmabahçe: 23/9/932 Merhum Istanbul mebusu Ahmet Rasim beyin kızları Rasime, Sadiye hanımlara ve oğlu Şeyda ve Osman beylere, Heybeliada, “ Değerli babanızın ölümü büyük kayıptır, çok acı duydum. Reisicumhur Gazi Mustafa Kemal Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. Istanbul valisine aşağıdaki telgrafı göndermişi “İstanbulun en eski temiz yazı ve irfan adam ve mebus Ahmet Rasim beyin vefat ettiğini tees- sürle haber aldım. Cenazesinin kâfi miktarda o polis, jandarma iştirakile kaldırılması, merasimde namıma hazır bulunarak ailesi bl buy Galip bey merhumun ailesine çu telgrafı göndermiştir. “ Yarım asırlık fikir ve irfan hayatımızın kuvvetli ve mümtaz. ışıklarından biri olan üstat Ahmet Rasimin zıyaını derin bir teessürl duydum. Maarif ve fan ele ına muhterem ailesine taziyet- Ferimi arzeylerim. ,, Istanbul matbuat cemiyeti de Ahmet Rasimin ailesine derin teessürlerini arzetmiştir. Üstadın cenazesi bugün Heybelideki köş- amda lisesi yanındaki camide namazı kılınacaktır. Abmet Rasim Heybe- lada mezarlığında ededi İstiraha- #ine kavuşacaktır. # Akşam merhumun ailesine bir daha derin teessürlerini ve tazi yetini arzeder. Gazi mükâfatı Eserlerin tetkikine dün başlandı tetkikine dünden) itibaren başla pılmıştır. Eserler bir heyet tara fından tetkik edilmektedir. Bu beyet hukuk ve edebiyat fakültesi müderrislerinden mürekkeptir. Tet- kikat teşrinievvel bitecektir. 'Mükâfat için heyete 9 eser verilmiştir. Fakat bunlardan 3 dört tanesi daha şimdiden tetkik harici bırakılmıştır. Mükâfatı ka- zanacak eserin sahibine 1500 lira verilecel nihayetinde Hiç yoktan kanlı bir vaka Üzüm seçmek yüzünden çıkan kavga bir kişinin yaralanmasile neticelendi Geçen salı gecesi Çarşıkapıda üzüm tartmak yüzünden bir kavga kata nazaran vaka şi Muammer isminde birisi alı gecesi sant 10 buçuk raddelerinde Çarşıkapıda'pazar yerine giderek orada seyyar satıcılık yapmakta olan Remziden üzüm almak iste- miştir. Pazarlıkta uyuşmuşlar ve üzümü tartmaya başlamışlardır. Kavga başlıyor Fakat Remzi teraziye fena zlim- leri doldurmaya başlamış, Muam- mer razı olmamış, iş büyümüş, ve kavgaya başlamışlardır. Bu br- rada Remzinin arkadaşı Ali de gelerek kavgaya karışmış ve üçü birbirlerine girmişlerdir. Kavgada Muammer epice hur- palanmış ve ayrılıp gitmiştir. Fakatiş bu kadarla kalmamış, Muammer kavgadan ayrıldıktan sonra Hafız Mehmet isminde bir arkadaşını alarak tekrar dön- müş ve Gedikpaşada Remziyi bulmuşlar, yeniden kavgaya baş- lamışlardır. Ikinci kavga Bu defa kavga daha şiddetli olmuş, üç kavgacı bağıra çağıra Çenberlitaşa doğru ilerilemeğe başlamışlardır. Yolda Muammerle kadaşı Hafız Mehmet, Remziyi epice dövmüştür. Remzi kendisini bırakmaları için Muammerle arkadaşına müte- addit defalar ibtarda bulunmuş ise de dinletememiştir. Bıçak çıkıyor Üçü birden kavga ederek Evkaf müdiriyetinin köşesini dö- nerlerken Remzi seri bir hareketle gizlice belinden bir bıçak çıkar- mış ve kendisini kolundan yake- lamış olan Hafız Mehmedin üzerine atılmıştır. Bu atış pek ani olmuş, Remzi elindeki bıçağı birdenbi olanca hizile Hafız Mehmedin koluna saplamıştır. Biçak kok daki şiryanları kesmiş ve Hafız Mehmet fazla kan zayi ettiğinden bayılmıştır. Bu esnada Remzi de kayıp orta” dan kaybolmuştur. Vakaya « polisler yetişmişler, bir halde bastaneye | kaldırı mıştır, Garih aranıyor Hastanede yapılan ameliyatla mecruhun © hayatı kurtarılmıştır. Carih Remzi derhal izini kaybet- miştir. Kendisinin Dizdariyede oturduğu ev tesbit edilmişse de burada bulunamarıştır. Zabıta Remziyi aramaktadır. Ismet paşa Başvekil bu akşam şark seyahatine çıkıyor Ankara, 23 (Hususi) — Baş- vekil ismet paşa bu akşam hususi trenle şark vilâyetlerine hareket edecektir. Başvekil Meraş, Gazi “Ayıntap, Urfa, Diyarıbekir tarikile Malatyaya gidecek ve Firat nehri üzerindeki büyük köprünün küşat resminde bulunacaktır. et paşa dün iktisat, mali a, ziraat vekilleri, Ankara olduğu halde Elma dağına giderek Ankaraya getirtilecek su bakkında tetkikatta bulunmuş ve Başvekil köylülerle uzun müddet görüşmüştü X Mühendis mektebi müdürlüğü Ankara 22 — Mühendis me tebi müdürlüğüne müderris Fikri beyin tayini âli tasdike iktiran etmişti Maliye vekili geliyor Ankara, 23 (Telefon) — Maliye vekil Abdülhalik beyin yakında Istanbula gitmesi muhtemeldir. Mübadillere bono tevzi Ankara, 22 — Emlâki etabli Rumlara verilen mübadillere ve- rilecek bonolarin sureti tevzi hakkında talimatname hazırlandı. Talimatname divanı muhasebatın tetkikine arzolunacak ve gelecek ay başında tatbikine geçilecektir. Kaçak rakı Dün bir fabrika meydana çıkarıldı Inbisarlar takibat müdürlüğünce alınan haber üzerin Fatihte Salih efendinin evinde mutfak içinde gizli bir rakı fabrikası ve bütün teferruatı tara ve bakırdan mamul 50 kilo hacmı istinbisinde bir rakı kazanı, rakı taşımağa mahsus hususi kaplar, fazla miktarda kaçak rakı ve küllyetli üzüm ibresi bulunmuştur. Bunlar inbisarlar takibat müdür- lüğü memurları tarafından müsa- dere edilmiş ve suçlu Salih efendi tevkif edilerek alâkadar polis merkezi tarafından ibtisas mah- kemesine tevdi. edilme! adliyeye teslim edilmiş Yeni tayinler Memurlar arasında nakil ve tahviller Ankara 23 (Telefon) — Trab- zon tapu müdürü Faiz bey Tekir- dağına, Tekirdağ müdürü S: bey Çanakkaleye, (Çanakkale müdürü Münir bey Trabzona tayin edildiler. “ Afyon evkaf müdürlüğne Mer- üdürü Mazlüm, Mersine Niğ- ü Sadık, Samsuna Maroş müdürü Refik, Maraşa İstanbul tahsilât mütetiişi Ali Hilmi, Niğ- deye sabık İzmir başkâtibi Şükrü beyler tayin edildiler. Jandarma miralayı Aziz bey talebi üzerine tekaüt edilmiştir. Hariciye memurları arasında Ankara, 23 (Telefon) — Ber sefareti başkülipliğine Nureddin bey tayin edildi. Kahire elçiliği sabık baş kâtibi Mahmut Sait bey merkezde baş kâtipliğe tayin edildi. Marsilya baş konsolosluk kançıları Haydar İskender, Lon- dra kançıları Safvet, Hamburg kançıları Fuat Hıfzı beyler mer- keze nakledildiler. Ihalât, valât, ihracat Son 15 gün zarfında ihracatımız arttı Gümrükler Umum Müdürlüğü İstatistik Müdüriyeti eylül ayının ilk on beş günü zarfında mühim ihracat Jimanlarımızdan başlıca ihraç 'maddelerimizin ihraç vazi- yetlerini te Yapılan e göre on beş gön sarlnda ihracatımız 4001478 liralık bir kıymet arzetmektedir. Ağustosun ilk on beş günü zar. fındaki ihracatın 777259 lira tut makta olmasına göre eylüldeki ihracatımız 3274166 lira fazla olmuştur. Eylülün ilk on beş günlük ihra- catını aşağıda gösteriyoruz: İnek ve manda 233,887, koyun ve keçi 191,464, yumurta 288,833, ham deri 43,397, av derileri 15,240, yün 35,200, tiftik 25,625, halı 62.912, arpa 76,054, üzüm 1,400,889, * incir 69,261, fındık kabuklu 9,352, fındık kabuksaz 383,118, zeytin yağı 19,665, tülin 875,910, palamut 57,062, palamut bülâsası 36,761, maden kömlürü 135,333, afyon 86,472 lira, Üç kavgacı ! İkisinin tepelerine bulaşık suyu boşaltılmış! Beyoğlunda (oturan Nebahat hanımla dostu Rıza bundan bir müddet evvel komşuları madam Maryamla kavga etmişler, araları açılısıştır. Dün gece Rıza ile Nebahat her nedense madam Maryanla bu maya karar vermişler ve ikisi birden kadının evine gitmişlerdir. Rıza kapıyı çalmış, açılması için bir müddet beklemiş, fakat kapı açılmamıştır. Rıza ile Nebahat evde kimse olup olmadığını anlamak üzere başlarını kaldırıp pencerelere ba- karlarken tepelerinden aşağı bir kova bulaşık suyu dökülmüştür. Ikisinin de üstleri başları ber- bat olmuştur. Riza barışmak üzere geldiği halde kendisine bu şel de muamele yapılmasından hid- detlenerek evin camlarını, çerçe- velerini parçalamıştır. Bu suretle madam İlaryamla yeniden kavga başlamıştır. Bereket versin polisler yetişe- rek kavganın büyümesine man olmuştur. Üç kavgacı yakalan mışlardır. Bir amele elektrik cereyanından yaralandı Kartalda çimento fabrikasının elektrik dairesinde çalışan iza efendi dün makineyi tamir eder- ken kendisini cereyana kaptırmış, mubtelif yerlerinden tehlikeli rette yaralanmıştı. Yangın İspirto fabrikasının şişe deposu yandı Paşahahçede inhisar idaresine ait ispirto fabrikasının şişe depo- sundan dün gece yangın çıkmış, ateş, deponun bir kısmile bir çok şişeler yandıktan sonra söndürük-) mliştür, Yangını söndürürken itfaiye çavuşlarından Mehmet çavuş da başından ağır surette yaralan» mıştır. Yangının, deponun — yanında bulunan dairedeki şişe kazanından Hafız Mehmet ifade veremiyecek | Türk-Yunan « (Baş tarafı birinci sahifede) Iki hükümet arasında hasıl olan itilâftan sonra verilen bu karar, Yunan efkârı umumiyesinde derin bir memnuniyet uyandırıyor. Çüne 'kti Yunanlılar bu ziyaretleri Türk- Yunan itilaflarını tatbik için en mükemmel ve en ameli bir tedbir olarak ad ve telâki ediyorlar. Çünki, daimi temas ve müte- kabil tanışma kadar iki milleti yekdiğerine sevdirecek ve müte- kabil hürmeti telkin edecek hiç bir vasıta yoktur. Iki memleketin askeri talebesi arasında bu te- masın teşmili fevkalâde bir ehemmiyeti haizdir. | Çünkü bu ziyaret, iki İ milletin artık aralarında | hiç bir harp çıkmıyacağı- na kani olduklarını gös- erir, Türk ve Yunan | milletleri, ancak kendi riyetlerini müştereken müdafaa için harbe giri- şebilirler, şeker fiati (Baş tarafı birinci sabifede) memleketin ihtiyacını temin ede- miyeceğini, fiatlerin daha ziyade artacağını iddia ediyorlar. Talimatnameye lüzum yok Ankara 23 (Telefon) — Gümrük ve inhisarlar vekili Ali Ranâ bey şeker, kahve ve çay itbalinin meni hakkında şu beyanatta bu- lunmuştur 5 “ Şeker, kahve ve çayın itha- Tini meneden yeni kararname açıktır, — talimatname o yapmağa lüzum yoktur. Kararname tasdik edildikten sonra tatbik oluna- caktır. Yeni kontenjan listeleri basıl- maktadır. Kararnameler geldikten sonra aglebi resmi gazetenin pazar veya pazar- tesi nüshi di Yeni kararnameler ve tüccar Iktisadi hayatımıza dair olan yeni kararnameler büyük asında memnuniyetle kı mıştır. Bilhassa kontenj: milyonluk ithalât müsaadesi büyük bir sevinçle karşılanmıştır. Bazı tile» carlar ticaret odasında toplanarak ait olan makamlara teşekkür tel grahı çekmeğe karar vermişlerdir. Ticaret odası özasından Hacı Recep bey yeni kararnamelerin yatını kurtaracağı Hacı Recep bey bir abide dikilmesini btiyük sanayi ve tica- rek erbabına teklif etmiştir. Tren kazası Bir tren yolundan çıktı sekiz vagon parçalandı Şark demir yollarında Muradlı ile Çorlu arasında, Muradlıya 3 kilometre mesafede 177 inci kilo- metrede bir kaza olmuştur. Ak pollu şeker fabrikasına kömür 'nakletmekte olan bir yük katarı burada yoldan çıkmış, sekiz vagon parçalanmıştır. . Nufusca zayiat yoktur. Kazaya sebep bir vagonu diğerine bağlıyan kancanın kop- masıdır. Bu suretle inişte serbes kalan bir kısım vagonlai le öndeki vagonların üzerine miş ve sekiz vagon yoldan çıkarak basara uğramıştır. Hat derhal temizlenmiş ve trenlerin seferleri muntazam bir surette İcra edilmiştir. Yola dö” çılkdığı anlaşılmıştır. külen kömürlerde toplanmaktadır. m RR