23 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Kontenjan Gümrükte kalan eşya Bir cazbantçının başına gelenler Dün ti. odasına bir cazbant artisti müracaat ederek kontem- jan usulünden müşkül mevkide kaldığını söylemiştir. Bu artistin şikâyeti şudur : Caz artistine Amerikadan bü- yük bir nota kitabı gelmiştir. Fakat bu zat, bu paketi, post haneden alacağı zaman, notamızın kontenjan listesinde © olmadığı ileri sürülmüştür. yet uzun bir muameleden postahane, bu paketin kitap olduğuna dair ticaret oda- sından bir mazbala istemiştir. Mazbata dün caz aş miştir. Amerikadan gelen nota kita bında, rı varmış kontenjan listesi tatbik edildiği ,gündenberi gümrüklerde pek ga- Fip hadisler olmuştur. Meselâ: Bir kanarya kuşu konten- jana dahil olmadığı için, gür lerce gümrük müdürü beyin odasında kalmıştı. Bundan başka, Sirkeci gümrü- günde kontenjana dahil olmıyan 6 köpek te bir ay beklemişti. Geçenlerde tahtadan bir ayı şeklinde oyuncak getirilmiş, kon- tenjanda böyle ayı yoktur diye gümrükte kalmıştı. Köylü sigarası Bazı köylerde sigara bulunamıyor Tnhisarlar yeti, kaçakçılığa mani olmak için köylerde 4 ku ruşa köylü sigarası satmaktadır. Fakat bazı kimseler, köy bak kallarında köylü sigarasını alıp şehirde satıyorlar. Iabisar idaresi köylü sigarasının şehirlerde satı masını öteden beri menetmişti, fakat buna rağmen köylü sig sının şehirde satılmasının önüne geçilemiyor. İsbisarlar idaresi, buna bir çare bulmak için, köylere verilecek tütün ve sigaranın miktarını tayin etmektedir. 100 evi olan bir köye 80 kilo tütün ve sigara verik mektedir. Fakat bu karar tatbik edildiği gündenberi, bazı köylerde, cıgara ve tütün buhranı hasıl, olmuştur. Meselâ Kilyostan aldığımız bir mektupta, bu köyde kâfi mikdarda tütün ve sigara bulunmadığı bil. dirilmekte İnhisar idaresi, bu köyde 100 ev bulunduğu için buraya da 80 kilo tütün ve sigara Kilyos köyü, balıkcılık mevsimlerinde tadır. Bu mevsimde, Kilyosta bin- den fazla balıkcı amelesi vardır. Bu vaziyet nda, Kilyosa ve- rilen tütün miktarı kâfi değildir. Buna bir çare bulunması lâzımdır. İngilterenin deniz inşaatı Londra 22 (A.A) — Bir filotila klavuzu ile & torpito muhribi ve 2 küçük torpil tarayıcısı inşası için kontratolar aktedilmiş olduğu amirallık dairesinde beyan edil. mektedi Manş denizini geçme teşebbüsü! Londra, 20 (A.A) — Londralı posta müvezzii Cliff, dün akşam Manş denizini geçmek üzere Dowres'ten suya girmişse de 8 saat okadar yüzdükten sonra teşebbüsünü terke mecbur ok muştur, GÜNÜN HABERLERİ Tütün mahsulü İzmirde bu sene yüzde 60 noksandır İzmir mıntakasında bu seneki tütün mahsulünün tahmini bitam bulmuştur. 1932 senesi mubam- men miktarile 1931 senesinde bilfül istihsal (edilen miktarın inbisar idaresi teşkilât. itibarle mukayesesi şöyledir : İN e Kilo Kilo Menşe 1000 1000 Seydiköy 450 601 Ödemiş, Adazide zoo 4350 Muğla 480 1821 Milâs 330 2190 Bodrum 40 49 Fethiye 9 6 Çine 40 66 Kuşadası 10 951 Söke 120 4sı Selçuk 0 7m Karaburun 170 328 Urla 25 595 Seleribisar 25 29 Alaçatı 0 70 Çeşmeme S0 485 Kemalpaşa 20 350 Burno: 80 180 Menemen 55 235 Foça 95 212 Bergama 150 663 Dölali 80 832 Man 20 1016 Kasal 40 491 Salihli 0 126 Cördes 80 235 Akbisar 1500 3500 Soma 350 219 Kırkağaç 30 275 Kula 6 164 Alaşehir 18 66 8311 23472 Listede görüldüğü veçhile bu Sene. İzmir mıntakasında tütün mahsulümüz geçen seneye nis- betle yüzde 65 az olacakdır. Karadeniz ve Marmara mntaka- larında tütün geç yetiştiği için tahmin muamelesinin — neticesi, henüz. alın: Iki katlı vagi anmıştar. Son zamanlarda Amerikada iki katlı vagonlar yapılmıştır. Bu nların tavanları yüksektir ve ;eride aşağıdakilerden Oo maada yukarıda da oturmak için mev- kiler vardır. Resmimiz bu vagon- lardan birinin içini gösteriyor. Liverpool'da arbedeler Liverpool, 22 (A.A) — Son dakikada alının haberlere göre, dünkü kargaşalıklar esnasında yaralanmış olan 8 sivil ve 7 po- İisin hastaneye kaldırılmış alduğu anlaşılmıştır. 16 kişi tevkif edilmi; Ma- Zazalardan kaldırılmış bir takım erzakın | yağma edildiği tesbit edilmiştir. Cenevre müzakereleri Alman metalibi nelerden ibaret? Almanyanın ilk talel hukuk müsavatıdır Berlin, 22 (A, A) — Havas ajansından: Alman hükümeti, tab- didi teslihat konferansına iştirak etmemek kararım muhafaza et- mekle beraber ordusunun yeniden tensiki demek olan beynelmilel diplomasi müzakerelerine iştirak! etmekten imtina eylemesinin müm- kün olmıyacağım anlamaktadır. Alman hukuk müsavatı tale- binde ısrar etmekte ve bu tale binin Versay muahedesinin be- şincl maddesi yerine tahdidi tes- lihata ait ai mukavelenameye ayrı maddeler ilâve edildiği tal dirde tatmin edileceği mütalâa- sında bulunmaktadır. Almanyaya bunun böyle yapılacağına dair kat'i teminat verildiği takdirde hemen Cenevre konferansındaki mevkiine avdet edecektir. Bu ğine metalibi ileri sürmektedi Alman ordusunda askeri hizmet müddetinin 6 seneye indirilmesi, halihazırda Almanya olan. silâblara ve bil topli tanklara ve tahtelbahir- lere ait olan memnviyetin uzun ve fakat muayyen bir müddet sonra kaldırılması, süvari kuvvet leri yerine motosikleli bölükler Mançuri devleti Japonyanm tamımasından hadis olan son vaziyet Londra 22 (A.A.) — Morning pots gazetesi yeni Mançuri dev. etinin Japonya tarafından tamn- ması yüzünden hadis olan vaziyeti gözden , geçirmekte ve bunun İngiltere hükümetinin ergeç tetkik ve bu baptaki hükmünü ita et mesi lâzm. gelecek olan nazik bir mesele olduğunu yazmaktadır. Bu gazete diyor kk Tarihi poktal nuzardan yeni devlet icra meclisi reisi olan pre Poi - Yi'nin Mançuri üzerindeki hukukunu ileri sürmekte gerek Çinden ve gerek. Japonyadan daha ziyade salâhiyeti vardır. Zira, Mançuri, prensin meşru va- risi bulunduğu Mançu hanedanı nın irsi ve şabsi hassı idi. Hakikati halde riyaset kürsü- sünün arkasında iktidarı temsil eden Japonyadır. Nasil ki, Mısır. da kralın tahtı arkasında iktidarı elinde bulunduran | İngilteredir. Morning Post, bundan bir müddet evvel Rusya Mongolistanda yeni bir Sovyet devletleri vücuda ye- tirmiş ve fakat ne Çin nede Milletler Cemiyeti bunu biç bir suretle protesto etmemiştir. Mançuride tesis edilen Japon ayesini muhik © gösterecek cihet, © havalide emnüselâmetin bu âsayişin teessüs etmesi ve memlekette Çin cumhuriyetinden bekliyebileceği idareden çok mü- kemmel bir idare bahşedilmiş olmasıdır. , Izmirde ekmek fiati yükseldi Izmir, 21 — Fırıncılar cemiyeti belediyeye müracaat ederek firin- ların makine ile işletilmesi için müştereken tetkikat yapılması istediler. Buğday fiatlerinin yükselmesi üzerine ekmek fintine 20 para Zammedilmiştir. Büyük milli roman | O gün, aylık almak için Istan- bula inmiş, 378 kuruştan ibaret tekalit maaşını keseye indirmiş, Beyazıttaki sıra kahvelerden birin- de, çaya susamlı. simit batırıp karnını doyurdukdan sonra, suda Pişmiş mısıra o imrenerek, en irisini, © zerinde tek bir tane kalmayıncaya kadar, göğdeye yavarlamıştı. Daha mısır koçanı elinde iken Sancısı tutunca Üsküdar gözüne yediremiyerek, — kıvrana kavrana, Cerrahpaşadaki eve düşmüştü. Şimdi yedikleri hazmalmuş, bir az kendine gelmişti. Yatağından kalktı, oda, sokak: taki hava gazı lAmbasından epice aydınlıkta, “Açlıktan, içi öyle kazım kazım kazınıyordu ki... Bir dilim ekmekle biraz katık bulabilse.. Gece yarısı, herkesi uyandır. maktan çekinerek, ayaklarının ucuna basa basa, kapıyı buldu. usul usul tokmağı çevirdi sofaya çıktı. Madamın yattığı misafir oda- sının kapısı aralık; içeride limba yanıyor. Aşağıya inip mutfaktaki teldo- laba kadar başvurmayı tasarla dar gelmişken yürüyemedi; adımını atamadı. Aksı şeytan ayağını çeliyor. Misafir odasında, bu. saatte lâmabanın ne işi var?.. O Neden yanıyor? Pıtırdı etmek ne gezer, | bile almıyordu. İ Sofanın karanlığında, bir haya- | let gibi kayarak aralık duran ka- pıya yaklaştı | Tieye titriye kafasını uzatır İ uzatmaz, elektrik çarpmış gibi birden irkildi. Madam Viyolet, lâmbayı orta- daki masanın üzerine koymuş; Yanı başına koltuğu çekmiş. Kıyafeti, hemen hemen, Havva anamızınkine yakın; yani biraz daha dişini sıksa anadan doğma hale gelecek. Arkasında, göği nefes sünüm yarısın- 23 Eyi Harp zengininin Gelini Mubarriri: Sermet Muhtar g Hacı Dayının ağzından lâyenkati mırıltılar dökülüyordu, dan aşağıya sarkmış bir gecelik gömleği. Çorapları fırlatmış; çıplak ba- çaklarının “birini bir sandalyaya dayamış; ötekini büküp üzerine kafasını eğmiş. Tırnaklarını törpülemekle meş- gul. Madam vücudunun etliliğinden ve karnınm şişmanlığından, bir türlü ayağın © yaklaştıramıyor; ıkına sıkına, ter içinde çabalayıp duruyor. Hacı dayi şimdi de kendini kaybetmişti. Farkında olmayarak, gayrı ihtiyari — Allahü ekber, Saybasmı ba Kendini tutamıyor, dişsiz ağzın- dan lâyenkati mırılılar dökülü- yordu. — Allahü cemilün yakibbül. rullabi, Estağfurullahellezi 1. Hacı dayının gözleri gitlikçe kararıyor, karşısında, sarılı, yeşilli, pır pır aşıklar uçuyor, her âzası Sapır sapır titriyordu. İçini de öyle bir hararet bas- mıştı ki. Dudakları kurumuş, dili yanı- bademcikleri uzamış gibi yor; boğazına batıyor; yutkunamıyor. Rahat nefes te alamıyor. Tıka- nacak gibiydi. — Rüya mı görüyorum, yoksa Cenneti âlâdaki perileri mi müşa- diye hede ediyorum! oğuşturuyor, Allah|., Allah. yordu. Madamın bir şeyden haberi kok. Koltuğun üzerinde rahat edemediğinden yere bağdaş kurdu. Şimdi, ayaklarını daha kolay kaldırabiliyor, istediği gibi büküp uzatıyordu. Dan, dan, dan... Saat üç. Hava lodostu. Öyle ağırlk ve- bunaltıcı bir sıcak vardı ki, gözlerini Allah. muhakkak yağmur sıkıntısı, Göğte ara sıra şimşek çakıyor, derinden derine gök gürültüsü işidiliyordu. (Arkası var)