12 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKSAMDAN AKŞAMA “Yenileşme hastalığı ve “Eski kalma illeti,, Bazı insanlarda, “yenileşme hastalığı,, vardır. Güzel olsun, olmasın; faydalı olsun, olmasın; irşey duydular mı, mutlaka kesilirler. Manasız, Yütü- rist şiirleri, biçimsiz kübik bina- ları, saçmasapan © İmpressionist tabloları, anlasınlar, anlamasınlar, sirf yenidir diye beğenirler. Na- gehzuhur şairlerden Ilhami Refrefi beyi, - aade yenilik rüchanından dolayı - Nedim ve Fuzuliye üstün görürler. Baş gösteren her mo- bu meyanda Almanyadaki gı da, taraftardırlar, Ga liba, sevgililerini de değiştirirler. Bazı insanlarda da, bunun aksi olarak, “Eski kalma hastal yardır. Bunlara, dünyayın dön düğü haber verildiği vakit, Galile'yi yakmağa kalkışmışlar. Gemilerde yelken yerine buhar kullanacağını söyliyeni mehtaba almışlar. o Trenin o demiryolunda etmişler. Mikrop sözünü duyunca kahkahaları koparmışlar. Hilâfetin kalkmasını, harflerin değişmesini mubal görmüşler! Bu iki tarz düşünüş te insanları yanlışa sevkeden zihniyetlerdir. Bunlara mensup vatandaşların kendilerini / tedavi ettirmelerini tavsiye ederim, İşte yeni bir fırsat var: Herkes, kendini muayeneye tabi tutabilir! Kısa bir zaman zarfında, meselâ bir emri yevmi ile, bir kanunla, şimdiye kadar konuştuğumuz lisa- nın kaldırılmasını, canım Istanbul şivesi ve lehçesi Kazan tatarca- sma benziyen apkızlıkıpkızlı bir Şiveyle anlaşılmaz. sözler söyle- memizi ve yazmamızı isteyenler, *« yenileşme hastalığı , na müpte- lâdırlar. Halâ “gıllıyışlı, , “zatalinizl,, , “bendei kemine kemterli ,, , “ye- minen lebi deryalı,, bir osmanlıca kullananlar; ve, dil inkilâbını “ka- zıklarım,, , yok bilmem “ önlü oturak , diye alaya alanlar “Eski kalma hastalığı, na müptelâdırlar, Ikisi de hastalıktır. Her hastalık müptelâları gi bu hastalıkların müptelâları di iyileşmenin yoluna bakmalıdırlar, Birinciler, eskiden iyi vefaydalının muhafazasını, ikinciler de, yeniden iyi ve faydalının benimsemesini öğreninceye kadar, ruhi tedaviye devam etmelidirler, Bir sarhoşun yaptıkları Dikran isminde birisi evvelki gece Beyoğlunda son derece sar- hoş bir halde öteye beriye saldı- rırken polisler tarafınden yaka lanmıştır. Üzeri aranınca bir dolu tabancâ ile bir bıçak bulunmuştur. Pazar yerleri Belediye bu hususta tetkikat yapıyor Belediye müdürlüğü gelrimizde aşılan. pazar yerler kında tetkikat yapmıştır. P, yerleri değildi. Buralarda pazar kurmak eski göre im edil. yerlerini bi ihtiyaca göre ıslah etmek içi i bazı esaslar hazırlanması mek, şehrin daha hangi yerle- de pazar yeri açmak lâzım iği hakkında bir de rapor zırlıyor. Belediye riyaseti bu raporu tetkik edecektir. Belediye, ileride meyve ve sebze ile erzaka sit bir hal ku- Tacağı zaman pazar yerlerile hal arasında bir rabıta olmasını te- mine çalışa: Buğday fiat Buğday fiatlerinde yükseliş | vardır. Dün sada yumuşak buğday 6 kuruştan 7 kuruşa ka mıştır. Sert buğdayların 6 kuruştan 6 kuruş 25 kadar çıkmıştır. paraya Sebep ne? Bilet soran memuru dövmek istemiş! Geçen gün Haliç vapurlarından birinde garip bir vaka olmuştur: Haliç şirketinin 6 numaralı v: puru Eyip iskelesine yanaştığı sırada vapurun “kontrol memuru Alâeddin efendi yolcuların bilet- lerini kontrol etmek üzere 1 inci mevki salona girmiştir. Memur sıra ile biletleri zımba- larken sıra yolculardan 25 yaş larında bir gence gelmiştir. Memur bileti isteyince bu genç il bile vermeden birden- ga kalkıp Alâeddin efen- dinin üzerine atılmıştır. Alâeddin efendi kendini koru- maya vakit kalmadan meçbul genç memuru dövmeğe başla Bışlır. Bu sırada diğer yolcular araya girmişler ve kavgayı ayırarak bu genci yakalamışlardır. Bu genç Eyip iskelesine kadar zorla zaptedilmiş ve Eyipte polise teslim edilmiştir. Gencin niçin memuru dövmek istediği araştırılıyor. Çalınmış mal satan biri yakalandı Seyit isminde bir adamın öte- den beriden çalınmış malları alıp bunları kârla satmakta olduğu anlaşılmış ve kendisi yakalanmış- tir, Seyit evrakile beraber 4 ünl ŞEHİR HABERLERİ Muallimler Açıkta kalanlar yeni vekile müracaat ediyorlar Eski maarif vekili Esat beyin istifasından bir gün evvel ecnebi ve — akalliyet — mekteplerindeki Türkçe muallimlerinden üç yüz den fazlası, vekâletçe tayin edilen bazı şartları haiz olmadıkları için kadro dışında kalmışlar ve yer lerine diğerleri tayin edilmişti. maarif vekâ- letine tayin edilmez bu vaziyetle karşılaşmış ve vazife- lerine nihayet verilen muallimlerin kalmıştır. Şahsi olarak yapılan bu müracaatlardan başka ecnebi ve akaliyet mektepleri Türkçe mual- limleri cemiyeti namına ayrılan bir heyette maa ini ziya retle temennilerde bulunacaktır. Heyet, beş sene muallimlik yapanların müktesip haklarını ka- nunla tanındığı halde 300 mualli- min açığa çıkarılmasının kanunun ruhuna muğayir olduğunu, bunlar rın yerine tayin edilenlerden mi bim bir kısmının kanuni şartları haiz olmadığını anlatacaktır. Maarif vekili Reşit Galip bey, üç yüz muallimin bu suretle bir- den açıkta bırakılmasından müte- essir olmuştur. Vekil bey Anka- raya gidince, haksız olarak çıka- rılanların mağdur olmamaları bir şekil bulmağa çalışacaktır. Beyoğlunda pis ve karanlık bir sokak Beyoğlunda, büyük caddeden aşağı doğru inen Linardi sokağı isminde bir sokak vardır. Burası Belediye tarafından o tamamile ihmal . edilmiştir. Sokak baştan başa pislik içindedir. Geceleri bir lâmba yanmadığından karanlıktır. Bu şokakta oturanlardan bir çokları matbaamıza © müracaat ederek belediyenin nazarı dikkatini celbetmemizi rica ettiler. Beyoğ- lunun göbeğindeki bu sokağın bir parça ıslah edileceğini ümit ederiz. SENELİK 1400 karup 7700 araş SAYLIK 750 » SAYLIK 400 >. 1 AYLIK 150 > : map” Abone Deretleri doğrudan doğruya AKŞAM idare namına “Adrer tebdili için yirmi beş ke ruşluk pul göndermek lazımdır. Gamazlahır 11 — Rumuhızır 160 5, kazak Gineş Öğle İdi Akşam Yatar 1048 V2Aİ 626 SM İşe Va. ene 67 ODA OP AZ 107 Babıâli civarı 5 okağı 18 No. Para yetişmedi Üsküdar hastanesi ne zaman açılacak? Üsküdar cihetinin / hastane ihtiyacını temin etmek üzere Zeynep Kâmil bastnesi tamir edilerek açılacaktı. Şehir mec- lisi bunun için bütçeye tah sisat koymuş ve hastanenin tamirine başlanmıştı. Fakat tamir için konulan paranın yetişmediği | anlaşılmış ve hastanenin senelik masrafına ait tahsisattan da miktarının da yine | hastanenin tamirine sarfedilmesi © münasip görülmüştür. Bu zaruret karşısında verilen tahsisatın sene sonuna kadar yetişebilmesi için hastanenin daha geç açılması muvafık görülmüştür. Hastanenin, iki mütehassıslık müs- tesna olmak üzere bütün kadrosu tamamlanmıştır. Hastane kânunu- ni sonlarına doğru açıldığı tak- dirde verilen i ahı sene sonuna kadar yetişecektir. Bunun için belediye hastanenin açılma merasimini 1 şubat tarihinde yap- mağı düşünüyor, Katil kim? Merkez efendi cinayeti tahkikatı Burada üç gün evvel Merkez efendi mahallesinde bir cinayet olmuş, Kadıköylü Resul oğlu Hasan isminde bir genç öldürül müştür, Cinayete polis, adliye “ve jan- darma dairesi vazıyet etmişse de katiller bir türlü bulunamamış Vaka etrafında gerek polis şube cinayet. kısmı ve gerekse jandarma karakolu etraflı tahki- kata devam etmektedir. Şimdiye kadar yapılan tahki- i r yakalanmıştır. Bu iki ifadeleri alınmaktadır. Mahkümlar Hapishanede © mahkümlardan | muayyen müddetini ikmal eden- lerin dişarıda serbes çalışmalarına müsaade edilmek hasusunda bir karar verilmiş ve mahkümların sicillerini tetkik etmek üzere bir komisyon teşkil edilmişti, Bu komisyon serbes çalışal mek * için kanunen lâzimgelen et müddetlerini ikmal bit etmiş ve bunların bir listesini yapmıştır. Tanzim olunan liste vekâlete gönderilmiştir. Vekâletten gelecek emre göre bu mahkümlar hak- | İ | mağazalardan ! metse > çoğumuzda tn almak, gibi r bir hikmeti, Ucuzdur. vardır illeti, Darbı meselinden anlaşılıyor ki bulillet bizde pek eskidir ekseriya bir malın satılmaması için çürük olması, bozuk olması, bayat o ması sebep teşkil etmez. Bir çok mallar ucuzluğundan (satılmaz. Bazı iseler nazarında ucuz ok mak bayat olmaktan, çürük ol. maktan, bozuk olmaktan daha büyük 'bir kabahattır, Bilmez mi- ii K ve mal için Tarz etin yahnisi..,Deriz ve birden kırıp geçer bizi aldatacak dükkânlar ararız. Hattâ gayet iyi bilirim. Bir İ şık hanım Beyoğlunda büyük in vitrininde bir elbise görür! — Aman ne şık şeyl Ve hemen dükkâna girip elbi- senin fiatini sorar. er içeride elbise için 75 yahut 1! dese- ler mesele yoktur. El lığı hanım efen: kat daha ye yüzünden 125 - 150 kuruşa enfes ipekli çoraplar (Odururken bir yanık, batlâ belki de akmak üzere bulunan çoraplara 5 - 10 lira verirler. Bazı kurnaz esnaf, balk- taki zevk haline giren bu illeti keşfetmişle “ Pahalıdır vardır bir hikmeti, Darbı meselini kendilerine ticaret düsturu yapmışlar, fatlerine yüzde yüz elli zam yapmışlardır. Sırf bu bahalııklarından dolayı bu dükkânlar meşbur olmuşlar, müş- teri tutmuşlardır. Birçokları paha- Ildır diye bir kunduracıyı, bir gömlekçiyi tercihederler. Pahalı almak, aldatılmış olmak bizde her nedense bir kibarlık meselesidir. Halbuki hanımlarımız bilmiyor ki ucuz etin. yahni şi değil İcuzluğu bilâkis tatlı olur.. Tatlı, kibarlık addedelim, Hikmet Feridun — Vergiler niçin çoğalıyor? — Çünkü yerli mahsulleri mizi yemiyoruz da ondan. — Saçmalama... Vergiler artmasile, yerli mahsullerimi yememiz arasında ne münase- bet var? —Var yal Hem nasıl? Üzüm, incir, fındık gibi yerli mab- Sullerimizi satamıyan veya yok pahasına satan köylü, devlete borcunu ödeyemezse ir iler artar. Şehirli vatandaş! Vergilerin artmasını istemiyorsan üzüm, ir, fındık ve diğer mahsı lerimizi ye, köylünün malına müşteri oll MILLİ IKTISAT VE TASAR- RUF CEMİYETİ A.B. — Mademki evlenmeye ka: r verdin, sana tavsiye edeyi Modadır diye sakın kadınla evlenmel... zaif bu ayıs”19 uncu w Benim kadar... .. Hattâ daha Fazla bir kadınla evleni kat elisesinden üç kat çocuk elbisesi çikar