24 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi Hz. Ankarada samimi tezahüratla karşılandı Ankara 23 (A. Relsicum- bur hazretleri beraberlerinde Baş- vekil İsmet paşa bazretlerile ha- Biciye vekili Tevfik Rüştü, dahiliye vekili Şükrü kaya, iktisat vekil Celâl beyler bulunduğu halde bu gün saat 12,15 te şehrimize avdet buyurmuşlar ve istasyonda büyük erkâı harbiye reisi müşür Fevzi Pş. Hz. le vekiller, mebus- lar sefirler, mülki ve askeri erkân tarafından karşılanmışlardı Gazi Hz. gerek muvasalat ve gerek istasyondan müfarakatla- rında istasyonun iç ve dışında toplanmış olan binlerce halk ve esnaf teşekkülleri tarafından çok samimi tezahüratla karşılanmış, piyade, süvari, jandarma ve polis kıtaları tarafından selâmlanmıştır. Türkiye - Fransa Fransa ile itilâfnameler imza ediliyor Fransız sefiri kont de Cham- brun cenapları bugün Ankaraya haraket edecektir. Sefir cenapları Ankarada o hariciye ( vekâletile temas ederek hazırlanan Türk - Fransız İnameleri hakkında görüşecektir. tilâfnamelerin bir kaç güne kadar imza edilmesi muhtemel Yangın başlangıcı Dün gece saat saat üçte Gala- tada Yelkenci yandıktan sonra söndürülmüştür. Tablası düşerken Beşiktaşta simitçi (o Mehmet dün camekânl simit tablası başinda © dolaşirken rüzgârdan tabla devrilerek parçalanmıştır. Mehret tablayı tutmak isterken karılan cam parçaları başına sap- lanarak ağır surette yaralanmıştır. Gişeyi soymuş Paraları kişeden nasıl aşırıyormuş? Halıcoğlunda garip bir şekilde bir gişeyi soyan bir hırsız yaka- lanmıştır. Vaka şöyle olmuştur. Haliç şirketinin Halıcıoğlu gişe- sine bir müddetten beri bir hırsız dadanmıştır. Gişe memuru Nari efendi uzun müddetten beri gişe- deki paraları hesap ederken daima paranın açık çıktığını görmüş ve ihtimalini düşünerek gizlice tah- kikata başlamıştır. Nuri efendi evvelki gün yolcu- lar iskeleden çekildikten sonra oralarda bir adamın dolaşmakta ve gişeyi gözetlemekte olduğunu görmüştür. Nuri efendi bundan #üphe ederek derhal tertibat arasındaki ticaret itilâfnam, mıştır. Tagiltere ile Sovyet Rusya ara: geçen sene bu ibracat 7 milyon lirasını bulmuştu. Londra, 23 (Hususi) — Mançuri- den gelen haberlere. göre Çin gönüllü kuvvetleri her tarafta şiddetli taarruzlarda tadır, N Bu kuvvetler Mançurinin mühim merkezlerinden olan Tsitsikar şeh- rine hücum etmiştir. Şehri ele geçirememiş olmakla beraber o bavali kâmilen Çin gönüllülerinin nüfuzu altındadır. Moskova 23 (A.A) — Ceneral Sulinvenin kumandası altında 27 eylülde Mançuri hükümetine karşı taarruza geçen Çin gönüllü ordusu bulunmak» 24 Italyan tayyaresi seyahate çıkıyor Roma 23 (A. A.) — Italya tayyarecileri tarafından icra edi- lecek olan ve geçen yaz mevsi- minde pek çok bahsedilen mühim tayyare seferi yakında yapıla caktır. Yapılacak seyahat, saatte 200 kilometro süratle uçacak olan 24 tayyare tarafından icra edileçek bir devri Alem seyahatidir. Almanyada siyasi arbedeler Bochum 23 (A.A. ) — 30 ko- münist, | İntikap © propağandası risaleleri tevzi etmekte olan 40 maziye bücum etmişlerdir. Müsa- deme ancak 2 dakika kadar de- vam etmişse de polis 4 nazinin ağır surette yaralanmış olduklarını meydana çıkarmıştır. M. Samuel Insullün vaziyeti Alina 23 (A.A)— Insull mese- lesinde yeni bir safha ortaya çık- mışır. Yunan - Amerikan iadeli mücrimin muahedena, mu- saddak suretleri teati edilmek Üzere Washingtondaki Yunan s6- firine gönderilmiştir. Fakat şurasını hatırda tutmak icap ederki, tevkif müzekkeresi Atinaya geldiği zaman M. Iasuli'ün indesine karar. verebilecek olan yegâne makam, Yunan adliyesidir. Amerika teslihat mütarekesinin uzatılmasını kabul ediyor Vaşington 23 (A.A) — Amerika demir teslihatı mütarekesini 1 mart 933 tarihine kadar temdidini kabul etmektedi. Söylendiğine göre resmi mah: filin bu temditten maksadı te: hatın tahdidi konferansına deniz teslihatının tahdidi imkânını Hale daki ticaret son senelerde artıyordu. 1929'da Ingiltere Rusyaya 3 milyon 700 bin sterlinlik mal göndermişti. Halbuki şetmektir. miurahhaslarının go İngiltere son devrinde Churcl bilecektir. Rus; sovyet Rusya bi da devam edece 100 bin ingiliz bütün Japon tebaası tevkil etmiş ve bunların Sovyet Rusyaya gönderilmesi hakkında Japonya- nın Mançuri istasyonundaki kon- solosunun ricasını reddetmişlerdir. Bunun üzerine Japon hükümeti Sovyet — hükümetine © müracaat ederek Japonya tebaasın serbes bırakılması ve Sovyet Rusyaya gelmeleri için ceneral Sulinvenin nezdinde tavassutta bulunmasını Tica etmiş ve Sovyet hükümeti de münhasıran insani maksatla Ja- ponyanın bu talebini kabul eyle- Zelzele Halikidikya yarım adasında yeniden zelzeleler oldu Atina 23 (Hususi) — Hali- kidikya yarım adasında yeni- den şiddetli zelzeleler olmuştur. Son zelzelede mühim hasara uğramış olan bir köyde henüz yıkılmamış olan evlerde yıkıl- mıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Zelzele balk arasmda büyük korku uyandırmıştır. Yunan buhranı Küçük fırka reisleri kabine yapacak — Yunanis- tanda siyasi buhran devam ediyor. Son vaziyete göre küçük fırkalar reisleri tarafından bir kabine teş- kil edilmesi mubtemeldir. Beynelmilel hitabet müsabakası | New York, 23 (A.A.) — Bey- nelmilel yedinci hitabet müsal kasını Paul Domine isminde genç bir fransız kazanmıştır. Mumai- leyhi bir Amerikalı ve bir ingiliz takip etmektedi, Almanyada otomobil hırsızlığı Berlin 23-— Son günlerde oto- mobil hırsızlığı çoğalmıştır. Rei: cumhur bunların faillerinin giç detie cezalandırılmaları hakkında bir emirname neşretmiştir. Fransız parlamentosu toplanıyor Paris, 23 — Mebusan meclisi salı günü toplanacaktır. İptida harici siyasete ait istizah takrir. Munhedenin feshi Oltava konferasında Kanada ıstarının neticesidir. Rusya bu yaziyet karşısında icap eden tedbirleri alacak, İngiltereye verdiği siparişler de kesecektir. kararile, iktisadi buhranın en bat hil siyasetine dönmüş oluyor. Fakat Soyyet idaresi bu gibi hadiselere mukavemet ede- ya kâfi derecede kuvvetlid.. ve litün entrikalara rağmen inkişafın- ekti Mançuride vaziyet karıştı Çin gönüllüleri şiddetle hücum ediyor, Japon tebaası müşkül vaziyette Sovyet hükümeti 15 teşrinlevvel- de jeneral Sulinvenden Japon tebaasının serbs bırakılmasını ve Sovyet Rusyaya gelmelerine mü- #aade edilmesini rica etmiştir. Jenenal Sulinven dün verdi cevapta Sovyet hükümetinin ri bulunmak suretile kendisi verdiği oşerefe (teşekkür Oet- mekte ve kadın ve çocuklarla Çin ordusuna karşı barekâtta bu- lunmamış Mançur laresinde hizmet almamış bütün Japon erkeklerinin serbes bırakılmasını ve Sovyet Rusyaya girmesini kabul etmek- hareket mıntakasında O bulunan | mişti te olduğunu bildirmektedir. Devri âlem Balkan sulhü Romanya hariciye nazırının bir nutku Bükreş, 23 — Üçüncü Balkan | konferansının dünkü celsesinde | hariciye nazarı M. Titulesco mühim bir utuk söylemiştir. M. Titulesce bu nutkunda evvelâ murahasları | Romanya kral ve hükümeti tara fından selâmlamış sonra hülâsa tanda demiştir ki: “ Hakiki sulhü elde etmek için sarfedilecek gayretler uzun alrer. Bu mücadelenin büyük düşmanı olan şüphe ve ümitsizliği ortadan kaldırmak lâzımdır. Balkan devletleri arasında ya- pılacak her türlü anlaşmanın mik eller cemiyeti çerçivesi içinde yapılması lüzumunda hepiniz ısrar etmiş bulunuyorsunuz. Konferansınızda | temsil edi mekte olan bütün milletlerin ara- moda buyün menfant birliği olda Hunu hiç kimse inkâr edemez. İ Fakat bütünbu milletlerin müş terek tarihleri müşterek medeni- etleri vardır. Ekseriya düşünüş ve anlayışları hattâ yaşayış tarzları, sanatları, görleri, musikileri birbirine çok benzer. Mazide beynelmilel tahrikâtın ocağı olarak telâkki edilen Balkan- larda bugün sulh binasının temek leri atılacaktır 78 kişilik bir aile Belgrat 23 (A.A) — Sarajevo'da bir yortu münasebetile bir araya gelmiş olan bir aile efradının 78 kişiden ibaret olduğu görülmüştür. Ancak 70 yaşında olan sile reisi ile zevcesinin etrafında 16 çocukları, 62 torunları ve 15 torun leri müzakere edilecektir. çocukları toplanmıştır. mg o Maja Ayam 24 Teşrinievwel 1932 Bu Sabahki Telgraflar Rus- ingiliz münasebatı ingilizler ruslarla ticari münasebatı kestiler, ticari anlaşmayı bozdular Moskova 23 — Ingiltere hübümeti Rusya ile feshetmiştir. Bu suretle İngiliz - Sovyet ticaretinin temelleri yıkıl- mıştır. Bu hareket Rusyada fena bir tesir Japonya ile ticaret Japon sefareti bu hususta ne diyor? on sefareti ateşe kömmersie yalliğinden şu mektubu aldık “Japonya ile ticaret, serlâvhası ile “Akşam, gazetesinin 16 teşe Finievel tarihli nushasında neşr olunan makale münasebetile ve gazetenizi okuyanlarca sui tefehe büme mahal kalmaması için bere vechifti bazı izahat vermek ister rim: 1) Japonye bu sene Türkiyex den yarım milyon. liradan fazla kiymette afyon satın almıştır. Bu alış, gümrük — istatistiklerinde . Bunun sebebini bilmis vukubulduğun dan dolayıdır. 2) Afyon ve tütün, Japonyada hükümet inhisarı altındadır. Binas enaleyh nümuneler, ithalâtçı te lere degil, fakat doğrudan doğ- ruya inhisar idaresine gönderil. Nümuneler hanği ithalatcı tacirlerin talebi üzerine gönderile miş ise denk ve ya balyaların üze- rine bu tacirlerin isimleri yazılır, Aksi halde bu eşya müsadere 3) Doksan milyondan fazla nu- fusu olan Japonya pamuk ve yün ve tiftik ve zeytin yağı ve pala mut ve saire gibi bazı Türk mahe sulâtı için istikbali böyük bir yeni pazardır. Sizin tacirleriniz, maatteessüf şimdiye kadar japon. lar tarafından vekubulan müras kâfi derecede dikkat tiftik gibi bazı türk mahsalâtinı bilvasıta Hamburg ve Amerika gibi diğer pazarlardan satın almağa mecbur oluyor.) Bunun sebebi, Japonyanın emtia cins ve nevinin yeknesaklığı itibariyle © tam (teminat ile diğer memleketlerden satın alabik- mesidir. Türkiyeden ihracatı tez- | yit etmek: için, başlıca mabsulâtı “Standardize, etmek bir lüzumu Acil olduğu ve bu suretle ecne- bilerin Türk mustabsil ve ihracat tacirlerine doğrudan doğruya ve daha fazla emniyet ve itimat ile sipariş verebelecekleri zanmında ayan Müşkül kğ şeyler, türk çifçileri tarafından en ziyade aranılan pamuklu mensu- eat gibi şeylerdir. Bu mensucat, diğer memleketlerinkiler o meya- nında en ucuzudur. Japonya bu malları tedarik ve ita etmezse, Hürke çifçileri ayni eşya için yüzde yirmi ilâ otuz daha fazla para vermeye mecbur olurlar. 6) Japonya hâlâ serbes ticaret taraftarıdır. Bizde kontenjan ve ya takas usulü yoktur. Biz mere- den en ucuz mal alabilirsek ora” dan satın alınz ve bizim malları: mız için nereden hakiki talep Yaki olursa oraya onları satarız. Ihtiramatı mahsusamın kabul buyurulmasını— rica © ederim efendim. Rıza Servet beyin cenaze merasimi Vefatı haberini dün kaydetti imiz doktor Rıza Servet beyin cenazesi dün Maçka kabristan defnedildi. Merasimde doki seven, dostları, bir çok güzide zevat vardı. Cenaze defnedilirken merhum dostlarınd noter Servet Yası bey: “Ey dostlarının zevk, m Rıza |,, hitabile müessir bir mu söylemiş, “ lütüf ile neşe seninİğ| toprağa gömülüyor,, diyerek hazıt bulunanları ağlatmıştr.