18 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Teşrinisanl 1932. İngilterede salâh başlangıcı hissolunu-. yor - Amerikada buğday zeriyatı iyapılmıyacak İngilterede muhte abval ve âmillerin bir yere gel mesinden Londra esham bors sında birden bire fiatler yüksel ritir. Bu avamil arasında mühim eşya fiatlerinin yükselmesi Nev - York esham borsasında reisicumhur intihabını müteakip fiatlerin © kuvvetlenmiş — olması vardır. Mühim bir amil de harp borç- larına dair İngilterenin Amerikaya verdiği notadır. Bu ve Fransız hotasının. neticesi | ölarak harp borçların müsait bir surette hal- ledileceği hakkında Londranın mali mahafilinde kuvvetli ümitler peyda olmuştur. Komünist gazetesi harp borç- larının on senelik tarihini meşret- miştir. Burada harp borçları gibi ticari ve karşılığı olmıyan hususata ecnebi parasile yapılan bü #ediyatın — beynelmilel | iktisadi âlemde / karışıklık çıkarmaktan kalmadığı ve bundan hem alacaklı bem de borçlu memleket lerin © mutazamrır “ve müteessir olduğu ispat edilmiştir. Iş adam- ları bu hakikati bir çok seneler akdem anlamış veilân etmişlerdir. Fakat devletlerin salâbiyettar ricali bu gibi mütalâalara kulak asmamışlar idi, İngilterenin ge- çen “Teşrinisani ayı, zarfındal harici ticareti de çok iyileşmişt Ihracat bir ay evveline nisbetle dört buçuk milyon Tegiliz lirası artmıştır. Ihracı artan eşya çelik ve demir mamulâtı ve diğer fab- rika eşyasıdır, Geçen on ay. içinde Ingik terenin harici ticaretinin. açığı müsal 323,237,000 isterlinden 263,749,000 isterline inmişti Berri Avrupadani İngiliz esham in bir çok talep vaki gelmesine çok yardım etmişti Velhasıl Iogilterede ilk defa esaslı iyileşme alâmeti peyda olmuştur. Buğday talaştan ucuz Şimali Amerikada Kanadanın buğday ambarlarından biri sayılan Alberta çifçileri şimdiki düşük fiatleri | protesto için gelecek xbahar buğday | Zeretmemeğe lerini de davet etmişlerdir. Bu hükümetlerden Manitaba ile Sos- kalehevan'm dahi buğday ekme- mek hareketine iştirak edecekleri anlaşılıyor. Peace Ruvec hi dairesi hükümeti ittiba gilere yardımda bulunmağa yet etmiştir. Burada demiryolu istasyonlarından çok uzak yerlerde kereste Fabrikaları ince talaşlar tonuna 10 dolar müşteri AK Kitap, etmeli Matbaacılık şubesi Rekabet kabul etmez derecede ucuz fiatlerle iş yapar. bastırmak isteyenlerin bu ucuz fiatlerden istifade Bundan. başka en müsait şeraitle kartvizit, mektap ve zarf başlıkları, makbuz, fatura, sirküler ve sair tap işleri yapılır. Telefon: 21434 buldukları halde köylüler bul dayları için ton başına 7 dolar dan fazla fiat bulamıyorlarmış. Para yerine üzüm İngilterenin hariçi ticaret dairesi Londra ticaret odasına mühim bir tebliğde bulunmuştur. Bu tebliğe nazaran o Atinadi sefiri yunan hükümetini Yunanistanda alıkonulan ingiliz kredilerinin bu seneki yunan kuru üzüm mahsu- lünün İngiltereye ithalinde kull; nılmasına ikna etmiştir. Bu mesele vaktile yunan maliye nazırı M. Barvaresso Londraya geldiği vakit ni ingiliz ticaret odaları ittihadı ve, ingiliz sanayi federasyonu müessisleri arasında borsasının yeni muhteşem bina Mısır başvekili tarafından kü edilmiştir. Bu bina pamuk fiatin düşmesi üzerine memleketin ikti sadiyatını yeniden tensik için fevkalâde gayret sarfeden Mısır hükümetinin vücuda getirdiği yeni eserlerden biridir. Misir hükümeti Mısrın yiyecek ibtiyacatını dabil- de yetiştirmeğe karar vermiştir. Bunun için düşünülen tedbirler hariçten ithal olunan buğdaylara karşı ağır gümrük tarifesinin vazı gifçilere hububat yetiştirmeleri in yardım ve yerli erzakın pi- yasaya — çıkarılmasını tesbildir. Şimdiye kadar Avusturalyadan ve Rusyadan Mısra külliyetli miktarda hububat ithal ediliyordu. Fevkalâde | bubrana rağmen Japonyanın yeni bütçesi rekor teşkil edecek okadar kaba rıktır. Ingiliz parasile yeni bütçe 203 milyon U isterlindir. Bunun 113 milyonu ordu ile donanmaya aittir. Açık 90 milyon isterlin raddesindedir. Vergiler zaten yüksek olup yeni zamlara müsait olmadığından açık hazine bono- ları ile kapatılacaktır. Japon - Rus harbinden beri Japon maliyesi bu kadar sıkıntı görmemişti. Mançurideki büyük askeri harekât ordu bütçesini çok kabartmıştır. Sinirli mi değil mi? Vartan isminde bir adam Adada polise hakaret etmek ve dövmek suçlarından maznunen yakalanarak adliyeye verilmiştir. Muhakeme esnasında Vartan kendisinin akli hastalıkla malül bulunduğunu iddia etmiştir. Bu iddianın doğru olup olma dığını tesbit için Vartanın müşa- Ese altina alınmasına karar ve- ŞAM Mecmua tavsiye ederiz. adres kartı, — Akşam İstanbul birinci iflâs memurlu- Şundan: 1 - İstanbul'da Asma al- anda Yıldız handa Mehmet Ruhi bey, iflâs etmiş ve iflâsı 11/8/0932 tarihinde açılmış olup tasfiye âdi ilde yapılacaktır. 2- Müfüsten alacağı olanların veya mallarında istihkak iddiasında bulunanların alacak ve iddialarını işbu ilândan bir ay içinde eyyamı resmiye müstesna olmak üzere her gün sast Odan 12 ye kadar Sultana. vaki adliye binasında vazife eden birinci iflâs dairesine gelerek kaydettirmeleri, delilleri her ise bunların asıl v suretlerini, senet ve deiter gibi mesad- etmeleri. 3 - Hilâfna he ai ustu Diyeti müstel olmuk üzere müflisin borçlarının. aynı müddet içinde kendilerini ve borçlarını bildirmeleri, 4- Müllisin mallarını me sıfatla olursa olsun ellerinde bulunduranların o mallar üzerinde- ki hakları mahfuz kalmak şartile bunlart aynı müddet içinde daire emrine tevdi etmeleri ve etmez kul mazeretleri bulunma. görüşülmüştür. o Londra ticaret | dıkça wevii mestiliyete uğrayacak odası Londradaki kuru üzüm | ları ve rüchen Taklarımdan mah itbalâtçıları ittihadının . Yunanis” | zam kalacaklar, 5 - 27/11/9032 tandaki mevkuf ingiliz kredilerini | Pazar günü saat 14 de yukarıda almağa davet etmiştir. vazılı olan iflâs dairesinde ala- v Mısırda buğday caklıların ilk içtimada hazır bu- Kabirede tesis olunan zahire | Tunmaları ve müllis ile müşterek borşle olanlar ve kefillerinin. ve borcu tekeffil eden sair kimselerin toplanmında hazır bulummağa hak- darı olduğu ilân olunur. İstanbl asliye mahkemesi Bücü hukuk dairesinden: Hamide hanımın Zafranbolu 6ğuncu alay üçüncü bölükte ve İstanbul Tâleli Taş handa 10 No.lu hanede mukim “bulunan kocası İsmail Hekke efendi aleyhine a tiği boşanma davası arzuhali tebliğ için ikametgâhıma gönderilmiş ise de bulunamadığından bilâ. tebliğ inde edilmiş olmakla mumaileyhin. bir ay zarfında cevap vermesi için ilânen tebligat ifasına karar veri- lerek cevap verilmesi ve tahkika- tin tayin edildiği 20 könunmevvel 902 perşembe günü saat 10'da hazır bulunması ilân olun İstanbul ikinci icra memurlu- ğundan: Bir borçtan dolayı mab- cuz ve paraya çevrilmesi mukarrer bir balya manifatura eşyaşının günü saat 12 1/2-13 arasında İstanbul Sultanbamam Katırcıoğlu ban 16/26 numaralı Halil Ali kar- deşler magazası önünde birinci açık artırması icra kılmacağından talip olanların muayyen gün ve #aalta mahallinde hazır bulunacak memuruna müracaatları ilân olunur. Darülaceze Müdürlüğünden: Mücsseseye nümune ve şartaa- mesi veçhile 200 adet battaniye pazarlıkla alınacaktır. 26 Teşrini- sani 932 Cnmartesi günü saat 14 te intaç edilecek olan işbu pa- zarlık için taliplerin teminat akçe- lerile vakti muayyeninde mües- seseye müracaatları, Istanbul üncü icra memurli gunden: Mahcwz ve paraya çev- rilmesi mukarrer 23t0p elbiselik kumaş 23/11/032 çarşamba günü Saat on ilâ on ikiye kadar Bey- oğlunda İstiklâl enddesinde 441 No.lu terzi tüccar Danyel Bulum efendinin dükkânında biriinci açık yama suretile satılacağındı Jip olanların m: Yanacak hallinde hazır bu memuruna müracaatları ilân olunur. Zayi — 1805 sicil numaralı arabacı ehliyetnamemi zayi) ettim. Yenisini (o alacağımdan © hükmü İ yoktur, Hamdi 8/12/932 tarihine müsadif perşembe Almanya mektupları Almanya komünistliğe mi sürükleniyor ? Son Reichstag intihabının neticesi ne manaya delâlet eder? Berlin 7 (Hususi ) — Dün AK | manyada yeni Reichstag intihabı yapıldı. Bu sabah neticeler ta- mamen anlaşıldı. Tekmil gazeteler (Hitlerinkiler hariç) Bayram sevinci içindeler: Hitler kaybetti diye. Filhakika Hitlerciler, geçen mecliste 230 mebusları varken, bu sefer yalnız 195 mebus çıka- rabildiler. Verilen reyleri sayar- sak, geçendefa 13 milyon rey alan Hitlerin, bu sefer 11 milyon rey aldığını görürüz. 13 milyon içinde içtihat ve kanaatında sabit olmayan 2 milyon in- san çıkması gayrı tabii bir şey olmadığı gibi nisbet itibarile bu çok büyük bir ziya da değil dir. Mesele diğer bir intihapta bu azalışın devam edip etmiye- ceğindedir. Gelecek hafta tekmi Saksonyada — belediye | intihabı olduğu cihetle, bu bir nevi miyar olacaktır. 2 milyon kişiyi Hitlerden ayı- ran Hükümet tekmil vasıtalarile radyolarda, tutan — fırkalar (yani bilhassa Hugenberg'in Alman milli halk fırkası) lehinde (azami propagan- dayı yaptı. Almanların en zengini olan Hugenberg'de sahibi olduğu bir sürü gazetelerle mükemmel propagandaya girişti. Tatihap için 28 fırka namzet göstermişti, bunların 27si kendi yapılacak en kuvvetli. pro- pagandayı Hitlere hücum etmekte buldu. Bu intihap mücadelesi görülecek bir âlemdi. Tekmil fırkalar bir akla hayale gelmez vasıtalarla propaganda yapıyorlardı: Hitler şöyle fena, böyle fena, şöyle kötü böyle kötü... Her fırka kendini methetmekten ziyade Hitleri yerin dibine balırmıya uğraşıyordu. Netice ne oldu: Hitlerin bu kadar fenalığına inanan 2 milyon kişi ondan ayrıldı. Fakat kimi intihap etsin?.. Hükümetin kuvvetli propagan- ağızdan dasına bakılırsa o Hugenbergin fırkasını intihap etmek lâzım, Her alman bilir ki Hugenberg imperator taraftarıdır. Eski devirlerden kalan almanlar Imparator. fırkasına rey verir, fakat harp sonrası gençliği İmpe- ratorlutan hiç hoşlanmaz. Onlar da, Hitlerden başka kimsenin zemmetmediği komünist fırkasına rey veri Bu suretle Hugenberg eski 2,172,000 reye mukabil şimdi 2,950,000 rey kazandı amma, ko- münistler de eski 5,27B,000 reye karşı şimdi 5,975,000 rey aldılar, ve eski B9 mebusa karşı, yeni meclise 100 mebus çıkar: Her kes intihap mücadele: tehlikeli rakip göre üzerine saldırırken komünistleri unutmuştu Şimdi. anlaşılıyor ki, Hitl etrafında toplanan insanlar de lırsa, hiç değilse yarısı komünist fırkasına geçecektir. Başlarına yeni bir imperator O getirmeye iyetleri yoktur. Halbuki bu suretle komünistler 10 milyondan fazla rey alırlarsa, Hitler gibi meclis münakaşası ve siyasetle | iş başına geçmeye uğraşmazlar, şimdiye kadar bi kaç defa tecrübe ettikleri gibi, isyan ile, Rusyanın misalini ederek iş başına geçerler, kadar komünistlerin muntazaman kuvvetlenmeleri bu neliceye en açık bir işarettir. Hitleri ezmek isteyenler komü- nistlerin ekmeğine yağ sürüyorlar. Spor kongresi Istanbul mıntakası kongresi yarın toplanıyor Istanbul spor kongresi, bugün toplanarak yeni mıntaka heyetini hap edecektir. Mevsuk bir menbadan vukubulan istihba iza görç İstanbul mıntakası riyasetine spor işlerini disiplin ve intizam içine almak için kayma- İbrahim Kemal bey getirilecektir. Istanbul futbol heyeti riyasetine Fenerbahçe kaptanı Zeki beyin getirilmesi hususunda gayet kuv- vetli bir cereyan vardır. Zeki bey işlerinin çokluğunu ileri sürerek bu vazifeyi kabul etmek istememektedir. Fakat arkadaşlarının. ısrarı üzerine bu işi kabul edeceği tahmin ediliyor. Yeni kooperatifler Şehrimizde bulunan | yazmacı esnafı, kendi aralarında bir istih- sal © kooperatifi | yapmak ücaret müdüriyeline © müracaat etmişlerdir. Gecenlerde de marangozlar bir koperatif yapmak için, ticaret müdüriyetine bir nizamname ver- mişlerdir. Ticaret müdiriyeti her iki teşekküle ait, kooperatif ni- zamnamelerini tetkik etmektedir. Samsun ayakkabıcılar cemiyeti tarafından Cumhuriyet bayramında yapılan tezahurattan bir intiba,