18 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

18 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Be 18 m le 1932 ivi € Bir okkada kaç küçük bamya var? Kargı halkı bamya fiatinin düşkünlüğünden şikâyetçi Kargı 14 (Hususi) — Kargı bir nahiye merkezidir. Fakat ka- iği, nüfusunun çok- bir çok kazala- rmızdan büyüktür. Bir çok yer. lerde görülen sıkıntıdan burada eser yoktur. Bunun sebebi halkın çok çalışkan olması, hiç boş “durmamasıdır. Burada başlıca pirinç yetişir. Celtik sahası 3500 dönümden fazladır. Buradan bire 70-80 mahsül alınır. Çeltik arazisine bir Sene buğday, bir sene sır üçüncü 8€3e çeltik ekilir. Her sene 180 bin okka çeltik alınır. Karğıda çeltik tarlaları, kasa- badan 3 kilometre uzakta görük müştür. Bu arada da geniş mik- yasta bağ ve bahçeler tesis edil Bu bahçeler arasında da meşhur bamya tarlıları meydana getirilmiştir. Bu. bahçelerde senede elde edilen kuru bamyanın miktarı elli bin okkadan fazladır. Gene bu bahçelerden senede en az beş bin okka pamuk ve beş bin okka kadar da soğan tohumu elde edilmektedir. Kargı çok sıcak bir mubittir, Yazın hararet | gölgede (40)a kadar çıkmakta, vasati ise (35) den aşağı düşmemektedir. Bu derece kavurucu bir sıcak bütün bu muhiti yakıp kavurur ve yağmur da düşmez buna rağmen bağların bahçelerin teh- likesine maruz kalması katiyen düşünülmez. Çünkü tabiat, kar- gıya büyük bir nimet vermiştir. Bağlar ve bahçeler arasından mütemadi, durup dinlenmeden fışkıran büyük kaynaklar vardır. Yaz ve kış kesilmeden kayna- yan: bu yedi pınar | Kargının sulamadık bir karış yerini bile bırakmamaktadır. Çeltik sahaları çin de Devrez ve Kızılırmaktan istifade edilmektedir. Yalnız bu sene Kargılılar, bam- ya piyasasının çok düşüklüğünden müştekidirler. Hersene okkası iki liraya, iki buçuk liraya satılan bamya, bu sene henüz kırk kuruş- tan yukarı çıkamamıştır.. Kırk kuruş ise, bamyanın. mi Uzun iplik dizileri halinde satı- lan o küçücük bamyaların nasıl toplandığını ve nasıl, dizilerek piyasa mahalline geldiğini size latırsam, herhaldi argılıların şikâyetlerine siz de Üsek verirsiniz. Kim bilir, belki içinizde merak edip sayannız olmuşt Ben size gene sorayım, O tesbih taneleri gibi uzun ipliklere dizilmiş satılan Kargı bamyasının kaç tanesinin bir okka geldiğini hiç tecrübe ettiniz mi? Şayet etmediseniz ben size söy- İlyeyim de, kırk kuruşa satılan ve bu kadar emekle meydana gelen bu bamya için Kargınn çalışkan halkına bir de siz, bir takdir savur Bir okka bamyanın adedi, bi yanın büyüklüğüne, küçüklüğüne öre 10 bin ile 13 bin arasında- ır. 10 bin bamya dile kolay gelir. Fakat tarladan toplanması, €içeklerinin. ayıklanması, temizler perek uzun ipliklere dizilmesi ve kurutulması az emekle meydana gelir bir iş değildir. Kagılıların bamyası ancak 100 kuruşa satıla- cak olursa, ucu beşma gelir, e inen enn Sıvas 14 (Hu- susi) — Sıvasta kış başladı. Bir kaç günden beri havalar adam akıllı soğumuş” ter, Kiş başla makla beraber benüz kış hazır- lıkları bitmemiş- tir, Bu hazırlık lar ilk baharda başlar ve orta- lığın kar altında kaldığı zamana kadar devam eder, Kış hazırlığı deyince odun kömür tedariki akla. gelinesin. Bunlar yerin temin edilir. Haz ık yiyeceğe dairdir, Bunları za- manında toptan almak çok kârlı olduğu için ekseri halk ilk bahar- dan itibaren erzakını. tedarike başlar. Iptida taze fasulya, sonra patlıcan, domates, biber, hıyar kabuğu kurutulur. Nihayet 1spa- Dal işe nihayet veril on bahar başlayınca lâhana, patates, sovan, şalgam, pancara Sıra. gelir. Şu sırada patatesin altı okkası 15, lâhnanın 10, sova- Feyizli yağmurlar Kasabada tarla işleri faailetle devam ediyor Kasaba 16 (Hususi) — Altı aydan beri yağmur yağmadığın- dan müşkül vaziyette kalan renç- berler son feyizli yağnıurlardan sonra derhal Fazliyele geçerek tohumlarını atmağa başlamışlardır. Müskirat © inhisar | idaresinin üzüm © mübayaasına © başlaması üzerine son günlerde yükselen üzüm fiatleri halkın memnuniye- tini arttırmıştır. Halen elde yirmi bin çuval kadar üzüm vardır. Tütün piyasası henüz bu açılmıştır. Bu seneki nefis tütün mahsulümüz geçen senelere naza- ran yüzde 75 nisbetinde noksan- dır ve ancak | 120,000 yleyken « Kargıda parasız henüz kendisini göstermemişt Tahsildara borcu olan tek bir rençber yoktur. Bamyası bu sene yüz kuruş ediverirse, gelecek sene için endişe kalmıyacaktır. Etmezse, Kargıda gelecek sene bamya ekilecektir ve elde satıl. mayıp saklanan stoklar piyasaya çıkarılacak” ve, istihsalin azlığı. inç. vaziyeti, Kargıda iyidi gerçi eski fiatler yoktur. Fakat ortalıktaki darlığa göre pirinç piyasası mükemmeldir. Evvelleri batmanı 240 - 250 ye satılan bugün 90 kuruştan fazlaya sat mıyor. En fakir bir aile ise, senede hiç olmazsa 25 - 50 batman pirinç alıyor. Buda her masrafına | TM | karşı duruyor. emleket haberleri | Sıvasta kış hazırlıkları Evlerde ilkbaharda başlıyan çalışma elân bitmemiştir Sıvastan bir manzara: Hükümet konağı ve Halk fırkası bil nın 15, şalgamın beş, pancarın beş kuruştur. Bunun için halk kışın arıyacağı bu yiyecekleri şim- diden tedarik etmektedir. Bu sebzelerden başka yağ, peynir, bal, ceviz, hattâ sabun da yazın tedarik edilir. Şu sırada tereyağın okkası 65-70, peynirin 25, balık 40-45 kuruştur. Odunun 280 kiloluk arabası 125-150, kö- mür 350-400 kuruştur. Yerli halk ekmeği evde yap- tığından buğdayı | toptan. alır. Buğdayın 12 okkası 65, bulgurun 24 sene ağır hapis Zevcesini ve kayınbirade- rini öldüren polis memuru cesi Müzeyyen Sadeddin efen- ile öldürmüş olan memuru. Nuri efendinin muhakemesi bitmiştir. Muhakeme neticesinde Nuri efendinin evvelce kastederek hem karısın, hem kayın biraderini öldürdüğü anla şılımığtır. Bunun için maznunun idam ce- zösile tecziyesi lâzm gi hadisede maktullerin katili tahkir etmek suretile tabrik ettikleri anlaşılarak cezanın 24 sene ağır rünasip. gr Bu kadın Er Balıkesirde bir kuyudan bir ceset çıkarıldı Balıkesir, 16 — Ziraat parkı civarındaki Soğuk kuyuda bir kadın cesedi bulunmuştur. Bu kadın kimdir? Kadının hü- tini meydana çıkaracak üze- rinde hiç bir şey bulunmadığı gibi gösterilen kimseler tarafından da tanınmamiş ve hüviyeti bul kalmıştır. Kadın. yir otuz yaşlarında tahmin edilmek- tedir. Temiz elbiseli ve parma ğında nikâb yüzüğü vardır. Kadının * bir çinayetin kurbanı olduğu zannedilmektedir. Zeytin yağları Izmir, 17 — Marsilyadan Izmir ticaret odasına zeytin yağlar hak- kında şu malümat gelmişti Fransada zeytin yağı istihsalâtı azdır. Bu miktar OCezayirden temin olunmaktadır. Bu sene Fransanın hariçten miktarda zeytin yağ alması iktimali çok kuvvetlidir. 90, nohudun 70, fasulyenin 70 ku- ruştur. Bunlar da tedarik edildikten sonra sıra sucuk ve kıymalığa ge- lir. Her ev balla tam bir senelik ni evel den tedarik eder. Kalabalığına göre 100-150 okka kıyma alır. Bir etin okkası 12-15 kuruştur. Ekse- riyetle / geçidir. Koyun eti lüks addedilir, okkası ri 20 kuruştur. | Sucuk için inek eti kullanılır. İnekler ekseriya canlı olarak alınır. Semiz olsun diye ekseriyetle kar- nında ufak yavrusu olanlar tercih edilir. Bu fena âtet hayvanların gogalmasına mani olduğundan terkedilmelidir. İneklerin fiatı on lirayı geçmez. Bunun etile sucuk ve pastırma yapılır ve artık iş biterek kış beklenir. Bu hazırlıklar teşrinisani sonunda tamam olacaktır. Şimdi hemen her. evde kışlıklar kilere ( Zavallı muhtar “Gürültü etmeyin,, derken tabanca ile öldürüldü Balıkesir 16 — Şehrimize iki, iki buçuk saat mesafede bulunan Ayvatlar köyünde kanlı bir vaka olmuştur. Akşam, muhtar, ihtiyar heyeti azaları, köyün diğer ileri gelenleri, | köy odasında toplanarak görüşür- İlerken, Köyün delikanlıları da dışar- da toplanınışlar ve yüksek sesle konuşmağa ve birbirlerile şaka- laşmağa başlamışlardır. Bu esnada odada bulunanlardan — Nedir bu kepazelik, ların gürültüsünden iş ve delikanlıların susturulma ını muhtardan rica etmiştir. Bunun üzerine muhtar İsmail ağa dışarı çıkarak delikanlılara gürültü yapmamalarını ihtar etmiş” ve Gözünün dinlenmemesi üzerine bunlardan ni kovalamağa baş- mıştır. Muhtar beş on adım koştuktan sonra geri dönmüştür. İşte bu sırada önünden kaçan İbra- him isimli odelikanlıda geri dönmüş ve tabancasını muhtarın üzerine boşaltmıştır. Tabancadan çıkan üç kurşundan üçü de mul tara isabet etmiş, kaburğa kemi gini delip kalbine saplanan kur- şun zavallı ihtiyarın hemen ölü- müne sebep olmuştur. Katil yakalanmıştır. Kendisi 16 yaşındadır. Gazi Antepte lise Gazientep 16 — Maarif Ve- Kâleti; şehrimizde bir cağını vilâyete nin bu sene içinde açılacağı anlaşılmaktadır. Bu haber bütün “Anteplileri sevi eri İ Otobüslerin trenle rekabeti Balıkesirden Yalova yolu ile Istanbula geliyorlar Bandırma 14 (Hususi) — Ban- dırmada | ticari faaliyet iyidir. Fakat limandan geçen yolcuların ktarı azalmaktadır ki bu nokta dikkate şayandır. Bir zamanlar e, Bursanın bir rna hep Bandırmadan . Hele demiryolu gözer- gâhındaki yerlerin tabii iskelesi Bandırma idi, Halbuki, son zamanlarda vazı- Balikesir havalisine, Bursa kazalarına gidip gelenler artık Bandırmaya uğramıyorlar. Bunlar Bursa - Yalova yolunu tercih ediyorlar. Bu tercihin sebebi açıktır: Yeni yalun daha ucuz olma: Balıkesirden Istanbula bir yolcu trene ücreti olarak 214 kuruş, vapurda gene üçüncü mevki için 215 ku- ceman 429 kuruş veriyor. Halbuki | Balıkesirden © Bursa ie Yalovaya otobüs oldu ğuna göre bu yolun masrafı 350 kuruş tutmaktadır. Vapurda ikinci mevkile e bir lira kadar tasarruf ediliyor. Bu şerait altında Balike Istanbul © yolcularının ekseriyeti yeni yolu ihtiyar ediyor. Bundan hem İren, vapurlar zarar görüyor. Zarardan kurtulmak için tren ve vapur ücretlerinin indiril- mesi lâzımdır. Âksi takdirde yolcuların miktarı gittikçe azala- caktır. Bu münasebetle diğer bir nok- tadan bahsedeceğim: Istanbul ile Bandırma arasında bazı küçük vapurlar işler. Bunlar kışın havalar bozuk olduğu zaman seferlerini bırakırlar. hem Geçen hafta üç gün hava sertti, bu vapurlar işliyemedi ve üç gün Bandırmaya posta gelmedi, halk gözeteden mahrum kaldı. Böyle havalarda Bandırmaya posta ve gazetelerin başka yoldan gelme- Sini temin etmek lâzımdır. esnasında yolda olan ik vapurlardan biri mühimce tehlike geçirmiştir. Vapur fırtınada bir kısım yükünü ve hayvanları denize atarak küç hal ile kurtulabilmiştir. Kasaba muallimleri Salihlide Salihli 16 (Hususi ) — Kasaba muallimleri, o müfettişleri o Fazıl beyle birlikte buraya geldiler, uallimlerimizle — memleketimizi gezdiler. Gece imler. birli- ğinde toplanıldı. Samimi müsa- habelerden sonra Bozkurt spor klübü menfaatına tertip edilen konser ve canbaza gidildi Ertesi günü mektepte meslek? müsahabeler yapıldı. Eğlenceler tertip edildi. Ineboluda kar Tnebolu 15 (AYA) — Üç güm denberi şiddetli soğuklar ve fır- binalar hüküm sürmektedir. Bu gece kar yağmıştır. Kadastro meslek mektebi Tapu ve kadastro meslek mele in 931 - 932 senesi imtihanları te bitmiş, riyaziye şubesinden 12, bukuk şubesinden 35 efendi mezun olmuştur.