10 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

a; E Bötün Türkiye Mehmet Efendi . Mahtumları Kahvesini içiyor Bütün Tü: Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor iye Sene 16 — No: 5596 — Fiatı her yerde 5 kuruş —— — Mişel 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) 20113 (Klişe PERŞEMBE — 10 Mayıs 1934 Aydınlanan bir vaziyet Geçen cumadanberi Türkiye cumhuriyeti hükümetinin rei.sfiri bulunan Yunan harbiye nazırı M, Kondilis cenapları, erkânı harbi- ye reisi ceneral Kateniotis ve ar- kadaşları bugün memleketimizi terkediyorlar, Eminiz ki, misafirlerimizin Ati- naya götürecekleri hatıralar için- de, en kuvvetli ve değerlisi, An- karada, Türkiye büyük devlet re- isinden itibaren, Başvekilinde, ha- riciye vekilinde ve bütün ricalin- de, isrerli bir kanaat halinde gör- dükleri sulb arzusu, ve Balkanlar- da sulhun temeli olduğu için bu arzudan doğan samimi Türk - Yu- nan dostluk duygularına çok kıy- met verdikleridir. Bu dostluğa kıymet verişimiz sadece, Attığı imzanın, battâ ver- diği sözün kıymetini can ve kan pahasından üstün tut- malarından değil, Türk - Yunan anlaşmasını hem iki memleketin | hakiki menfaatlerine en muvafık hem de Balkanlarda emniyet ve is- tikrarın devamına en elverişli bir hareket sandığımız içindir. Bal kanlarda bu istikrar ve bu emni- yetin devamında Yunanistanın hiç olmazsa bizim kadar alâkadar ve hassas olduğunu, Türk - Yunan ça- lışma birliğinin bu uğurda ne de- rece tesirli olacağını dostlarımızın da âuladığını bildiğimiz için M. Kondilisin Ankaradan memnun döndüğüne eminiz. Bu ziyaret, bundan dolayı, tam zamanında vukubulmuştur. Yunanistanda, Balkan misakı- nın imzasından sonra cereyan eden münakaşalar garip bir hava hasıl etmiş, Balkan birliğinin aka- metinden memnun olmaları tabii görülen bazı muhitlerde türlü tür- lü tefsirlere yol açmıştı. şehrimizde çıkan rumca gazetele re, Atinanın Venizelist mahafilin- den gönderilen yalan yanlış fakat Türklerin | Hattâ, maksatlı telgraflar, M. Kondilisin | kadın ölmüş ve 13 erkek amele İ yaralanmıştır. Yaralananların dör- Ankarayı ziyaretine bile başka mahiyet verdirecek haberler or- taya attı. Halbuki bu ziyarette ilk gün- lerin teması, bütün bu şüpheli havayı ortadan kaldırmaya ki- fayet etti, Türk - Yunan dostlu- ğunun sağlamlığı, ve Yunanista- nin Balkan misakına merbütiyeti | | bir daha anlaşıldı. Bu vaziyet 'dolayısile neşredi- len resmi tebliğ işte bu'iki taraf samimi anlaşmanın yeni bir ve sikasıdır. Dikkatle okunursa gö- rülr ki, bu tebliğin, bu gibi zi- Yaretlerde âdet olan resmi edebi- yat lisanından uzaklaşan kuvveti ve harareti vardır, «Pek büyük bir samimiyet havası içinde cere- yan eden» konuşmalarda «müşte- rek hudutlarin taarruzdan masu- niyetini tekeffül eden» misakın yüksek kıymeti, ve Türkiye ile Yunanistanın Balkan misakına azimkârane bağlı bulundukları tesbit edilmiştir. İki millet arasındaki sikli anlaşmanın zaruri icabatını ko- nuşmak için Ankarayı ziyaret eden mümtaz Yunan devlet ada- mının, Türk ricalinde ve Türk milletinde bu dostluk sadakatini ggörmüş olmasından bahtiyarız. Necmeddin Sadık ik l Yunan harbiye nazırı M. Kondilis dün Ankaradan şehrimize gel miştir. M. Kondilisin: dünkü ziyaretleri hakkında malümat ikinci sahifemizdedir. Resmimizde Türk - Irak şimendiferleri Iki hattın bağlanması iktisaden nasıl tesir yapabilir? Sivas 6 (Hususi ) — Iktisat vekâleti Sivas şimendüfer hattının Irak şimendüferlerile birleştirik mesinin ticari ve iktisadi tesirleri hakkında ticaret odalarının fikrini sormuştur, Sivas ticaret odası hattın Mu- sul ve İraka doğru uzatılmasının Türkiye ile Irak, İran ve Hindis- tan arasındaki ticari münasebet- leri inkişaf ettireceğini İran, Irak Hindistan ve Aksayı şarka en kısa ve tabii yolun bu hat ola- cağını, bundan İstanbulun da istifade edeceğini bildi bildirmiştir, Belgratta bir barut fe fabrikasında! yangın Belgrat 9 (A, A.) — Bir ame- lenin dikkatsizliği yüzünden umuma taahsus barut imal eden Kamnik fabrikasında yangın çıkmıştır. Bir dü hastanede ölmüşlerdir. Bugün Sahife Dün Bursaya hareket edeti yüksek ticaret mektebi talebesinden bir grup Yunan harbiye nazırı, vali muavini Ali Riza beyle birlikte Tophane rıhtımına çıkarken görünüyor. Gir ari silinmesi eb) M. Henderson uğraşıyor Silâhları bırakma konferansı için hâzırlık Paris 9 (A.A.) — Pöti parizyen gazetesine göre bugün Parise ge- lecek olan silâbları bırakma kon- feransı reisi M. Henderson uzun müddet M. Bartu ile görüşecek ve yarın öğle yemeğini hariciyede kendisile birlikte yiyecektir. M. Henderson, 'bundun - sonra, silâhsızlanma . konferansı ( ikinci reisi M. Politisi, Japonyayı Cenev- rede temsil etmiş olan Japon bü: yük elçisi M, Satoyu, burada ok mıyan büyük elçi M, Dovgalevskinin| vazifesine bakan Sovyet maslahat | güzarı M. Sosenbergi ve Çek orta elçisi M. Osuskiyi görecektir. M. Hendercon cuma günü Lon- draya gidecektir. Londra 9 (A,A.) — Sir Jon Simon, 14 mayısta Cenevrede top- lanacak olan Milletler cemiyeti konseyinde (hazır bulunacaktır. M. Eden de 14 mayısta Cenevreye gidecektir. HAFTA 5 inci sayısı çıktı, İki renkli kapak: Hafta sohbetleri ve siyasi makaleler « Rasimli askeri sahifeler » Mazhar Osman ve Çallı İbe rahim beylerin güzelleri- Zaro ağaya || Amerika'dan gelen İzdivaç mektubü- nün hakiki metai - Cidden güzel bir resimli hikâye - Roman. Tablo gibi resimlerilb 22 parça yazı ve nefis baskısına rağmen: Yağmura hâ hâlâ â ihtiyaç var Buğday fiati y ; yükselmek istidadı ei Romanyada ve Bulgaristanda da şiddetli bir kuraklık hüküm sürmektedir Haydarpaşada buğday yükliyen mavnalar Son günler zarfında Anadolunun muhtelif yerlerine yağan yağmur- lar, çifçiyi çok sevindirmiştir. Balıkesirden gelen bir tacirin söylediğine göre, Kirmasti, Balı- kesir taraflarında (yağmurların kışlık mezruat üzerinde pek fal- deleri görülmüştür. Diğer taraftan | Sapanca ile Istanbul arasında da yağmür yağmıştır. Maamafih yağ- murlar kâfi derecede dağildir. i Bazı sahalarda elân yağmur yağ- Yağmura en muhtaç | mamıştır. mıntaka iç Anadolu, bilhassa Kon- ya- mıntakasıdır. Trakyada da | yağmur beklenmektedir. Buğday piyasası Anadolu ve Trakyadaki yağmur haberlerini | dikkatle takip ediyor. Buğday fi- | atleri bu haberlerin tesirile bir aralık 6 kuruşa kadar fırlamıştır. | Şehrimizde stok buğday vardır. Ticaret borsası cetvellerine göre geçen hafta içinde sert buğday stoku 31278 tondu. Geçen sene- nin aynı haftasındaki stok miktarı 18730 tondan ibaretti, Bu sene piyasada fazla stok olmasına rağmen, buğday fiatla- | rında yükseliş istidadı vardır. Mısır fiatleri de yükselmektedir. Şimdiye kadar 2 kuruştan yuka- riya çıkmiyan mısır, son hafta içinde 2 kuruş 72 santime kadar fırlamıştır. Bu tereffüde iki sebep görülmektedir: anem İzmirli — Bizim memlekette rağbetsizlikten şikâyet eden bir tiyatro yokturl.. İstanbullu — Hepsi: kalabalik müdar?.ce — Hayır, tiyatro yokturl. 1 — Ihracat artmaktadır. Yak nız geçen hafta içinde, yabancı memleketlere 235 ton mısır gön- derilmiştir. 2 — Kuraklık haberleri fiatlere tesir etmiştir. Son yağmurlar Ankara 8 — Son günlerde Trakyanın Uzunköprü, Keşan, Kırklareli cihetine ve Edirneye yağmur o yağmıştır. Kütahya ve havalisine de faydalı yağmurlar yağmıştır. Artivinde üç gündür fasılasız yağan yağmur çiftçiyi çok sevin dirmiştir. Mahsulün bereketli ola- cağı anlaşılıyor. Balkanlarda kuraklık Romanyadan gelen haberlere göre, Romanyada şiddetli bir kuraklık devam etmektedir. En mühim buğday /mıntakaları aylar- danberi yağmur görmemiştir. Ro- manyada otuz senedenberi bu derecede - kuraklık o görülmediği anlaşılmıştır. Diger taraftan Sofyadan gelen bir habere nazaran Bulgaristan buğday mıntakalarında da zürra yağmur beklemektedir. Harikulâde Maceraları Forma 61: Bugün çıktı | Bİ a,