23 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM ; Nafia işleri Nafia vekili Ali beyin © Omuhin beyanatı “Ankara 22 — Nafıa vekili Ali Re el kaklmda şu böyanatta bulunmuştur? anbul rıhtım şirketi me in yeni bir komisyon teş kiledilmiştir. İcap eden daha mü- him esaslar ve tedbirler hazırlan- mağa başlanmıştır. Elektrik fiatlerinin istinat etti Gi esasları ıslah etmek kararın. dayız. Yalnız işlerimiz biribirini sıkı takip etmekte olduğundan bu mevzu üzerinde henüz fazla iş yemedik. Yol işi memleketin şimen. setinin bir mütemmimidir. Yol larımızı asrın tekâmüllerine uy- gun tarzda ve bir program tah- unda yaplırmak en mühim düşün- celerimizden biridir. larının müracaatları ile karşılaş- maklayız. Bu sene inşaata başlıyacağımız “demiryolu şebekesi malümdur. “Afyon - Antalya ve Filyos - Ça- talağzı hatları. Bunlar için müna- kası hazırlıkları yapılmaktadır. Limanlarımıza gelince, Ereğli li- manını, Mersin limanını yaptır. mak emelimizdir. Bu hususta bir takım teklifler varsa da yüksek faizli paralaıla bu işe girişmeği faydalı ve ameli bulmadık. -Bulgaristana örnek © Sofya 20 — Burada çıkan müs- takil Kambana gazetesi yazdığı bir makâlede Gazi Hz nin Tür kiyede, M. Rooseveltin Ameri- icraatını tetkik ederek istanın bunları örnek al Bir kadın rüşvet vermek isterken yakalandı Aynalıçeşme civarında madam Eleni isminde bir kadının oturdu ğu apartımanı gizli randevu yeri haline koyduğu haber alınmış ve zabıtai ahlâkiye memurları evde merkeze götürmek istemişlerdir. Madam Eleni zabıtanın elinden kurtuluş olmadağını anlayınca po- lislerden birini kenara çekerek: «— Eğer beni serbest bırakır ve hakkımda muamele yapmazsanız size yüz lira rüşvet vereceğim. demiştir. Memur bu teklifi kabul eder gi- bi görünerek madam Eleniyi bı- rakıp arkadaşlarile görüşmüş ve lâzım gelen tertibat alınmıştır. Biraz sonra madam Eleni ilk #eminat olarak getirdiği elli lir memura vermek isterken cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Ka- dın hakkında gerek randevuculuk ve gerekse rüşvet suçlarından ev- rak tanzim olunarak adliyeye tes- Jim edilmiştir. Mühim bir ihtira Harbiye mektebinde okumuş ve Avrupada mühendislik tahsil etmiş olan İbrahim bey isminde bir Türk, tayyareleri düşmekten kurtaracak bir paraşüt ihtira et miştir. Fransız hava nezareti bu icadı kabul etmiştir. Fransız hava nezareti tarafın. 'dan yapılan tecrübeler muvaffa- l ice vermiştir. Bu Sahahki 'Teleraflar Beynelmilel hava zabıtası? Ingilterede ortaya atılan bu fikrin tahakkukuna imkân görülmüyor Cenevre 22 (Hususi) — Hava silâhları meselesi İngilterede bü- | yük bir alâka ile takip edilmekte dir. Gazetelerin İngilterenin ha- | yadan büyük tehlikeye maruz ol. | 'duğuna dair yazdıkları makaleler ve Avam kamarasındaki müzake- reler üzerine hükümetin yeniden 600 tayyare yaptırılmasına karar verdiği bildiriliyor. Bu tayyareler üç sene zarfında inşa edilecektir. Diğer taraftan Londrada be; yapılması fikri de ileri sürülmek- tedir. Bu teşkilâta bütün devletler dal aktır. Teşkilâtın elinde Silâhları bırakma | M. Makdonald Almanyayı mesul tutuyor Londra 23 (A.A.) — M. Mak- donald, Birmingham kongresine göndermiş olduğu bir beyanname de silâhları bırakma hakkında bir mukavele vücuda getirilmesi hu- susundaki teahhürden Almanya nın mesul olduğunu, Almanyanın konferanıtan çekilmesinin doğru bir şey olmadığını ve tekrar kon- feransa dönmesine hiç bir mani bulunmadığını beyan etmektedir. Mumaileyh ilâveten diyor ki «Konferans yeniden işe başladığı | zaman Almanyanın bu mesaiye iştirek edeceği zannolunuyor. Şu | halde bir mukavele akti ümidi | mevcuttur.» | Muhafız gücü bisikletçilei Merdinde Mardin 22 — Muhafız gücü bisikletçileri | geldiler. o Halhevi bandosu, / asker, sporcular binlerce halk: tarafından coşkun tezahüratla alkışlandılar. Şerefle- rine bu akşam belediye. dan balkevinde kırk ki; yiyafet verildi. Yarın Diyarıbekire edecekler, merasimle klar. Seyyah vapuru Kayaya çarpan Alman vapuru battı Londra 21 — Bir kayaya çar- pan Alman vapuru batmıştır. Va-) purun müretisbatı ve içindeki yol- cular kurtarılmıştır. Yalnız üç kadın boğulmuştur. 15 kadar da yaralı vardır. Kaza esnasında ışıklar söndü Zünden gemide müthiş bir panik husule gelmiştir. Bir çok yolcu- lar kendilerini denize atmışlar. 'dir, Kurtarma işi çok güç olmuş” tur, yonda Telediye birlikleri kongresi Ankara 22 (Telefon) — 12 tem- muzda Fransanın Lyon şehri; | belediye reisi M. Herriolun re Biği altında belediye birlikleri kongresi toplanacaktır. Dahiliye vekâleti namına kongreye mahal- Wi idareler umum müdürü Naci bey gidecektir. Kongre 10 gün sü- recektir. Naci bey 28 haziranda hareket edecektir. bulunan tayyareler bu. zabıtanın vereceği kararlara itaat etmiyen devletlere karşı kullemlacaletır. Beynelmilel hava zabıtasından bahsedenler İngiltere, Fransa, Al manya, Sovyet Rusya ve İtalya- nım bu zabıtaya dörder yüz, kü gük iti yare ile iştirak etmelerini istiyor- lar. Teşkilât, hiç bir devletin, ta- ın daha az miktarda tay- yin edilen miktardan fazla bomba tayyaresi bulundurmasına müsaa- de etmiyecektir. İngilterede ortaya atılan bu fi- kirler, hava taarruzundan ne ka- | dar endişe edildiğini ve hava si lâhlarnın ortadan kaldı “Muahedeler tadil edilemez,, M. Barthounun Romen meclisinde mühim bir nutku Bükreş 22 — Romanya âyan ve mebusan meclisleri, Fransız hari ciye nazırı M. Barthounun şerefi- sebetle büyük tezahürat yapılmış» tar. Hariciye nazır M, Titulesco bir nutuk irat ederek muahedele- rin tadili fikrine şiddetle aleyhtar bulunmuş, «bizden bir metre mu- rabba toprak istemek hulyasına kapılacak olan bulunuyorsa cev: bımız şu olacaktır: «Hayır, hayır, asla!» M. Barthou irat ettiği nutukta demiştir ki: «Sulh, size sirin olan hudutları inde etmiştir. Bu. hududun bir santimetre Surahbana dokunmak itiyenler. sizin zaukavemetinize maruz. kalacaktır. fa kat sizin mulavemetiniz. yalı. kalım yacaldır. Erman ses, yardımı ve kal İli de sizinle beraberdir.» «Siz ve biz sulh. askerleri, seyre larak kazanılmış olan hakları teyit eden Ye bunları mahlaz tutan bir sal imiz yoruz.» Bükreş 23 (A.A.) —M. Barthou, dün muhtelif zevatı ve bilhassa M. Manluyu ziyaret etmiştir. M: Bsrthou gece Fransız sefa- retinde verilen bir ziyafete riya- set etmiş ve bu ziyafette kral Ka- Tol da hazır bulunmuştur. Kral Karol ilk defa olarak bir sefarethaneyi ziyaret etmiş bu- Tunuyor, Karadeniz misakı Türkiye, Sovyetler, Romanya, Yunanistan arasında itilâf Sofya 20 — Bulgar gazetele- rinin verdikleri haberlere göre Balkan misakımı imzalıyan dev. irlikte toplanmıştır. Bu müna- gösteriyor. Mamafih burada bu- nun tahakkuku imkânsiz. görü lüyor, Silâhları bırakma konferansi umumi heyetinin seçtiği dört ko- mite arasıra toplanarak müzakere- de bulunuyor. Bunların arasında hava silâhları komitesi de vardır. Fakat hiç kimse komitelerin top- lantılarından bir nelice çıkacağı" e | ehemmiyet vermemektedir. İngil- tere de vaziyeti takdir ettiği için hava kuvvetlerini başka | suretle | tahdide çalışmaktadır. Komiteciler Bulgaristan kati surette harekete karar verdi Sofya 23 (A.A.) Hükümet, Makedonyadan gelip memlekete iltica etmiş olan komitecilerin çı- kardıkları karışıklıklara kati rette nihayet vermeye azmetmiş- tir, Eğer yeni verilen mühlet bitin- ciye kadar komiteciler teslim ol madıkları takdirde kendilerine eş: kiya nazarile bakılacak ve ordu bunları tenkil için her türlü vesai- ti kullanmakta muhtar olacaktır. Yelkenci vapuru karaya oturdu Yelkenci vapurlar şirketinin yel- | 'kenci vapuru Midilli adası civarın-| 'da karaya oturmuştur. Şirket mü- dürü Zeki bey, Alemdar tahlisi- ye vapurile Midilliye gitmiştir. Vapurun kurtarılmasına çalışı maktadır. Eşya nakliyatı tarifesi azaltılacak Ankara 22 — Devlet demiryol- ları eşya nakliyat tarifelerinin tenzilinin kabil olup olamıyacağını Izmir panayırı Avrupa firmaları panayıra büyük bir rağbet gösteriyor 26 ağustosta açılacak olan bey- nelmilel dördüncü İzmir panayırı hazırlıklarına faaliyetle devam edilmektedir. Avrupanın bir çok yerlerinden mühim firmalar pana- yır komitesine müracaat etmekte ve komite tarafından bu müraca- atlara cevap verilmektedir. Rek- lâm için lâzım olan bütün ilânlar ve saire bastırılmış, her tarafa gönderilmiştir. Felemenk, Lojt Triestino ve Navigasyona Adiry: tika vapur kumpanyaları beynel- letler namma Tevfik Rüştü bey tarafından Bulgaristamın da bu misaka girmesi için yapılan teklif muvaffakiyetle neticelenmezse M. Titulesco Sovyet Rusya, Türki- ye, Romanya, Yunanistan arasın da bir karadeniz misakı akdini | üzerine alacaktır. Karadeniz kanın göyesi | Boğazların bugünkü vaziyetini de- Üiştirmek, yani gayrinskeri mın- takayı kaldırmak olacaktır, milel panayıra eşya getirecek fir- maların eşyaları ile panayır yok cuları nakil ücretlerinden yüzde 50 tenzilât yapmağı kabul etmiş- lerdir. İzmir sanatlar mektebi panayır yerinde 6 paviyon kirala- mıştır. Geçen sene yalnız. yatak odası, mutfak takımı, salon takım ve saire gibi eşya teşhir eden sa- atlar mektebi bu sene demir işle- ini de teşhir edecektir. için ne kadar gayret sarfedildiğini | : Gazi Hz. (Baş tarafı 1 inci sabifede) sebatına değ de alâkadar bütün Asya millet. lerinin münasebatına yeni bir şe- I verecek bir hadise karşısında. bulunduğumuzu gösteriyor. Son zamanlarda Türkiye, iran, Irak, Efganisten ve Arap hükümetleri arasında bir misak aktedileceğine dair çıkan şayia şayanı dikkatti Avrupa sahasında pek faal olari Türk diplomasisinin Asyada da boş durmadığı vaziyetin inkişa- fının icap ettirdiği teşebbüslere vaktinde müracaat ettiği görül mektedir, Türk - İran konuşmalarını bel. ki hemen her hangi bir itilâfın imzası takip etmiyecektir. Bunum- la beraber bu konuşmaların Av. rupadaki mıntakavi tarzında Asyada ilk misaka mün- cer olacağı şüphesizdir. Mesele ehemmiyetsiz değildir. Bilhassa Asya milletlerinde intibahı gös“ termek itibarile dikkate şayan: Her ne olursa olsun Ankara mü- zakereleri Türk - Iran yaklaşma: sının tahakkuk etmek üzere ol. duğunu gösteriyor. Bu yaklaşma, Türkiye hükümeti tarafından dai ma şiddetle müdafaa edilen sulh- perverane — tarzda olduğundan | kimseyi endişeye düşüremez. Tür kiyenin komşuları bunu itimat ikarşılar ve beynelmilel teşriki mesai siyasetinin hemen her ta- umumi sükün anlaşmalar ia muzaffer olmasını memnu- niyetle telâkki eder. Mühim bir tamim (Baş tarafı 1 inci sahifede) ba, kağnı, otobi buna benzer ve kamyon ve İtü yapan na- kil vasıtalarının geçecekleri yol ve caddeler mahalli hükümeti tarafından tayin edilecektir 6 — Dilencilik esasen yasaktır. Buna rağmen bazı yerlerde di- lencilerin bağırarak sadaka is- tedikleri görülmektedir. Dilencili- ğin meni için de tedbir alınacak» tir, Tamim yarınki posta ile bütün vilâyetlere gönderilecektir. Sokak gü nasile önünü almak, gramofon sâx tıcılarının geç vakte kadar gra- mofon çalmak suretile civardaki: leri rahatsız etmelerine meydani vermemek için polis vazife ve salâhiyet kanununa hükümler ko- nulacaktır. Buna dair hazırlanan. lâyiha “meclise verlimiştir. Kanun yakında Meclisten çıkacaktır. Ayakkabıcılar Dün ayakkabı, deri ve kösele ciler bir kongre yapmışlardır. Halkevinin merasim salonmda aktedilen kongreye Türkiyenin her tarafından gelen bir çok mu- rahbaslar iştirak etmişlerdir. Kongrede ayakkabıcılar cemi- yetinin raporu okunmuş, Türk kunduracılık sanatının inkişafıng) mâni teşkil eden Iâstik ayakkabi. | lar için şimdiye kadar yapılan te gebbüslerden bahsedilmişt z Bundan sonra dericiler birliği-' nin raporu okunmuştar, Bu ra-' porda da lâstik ayakkabıların des Ti sanayii üzerine yaptığı fena te sirden bahsediliyordu. Kunduraci lar cemiyetinin Faporu da okum-| duktan sonra bir çok murahhaslağ söz almışlardır. Neticede beş ki- şilik bir encümen seçilmiştir. Bu” encümen raporları okuyacak ve! dilekleri tasnif edecekti, Kongre bunları bir broşür halinde neşre-| derek alâkadar makamlar nezdin 'de teşebbüslerde bulunacaktır. itülerinin tam ma-