23 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Haziran 1934 AKŞAM Sahife 5 Buğday ihracına hazırlık Bu sene fazla miktarda buğday ihraç edebileceğiz Bu seneki buğday © mahsulü Hakkında, piyasaya iyi haberler gelmektedir. Yapılan — kuvvetli tahminlere göre, bu sene buğday) istihsalâtımız Z milyon tonu bu: lacaktır. Geçen seneki istihsal 2 milyon tondan Fazladır. Sovyet Rusya, Birleşik Ameri- ka hükümetleri, Kanada gibi bü- yük ihracatçı © memleketlerde buğday mahsulünün az olması, Türkiyeye ihracat imkânlarını vermektedir. Tü hanistan ve diğer Akdeniz mem- leketlerine büyük ihracat memle keilerinin rekabetine rağmen ih. | yacat yapabil Tahmin edilen 2 milyon ton | buğday miktarı Türkiye ihti cından fazladır. Esasen 200 bin tonu mütecaviz ele stok mal var. dır, Bundan başka köylünün elin. de resmi stok cetvellerine gir. miyen ve hesaba dahil olamıyan buğdey mevcudunu da nazarı iti bara almak lâzımdır. Bu yekünla beraber, stok miktarımız. yarım milyon tonu bulacağı ümit edil. mektedir. Gerek stok miktarini fazla. Olığı ve gerekse mahsulün son yaj murlar üzerine müsait bir vaziyet alışı ihracat İzkânlarımı arttır. maktadır. © Diğer taraftan, Türkiye buğ- day ihracatına rakip olan Roman- ya, Bulgaristanda mahsul iyi de- Bildir. Bilhassa Romanyada ku- yaklık mahsulü harap etmiştir. Bu vaziyet karşısmda Romanya, Bul. garistan mahsulü, ancak kendile- yine kifayet edecek bir miktarda- dır, Üzüm piyasası Londrada fiatler eskisi gibidir Londradan alâkadarlara geleni haberlere göre son iki hafta zar- fında Londra üzüm piyasasında hiç bir değişiklik olmamıştır. Yunanistan ve İzmir üzümleri, on günlerde husule gelen inkişaf tan istifade etmişlerdir, Girit ve Korent üzümleri İzmir) çekirdeksizlerine rekabet edecek kadar nefis olduğu halde İzmir malları üzerinde hayli satışlar ol. muştur. Bu hafta nihayetinde piyasanin| yükselmesi ihtimali çok kuvvetli. dir. Gerek Yunanistanda ve gerek diğer istihsal mıntakalarında ge gen sene mahsulünden az mal kak. maştır, —/ Yunanistan stoku, 2 milyon 809 bin 766 kilodan ibarettir. Ye pi mahsulün idrakine kadı miktarm yarıdan fazlaya ineceği söyleniyor. Londra piyasasında fiatler, eski derecesini muhafaza etmektedir. iye. Suriye, Yur) GUNUN HABERLERİ Avusturyada yeni suikastlar Büyük bir mühimmat deposu daha meydana çıkarıldı Viyana 21 (AA) — Viyana zabıtası, Viyanada nazilerin bir tedhiş merkezini daha keşfetmiş tir, Sekizinci belediye dairesinde keşfedilmiş olan büyük bomba de- posunda müsadere edilmiş olan vesaik sayesinde bir çok nazi tev- kif edilmiştir , i Dokuzuncu belediye dairesin- de de bir mühimmat deposu keş- edilmiştir. Burada yapılan araş- tırma, demiryolu köprüsü altında kâin yeni bir deponun meydana çikarılmasım intaç etmiştir. Bura- da çok kuvvetli bombalar imali- ne yarıyacak kimyevi maddeler bulunmuştur. Viliyetlerde ve Viyanada bom- balarla bir çok suikastlar yapıl. mış olduğu haber verilmektedi Bu swikastların vukua getirdiği hasarlar bazı yerlerde pek mühim olmuştur. Berlin 21 (AA) — Havas ajansından: Stra mülâkatından şimdiye kadar M. Dolfüse karşi mazi propağandasının azaldığıni gösteren hiç bir emmare yoktur. Almanyaya iltica etmiş olan sabık Avusturya mazist şefi M. Frenefelo, Dolfüs rejimi aleyhin- deki şiddetli nutuklarına de vam etmekte ve gelecek hafta için muazzam bir miting yapıl. masi tasavvur edilmekte: M. Bitler Berline döndü Berlin 22 (A.A.) — Başvekil M. Hitler, reisicumhur ile gi mek üzere gitmiş olduğu Neudeck| malikânesinden bugün Berline av- det etmiştir. Sovyet Rusya Harbiye ve bahriye komiserliklerinin birleş- tirilmesinin manası nedir? Moskova 22 (A.A) — İzvesti ya gazetesi, harbiye ve bahriye komiserliklerinin müdafan komi- ilmiş olm sını mevzuu bahsederek diyor «Bu iki komiserliğin birleştiril. mesi, Sovyet Rusyadaki askeri eserin tamamile bir müdafaa eseri olduğunun ve her türlü taarruz, üz ve İttissi reddettiğinin sarih yeni bir ifadesidir. Sovyet Rusya hükümeti her sahada cide di, açık ve muslihane bir progra- ma maliktir. Bu programin arka. sinda ordu ve donanma, bu sulh müdafileri yer almışlardır ve kuv- vetlenmektedirler.» Ipekli kaçıran bir kadın yakalandı Limana gelen Romanya bandi. ralı bir vapurdan çıkan yolcular arasında madam Liza isminde bir kadının üzerinde iki kat ipekli ku- maş bulunmuştur. Kadın sel ci ihtisas mahkemesine verilmiştir. İ | dimini reddedemez. Buzün © GUNUN MESELELERİ i Japonya - italya İngiltere ile Italya, Almanyaya ka takip elikleri politikada ekseriya bir. len deri halde bir meselede anlaşanıyorlar, Bu mesele uzak şark meselesidir. İngiltere Japonyanin uzak garktaki Barekâtimi fen bir nazarla. görmlyor. Hatâ Japonyayı Çinde yayılma hare ketinde teşvik bile ediyor. Halbuki İtal ya buna şiddetle muprız bulunuyor, Ja- pon politikasının bütün dünya işin bei İikeler doğummcnğına kani bulunuyor. İkalya bu münasebetle Japonya mez. dinde teşebbüste bulunmun, Japan bi kümeli de teminat vermişti men İtalyada endişeler devam ediyor. Menaçero gazetesi, Japonyanın ceva. bundan bahsederken diyor kiza «alya, Japonyanın cevabımi meme üniyete Fayan telâkki etmekle be ber, Çine vaziyet etmek aiyenetinin d Büncağı tehlikeler hakkında Japonya. nin dikka mazarımı gelmiştir. İnponyas nin, Mançüriye kati surette <l atmasile Buna 1 Asyadaki müvazene bozulmuştur. Hal buki Mançurinin işgal, ilk adım olarak telâkki edilmektedir. Japonya, etin dengüne Çinde daha ziyade yayılmak. arzusunu gösteriyor. Jsponyanın bu yenip imparatorluğu ve hattâ şarki Si biryayı zaptetmek diği anlaşılıyor. Bu, tahakkek ederse ponya hem Asyanın, hem de Bahrimu- hiti kebirin hâkimi alacaktır. Du. ieslede Çinin haklı ve yahut £ olduğunu münakaşa etmek ve Japonyanın halı hareketinde, Çinde bolşevizinin yayılması. aleyhine matuf bir mücadele mahiyeti görmek kabil değildir. Bu meselede mevzuu bahsolan, seyler, nihüyetsiz menabie malik çe niş arazinin ve günden güne artan nü. Tosun mukadderati, şarki Asyanın müs kadderatı, Bahrimuhiti kebir Bakrimuhiti Hindinin sak: sadi müvazenesidir. Japon milliyetperverliğinin bu yayık. ma hareketi takdirle seyredilebilir. Fa- kat gunu da unutmamak Hüzmdır ki, | Avrupanın Asyada haiz olduğu mes ve cihan auhü tehlikeye düştüğü zaman Japon milliyetperverliğini tahfif etmeğe hakkı vardır. Asya milletleri inkişaf ediyor, uyahi Şor. Bu önkişafın pek şiddetli sarsıntılar olmadan cereyan etmesine dikkat ve ne. Zaret etmek lâzımdır. Dazı Asyalı miliyetgerverlerin zan- isi emeller besle. hal ettikleri gibi bu inkişaf ve uyanış me- Selelerinin en basir hal çaresi, Asyayı Avrapalıların elinden kurtarmak oldu. ğunu düşünmek çok tehlikeli bir hare- kettir Hiç bir millet, diğer millet alamaz. Fazla olarak Asya milleri, genşlikleri hasebile Av.) rupa milletlerinin tesriki mesaitini kabul | etmeğe mecburdurlar, İtalyanın matbu va verdiği tebliğ ile anlatmak imediği budur | Fransada hayat pahalılığile | mücadele Paris 18 — Hayat pahalılığile mücadele için o nazırlardan M. Tardieu, Herriot Saraut ve Çueille tetkikata devam ediyor. lar.Yapılan müzakereler hetice- sinde toptancı ve perakende; lerin protesto ettikleri kararna- melerin değiştirilmesi ve transit muamelâtnm islahi kararlaştir rılmıştır. Perakendeciler erzak fiatini indirmeği taahhüt etmiş lerdir. Hisan ayı içinde yapılan müskirat İnhisaralr tarafından yapılan istatistiklere göre nisan ayı içinde, Türkiyede 434 bin 447 Titre raki, 4169 litre likör, 16 bin 924 litre konyak imal edilmiştir. Hergün bir ata sözü; ASKERİ BAHİSLER —— Italyan ordusunun 1934 - 1935 senesi faaliyeti büyük manevralar teşkil etmekte- | dir. Şimali İtalyada yapılacak son- bahar manevrasını o Mussolini 100,000 kişinin iştirakini arzu et mektedir. Bu manevralarda her geyden evvel büyük kumandanlar rın yüksek sevk ve idarede yetiş- tirilmeleri düşünülmektedir. Keza kara ordusile hava kuvvetlerinin birlikte çalışmasi da en mühim hedeflerden birini teşkil ediyor. Geçen sene pek iyi neticeler alınamıyan büyük kıtaların bir yerden diğerine otomobillerle sev. ki bu sene ehemmiyetle tekrar olu- nacaktır. Bunun için lâzım gelen tadlilât ve tertibat bütün sene zar- fında alınmağa çalışılmıştır. Manevralardan sonra hududun daha iyi bir şekilde muhafazası tecrübelere göre kıtaların hazar ve sefer teşkilâtında, kadrolarm- 'da değişiklikler yapılacaktır. Bu sene topçu ve dağ talimle- rine de geçen senelere nisbetle fazla ehemmiyet verilmiştir. Yal- Yuz dağ talimleri için olan tahsisat 31 milyon liretten 40 milyon lirete iblâğ olunmuştur. 'Hülâsa olarak kara müsteşari- nin beyanına nazaran manen ve maddeten memleket müdafaasına elverişli olan vatandaşların hepsi- nin harp ihtiyaçlarına uygun şe- kilde yetiştirilmesi ve hattâ bu maksatla belki de askerlik müd- detinin değiştirilmesi düşünülmüş ve karar altına alınmıştır. Hava odrusunda: Hava heza- etine ceneral Valle müsteşar &- fatile bakmaktadır. Bu zat uzun zaman ceneral Balborun erkânı harbiye cısı olarak hizmet etmiştir. Bu zat Balbonun belli başllı uçuşlarının. hepsine iştirak etmiş ve onun gibi tayyaresini bizzat kendisi idare isi ve en büyük yardım- eylem$itir. Vallenin beyanatına nazaran 1931 de kabul edilen hava pror ramı henüz ikmal edilmemiştir. Bu programa nazaran İtalya 4 ha- va mntakasına ayrılmak icap ed yordu, Halbuki halen İtalyada üç mıntaka kumandanlığı mevcuttur, Mevcut bulunması icap eden 1755 üçünçü zabitlen 630 nek sanır. Bunun ikmali de kolay olmiya- caktır. Çünkü hava akademisinin her sene orduya verdiği üçüncü zabit ancak 80-90 kişi olduğu hal de ordudan ayrılan miktar bur dan aşağı değildir. Buna en bi yük sebep te yaş tahdidi mesele- sidir. Mülâzimler azami 40 yaşin- da, yüzbaşılar 43 yaşında ordu- dan ayrılmak mecburiyetindedir. Keza hava ordusu malzeme iti- barile de hedefine yarmaktan uzaktır, Bugün bi 1926 ya nazaran üç de fazlaya malolduğu dü mahdut mali imkânlar dahilinde bunun kolaylıkla fazlalaştırılamı- yacağı kabul olunal > Pahalılı- ğin başlıca sebebi büyük sürat ve tayyarenin daha çıkış irtifa dolayisile motör takas tinin ve diğer teçhizatın çok fazla artmasıdır. > Bütün İtalyan hava vasıtalari nin kıymeti bugün takriben 2 mil. Yar lirettir. Yeni inşaat için sene- de verilen para ise ancak 200 mil- yon lirettir. Sarfiyatın azaltılması için hem talim ve terbiyenin ilk kısminda ve hem de muharebe uçuşuna hazirlik taliminde sivil hava hatlarından istifade edil. mektedir. Maamafih bütün tahdi- data rağmen 100 filo daimi suret- te tamâmen harbe hazır bir vaz yette tutulmakta, Ceneral Valle tayyare ihtiyati- nın büyük ehemmiyetinden bah- setmiş ve ilk günlerin zayiatı ola- rak tahmin edilen 74 40 miktarı- nın daha hazarda ihtiyat olarak bulundurulması icap ettiğini ha- kırlatmıştır. «Fransa hazarda mev. cut tayyarelerinin iki mislinden Fazlasını depolarda ihtiyat olarak bulunduruyor» demiştir. İtalyaya gelince; tayyare fabrikalarının hür dutlarına yakın bulunmasından ih- tiyat miktarının bundan fazla ol ması lâzım g: mütaleasında bulunmuştur. Hava ordusunda da bir casker- lik öncesi» talim ve terbiyesi yar- dır. Bu talim ve terbiye faşist teş- kilâtının ve hava klüplerinin vü- cuda getirdikleri yelkenli tayyare- lerle başlar. 17 yaşındaki gençler bu talimi hava ordusunun uçuş meydanlarında tekemmül ettirir. ler. Bundan sonra sivil tayyarele- rinde asıl yetiştirme başlar. Bu- rada genç «uçma müsaadesi» ni alır. Kıtlara girdikleri vakit bu genlçer elde ettikleri şehadetna- melerin derecesine göre ya çavuş ve yahut ikinci mülâzim olurlar. Ceneral Vallenin tahminine göre bu suretle yetişen pilotlar bir kaç sene sonra 50,000 e baliğ olabi- lecektir, Hava ordusunun müstakbel bir harpte nasıl istihdam olunacağına dair İtalyan hava hezareti müste- şarinın umumü olarak sö sözler şayanı dikket va orduları için vâsıl olunamıya- cak ve hücum edilemiyecek bir hedef yoktur. İtalyan hava ordusu azami derecede taarruz kudretini haiz bir tarzda yetiştirilme Bu; düşman hava taarruzuna kar- $i.en iyi vasıtadır. Artık bir mın- takayı müdafaa eden filo veya muhafız tayyareler bulundurmak modası geçmiştir. Her şeyden ev- vel tayyare taarruz etmeli ve düş- manını kendi arzusuna ramet melidir. Kendimizi her türlü tabasbustan. uzak tutarak diyeceğiz ki; tek mil bu işler için büyük hükümet şefimizin müşterek askeri politi “kasını talip etmek suretile maksa- dımıza vâsıl ole » M. Şevki Hanımların nazarı dikkatine: YAKUT Güzellik wnetahzaratı; gürden güne fazla rağbet kazanmakta ve tanınmış hanımefendiler tarafından. komali meme Büniyetle kullanılmaktadır. Sizde bu manstahıanları, kulanım. Başlıca pafümiörilerde Batır. Nörasteni, zaliyet ve Chlarosa