7 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

b Akdeniz misakı etrafında Yunanistanda hararetli münakaş; uyor AKŞAM — Akdeniz misak a Sene 16 — Nö: 5654 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 7 Temmuz 1934 ı etrafında hararetli münakaşalar başladı Fransa hariciye nazırı Londrada yeni misak meselesini görüşecek Avrupada sulhu kuvvetlendir- mek için yeni misaklar akti etra- fında hararetli bir çalışma vardır, Şimdilik en ziyade bahsedilen Ak- deniz misakıdır. Bu misak ile Ak- denizde devamlı bir sulh temini Ssası takip edilmektedir. Akdeniz misakının en hararetli taraftarı Fransadır. Akdenizde nlâkası olan devletlerin ekserisi bu misak fikrini memnuniyetle karşılamıştır. Belgrattan gelen ha- berlere göre İngiltere de Akdeniz misakı fikrini iyi bir nazarla gör- mektedir. Buna sebep böyle bir misak aktedilince Sovyet Rusya- nın Karadeniz haricine çıkmasi endişelerinin ortadan kalkması imiş, 5 Fransa hariciye nazırı M, Bart. hou bugünlerde Londraya yapâdâ: ĞI seyahatte bu meseleyi görüşe cektir. Bir anlaşma husulüne çok ihtimal veriliyor, Yalnız İtalyanıh vaziyeti belli değildir. Yunan menabiinden ge İen haberlere göre İtalya Akdeniz misakına taraftar o bulunmamak- tadır, taraltarı ola Akdeniz mısakının hararetli fransız hariciye nazırı M. Barthou nazırı M. Maksimosun fikirlerini yazan Katimerini gazetesi yeni misaka taraftardır. Venizelist gazeteler Akdeniz misakı fikrini şiddetle tenkit edi- yorlar ve Yunanistanın böyle bir - misaka girmemesi lâzım geldiğini söylüyorlar. Hükümet. taraftarı Proia gaze- tesi hükümetin şimdilik böyle bir misaka giremiyeceğini söylüyor. Bu gazete diyor ki: «Akdeniz misakına Fransa, Sov- yet Rusya, Türkiye, İngiltere, İtal- ya, Yunanistan ve Yugoslavyanın girmeleri lâzım geliyor. Bu misak fikri, sulhu kuvvetlendirmek için mıhtakavi misaklar akti esasını müdüfaa eden Fransa tarafından ortaya atılmıştır. Fakat mesele yaliiz Frarisanın elinde değildir. İki büyük Akdeniz devleti olan İngiltere ve İtalya dahil olmadık. ları takdirde böyle bir misak ak- Yunan gazeteleri: Akdeniz mi ?. tedilemez, Bu'iki devletin ise Ak- sakı meselesile uzun uzadıya meş- gul oluyorlar. Gazetelerin mühim bir kısmı bu misaka aleyhtar bir vaziyet almıştır, Yalnız hariciye Biüinketiüi sel irmeleri söpheli dir. Vaziyet iyice anlaşılmadıkça Yunanistan bir karar veremez. (Devamı ikinci sahifedel > Istanbulda mektebi bir garson açılıyor Garsonlar cemiyeti reisi: “ Garson var, garsoncuk var!,, diyor » İstanbul garsonları bir garson | mektebi açmak için lâzım gelen | teşebbüslere başlamışlardır. Mek- tep garsonlar cemiyeti tarafın dan açılacaktır. Burâda müşteri- Ye nasıl hizmet edilir? Güzel bir sofra nasıl hazırlanır? Garsonlu- ğun incelikleri ve mühtelif ecne- bi dilleri öğretilecektir. Mektep- te garsonluk derslerini 30-40 sene- lik en eski garsonlar verecekler- dir. Garsonlar cemiyeti reisi Recep bey garsonluk mesleğine ait muh- telif möseleleri bize şöyle anlat- mıştır: — Garsonluk, bilhassa Avru: pada, artık âdeta sanayii nefise den bir iş haline girmiştir. Bu: gün iyi bir garson olmak için bir gok: şeyler bilmek lâzımdır, Son- sa bahçe garsonluğu ayrıdır, bar garsonluğu (o başkadır, lokanta “garsonluğu gene başkadır. Hal buki bugün piyasada sırtına be- yaz ceket, koltüğünum altına be- | saz bir bez sıkıştı agarso- hum!» diye çığ o g kendi. hasılatım un için garson mektebi açmak duz, ç Diğer taraftan bugün piyasada üstat garsonlar vardır ki bunlara da küçük bir imtihanla birer eh- Üiyetname vereceğiz. Mektepten | im > MR 1 İZ 03 öç çıkan garsonlar imtihana tâbi tutulacaktır. Yani bir müddet sonra imtihansız ve ehliyetna- mesiz garson olmıyacaktır, Ve ta- biatile her önüne gelen de gar- sonluk edemiyecektir. , —— Kadın garsonlara karşı bazı erkek garsonların ateş püskürdük- leri söyleniyor. — Hakları da vardır, Çünkü kanunen kadın garsonların otuz yaşından büyük olmaları lâzım- dır. Halbuki bir çok -birahane- lerde, şık gazino ve otellerde ve sair yerlerdeki kadm garsonlar hep otuzundan küçük kadınlar, genç kızlardan ibarettir, Hattâ otuzuna gelen bir kadın «yaşlır kaydile garsonluğa alınmamakta- dır, Halbuki kanun otuzundan kü- çük olan bir kadını veya genç kızı garsonluk yapmaktan menediyor. Sonra kadın garsonlar her sa- bada erkeklerin işlerini almak içim çalışıyorlar. Bu itibarla biz de lâzım gelen teşebbüsleri yapı yoruz. Bir kere -İstanbuldaki bü- tün garson kadınların otuz ya: şından büyük olmalarını temin edeceğiz, i Sonra bir kadın garson aldıği- ni yalnız üstüne başına, tuvale- tine sarfeder ve tek bir kişiyi, (Devamı 4 üncü sahifede| » Sovyetler - Italya Iki memleket matbuatı arasında bir münakaşa Moskova 5 — Son zamanlarda Sovyet ve Italyan gazeteleri ara- sında oldukça hararetli bir mü- nakaşa vardır. Bilhassa Giornale d'ltalia şiddetli makaleler neşret- mekte, Sovyet hükümetinin harici politikasına hücum eylemektedir. betle yazdığı makalede iki hüükü- met menafiinin birbirile çarpış- madığını, binaenaleyli OGiornale —d'Italianın İtalyanın menafii aley- hinde haraket ettiğini söylemekte, bu münakaşanın kapanmasını tavsiye etmektedir. Kâzım paşa Hz. Büyük Millet o meclisi reisi Kâzım paşa Hz., meclisin tatili üzerine: yazı geçirmek için dün dölü sabah ailelerile birlikte Ankara- dan şebrimize gelmişlerdir. Paşa Hz. istasyonda vilâyet erkânı tarafından karşılanmış ve bir müfreze polis tarafından se- lâmlanmıştır. © Hariciye vekili Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey dün Ege vapurile. Istanbula gelmiştir. Tevfik Rüştü bey doğ- ruca Yalovaya gitmiştir. İlân sahiplerine » © Reklâmlarınız 'için en tesirli” ve en verimli vasıta AKŞAM sütunlarıdır. Çünkü: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satış yapan gazetedir. Journale de Moscow bu münase- | a Dahiliye vekili. Şükrü Kaya bey dün akşam Trakyaya gitti Telefon : 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) 20113 (Klişe) Şükrü Kaya B. Edirneye gitti hadiselerin Trakyadaki hakiki mahiyeti nedir? Muiz Kohen bey “Bundan sonra museviler hakikaten ve filen türkleşmelidirler,, diyor Edirne şehrinin umumi görünüşü Trakyada bir kısım musevilerin bazı tazyikata maruz kaldıkların- dan bahisle hicret etmeleri üzeri- | ne bükümet tarafından icap eden tahkikata başlandığını ve Dahili- ye vekili Şükrü Kaya beyin; refa- katinde Trakya umumi müfettişi İbrahim Tali bey bulunduğu halde şehrimize geldiğini yazmıştık. # Şükrü Kaya bey dün trenden çıktıktan sonra, İbrahim Tali bey- le birlikte motöre binerek Yalova- ya azimet etmiş ve Gazi Hz. ni ziyaret eylemiştir. Şükrü Kaya ve İbrahim Tali beyler, geç vakte ka- dar Gazi Hz. nin neztlerinde kal mişlar ve akşam saat yirmide şeh- | rimize gelmişlerdir. Şükrü Kaya ve İbrahim Tali beyler eksprese bağlanan hususi bir vagonla Ak pullüya hareket etmişlerdir, Bu sabah Alpulludan otomobille Edir- neye gideceklerdir. * Dahiliye vekilinin Edirneden | sonra diğer bazı yerleri de ziyaret etmesi ve dört beş gün sonra şeh- rimize dönmesi muhtemeldir, Şük- | Cumartesi: karikatürleri: 31 Salamon ailesi — Haydi Salamon, çabuk mayoyu ver, biz'de gireceğizki rü Kaya bey trene binerken şu be- yanatta bulunmuştur: «— Trakyadan bazı musevile- rin grup halinde İstanbula gelme- leri sebeplerini yerinde tetkik için Trakyaya gidiyorum. Musevilerin bazı propaganda yüzünden İstan- bula geldiklerini haber aldık. Bu- nun mahiyetini araştıracağım ve icav eden tedbirleri alacağım. : | “ “Türkiyede yerli ve yabancı her- kes cumhuriyet kanunlarının hi- mayesi altındadır. Kemalist Tür- kiyenin en büyük vazifesi bu ka- nunları tatbik etmektir. Yabancı yerlerde görülen anti- semistlik ceröyanları bazan bizde de bir makes buluyor. Vatandaş» larımız başka memleketlerde ce- reyan eden böyle fikirlerden ve aksülârmellerlen daima masun Kalmalıdırlar. Hiç bir memleketini siyasi (Oove (o dahili münakaşa- ları bizim memleketimizin dahili işlerine tesir etmemelidir. Yahu- diler aleyhinde neşriyat ve telki- natta bulunanları yola getirmek (Devamı ikinci sahifedel i