6 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında AKŞAM Aş 16. — Na: 5653 — Fiati fer yerde 5 Yi “Almanyadaki ihtilâlin ortaya CUMA — 6 Te Temz 1934 Telefon: 24240 (İdare) - 24749 24249 (Tari) - 24248 (ilatbaa) - 20113 (şe) - Trakyadan gelen m museviler çıkardığı çirkin hakikatler Ahlâksızlığı dillere destan olan Röhm ve diğer rüesa son dakikaya kadar Baal iş büğyida kalmışlar? Berlin 3 (Hususi muhabirimiz- den) — Hitleri devirmek için ha- zırlanan mukabil ihtilâl daha pat- lak vermeden Hitlerin ve Goerin- gin ani müdahalesile kan ve ateş içinde boğuldu. Mukabil ihtilâl hareketinin başında ceneral von Schleicher ile hücum kıtaları er kânı harbiye reisi Röchm bulunu- yordu. Von Schleicher Almanya- min son on beş senelik siyasi ha- yatında, büyük bir rol oynamıştır. Reichsver ordusunu teşkil eden bu ceneraldır. Almanyada komü- nizmi, hâkim kılmağa teşebbüs eden Spartacus isyanı boğan hattâ rivayete göre maruf komü: hist reislerinden Roza Luksem- burg ile Libkniti öldürten gene Von Schleicher idi. Ceneral von Schleicher son zai manlarda başvekil de < olmuştu; Hitlerin kendisini devirmiş olmasını bir türlü affe-. e Nazi rüesası ara“ i aşlıyan zıddiyet ve re- kabetten ve Hilerciliği kaş hoş mutsuzluktan istifade ederek Hit: leri devirmek i için hücum kıtalari erkânı harbiye reisi ve Hitlerin daha düne kadar en mutemet ada- mi olan Röchmü elde etti ve mu- kabil bir ihtilâl hareketi hazırla imağa koyuldu. Mukabil ihtilal haber alınıyor Fakat Röchmün maiyetindeki adamlardan bazılarının gevezeli- ği ve ihtimalki şimdiki rejime hoş görünmek için vaki olan ih- barat, hazırlanan hareketi, hükü- | metin kulağına aksettirdi ve da- | başvekületteni. Hitler, Mareşal Hindenburg ve cöneral &vering bir geçit resminde ha hareket başlamazdan evvel; Hitler ile Göeringi süikastçilere karşı merhametsiz ve amansız bir | şekilde harekete sevketti. Hitler 30 hâziran gecesi, bir tayyare ile mukabil ihtilâl hare- ketinin merkezi olan Münihe Rök- mü ve arkadaşlarını tevkif için giderken, Prusya başvekili ve Al- manya dahiliye nazırı Goering te Berlindeki suikastiçleri otemizle- meğe ve imha etmeğe koyulmuştu. Goeringin ilk hareketi, muka- bil ihtilâl teşebbüsünün ( dimaği addedilen ceneral von Schleicheri (Devamı 4 üncü sahifedel das NN * Leh Çifte »lebiciliğin sslahından sonra Beyoğlu Savrulmuş, geaba leblebüüü! e . GEN çaddelerinde görülecek tiplerden biri — Örnek köyler Izmir vilâyetinde faideli bir teşebbüs Izmir 4 — (Hususi) — İzmirde örnek köyler yapılması kararlaş- tırılmıştır, Her kaza ve müstakil nahiyelerde adetleri birden Üçe kadar olmak üzere bu köyler kurulacaktır. Diğer köyler -bun- Jara bakarak zaman ve mali im- kân dahilinde ilerliyeceklerdir. Vali Kâzım paşa bu hususta 'di- | yor ki: Köylümüzü bodrum katından, nefes, ışık almıyan karanlık damlardan kurtarmak, yeni ihti- yaçlar karşısında © bulundurmak lâzımdır. Iki yük odunla geçinen bir köylü, medeni ve ilmi ham- leler yapamaz. Vilâyet, bu hususta bütün kay- makamlıklara icabeden talimatı vermiştir. Netice, raporlarla tes- pit edilecektir. Ipek üniforma M. Mussolininin zabitlere | bir ir tavsiyesi Londra 4 — Daily gazetesinin Romadan aldığı habere göre M. Mussolini harbiye nazını sıfatile neşrettiği bir emirnamede ordu ve tayyare zabitlerine ipekli ku- maştan üniforma giymelerini tav- siye etmiştir. Bu tavsiyeye sebep ipek fabri- kalarında mühim miktarda stok kumaş toplanmasıdır. Japon reka- beti dolayısile Italyada - ipekçilik büyük bir buhran geçirmektedir, Meclisin yaz tatili Ankara 5 — Meclis bugün baş- vekil İsmet paşanın beyanâtını dinledikten sonra (teşrinisaniye kadar yaz tatiline karar vermiş tir. Meclis reisi Kâzım paşa bu akşam İstanbula hareket etmiştir. “ Ahtisethiizin Türkiye mataı değildir, Ismet paşa Mecliste “Böyle cereyanlara katiyen müsaade Son günler zarfında Trakya- dan şehrimize bazı musevi aile- leri gelmiştir. Bunların ekserisi Çanakkale ve Edirneden, bir kis- mı da Gelibolu, Uzunköprü ve Lüleburgazdan gelmişlerdir, dün de Lüleburgazdan bir kafile gel miş, Sirkecideki otellere yerleş- miştir. Galin aialüvler aipiladmi da” birlikte getirmektedirler. Bazıla- rı ticarethanelerinin bütün eşya- larını yük vagonlarına yükleterek getirmişlerdir. Şehrimize gelen museviler ba- zı tazyikata maruz kaldıklarını ve bunun üzerine İstanbula gek meğe mecbur olduklarını söyle- mektedirler. Hattâ bu Bususta başvekâlete (telgrafla müracaat etmişlerdir. Dünkü nüshamızda yazdığımız weçhile başvekil İsmet paşa Hz., Anadolu ajansı vasıtasile verdik. leri bir tebliğde hadisenin hakiki .amahiyetini; tetkik ettirmekte ol- duklarını, cumhuriyet kanunları- na muğayir teşebbüslerin kanu- mun ağir hükümlerine uğrıyaca- ğını beyan etmekte ve şikâyet sa- hiplerinin sdliyeye £ müracaatla haklarını aramalarını ve müteca- “izlerini takip etmelerini tavsiye eylemekte idi. Başvekil İsmet paşanin beyati ettikleri veçhile bu hususta tah- kikata başlanmıştır. Ayrıca dahi- tiye vekili Şükrü Kaya bey de mahallinde tahkikat ve tetkikat icrasına memur edilmiştir. Şükrü Kaya bey, refakatinde | Trakya umumi müfettişi İbrahim Tali bey bulunduğu halde dün akşam Ankaradan hareket etmiş ler ve bugün şehrimize gelmişler. ' dir, Şükrü Kaya ve İbrahim Tali beyler yarın Trakyaya hareket (Devami 2 inci sahifedel etmiyeceğiz,, dedi İsmet paşanın beyanatı Mesuller mahkemeye teslim edilmiştir ve edilecektir Başvekil İsmet paşa, dün Mecliste vukubulan beyana- tında Trakya musevileri hak- kında demiştir ki: Arkadaşlar, size bugünün fena bir hadisesini ara yerde ârzetmek mecburiyetindeyim, Trakyada bazı yahudi . va- tandaşların, kendi şikâyetleri ne göre mahalli tertipler yü- .züden hicrete mecbur oldukla- rını ve bazılarının da İstanbu- la hicret ettiklerini haber çak mıştım. Türkiyede her fert cumhuri- yet kanunlarının emniyet ve muhafazast altındadır, Anti semilizm Türkiye mataı ve zihniyeti değildir. Vakit vakit hariçten bizim memleketimize girer ve derhal önüne geçilir. Bu feveranın da böyle bir sal. gın olması muhtemeldir. Böyle cereyanlara katiyen müsaade etmiyeceğiz. (Alkış- lar). Hadiseyi Ankaraya gelir gelmez haber aldım. Verdi. ğim kati “mirler üzerine bu cereyan tamamile durdurul- muştur. İstanbula gelen vatan- daşlar yerlerine dönmekte ser. besitirler. Mesuller mahkeme- ye teslim edilmiştir ve edile cektir, Bugün Dahiliye vekilini ora- lara gönderiyorum. Mütecasir- ler şiddetle tecziye edilecektir. izmirden otomobille 9 saatte Yalovaya gidilecek Izmir valisi Kâzım paşa köy çocukları arasinda İzmir 4 (Hususi) — Vali paşa nın bana verdiği malümata göre, Aydın - Tire - İzmir - Bergama - Balıkesir yolu ile yakında Aydın- dan Yalovaya 19 saatte gitmek | mümkün olacaktır. Bu büyük yo- lun adı «Ulu yol» dur. İzmir - Ti- re « Aydın yolu 26 ağustosta açı- i lacaktır. Geçen sene de Berga- ma - Balıkesir yolu açılmıştı.. © IDevamı ikinci sahifedel /