27 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Deposyi Celâl Az masrafla Bolışık veren SET ampulleri Er ucuz ve en de yanıklı ampullerâir, Han No. 28 İstanbul Bey Şişlide 250 M. mürabbaıda çatısı demir, yeni bir bina. Fabrikaya, gara- ja, depoya fevkalâde elverişli, içinde 3 odalık ayrı bir apartman, İcabında kirayada verilir. Telefon: 43080 SATILIK : : Orta Avrupa işleri Almanyanın dış politikası enin- de sonunda bir tek yol üstünde- dir: Versay antlaşmasının bozul- ması, Bu yolda yürümek için Al manya önce doğuya saldırmak is- tedi. Ancak, burada dış politika- sının güçlü bir karşılığa çarpaca- ğını anlayınca Avusturya işini ön plâna aldı. Çünkü batıya doğru yapacağı bir yayılış isteğinin de Fransayla İngilterenin birliğine garpacağını anlamakta gecikmedi. Böylelikle Avusturya işinin Al man dış politikasında birinci plân- da bulunması, bu politikanın ne batı, ne de doğuda kendisine Ver- say antlaşmasını bozabilmek için kolay bir yol bulamamasından ileri gelir. Avusturya işi Almanya için sadece bu ülkenin kendisiyle birleşmesi işi değildir. Bu, Avus- turyanın; önceleri ökonomik bir düzenle olsun; Almanyaya bağ- lanması yoluyla Alman endüstrisi için Tuna kıyılarında geniş bir sa- tış yeri bulunması demektir, Çün- kü Almanyanın Tuna boylarına doğru yayılması için coğrafyaca engel olan Avusturyanın ya orta dan kalkması, ya ekonomice Ak manyaya asılı olması gerektir. Avusturyanın Almanyaya katıl ması işinde ise bir yandan İtalya- nın; öteyandan Fransa başta «Kü- çük uzlaşma» nin kendilerine gö- re tuttukları yollar vardır. Avus- turyaniın Oo Almanyaya katılması işinde bu yollar arasında bir ayrı- lık yoktur. Ancak, Almanyanın Tu na kıyılarına ekonomice yayılışı işinde, İtalyan, Fransız ve «Kü- çük uzlaşma» nın görüşleri biribi- rinden ayrılmağa başlıyor. Ana batlarında toprak kültürü ülkeleri olan Tuna kıyısı beylikleri Alman- yaya toprak verimlerini gönder- mek, böylelikle orada kendileri için satış yeri bulmak isteğini besliye- bilirler. Bu isteğin kokusunu alan AL manya, Avrupadaki Fransız poli- tikasını kökünden baltalamak için, onun dayandığı «Küçük uzlaş- ma» yı ekonomice parçalamak yo- Tunu tutmaktadır. «Küçük uzlaş- ma» nın dağılışı, Almanyaya Ver- say antlaşmasının bozulması dile- ği yolunda büyük adımlar attırmış olur. güttüğü politikanın ana çizgisi budur. Ancak şu unutulmamalı ki, üçüncü Reichin bu politikasını ba- şarabilmesi için, bir yandan İtal. ya ile uzlaşması; böyle bir uzlaş- ma ise bugün yapılamaz; öteyan- dan, Almanyanın güttüğü yolun | nereye varacağını görmiyecek ka. | dar «Küçük uzlaşma» nın kör ol ması gerektir, Ne Fransa en yakın arkadaşlarını bu kadar başıboş bırakır, ne de «Küçük uzlaşma» bu kadar kördür. İşte bunun için, Orta Avrupa işlerini karıştırarak bulanık suda balık avlamak isti- yen Alman dış politikasının o ka- dar çabuk isteğine varacağını ummuyoruz, #A4X » AMCA BEY Karikatür müsabakamıza aid tafsilâlı : Bugün Sene 17 — No: 5817 — Fiatı her yerde 5 kuraş İ üniversite Üniversite talebesi Kubilây günü münasebetile yapılan toplan- a.) tıdan çıkarlarken (kenarda nutuk söyliyen talebeden Lâmia). Kubilây abidesi dün açıldı Üniversite gencleri hara- retli bir toplantı yaptılar | Dört sene evvel Menemende baş kaldıran irtica yılanına göğsünü si- per eden inkılâb şehidi Kubilây için dün Menemende merasim ya» pıldı, dikilen âbide açıldı, nutuk- lar söylendi. Bu münasebetle yur- dumuzun her köşesinde inkılâb şehidi Kubilây için tezahürat yapıldı. , İstanbul üniversitesi o gençleri de dün öğleden sonra üniversite konferans salonunda toplanarak şehid Kubilây için hararetli teza- büratta bulundular. Saat birde konferans salonu gençlerile dolmuştu. Rektör Cemil kürsüye çıkarak toplantının manasını anlattı, bun- dan sonra hukuk fakültesinden » Lâmia ve Melih sıra ile kürsüye * geldiler. Lâmia ve Melih irtica hadisesi- nin nasıl başladığını ve inkılâba karşı gelmek isteyen kendini bil. mez bir kaç serseri başının nasıl ezildiğini anlattıktan sonra irki lâbcı genc zabit muallim Kubilâ- yın bu uğurda şehid olduğunu söy- lediler. Genc üniversiteliler Tür- kiyede daima inkılâb doğacağını Türk gencliğinin inkılâbı öldür- mek isteyenlere karşı çok hassas bulunduğunu söylediler. DUŞUNCELER Kaçakçılığa karşı yeni tedbirler İnhisarlar vekâletinde bir komisyon toplandı Ankara 26 (Hususi) — Güm- PERŞEMBE — 27 Kânunuevvel 1934 Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Bir seyyah merkezi olacak olan Bursada hükümet meydanı ve Atatürk heykeli Türk Turing klübü, memleke- rük muhafaza kumandanı gene | timize seyyah gelmesini kolaylaş- ral Seyfi tetkik seyahati hakkın- da vekâlete raporunu vermiştir. tıracak çarelerin gözönünde tu- tulması ve bunların beş sene zar- Bu sabah vekâlette müsteşar | fında parça parça tatbik edilme- Adilin reisliği altında bir ko si için bir proje hazırlamıştır. misyon toplanmıştır. Komisyon Proje yakında klüp idare heyetin- da general Seyfi kaçakçılık hak» kında izahat vermiştir. Komisyon, bilhassa son zamaji» larda ehemmiyet alan şeker kas çakçılığı işini görüşmüştür. Ko- misyon bir kaç gün daha konuş diği malara devam edecektir. Söylen- diğine göre kaçakçılığa karşı ye- ni tedbirler alınacaktır. Cemal Tunca Atatürk, İsmet İnönü ile öz ce müzakere edilerek son şekli kararlaştırılacak ve hükümete ve rilecektir. Klüp müdür ve murahhas âza- sı Şükrü Âlinin gazetemize ver- izahata göre, projede Türki- ye üç seyyah mıntakasına ayrıl mıştır: 1 — Orta Anadoluda Ankara, Konya ve civarları. 2 — İstanbul, Yalova, İznik, Türk adları üzerinde konuşurlar | Bursa ve Çanakkale. ken Antalya saylavı ve Cumhu- 3 — İzmir ve civarındaki şe- riyet halk fırkası İstanbul idare | hirler. heyeti reisi Cemale Tunca adıni vermişlerdir. Boğün KÖR VE SAĞIR OL! Bir bildiğim vardır. Yazı yazar, gü- zel yazar. Yazdığını, yazılanndaki dü- İ sünceyi beğenmem, ustalığını beğenirim. Yeniçeri kavuklarından bir ikisi nasıl hoşuma gider de kafama geçirmeği dü- şünmezsem, bu bildiğin yazıları da öy- ledir benim için, Geçen gün onunla kar- şılıklı oturduk, Şöylece konuşmağa baş- ladık: BEN — Niçin yazı yazıyorsun? O — Kendim için... BEN — Öyleyse yazdıklarını niçin bastınıyorsun? O — Kendim için... BEN — Öyleyse niçin kendin için yazdığın, kendin için bastırdığın kitab- larınm üstüne bir de «değeri şu kadar- dır» diye bir sayı koyup sahışa çıkan yorsun? Kendin için yazdığın, kendin için bastırdığın kitablarını evinde sak» la, canın sıkıldıkça birer birer açıp okur- sun, Kitabını satışa, yazını gazeteye koy- dun mu bir, «ben bunu kendim için deıl ika beşine da PAR e rip alsınlar, okusunlar, anlasınlar, beğen- sinler» diyorsun demektir. (Böylelikle «Ar için ar», «Kendim için yazın görüşü gürültüye gidiyor. Değil mi? O — Sen yüksek bir görüş işini, yer« yüzünün, kitab basmak, satışa koymak gibi aşalıklarıyla "yanlış çıkarmağa çalı şyorsun... BEN — (Güldüm.) O — İstediğin kadar gül, Ben artis- tim. Satış, matış, bunları yalnız kitabçım düşünür, ben değil... Benim için yalnız ben varım... Geri yanı... BEN — (Sözünü kestim). Gözleri. ni kör et, kulaklarını sağır... O — Neden? BEN — Böylelikle boyaların kalabs- lığından, seslerin gürültüsünden kurtu- ur, büyük karanlığın içinde kendi ken- | dinle başbaşa kalırsın. O — (Güldü). BEN — (Güldüm). Ayrıldık. Böyle karşılıklı gülmelerle biten konuşmalara bayılırım. O:han Selim İller rü Bu mıntakaların merkezlerinde tedavi maksadile gelenler ve umumiyetle seyyahlar için otel, plâj, banyo, gazino, sinema, muh- Bir pazarlık örneği: Müşteri — yaparsın? İskarpinimin Usta — Vallahi bilmem ki, bayım, ne diyeyim!... Habeşistan meselesi!,.. Almanyadaki terkifleri.. ' Ondan sonracığma, Sovyet Rüsyada.., GEL adr eğ ei, GİS meselesi!... Vergiler!,.. İtalya - Memleket 3 seyyah mıntakasına ayrılıyor Turing klüb seyyah gelmesini kolaylaştıracak bir proje yaptı şüramna küçücük bir çivi çakılacak, kaç paraya telif spor ve eğlence yerleri yaptı- rılacaktır. Turing klüp bunların yapılma- sile doğrudan doğruya meşgul ol- muyacaktır. Yalnız bunların vü- cuda getirilmesi lüzumunu anla- tacaktır, Seyyah işlerinde otel meselesi çok mühim bir yer alıyor, Otelci- liğin inkişafı için hükümetin yar. dımına lüzum görülüyor. Mevcud otellerin ekserisinde banyo yok- tur; otel ücretleri de, seyyahların şikâyetlerini mucib' olacak kadar (Devam 4 üncü sahifede) Hav yapmıyan, ütü tutan, çok dayanan en iyi desenli ilk Türk Kumaşı YUNİIŞir Satışdeposu: Yeni Postahane caddesi, Tâyyare piyangosu karşısında Zeki Riza mağa- zası Telefon: 20485 > PAR Malöm a buhran!... Sar