28 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

FAZIL AHMET İsmi altında Değerli edihimizin el eri ve hiciv- “leri bir araya toplandı, nefis bir kitab şeklinde YENi ÇIKTI 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ ANKARA Hükümet merkezimizin eski ha halini ve geçirdiği tekovvün safba| her vasıta İle öğrenmek kola Yakub Kadri'nin “ANKARA, sında Ankara'nın da na olacağını bilecek Fiyeti: 1lira- AKŞAM KITAPHANI çi Italya ve Almanya Almanyanın Tuna kıyılarında gütmek istediği politikadan İtal- ya kuşkulanmaktadır. İtalya için, sınırlarının yanında güçlü bir «Ak man - Avusturya birleşik İmpata- torluğunun» ortaya çıkması, eski «Avusturya - Macaristan» impara- torluğundan çok daha korkulu olör, İtalyanın bu korkusu yalnız Tirol yüzünden değildir. Alman- yanın Yugoslavya ile uzlaşabilme- si, İtalyanın Adriyatik denizinde- *ki beyliğini elden kaçırması de- mektir, İşte bu anlattıklarımızdan de- layıdır ki, İtalya Almanyanın Tu- na boyunda güttüğü politikadan hoşlanmadığını açıktan açığa söy- lemektedir. Bir yandan, antlaşma- ların bozulmasını istiyen Avustur- ya, Bulgaristan, Macaristana da- yanıp «Küçük uzlaşmaya» karşı koyarak orta Avrupa politikaşın- da göze batar bir roloynamak is- tiyen İtalya; öteyandan Alman korkusu önünde «Küçük uzlaşma- nın» babası olan Fransayla anlaş- mak isteği göstermektedir. İtalyayla Fransanın daha ya- Kından kaynaşmaları için ise, İtal yanın Yugoslavyaya karşı güttü- ğü uzlaşmak istemez politikadan vazgeçmesi gerektir. İtalyanın Yügoslsvyayla anlaşması “ancak Macaristandan vazgeçmesile olur, Böylelikle görüyoruz ki, İtalya- nın önünde geçilmesi çok karışık bir geçit vardır: Alman korkusuna karşı koy mak için Fransayla candan anlaş- ması; Fransayla anlaşması için ise «Küçük uzlaşmayı» hoş görmesi ve gerek Balkanlarda gerekse «Orta Avrupada» gütmek istedi- ği beylik politikasından vazgeç- mesi isteniyor. İtalyadan bunu istiyen yaşadı- ğımız günlerin dileğidir. O bu di- leği dinlerse yeryüzü barışı biraz daha sağlamlaşacaktır. #4 X DÜŞÜNCELER Sene 17 — No: 5818 — Fiatı her yerde 5 kuruş same CUMA — 28 Künunuevvel 1934 Telefo m: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) . 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Vali Muhiddin Üstündağ Tayyare madalyası alan ermeni vatan- daşlarımıza dün madalyalarını verirken. Türkiye - ingiliz #icaret muahedesi Yakında Ankarada Yeni intihabda kimler namzed gösterilecek? müzakerelere başlanacaktır Ortadâ dolaşan rivayetler Ankara 27 (Hususi) — Yakın- da Ankarada Türkiye - İngiltere arasında yeni bir ticaret anlaşma- sı yapmak için müzakerelere baş- lanacaktır, Türkofiste bu anlaşma etrafın da hazırlıklar yapılmaktadır. Bu anlaşmaya göre iki memleket ara- sındaki ticari münasebetlerin da- | i ha uygun bir şekle gireceği, mev- cud şikâyetlere meydan verilmri- yeceği umuluyor. Dil kılavuzu Kılavuzu yapacak heyet çalışmağa başladı Ankara 27 (Hususi) — Dil ke lavuzunu yapmak için Falih Rıf- kı, Necmeddin Sadık, Köprülü- zade Fuad, Ali Muzaffer, Fazıl Ahmed, doktor Saim Ali bugün toplanmışlar, geç vakte kadar ye- ni kelimeler etrafında araştırma- lar yapmışlardır. DANSLI ÇAY... NOEL AĞACI «Yılbaşını kutlulamak için yaptığım danılı çaya gelmenizi candan dilerim.» Şu yukanda okuduğunuz yazıları bir kartın üstüne yaldızla dizdirtip ba- na bir arkadaş göndermiş. Ben, bizde yılbaşını kutlulamak diye bir görenek olduğunu bilmiyorum. Bu bir frenk gö- reneği olsa gerek. Yılbaşını ben ne diye kutlulayayım? Yılbaşıyla öteki günlerin bence bir ay- | nlığı yok ki... Yılbaşında ne olmuş? Emperyalism o gün mü denize dökül- müş, yoksa halifeliğin kaldırılması böyle bir yilbaşi gününe mi raslar? Belki de büyük bir bilgili adam bun- dan şu kadar yıl önce, böyle bir yıl başında, adam oğullarma sağlık vere cek bir nesne bulmuştur. Öyle mi? Ha- yır mı? Öyleyse yılbaşı neyime gerek? Gelelim «DANSLI ÇAY: a... Şeker- liyse çaym içildiğini; dereyse geçildiği. | ni bilirdim. Ancak, ister geçilen, ister içilen çeşidinden olgun, çayın dans'et- tiğini bugünedek duymamıştım doğru- su Danslı çay.. Bu salçalı makama gibi bir nesne de olabilir... Öyle mi? Ha- Yır m? Öyleyse bu danslı çay ne olsa | gerek? Bana «yılbaşını kutlulamak için danslı çay» yapacağını yaldızlı bir kartla bil- giren arkadaşa dün vapurda tasladım. Yanda karısıyla üç çocuğu da vardı. Yanaştım, "şuna, gönderdiği kartla ne çocuklar Afalladım: — Görülecek şeydi doğrusu. Bizim bayıldılar. — Neydi © görülecek nesne? Ço cuklar niye bayıldılar? dedim... — Noel acağını görsünler diye bi- zimkileri ...... restoranına götürdüm. Bir noel ağacı kurmuşlar, o görülecek Bizim arkadaş vapur Kadıköyüne ge linciye kadar nocl ağacını anlattı durdu. Ben bir türlü puntuna getirip danslı ça- yın ne demek olduğunu soramadım. Yalnız iskelede, o otomobiline ben tramvayıma binmek için biribirimizden ayrılırken, dayanamadım, kulağına eğil dim: — Hay, kafana noel ağacı yıkılaydı, | dedim... Şümdi aksoylu arkadaşıma karşı böy- le bir kabalıkta bulunduğum! için onun «ylbaşı kutlulanmasma: gidemiyeceği- me, salçalı makama çeşidinden danslı çayın ne biçim nesne olduğunu göremi- yeceğime yanıyorum. o Orhan Selim henüz doğru değil Ankara 27 (Hususi) — Meclis dağıldığı gündenberi herkes inti- habat listesinin alacağı şekli me- rak ediyor. Acaba kimler listede kalacak, kimler namzed gösterik miyecek? Bu yolda çıkan ha- vadislerden biri de, memurların Fransa Italya henüz hiçbir meselede anlaşamamış Roma mahafili yapılan konuşmalardan : . v : e bir netice çıkmıyacağı kanaatir.de imiş Cenevre 27 (Hususi) — Fran | i siz - İtalyan müzakereleri burada dikkat ve alâka ile takip edil yor, Bura mahafiline gelen ha- berlere bakılırsa müzakere çok yavaş ilerilemektedir. Daha doğ. rusu esaslı hiç bir meselede he- müz anlaşma olamamıştır. Bunun (© | için Fransa hariciye nazırı M, La- | valin yakında Romayı ziyaret ede- ceği haberine pek inanılmıyor, İ Fransa ile İtalya arasında şim ! di konuşulan başlıca meseleler , müstemlekât ve orta Avrupa me- seleleridir. Fransa Afrikada Trab- İusgarp hududunda italya lehine | İ tashih yapmağı ve Cibutiden Ha beşistanın merkezi olan Adisabe- baya yapılacak şimendifer hattına Htalyanlarin da iştirakini | teklif | etmiştir. Romadan alman haberlere ba kılırsa İtalya bunları kâfi görme. mektedir. İtalyan mahafili diyof | ki; «Trablusgarp hududunda yaz | pılacak tashih ile bize bir İ arazi bırakılıyor. Fakat bu intihab Jistesinde pek. geniş bir çorak, hiç bir şeye yatamaz bir sa- yer almıyacağına dairdi, Uzun 66- | hadır. Buradan bir istifade temin | nelerdenberi devlet hizmetinde | etmemize imkân yoktur. Fransa tecrübe görmüş, bilhassa yüksek | bu küçük müsasdeye mukabil, Tu dereceli gemurları devlet teşkilâ- tından ayırmamak için, ortada bir cereyan var. İntihab listesi hazır. lıklarına başlanmadığı için, bu gibi havadisleri pek ciddi tutmak doğru değildir. Bundan başka liste etrafında yeni bir havadis daha var, Bu se- ferki listeye gencler arasından es- kisine nisbetle daha çok namzed gösterilecek, Bilhassa fırka teşki- lâtında, halkevlerinde çalışan ve bu sahada muvaffakıyetleri görü- len genclerin saylav seçileceği de söylenmektedir. i Yukarıda yazdığımız gibi, liste hazırlıklarına başlanmadığı' için, genclere aid bu havadisi de mev- simsiz telâkki edebiliriz. Müstakil saylavlar hakkında da bazı şayialar vardır. Bunlardan birinde, listede eskisine nazaran daha çok müstakil namzed için açık yer bırakılacağı söylenmek- tedir. Yeni afyon mukavelesi Ankara 27 (Hususi) — Uyuş- turucu maddeler inhisarı umum müdürü Ali Sami, bu sabah vekile Yugoilavya ile yapılan yeni mu- kavele hakkında izahat vermiş- tir. Yeni mukaveleye göre afyon ihracatı işleri daha fazla emniyet | altına girecektir, AKŞAM Bütün Türkiyede satışı en çok olan gazetedir. İlânlarınızı AKŞAM'a vermekle kazancınıza en uygun işi görmüş olursunuz. mustaki İtalyan menafli mesele- koşuyor. Cibuti - Adisabeba şimendifer battının inşasına iştirakimize ge- İlnce, bunun da büyük bir ehem- miyeti yoktur.» Görülüyor ki henüz müstemlike meselesi halledilmemiştir. İtalya esaslı menfaatler teminini istiyor, Fransa ise bundan fazla bir karış yer bile vermeğe yanaşmıyor. Merkezi Avrupa meselesine ge- | / Fransız hariciye nazırı M, Laval sinde ısrardan vaz geçmemizi şart! lince, bu hususta anlaşma daha güç görünüyor; gerek Fransa, ge- rek İtalya Avusturyanın istiklali- ni muhafaza etmek istiyor. Fakat Avusturyanın “yaşıyabilmesi için merkezi Avrupa devletleri arasın- da bir anlaşma yapmak lâzımdır. Macaristan bu anlaşma için mua- hedelerin tadilini şart koşuyor, Küçük İtilâf ise buna yanaşmıyor. İtalya muahedelerin tadilinden (Devamı 4 üncü sahifede) a «İdeal anketimize gelen cevaplardan: 20 Bir içki düşmanına göre ideal kadın!... kadın olmalıdır?» nasıl