29 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

TEEN ARSEN LÜPEN | Dünyanın en çok okunan roman serisi $. 6cı cild Yılbaşında çıkacak değerli armağan Kuruş ni - Faik Sabri Duran... 90 . 30 Bol resimli, renkli kapai , ve seri tamamlanacaktır. AKŞAM KİTAPHANESİ Sene 17 — No: 5819 — Fiatı her yerde 5 iğ Birleşik Amerika | #/adeşistanda Beylikleri ve yeni hadiseler Uluslar derneği... İltalyanlar bir aske bir askeri mevkii ele biiçirmek istiyorlar Yeryüzünün bir « bir yarısında bey- Hik süren Birleşik Amerika ülke- sinin Uluslar derneğine bugüne- dek girmediğini, girmek isteğini bile göstermediğini biliriz. Am cak son yıllarda Amerikada her yerden daha derin baş gösteren ekonomik sarsıntı, Uzak doğuda geçen işler, bu ülkenin yeryüzün- deki eski gücünü iyiden iyiye yıp- ratmıştır. Hele son deniz konferansında Japonyanın açıktan açığa kafa tutması, İngilterenin el altından Japon politikasına doğru eğilme- si, Birleşik Amerika Beyliklerinin Uluslar derneği için düşündüğünü oldukça değiştirmişe benziyor. Amerikada birçok (gazeteler, birçok «Barış derneklerin Uluslar derneğine girmenin kötü olmıya- cağını propaganda etmeğe başla- dılar. «Uluslar derneği yüzde yüz savaşın önüne geçmese bile, yeni Ual Uaidaki kabileler etradından biri Londra 27 — Buraya gelen ha- berlere göre, İtalyan askerleri Ha- beşistanda yavaş, fakat devamlı surette ilerliyor. Yerli efraddan mürekkep olan İtalyan askerleri» ne tayyareler yardım ediyor. Adis Abebadan bildirildiğine göre İtalyan tayyareleri birçok noktaları bombardıman etmekte- dir. İtalyanların şirodiki hedefi Berbeghebi mevkiini ele geçirmek- dir. Burada ötedenberi bir Habeş karakolu vardır, İtalyan istihkâm efradı Ual Ual ile bu mevki ara- sında yol yapmaktadır. İtalyanlar, Habeşistanın teklif ettiği hudud ihtilâfını tetkik ko- misyonunu kabul için iptida Ha- beşistanın tarziye ve tazminat ver- mesini istiyor. Halbuki tarziye ver- mek, Ual Ualdaki vakalardan do- layı İtalyanın haklı olduğunu ka- bul etmek demektir. Habeşistan buna yanaşmıyor. bir yeryüzü savaşının patlak ver- mesini geciktirebilir» çeşidinden düşüncelere Amerikan gazetecili- ğinde sık sık raslanıyor artık. Rooseveltin bu iş için ne düşün düğü bugün o kadar meydanda ol- masa da, daha 1920 yılında bile Uluslar derneğini sevimli bulmuş olduğunu anatrsak, Amerikan rej- sicumhurunun da ergeç Uluslar demeği için sözünü nasıl söyliye- ceğini kestirebiliriz... Birleşik Amerika Beyliklerinin Uluslar derneğine girmesi yeryü- zü barışının biraz daha güç kazan- ması için değerli olacaktır. AX*k Hericiye vekili Atinaya gidecek Ankara 28 (Telefon) — Hari- ciye vekili Tevfik Rüştü Arasın Cenevreye gitmezden evvel Ati. naya tuğrıyacağı burada da teyid ediliyor. DÜŞÜNCELER Klişe santimiyle ölçülen saygı... Adını yazmak istemez, «Bilmem ne | arasında geçen konuşmaya kulak ka- demeğir diyelim? bir yıllık çalışmas- | bartınca afallar gibi oldum doğrusu. Bu m, bir yılda yaptığı işleri anlatmak için | baylar, Yıllığa basılacak klişeleri getir bir Yıllık» çıkarmak istemiş. Geçen | mişler. Birinci bay ikinci baya diyor gün bir kitabımı bastırmak için gitti- | ki: ğim bir baskı evinde bu «bilmem ne dereğin nin yıllığına girecek yazıları diziyorlardı. «Yılık» on altı yaprak olacakmış. Dizilen yazılara bir göz at- tm: Üç yaprak «Bay umumi müdüre», | iki yaprak «Bay müdür o muavinines, bir yaprak «Bay başkâtiber, yarım yap- rak ta «Bay şube şefinös ayrılmış, 16 yapraklık bir Yıllığın alı buçuk yap- rağında «Bay umumi müdürün, Bay müdür muavininin, bay başkâtibin, Bay 4— Olamaz kardeşim, «Bay umumi müdürün» klişesi «Bay müdür mua- vininin» klişesinden yanım santim kısal «Bay umumi müdürün: «Bey müdür muavininden» bu yarım santim (kısa kliş&sini nasıl «Yıllığımıza» besabiliriz? Düşün iki gözüm, «Bay umumi müdü rün» klişesi «Bay müdür muavininin- kinden» yarım santim kısa olsun! Bu duyulmuş, işitilmiş, görülmüş müdür? «Bay umumi müdürün» klişesi yarım İ yazılmış kasideler ve şarkıları ço- Irak başvekili Iran hariciye nazırı geliyor Iki hükümet hudut ihti- lâfı için hakemliğimize müracaat edecekler Ankara 28 (Telefon) — Irak başvekili ve İran hariciye nazırı Cenevreye giderlerken Ankaraya uğrıyacaklardır. İki komşu hükümet adamının ya- bekle- rın buraya gelmeleri niyor, İran ile Irak arasında bazı ( hudud ihtilâfları vardır. ( hükümetin bu meselede Tür- | A kiyenin hakemliğine müraca- at edecekleri söyleniyor. Edebiyat ders!e- rinde değişiklik Divan edebiyatı, hattâ edebiyatı cedide kısaca gösterilecek Ankara 28 (Hususi) — Maarif vekâletinde bir komisyon edebi. yat dersleri için yeni programlar yapmaktadır. Evvelce de yazdığı mız gibi, öz türkçe hareketlerin den sonra, mekteblerdeki edebiyat ve türkçe derslerinin mahiyetinin değişmesinde bir zaruret vardı, Komisyon âzalarının fikrine göre, edebiyat derslerinde divan edebi. yatının tedris usulünü değiştirmek lâzımdır, eski devrin tasavvuf fi- kirleri, mey ve mahbub üzerine İki cukltra okutmakta bir fayda yok- tur. Eski edebiyatı yeni nesle ta- nıtmamak doğru mudur? Öğrendiğimize göre, liselerde | edebiyat dersleri verilirken, di- | van ve tanzimat edebiyatına ve hattâ edebiyatı cedideye şimdiki kadar geniş bir yer verilmiyecek- tir. Bu devirlere aid edebiyat nü- muneleri, edebiyat tarihi bakımın- | wemmsunanunuammusu11az1n1nan10411s01n1u00nn.zsu1nssnua1nn10nsa00nnaa dan kısaca talebeye anlatılacaktır. Edebiyat programları komisyo- nu, eski devir edebiyatından pat çalar seçerek bunları mekteb ki- tablarına koyacaktır. Bu itibarla evvelce mektebler için yazılmış edebiyat tarihi ve edebiyat kitab- ları ortadan kalkacaktır, Buğdayı koruma Ay başından itibaren kanun tatbik ediliyor Ankara 28 (Telefon) — Buğ- dayı koruma kanunu İ kânunusa- niden itibaren tatbik edilecektir, Kanun mucibince her yerde un ne- vilerini tayin etmek üzere komiş- yonlar teşkil edilecektir, Komiş- şube şefinin» değerleri göklere çıkarılı- | santim kısa!. Bu sıra saygı gözetme- z . yor, kendileri şöyle aslan, böyle kap- | mek demektir... yonlarda maliyeden, ziraat vekâ- landırlar, onlar olmasa demek yaşıya- Birdenbire içimden bir coşkunluktur | letinden âzalar bulunacaktır. mazdı gibi sözler ediliyor.. İyi, on altı | geldi: yapraklık bir aYıllık» ta bu kadarı biraz çokça gibi olsa da, ne yapalım, «Bilmem ne demeğis, «Bay umumi müdürünün övmemezlik edemez ya? Bu, sirası gelsin gelmesin, yeri olsun olmasın bir basamak üstümüzdekini öv- mek huyundan öyle çabucak vaz geçe- meyiz elbet!... Ancak, derneğin yıllığını siraya koy- mak için baskı evine gelen iki bayın — Ne çıkar baylar, «Umumi müdü- rüns klişesi «Müdür muavinininkinden» yanm santim kısa olursa ne çıkar? Bu ne diye sıra saygı gözetmemek olacak- mus? Ne gündenberi saygı, &ira, klişe santimiyle ölçülüyor? diyecek oldum... Dömedim... Diyeceklerimi buracığa yaz- dım iştel,., Anlıyana sivrisinek saz, an- lamıyana!,.. Orhan Selim Hav yapmıyan, ütü tutan, çok dayanan en iyi desenli ilk Türk Kumaşı YUNİIŞar Satışdeposu: Yeni Postahane caddesi, Tayyare piyangosu karşısında Zeki Riza mağa- zası Telefon: 20485 Her cild 20 forma - 80 kürüş İ Üç köprü, yeraltı tram-“ ivayı, otomobiller içiniyol h Ee ehircilik mütehassısı M. Agac a tanbulun nakliyat ve liman işleri CUMARTESİ — 29 Kânunuevvel 1934 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) için ne lin vr Serbes Ilman ve ticaret merkezi gösterilen Yenikapı sahilleri İstanbul plânı için üç mütehas- 418 tarafından hazırlanan rapor ve projeler belediyede bir jüri he- yeti tarafından tetkik ediliyor. Tetkikler bittikten sonra kati bir karar verilecek ve mütehassıslar- dan biri plânı hazırlamağa me mur edilecektir. Üç mütehassıs, raporlarında İs- tanbulun muhtelif meseleleri hak- kında çok mühim fikirler söyle mektedirler, Bu meseleler hakkın- da her birinin nasıl düşündüğünü göstererek bir mukayese yapmağı faydalı bulduk. Iptida İstanbul için en mühim mesele olan nakliyat ve liman işinden bahsedeceğiz. Fransız şehircilik omütehassısi M. Agach şimdiki limanı olduğu | yerde bırakmak taraftarıdır. Fran- sız mütehassısı, ancak Unkapanı köprüsünün (o şimdi bulunduğu mevkii münasib görmediğinden müstakbel Gazi köprüsünün Ci- bali ile Kasımpaşa arasında yapık mas! lüzumunu ileri sürmekte ve” (Devamı 4 üncü sahifede) Türk lügatı Komisyon büyük faaliyetle çalışıyor Ankara 28 (Telefon) — Türk lügatini hazırlıyan ko- misyon hergün toplanmaktadı Komisyon âzası büyük bir fa- aliyetle çalışıyor. Haber aldi ) gıma göre yapılan tetkikat ne- ) ticesinde (her, hep, kelime, harf, şey, saat, vakit, lâf ) keli- melerinin türkçe olduğu anla- şılmaştır. Bunlar lügate geçe- | cektir, — Ben sana bu kübik eve girmiyelim, dedim, sağın?...