28 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyetin yeni adıdır Milliyet bu adı alıyor Sahip ve Başmuliarriri : Siirt Meb'usu MAHMUT. FİATI 5 KURUŞTUR. 9 uncu sene No. 3193 oOCUMA i İ ikbal Yoksul çocuklara | Yardım Liman işleri Büyük kendlerde yaşamanm ge- Bakanlar heyetine bir ni- geldiklerinin yıldönümü Dün Ankarada bir heyet Ata- türk'e halkın saygılarını sundu ANKARA, 27 (Telefonla) — A- | huriyet Halk Fırkası Ankara vilâ » tatürkün Ankarayı şereflendirdik. | yet idare heyeti reisi vekili Mümtaz leri günün 15 inci yıldönümü ve o vakitki müdafaai hukuk üyelo- sebetile bugün vali ve belediye rinden B. Ahsinet ve B Halilden mü- rekli yükümlerinden biri de s0y- sal (içtima) yardımdır. Karları tok olanların, karmları aç olanları düşünmeleri insel (insani) bir yükümdür. Büyük kendlerde di- yoruz ; çünkü küçük köyler. de yoksullar karlarını doyur- manın bir yolunu bulurlar. Köy lerde açlık yoktur. Yoksulluğun zamname projesi verildi ANKARA, 27 (Telefonla) — Ma- Bye Bakanlığı (o Istanbul liman işleri li için muvakkat bir bütçe “ hazırlayarak Heyetine göndermiştir. Umum müdürlük iü Bay Nevzadn başkanlığı altında rekkep bir heyet Atatürkü zi; erazek | m il si Bay Nevzadım başkanı ep ürkü ziyaret ağ aş çok 2g” ik Yi ei ml 7 z Diyanet işleri reisi Bay Rifat, Cum- (Yazıcı 5 inci sahifede) içindedir ki kendini gösterir. Ulusal Kurultay Başkanı General K âzım Özalp Haydarpaşa durağında Mall > Mei he Batı Avrupa'nın ve Amerikanın büyük kendlerinde soysal yardım yurddaş için en büyük yükümler- den biridir. Son yıllar içinde öko- nomik düzenlerinin bozulması yü- ründen açıkta kalan işsizlere yar- dım yurddaşların kendi üzerlerine aldıkları bir yüküm olmuştur. New York'lular yüzbinlerce işsize bakmaktadır. Geçenlerde Alman: ya'da Hitler, her Alman yurdda- şınca bir gün oruç tutarak o gün yemek için harcıyacağı parayı aç- lara vermesini dilemişti. Ülkemiz de yoksulu en çok olan kend İs- tanbul'dur. Bununla beraber biz 1s- tanbul'da batı Avrupa şehirlerinin karşılaştıkları soraklar ile karşı- laşmamaktayız. Bizim üzerinde özenle durmamız gerek olan iş, o- kulaya giden aç çocuklardır. Her yıl kırmızı ay (Hilâliahmer) kurumu bunlara yardım elini uzat. makta ve günde bir övün yemek vermektedir. Ancak bu kurumun 'da geliri azdır. Bunun için bu kış günlerinde beş bin çocuğa sıcak öğle yemeği yedirmek büyük bir yüküm olarak İstanbul rının önlerinde belirmektedir. Kır. mızı ay kurumunun yaptığı ölçü- me (hesap) göre, bir okula çocu- ğuna bir öyle yemeği en çokon kuruşa verilebilir. Günde beş bin sıcak yemek verilse de bu, Istanbul için ağır bir yük değildi Bizim bu işte düşündüğümüz şu- 'dur : Kışın geri kalan günlerinde bu yoksul çocuklara öğle yemeği yedirmek için nekadar para top- lamak gerek olduğu ölçümlenmeli ve bu paranın toplanması için bir komisyon yapılmalı. Komisyon İs- tanbul'da bu yardımı yapabilecek olanlara ayrı ayrı baş vurarak pa- ra toplamalıdır. Toplncak oln pa- ra sekiz on bin lira olduğuna gö- re, büyük bir zorluk karşısmda kalınmıyacağını umarız. Şimdiye kadar soysal yardım parasını balo ile toplamak yolu tutulmakta idi, Şuru düşünmek gerektir ki son yıllar içinde balolar ile para topla- mak güçleşti. İstanbul'lular balo- lara eskisi kadar gelmiyorlar. Bundan başka soysal yardım için balo yolu ile para toplamak, bir çok parayı da boşuna savurmaktır. Cepten çıkan her kuruş yoksul ço- cukların doyması için harcanma-. lıdır. Hiç bir İstanbul'lunun bu yükümden kaçmacağını ummayız, A. Şükrü ESMEK Kirof'u öldürenler | Hakkındaki İthamname ; 13 suçlu hakkındaki ithamname neşredildi MOSKOVA, 27. A.A. — Tas ajansı iyor * Nikolaef ve Kiroff'un öldürülmesinde methaldar diğer 13 suçlu hakkındaki it- hamname neşredilmiştir. İlk tahkikat şu neticeyi vermiştir Zinovyef eski Sovyet duşmanlığı gü- rupunun mutavaat göstermesine rağmen, bu blokun en faal azasınm gizli çalış. “Devamı 5 inci sahifede) ındisini karşılayanlar arasında Yenisaylavlar şubatınilk haftasında ilân edilecek Ulusal Kurultay Başkanı G. Közim Özalp'ın gazetemize beyanatı Kadınlarımızın saylavlığı . Çok de. ğişiklik olacak mı? - Encümenlerde kalan teklifler - Bir dereceli seçim... Büyük Kurultay Başkanı General Kâzım Özalp dün Ankaradan İstan - bula gelmiştir. General Ozalp Haydar paşa istasyonunda mahalli hükümet erkânı, İstanbulda bulunan mebuslar tarafından karşılanmıtşır. Asker ve po lis selâm durmuş ve muzika selâm ba yası çalmıştır. General Kâzım Ozalp hususi bir muş ile Dolmabahçe sara, yına gelmişlerdir. Sarayda biraz yor- Kunluk aldıktan sonra refikaları Bar (Devamı 5 inci” sahifede) Ulusal atılışlarımız Maarif bakanının gazete- mize izahat ve beyanatı Ulusal musiki ve edebiyat çalışmaları; yeni proğramlar için tedbirler İmtihanlar için yeni proje Maarif Bakanı Bay Zeynelâbidin ANKARA, 27 (Telefonla) — Kül- tür Bakanı Bay Zeynelâbidin ——— şu beyanatta bulunmuş - — Ulusal mutikimize verilecek veç e Dün “D,, Dün “D,, grupunun Bun dördüncü plâstik sanatlar sergisidir. Sergide Bay Peyami Safa bir konferans vermiş, konferanstan sonra açılarak sergi gezilmiş ve büyük bir zi yaretçi kalabalığı tarafından Sergi on yün müddetle devam edecek ma açık bulunacaktır. ve ber gün saat 11 den 4 de kadar umu. tirerek mütaleasrn: bir Faporla bakan ığa verecektir. Mekteplerin edebiyat programları Mekteplerin edebiyat programları Bin yeni dil esaslarına göre nasıl ol - duğu lâzım geleceği hakkında Hakan- lığımıza bildirmek üzere Bay Falih ? Rıfkı Atayın başkanlığı altında teşkil edilen komisyonda çalışmalarma de- vam etmekterdir. Ve komisyon üye- leri mütalealarmı ayrı ayrı raporlar halinde bakanlığa vermektedirler ve bu raporlar bilâhara bakanlıkta teşkil edilecek bir komisyonda tetkik edile- rek almacak tetbirleri, ları tesbit edilecektir. Ayni edebiyat komisyo - nu mekteplerde okutulan gramerlerin ıslahı ve mevcut gramerin yeni dile gö re düzeltilmesini ayrıca tetkik edecek tir. İmtihan programları için hazırlanan A proje İmtihan programalrr için tartim edilen proje talim ve terbiye dairesin de tetkik edilmektedir. Bakanlar he - yetince tetkik ve tasvib olunursa me- riyete konacaktır. Ekalliyet mektepleri Ekalliyet mektepleri imtihandan bir kısmının resmi mekteplerde yapıl mast hususunda bakanlıkça verilmiş bir karar yoktur. grubu #üncü sergiyi açtı yakalar Sergi hakında? izahatr bugünkü ilvemizde bulacaksmız. Bakanlığına bildire- cektir. Bay Fuad Bakanlıkça teklif edilen bütçe o kadroya göre bir esasa bağlanarak hazirana okadar 4 aylık muvakkat bir bütçe yapılacak ve tas - dik için Bakanlar Heyetine verilecek- ör. Heyete verilm'ş buluman nizamna- me projesine göre liman idaresi mül sre edilecektir. Li- stile tesbit edilecektir. Ida ketine şimdiye kadar ve- zlardan istifade edecek » tir. Liman şrketi memurlarının hak - ları inhisar memurlarının hakları gi” bi olacaktır. Nizamnamede, bunlar - dan başka liman idaresinin vazifeleri gösterilmektedir. Br kânunusanide hükümete geçecek olan Istanbul rh - tam şirketi bilâmum hakları liman ida resine devredecek ve idare bilâhara tayin edilecek bir tasile rıhtım işlerini Ba iyetini tetkik ettirmetkedir. İnkılâb dersleri Devrim pazarlık Tanımaz Bay Mahmut Esat dün ihtilâllerin felsefesini anlattı Bay Mahmut Esat derste Inkilâp enstitüsü derslerine düm de- vam edilmiştir. Dünkü (dersi saylav Mahmut Esat vermiştir. Bay Esadın dersini aynen yazıyoruz: (Devamı $ inci sahifede - Bay Karahan İzinli olarak memleketine gideceği için dün akşam bir ziyafet verdi ANKARA, 27. A.A. — İzinli olarak ine gidecek olan Sovyet bö- i Bay Ke ğ ziyafet vermiştir. Zi- yafette Başbakan 1s- met İnönü ile Cum- hurreisliği genel kâ- bibi Riza Aksoy ve başyaver Celâl, ba- nlar dışarı işleri (şii genel kâtibi Numan Rifat, saylavlardan dak, Necib Ali, muhafız kıtaatı ku mandanı İsmail Hak- kı hazır bulunmuşlardır. Hav yapmıyan, ütü tutan, çok dayanan en iyi desenli ilk Türk Kumaşı .. . il YÜNİŞ« Satış deposu : Yeni Postahane caddesi, Tayyare piyangosu zası Telefon : 20485. karysnda Zeki Riza mağa, İçişler Bakanı Bay Şükrü Kayanın başkanlığı altında Halkevin de dün yapılan toplantıda İçişler Bakanının reisliği altında iki toplantı Mekteplerdeki gıdasız çocuklara yardım tedbirleri alınacak İki üç gündenberi şehrimizde kikler yapmakta olan İçiş Bay Şükrü Kaya, bu akşamki trenle Ankaray gidecek! Öz türkçe yarı örnekleri Bay Şükrü Kaya bu akşam gidiyor Madalya alan Ermeni yurtt aşlar merasimden çıharlarken dün saat on altıda, yanında vali ve be Bakanı | lediye reisi Bay Muhiddin Ustündağ ile birlikte vilâyete gelmişt'r. ( sahifede) (Yazıcı 2 inci sahitede) Şiir ve edebiyat Soruyorlar: Yeni dille şir ve edebi- | yat ne kazanıp ne kaybedecek? Bunun açıkçası şudur: Yeni dille, eskisi gibi şiir yazılıp edebiyat yapılabilecek 1 yönde çağın bütün bilgi is- teklerini öz Türkçe “deyim,, ler kavra- mir Bu sorgu bir kaygudan doğmuştur. Gerçek, yazarlarmız kir yandan yeni tutuma uymak dileğiyle gönüllerinde | taze taze hızlar duyarken öbüryandan, | sanki parmaklarına bir kurşun gülle asıl. | mış gibi, yazı işinin ağırlaştığını görü- yorlar. Eskiden bir tomar yazıyı bir çır- pıda çıkaranlar şimdi bir tek yaprağı dolduruncaya kadar buram (buram ter döküyorlar, İşte onların korktukları bu- dur, kuşkularının içyüzünde bu vardır. Bir kazancın güçleşmesi, bir alışkan- lığın zora kaçması yüreklerde az'çok bir | sızıltı uyandıracak olursa buna pek diye- yoktur.Bu, ne de olsa herkesin > ancak parmaklarımızın tit- remesini yaşlarımızın ilerlemiş olmasında Aramağa hiç yanaşmayıp ta bunun bü- tün suçunu salt yeni dilin suçsuz ormuz- larına yüklemeye kalkışırsak bu düşün- ce çarpıklığna haykırmamak ta elden gelmez. Yeni dille neden şür yazılıp edebiyat — Bay Fazıl Ahmet Akyaça — yapılmasın? Eğer edebiyat demek bilgi- nin, duygunun, düşüncenin düzenli, pü- rüzsüz,ve kurallarına uygun bir biçimde kâğıt üstüne dökülmesi demek ise, eğer bir dilde yaşayan “söz., ler o dille konu- şanların oylarını kılıklaştıran “kalıp,, lar demek ise osmanlıcanın çeşit çeşit söz kalıplarına göre şiir ve edebiyat örnek- leri dökmüş olan Türklerin “imdi kendi öz kalıplarını kullanmakta güçlük çeke- ceklerini nerden çıkarıyoruz? Öz türkçe sözlerle bugünün incelmiş duyguları, yü- celmiş bilgileri anlatılamayacağını ileri sürenler ya öz kaynağı hiç tanımamış, yahut bunun öz tadını tatmamış olan- İsrdir. Biz de biliriz ki şiir ve edebiy: ki arılığını, eski kolaylığı hığını buluncaya kadar epey: cektir. Ne olur, varsın beklesin! Dili- mizin gerekli olacağı ilk iş bu mudur sanki? Dil verimliliği daha katin bilgi a- lanlarında kökleşinceye kadar gir ve ede- biyatın sıra beklemesinden me çıkar? ye şiir ve edebiyat adıyla ortaya ne oyuyoruz ki bunların geç kalacağından ötürü dövünelim? ig Ölçüden aşırı yürümeye kalkmak şiir ve edebiyatta da iyi değildir: Sürüde; ayrılan kuzuyu kurt kapar, Ismail Müştak MAYAKON ei m in sn