29 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Um Bugün Sahife ———— Sene 17 —- No, 5996 — Atatürkün Floryayı eiy: Fiati her yerde 5 kütrüş CUMARTESİ — 29 Haziran 1938 Büyük önder Atatürk dün Istanbula şeref verdi Atatürk Floryaya giderek bayındırlık işlerini gözden geçirdi Cumuriyet başkanı büyük ön- der Atatürk dün saat on birde İs tanbula şeref vermiştir. Atatürk Derincede vali vekili Rükneddin, kumandan Halis tarafından kar- şılanmıştır. Haydarpaşa istasyo- nunda saylavlar, emniyet direk- törü Salih Kılıç ve diğer birçok ze- vat büyük önderi selâmlamıştır. İstasyonun önündeki meydan binlerce halk ile dolmuştu. Halk Atatürkü candan gelen alkışlarla selâmlamıştır, Atatürk, halkın se- lâmlarına güler yüzle mukabelede bulunmuştur, Atatürk rıhtımda bülünan mo- töre binerek Dolmabahçe sarayi- na gitmiştir, Dolmabahçede az za- man kalarak otomobille Floryaya kadar gitmişlerdir. Atatürk bura- da yapılmakta olan binayı ve di. ğer hazırlıkları gözden geçirmiş- tir, Floryadaki köşk kıyıdan 70 metre uzakta deniz üzerinde ya- pılmaktadır, Köşkün yapılma İşi ve Floryanın bayindirliği hakkin- da verilen malümati dinlediktesi Atina mektupları Kral Jorj gelse bile uzun müddet kalamıyacak Yarı resmi Katimerini kralı getirmek isteyenlerin kendi menfaatlerini düşündüklerini söylüyor Atina 27 (Hususi muhabirimiz- | den) — Düne kadar koyu bir cumuriyetçi sanılan harbiye ba- i kanı general Kondilisin, yapıla» cak reyiâmda krallığın büyük bir ekseriyet kazanması dileğini söylemesi, siyasi mahafilde, de- | rin bir şaşkınlık (ouyandırmış, beklenmedik bir zamanda pati i yan bir bomba tesirini yapmıştır. Cumuriyetçiler, - general Kon- | dilisin son isyanı kralcı unsurlar- la birleşerek bastırmasına rağmen | kendisini cumuriyetin oen kuv- | ketli direği olduğunu sanıyorlar- | dı. Halbuki Kondilisin bundan | dört beş gün evvel evvelâ Yugos- | lav Avala ajansı muhabirine, bir gün sonra da Yunan gazetele- rine beyanatı, bu ümidleri kö- küönden sökmüştür. Müfrit kralcıların bu beyanat. tan - pek çok sevindiklerini söy- lemeğe lüzum yoktur. Çünkü emellerinin tahakkukuna engel olabileceğinden korktukları o en büyük mâni, Kondilisin kralcılık cephesine okatılmasile ortadan kalkmış oluyor. Cumuriyetçi (o gazeteciler ise Kondilise çok şiddetli hücumlar- da bulunmakta ve rejimi milletin arzusuna göre tayin etmek için yapılacak olan reyiâmda tama- mile bitaraf kalacağını o söyliyen bir kabinede artık yeri kalmadı. ğını ehemmiyetle işaret etmek- tedir. Sağlam kaynaklardan sızan ha- berlere göre ktalcılar, başbakan B, Çaldarisi de harbiye bakanı gibi krallık işinde açıktan açığa yer almak için sıkıştırıyorlar. Başbakan B, Çaldaris, bugü- ne kadar cumuriyetçi mi, kralcı (Devamı 4 üncü sahifede) sonra plâjda denize doğru git mişler ve kumları, suyu yoklamış- lardır, Atatürk: «Sular sicak, Bu- ranin kumlarımın ince ve güzel ol- duğunu görüyorum, Florya güzel bir yer olacak» demiştir. Bundan sonra plâja bakan sır- tın üzerinde saylav Kılıç Ali tara- fından yaptırılan küçük köşke gi- dilmiştir. Atatürk burada bir müd» det istirahat etmişler ve sonra Dolmabahçe sarayına dönmüşler- dir. General kondilis Yunan harbiye nazırı Romaya gidiyor Atina 28 — Harbiye bakanı general Kondilis yakında Roma- ya gidecektir. İtalya sefiri gene- ral. Kondiliş ile beraber gidecek- ler şerefine bir şölen (ziyafet) vermiştir. DÜŞÜNCELER BÜYÜK ADAM Bir büyük adam demiş ki... Bir büyük adamın ne dediğini yaz- maktan vaz geçtim birdenbire, Aklım bir yere, şu «büyük adam» sözüne takıldı, kaldı. Ne diye, yazmak istediğim i söyleyene «büyükz lük kulpunu taktım? Büyük adam kimdir? e cevabını vermek zor olmasa, ir çoklarımız ük tacını yal nız bir kulak emk alışkanlıkla kendi taptığı putun kellesine geçirir. Cılız bir sporcuya göre «büyük adama dağ boylu boksör «Karnerandır. Dumanlı, karanlık ve havasız salon. larda modem karagöze, sinemaya ba- yınlar için «büyük adam» Emil Yanings tir, Bunu böyle sayıp gidebiliriz. «Büyük adamlığı herkes kendi anla yışma göre önüne gelenin boyuna po- sima yakıştırıyor diye gercekten de «bü- yük» adam yok mudur?, Vardır elbette. Bana göre büyük adam, odur ki, sa- naltan politikaya kadar, kendi işinde, en önde yürür, dönemeçleri en önce ge- çer, olanı kavrar, olacağı sezer ve bu kavrayışla sezişe dayanarak yaratır, - , Orhan Selim e Öz Türkçe İlk mektep kitaplârının basılmasına başlanıyor Ankara 28 (Akşam) — Gele- cek seneden itibaren ilk okullar- da tedrisatın öz türkçe yapılma sma karar verildiğinden hususi bir komisyon tarafından hazırla- nan kitaplar Devlet matbaasına gönderilmiş ve basılması hazırlık- larına başlanmıştır, Ankarada petrol Ankara 28 (Akşam) — Dik. mende polis Ahmedin bahçesin- de petrol bulunduğu yazılmıştı. Petrol arama direktörü bay Ce- vad Eyyübün mahallinde yaptığı tekikatta petrolun pek cüzi oldu- ğu anlaşılmıştır. Fakat Dikmen deresi havalisi bu gibi petrol eserleri göstermeğe müsaid olduğundan tetkikat iler- liyr, | | Bugün Sahife Telefon: 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) aretinden İki enstantane : Solda plâjda yapı faaliyeti, sağda yapılmakta olan binayi gözden geçiriyorlar POLITIKA Cephe yarıldı İngilizler, Almanya ile deniz silâhlarında anlaştıktan sonra, bu ayrı anlaşmayı haklı göstermek için Parise ve Romaya giden İn- giliz Dış politikacısı M. Eden, Londraya eli boş döndü. Fran- sızları kandıramadı. Fransa, es- ki görüşünden ayrılmıyor, deniz anlaşması, hava anlaşması, şark Avrupası paktı, Tuna andlaş- ması gibi, sulhü koruyacak işle- rin hep birden konuşulmasını is- tiyor, ve deniz silâhlarının, bas- başa İngiltere - Almanya arasında karara bağlanmasını kabul etmi- yor, İtalya ise Habeş işinde İngilte- renin sözlerine kulak asmak iste- miyor. Galiba bunun için olacak ki, İngiltere Hitlerle anlaşmak yo- luna tatta, (Devamı 4 üncü sahifede) Politikacı ma 2 2g — Pardon!, Bu yaz dinlenmek için köyümüze gelen bay Mehmedle bayanı siz misiniz?.. — Hayırl... Bayan mutfakta bulaşık yakyor, bay kuyudan su çekiyor, kızıda misafirizl... a gipmi...