30 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

PİERRE BENOİT DEVLER KALDIRIMI Türkçeye çeviren : Halit Fahri 330 sahife - 75 kuruş » Yeni çıktı AKŞAM NEŞRIYATI Sene 17 — No. 5997 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZAR — 30 Haziran 1935 Çocuklara en değerli armağan Kuru Coğrafyada ilk adım * Falk Sabri Duran... Tarib Goğr irlr * Abmet Refik... Faik Sabri -Duran... resimli, renkli kapaklı AKŞAM NEŞRİYATI Telefon: 24240 (İdare) « 24248 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) Floryada Atatürk için yapılmakta olan köşkün inşaatı bittikten sonra alacağı şekil Hava tehlikesine karşı Tecim odasında dün mühim bir toplantı yapıldı Hava müdafaası için tramvay ve vapur ücretlerinden Pazar günleri 40 ve Hava tehlikesi için birinci sınıf tecimerlere baş vurmak için ku- rulan tecimerler hava kurumu kol ları dün öğleden evvel Tecim ve Endüstri odasında toplanmıştır. Bu toplantıda da hava tehlikesi- ne karşı tecimerlerin yapacakları yardım esasları kararlaştırılmış- tır. Kollar kararlaştırılan O prog- ram çevresinde dünden itibaren faaliyete geçmişlerdir. Son günlerde Ermeni, Rum ve Musevi vatandaşlar arasında da hava kurumuna yardım etmek için çanlı bir çalışma vardır. Daha ev- vel hava kurumuna yardım mak- şadile teşekkül eden bir, iki üç numaralı dernekler yardım dere- celerini | genişletmişlerdir. Der- nekler biribirile müsabaka eder- €esine çalışmaktadırlar. Tramvaylarda pul Şehrimiz hava kurumu, halkı sıkmadan bir gelir elde etmek için | tramvay ve vapur sosyeteleri ile görüşmelere - başlamıştır, - Hava kurumu yalnız pazar günlerine mahsus olmak üzere tramvay ve vapurların birinci mevki biletleri. le birlikte bir kuruşluk, ikinci mevki biletlerle de yirmi paralık pul kesilmesini istemektedir, Dün tecim odasında yapılan toplantıdan bir görünüş Hava kurumu Kadıköy ve Üs- küdar şubeleri halkın ekserisi ile temas etmiş ve bu usulün halki sıkmıyacak bir yardım hareketi olduğunu tesbit etmiştir. | Bunun üzerine Kadıköy ve Üsküdar tram- vay sosyetesi nezdinde teşebbü- sata girişilmiş ve muvaffakıyetli sonuç alınmıştır. Bugünden itibaren Kadıköy ve Üsküdar tramvaylarının * birinci mevkilerinde bilet başına 40, ikin. ci mevkilerinde de 20 para alına- cak ve bu farklar hava kurumu- ! na verilecektir. Farklı bilet ancak haftanın pazar günlerine mahsus olacak, diğer günler, gene eski bi- let paraları alınacaktır. Bu fark. lâr hava kurumunun pulları ile alınacak ve tramvay biletcisi ta- rafından biletle birlikte müşteri- ye verilecektir, Akay, Şirketi Hayriye ve İstan- bul tramvay sosyetesi ile de bu hususta görüşmelere başlanmış, fakat henüz sonuçlanmamıştır, Dünkü teberrüler Sultanhamamında $, Suraski mahdumları müessesesi dün 500 lira, Şark sigorta anonim sosye- tesi 100, Sultanhamamında mani- faturacı bay Menaşe Kuzen de 150 lira teberrü etmişlerdir. Ekmek narkı, şimdiden 40 para indirilebilir Dün borsada alış veriş gevşek gitmiş, fiatler yeniden düşmüştür Zahire borsasında dün buğday alış verişi çok gevşek gitmiş bu- nunla beraber fiatlerde bir ucuz- lama farki görülmüştür. Dün en çok un üzerine muamele yapıl mıştır. Dün birinci nevi yumuşak un fiatleri 580 kuruşla yedi lira ara- sında oynam: 4 60 çuval birin. ci yumuşak un 670, 75 çuval 700, 35 çuval 600, 100 çuval 580, 210 çuval 680 kuruştan satılmıştır. Bundan başka birinci nevi sert un tasışları da 520 ile 530 kuruş arasında cereyan etmiş 530 ku- | ruştan 60, 520 kuruştan 80 çuval birinci sert un satılmıştır. Dünkü un satışlarında iki gün evvelkine nazaran bir ucuzlama farkı göze çarpmaktadır. Bu fiat- lerin de daha düşeceği tahmin edilmektedir, Ekmeğe elverişli olan yumu- şak buğday alti kuruş beş pa- raya kadar düşmüştür. Dünkü buğday satışı her günkünden az olmuştur. 30 ton yumuşak buğ- day altı kuruş ön paradan, 30 ton da altı kuruş beş paradan satıl- mıştır, Sert buğday beş kuruş yirmi para ile beş kuruş 30 para arasın- da muamele görmüş, 47,55 ton buğday satılmıştır. Buğday fiatleri hemen hemen her gün bir ucuzlama farkı gös- termekte ve düşmektedir. Halbu- ki ekmek fiatleri - buğdayın ilk fırlamasında artırılan fiatte dur- maktadır. Bir muharririmiz dün borsada alâkadarlarla görüşmüş bugünkü buğday ve un fiatlerinin ekme- ği ucuzlatacak derecede ölup ol madığını sormuştur. Alâkadarlar şu cevabi vermiştir; — Ekmek fiatleri ön bir kuru- şa kadar yükseltildi. O vakit buğday fiatleri fırlamiş bulunu- yordu. Şimdiki buğday fiatleri ek- meği eski fiatine indirecek dere- ceye gelmemiş ise de yirmi para, bir kuruş ucuzlatılabilir.. Bir muharririmizle görüşen be- lediye iktisad müdürü bay Asım: «Ekmek fiatinin indirilmesi için bir durum olmadığını söylemiştir. sevkıyatını artırdı Italya Habeşe Asker dolu sekiz vapur | harekete hazırlanıyor Napoli 29 — Leonardo dö Vin- ci vapuru içinde 880 “adker, 100 zabit ve mühimmat bulundu- ğu halde doğu Afrikaya hareket etmiştir. Sirakuzadan 1400 asker vapur- lara binmişlerdir. Asker ve mü- himmat dolu sekiz vapur Napoli. | den harekete hazırlanıyorlar. Sırakuza (Sicilya) 29 — Sa- boda fıaksina mensup bin mev- cudlu ve 45 zabitli iki piyade ta- buru, prenses Giovanua vapurile | doğu Afrikasina yola çıkmışlar- dır. Musolini Habeş işinde pazarlık kabu! etmiyor Roma 29 — Gazeteler, İtalyan- Fransız-İngiliz elbirliğinin devam ettirilmesi imkânı bulunduğunu yazmakla beraber, Habeşistan meselesinde, İtalyan tezinin kabul edilmesinde ayak diremekte ve İ oldu. Ölen kral Aleksandr, Avrupa işlerinde diğer devletler- le beraber, ayni düşüncede bulu- nan M. Musolininin Habeş işinde hiç bir pazarlığı kabul etmediğini ilâve eylemektedir. Zonguldak hattı Ankara 29 (Akşam) — Zongul- dakta açılacak tünellerin ve istas- yonun yerleri tesbit edilmiş ve işe girişilmiştir. Temyiz mahkemesinin nakli Eskişehir 29 (Akşam) — Tem- yiz mahkemesinin Ankaraya nak- li emri dün gelmiştir. 20 eylüle kadar temyiz mahkemesi, Anka- rada yeni yapılan binaya nakle | dilecektir, Gürültü yasağına saygı!... POLITIKA Yugoslavyada Eski Sırbistanın. büyümesinden çıkan Yugoslavya, birbirinden dinleri, dilleri, ırkları ayrı millet- leri bir araya topladı: Sırplar, Hırvatlar, Slovenler, Bosna müs- lümanları... Birbirlerini kolaylıkla çekemi- yen ba türlü unsurların bir ara- da Devlet kurmaları bazı güçlük» lerle karşılaştı. Hırvatlar, kültür ve medeniyet bakımından daha ilerde olduklarını ileri sürerek Devlet işlerinde, hükümette orlak- lık istiyorlardı, Zaman zaman kanlı hâdiseler oldu, ye buhranların önünü almak için 1929 da Skupçinayı dağıttı, hür- riyetleri kaldırdı yeni bir Kanunu Esasi ilân etti, Kralın acıklı ölümünden sonra, Prens Pol ve Yevtiç, normal vazi- yete dönmek, memleketin unsur- larını birleştirmek istediler. Yeni seçim yapıldı. Fakat seçim kanu- nu öyle yapılmıştı ki, bir milyon yedi yüz bin rey alan hükümet namzetleri 300 saylav çıkardığı halde bir milyon rey alan muha- lifler ancak 50 saylav çıkarabil- diler. Bu netice karşısında, muha- lif saylavlar Meclise gelmediler. Yeniden buhran oldu, Yevtiç çe- kildi, Stoyadinoviç başvekil ol- du, habinesine hırvatlardan, slo- venlerden, müslümanlardan na- zırlar aldı. Yeni kabine çok kuv- vetlidir, vaziyete hakimdir. Dost memleketin buhranlardan kurtulmasını, kuvvetli kalmasını dileriz. Çünkü Yuzoslavyaya çok sıkı bağlarla bağlıyız ve bu mem- leket Türkiye ile beraber Balkan- larda sulhün temel direklerinden biridir. Politikacı 4101 vrv YA Fakat saat sekize kadari...