31 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Devletlerin temin evvel Zzecri kaldırılmıyacak emniyeti edilmezden tedbirler Sene 18 — No, 6327 — Fiatı her yerde 5 kuruş Zecri tedbirler bir şartla kaldırıla AKŞAM Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban) - 20113 (Klişe) PAZAR —- 31 MAYIS 1936 Kendilerini Italyanın veya Almanyanın tehdi altında gören devletlerin emniyetini evvelâ temin etmek.. amaaa Kurban başında pazarlık Habeş davasından ia İtalyan gerginliği - « haberlerine rağımı çıkan İngiliz - artiyor. İlk zamanlar tamamen siya- Sİ ve üskeri bir ka a olan bu gerginlik, vds. halk tabakalarına ve ço- kadar kök salmaya başlayan hâli yor, . Habeşistandan isün ingiliz gemilerile 8€- si, Londraya gitmesi, ken- imparator gözü ile bakıl- alyanları nirlendiriyor. İtal- gilizleri milli düşman saydı- ; dalar faşist teşkilâtına, hatti mekteb kitaplarına kadar sokul- Gu. İngilizler, İtalyanları Akdenizde Yani Büyük Britanya imparatorluğu" nun en mühim geçidi üstünde, Mısır Ve Sudanda - bugün için olmasa bile - Yakın bir istikbalde tehlike sayıyor, Habeşistanın hiç umulmadık kısa bİr zamanda istiylâsı , makineleşmiş İtalyan ordusunun ve italyan hava disine k ması Yada, Tan p vetlerinin çetin ilk tecrübesi ola- | rak ingilizleri daha fazla ürküttü- İn- Biltere, İtalya ile çarp: ğ kına göz yummak r İtalya ise, Afri Paratorluk emellerine kbal kuvveti engeli ad- kendisine artık can biliyor. Onun için ya- davası siyasi s8 İngiltere ile İtalya esmi politika ihtilâfı kalma- 8a bile, pek uzak olmayan bir istik- balde iki devletin Akdeniz hâkimiyeti için böy ölçüşmeleri hiç imkânsız de- Eildir. Bundan dolayıdır ki, İngiltere si- lâhlarını kuvvetlendirmek ve yenile- mek için, bugünlük, maçta yenilmiş Vaziyeti kabule hazırlanıyor, İtalya ise kendini toplıyarak yeni bir hız almak İçin muvakkat her barış çaresini ko- nuşmaya hazır görünüyor. Bu barış Ş , şimdilik italyanlar İçin zecri tedbirlerin kalkması, £ Jizler için de bunun karşılığı ak İtalyanın Akdenizde bir misaka gir- mesidir, ile Sosyalist fransız. hükümeti talyanın emperyalist emellerine düş- man olmakla beraber, Hitler Alman- yasına o düşmanlık, aynı zamanda, Almanyayı “ infirad içinde bırakmak Politikasını her şeye tercih ede görü- hen Moskova hükümetine - fransız komünist partisi dolayısile - hoş gö tünmek için zecri tedbirleri kaldır. mak ve İtalyayı Avrupada kuvvetli bulundurmak yolunu tutacağı tah- Min edilebilir. , Habeşistan #ihakını İtalya- Ya Avrupada devamlı ve müsbet bir gulh tertibi ile ödetmek günün belli- başlı politika cereyanıdır. Mesele, harb Mlâhına kesilmiş bir kurban başında Sulh pazarlığından ibarettir. »* İnğiltereyi, düşmanı kında, Fenerbahçe Sovyet Rusyaya avet edildi Ankara 30 (A.A) — Sövyet büyük elçisi Karahan Türkiye şampiyonu Yenerbahçe klübünün temmuz veya Ağustos ayları zarında Sovyet Rus Yada muhtelif maçlar yapmak üzere Gavet edildiğini hariciye vekfiletine bildirmiştir. Davetliler meyanında diğer atletlerde vardır. Müsabaka 2a- mai rı her ne kadar temmuz ve ağustos diye gösterilmişse de klü- bün angajmanlarına nağaran bunun mümkün olabilecektir. Londra 30 (A.A.) — Morning Post yazıyor: «Dün, İngiltere - İtalya gerginliğin- de biraz hafifleme kaydedilmiştir. Bu- nünla beraber bu gerginliği tamamiy- el bertaraf etmek hususundaki müş- külât aynen bakidir. Zecri tedbirlere taraftar milletlerin çoğu bunların hem lüzumsuz, hem de tehlikeli olduğunu takdir eyledikleri halde hâlâ bazı mahafil bu tedbirle- rin ilgası çok zararlı bir misal teşkil edeceği iddiasındadır. Bu sebepten dolayıdır ki M. Eden, zecri tedbirler kaldırılmazdan önce, Milletler Cemiyetinin muvafakıyet- sizliğinden sinirlenen ve bilhassa ken- dilerini Almanyanın ve yahut ki İtal- yanın tehdidi altında gören devletle- rin emniyeti için bir şey yapılmak lâ- zım geleceği mütalâasındadır.» Londra 30 (Aksam) — Avam kâ- marasında bazı muhalif mebuslar, hü- kümetten Milletler Cemiyetinde na- sl bir hatti hareket takip edeceğini sormuşlardır. Hükümet mümessili bu hususta şimdiden bir şey söyliyemiyece- ğini, fakat Milletler Cemiyetinin baki kalacağını, zira dünya suk hünün ancak bu müessese vasılasile körunabileceğini söylemiştir. İşçi ve liberal mebuslar, Habeşista- nın İtalyaya ilhakı tanınacak olursa, | bu hareketin. Milletler Cemiyeti pren- siplerine büyük bir ihanet olacağını söylemişlerdir. Gene işçi mebuslardan biri, zecri tedbirlerin oşiddetlendirilmesini, 86- firlerin Romadan geri alınmasını, İtal- yanın Milletler Cemiyetinden çıkanı» masını ve İtalyan gemilerine Ilman- ların kapatılmasını talep etmiştir. Tophanede dün feci bir cinayet oldu Sezai Muhsineyi öldürdükten sonra Dün sabah Tophane civarında bir kadınla bir erkeğin ölümile neticele- nen feci bir cinayet olmuştur. Mahal- İ linde yaptığımız tahkikata nazaran cinayet şöyle olmuştur: Tophanede Lüleci Hendek caddesin« de Hoca Ali sokağında iki numaralı evin sahibi bayan Cavide üç katlı evi- ni kat, kat ve oda, oda kiraya vermek- tedir. Evin orta katmda Sezai adında oluz beş yaşlarında bir adam, 25 yaş larırida Muhsine Leylâ adında bir ka- dınla beraber oturmaktadır, Muhsine Leylâ, bundan dört sene kadar evvel İ kocasından ayrılmış ve iki çocuğun- dan birisini kocası alıp başka yere gitmiş, sekiz yaşlarında Vedad adın- daki erkek çocuğu da Muhsinenin ya nında kalmıştır. Kadın gazinolarda hanendelik ve çalğıcılık yaparak ço- cuğunun ve kendisinin majşetlerini temine çalışırken üç sene evvel Sezal ile tanışmıştır. Sezal de dört, beş se- ne evvel karısından ayrılmıştır. Muhsine ile Seza! tanışınca biribir. lerini sevmişler ve beraber yaşamağa, başlamışlardır. Sezal metresi Muhsi- neyi çok sevdiği için ötede beride çal- gıcılık yapmasını İstemiyor. Fakat (Devamı 4 üncü sahifede) kazaen tabanca patladı, kendisi de öldü Cinayetin vuku bulduğu evle öksüz kalan Vedad Arjantinin talebi Italyayı müşkül vaziyete sokuyor Italyan mahafili bu teşebbüsten sinirlendiler, Londra mahafili ise teşebbüsü hayretle karşıladılar Cenevre 30 (Akşam) — Milletler. Cemiyetindeki Arjantin murahhası Ce-! miyet umumi kâtibi M. Avenolu zi- yaret ederek zecri tedbirlerin ilgası, Habeşistan meselesini ve Milletler Ce- miyetinin ıslahı meselelerini müzake- re etmek için cemiyet heyeti umumi- yesinin hemen toplantıya çağırılma- sını talep etmişlir. Cemiyet umumi kâtibi M. Avenol, Arjatin murahhasına, bu hususta ce- miyete &lelusul tahriren müracaat et- mesi lüzumunu söylemiştir. Arjantin murahhaaı, o bugün cemiyet heyeti umumiyesinin iç tima davetini isteyen notayı kâtibi umuiliğe verecektir, Kâtibi umumilik, bu notayı alınca Milletler Cemiyeti heyeti umumiye reisi M. Benesle Milletler Cemiyeti kon- seyi, reisi M, Edene bildirecektir. M. Benes, M. Edenle ve kâtibi umumi M. Avenol ile müşavereden sonra heyeti umumiyeyi içtimaa davet edebilecektir. Cemiyet mahafilinde Arjantin ta- lebinin kabul edilmek ihtimali bulun- duğu söyleniyor. İTALYA MÜŞKÜL BİR VAZİYEYE GİRİYOR Paris 30 (Akşam) — Arjantinin zecri tedbirlerin lâğvı meselesini mü- zakere ötmek için Milletler Cemiyeti heyetl umumiyesini hemen içtimaa (Devamı 4 üncü sahifede) — m “Tophanede Kıskanç- « lık yüzünden müthiş bir ölü var cinayet oldu iki — ——— an bilir Bayan Sabiha dün de güzel uçuşlar yaptı Hava yolları idaresi, dün ilân ettiği tenezzüh uçuşlarını yapmadı Yukarıda tayyareci bayan Sabiha tayyaresi içinde, Aşağıda: Bayan Sabiha Yeşilköy üzerinde uçarken Tayyareci bayan Sabiha dün de Ye- şiiköy hava meydanında uçuşlar yapmıştır. Bayan Sabiha zor iniş ve çıkış tec- rübelerini pek büyük bir muvaffaki- yetle başarmıştır. 'Uçuşlarda bayan Sabihanın hocası da hazır bulunmuştur TENEZZÜH UÇUŞLARI DÜN YAPILMADI Hava yolları idaresi günlerden beri ilân etti: Dünkü cumartesi günü ida- re ikişer lira mukabilinde istiyenleri Yeşliköyden tayyareye bindirecek ve şehir Üstünde gezintiler yapacaktı. Bu haddızalında havacılığa karşı hal- rttırmak için in İstanbul matbuat mümessilleri tayyare meydanına gelince bu işleri idare eden zattan garip bir cevab al- dılar: (Devamı #üncü sahifede) iL Ak'la Kara!.. (Birbirini çekemiyen iki arkadaş)