8 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Atatürk bugün Ankarada bekleniyor Ankara $ (Telefon) — Ulukışladan Kayseri yolile seyahatlerine devam etmekte olan Reisicumhür Atatürkün, bugün hususi irenlerile Ankaraya Avdetleri bekleniyor. Amerika Ispanyaya silâh vermiyecek Fransada Ispanyaya yard yardım lehindeki | cereyan kuvvet buluyor Fransa bizimle müzakereye girişecek Muvafakatimiz takdirinde Sancak meselesinin Cenevrede müzakeresinin tehirini istiyecek imiş Fransızca İstanbul gazetesinden: Paris $ — Fransız hariciye nezâreti müsteşarı M. Vlenot dün Türkiye- nin Paris büyük elçisi B. Sund Davasla iki saat süren bir mülâkat yap- mıştır, Resmi Fransız mahafili bu mülâkatın pek faideli olduğunu beyan ediyorlar. İki hükümet adamı, müzakereye devam etmeğe karar vermişlerdir. Hatta Fransa hükümeti uzun bir müzakereye imkân bırakmak için Türkiye hükü- meli de muvafakat ettiği takdirde 18 kânunusanide müzakeresi mukarrer olan Sancak meselesinin tehiri müzakeresini Milletler cemiyetinden taleb et- meğe hazır ve âmadedir. Fransa Sancağa Çerkes kuvvetleri gönderiyor Roma 8 (Radyo) — Fransa hükümeti ecnebi müşahidlerin muvasalatı aka- binde Sancağı göndermiş olduğu takviye kuvvetlerini geri çekeceği hakkında vermiş olduğu sözü tulmamıştır. Fransa, Sancaktaki askerlerini geri çekme- dikten başka Suriyeden Çerkes kuvvetlerini Sancağa gündermekledir. Berlin, Roma hükümetleri notaya cevap verdiler Almanya İspanyaya gönüllü göndermek meselesinde hattı hareketini değiştirmedi Berlin 8 (Akşam) — Almanya ve İtalya hükümetleri, aralarında anlaş- tıktan sonra İspunyaya gönüllü gön- derilmemek meselesi hakkındaki İn- giliz - Fransız notasına bugün cövap vermişlerdir. Almanyanın İspanya meselesinde hatlı hareketi değişme- miştir. e Salâhiyettar menbalardan alınan malümcta göre Alman notası- muhteviyatı şöyle hulâsa edile- — Alman hükümeti, ödemi mü- dakals meselesinin bir kül halinde helledilmesini istiyor. Gönüllü gön- derilmesini yasak etmek kâfi bir ted- bir değildir. Almanya, iki muharibe her nevi yardımda bulunulmaması- nı, ademi müdahale politikasının ta- mamile ve her şeyden evvel Sovyet Rusyadan pata o gönderilmemesini tzleb ediyor. 2 — Berlin hükümeti, İspanyol olmıyan her türlü nüfuz ve tesirlerin kaldırılmasını ve ecnebi siyasi ajan- larının İspanya topraklarından ay- rılmasını istiyor, 3 — Almanyanın İspanya mesele- sinde hattı hareketi İtalyanınkinin tamamile aynıdı:. Felemenk veliahtı Madrid etrafında evlendi Yeni evliler bir kış sporu şehrine gidiyorlar Lâhey 7 (&.A.) — Veliahd prenses Juliana ile prens Berhard Zur Lippe- Biesterfeld'in dini ve medeni izdivaç- ları bu sabah büyük bir kalabalığın hu- surunda yapılmıştır. Düğün alayı mü- kellef bir tarzda donatılmış olan so- kaklardan ağır ağır geçmiştir. Resmi merasim bitmiştir. Sarayda ailevi mahiyette bir resmi kabul yapı- Jacaktır, Prenses ile zevci bugün öğle- den sonra balayı seyahatine çıkacak- lar ve kış sporları yapılan bir şehre gi- deceklerdir. Şüpheli bir yolcu Ustaşilere mensup olup olmadığı arastırılıyor Paris 'I (A.A.) — Yugoslavya krali» lavya tabasından bir şahıs tevkif edil- miştir, Bu şahsın, kral Aleksadr ile M. Bart- hou'yı öldüren Pavloviç ve «Ostaşiler» le münasebeti olup olmadığı araştırıl harp kızıştı Asiler “yeniden bazı mevkileri ele geçirdiler Madrid 7 (A.A) — Asi kuvvetler, bundan tam iki ay evvel Madrid ka- pıilarına gelmişlerdi. Bu münasebetle, payitahtın müdafsasım idare etmek- te olan general Miaja, matbuat mü- messillerini kabul etmiştir. General, hali hazırda Las Rozas muıntakasında cereyan etmekte olan muharebelerin ehemmiyetli olduğu noktasında israr etmiştir. General, Şu sözleri söylemiştir: * Cumhuriyetci kuvvetler, bu mın- takada son derecede asri silâhlara ve techizata malik 10,000 Almana karşı harb etmektedirler. Milisler, Üniversite mahallesi altında La Co- roğne yolu istikametinde çekilmişler- dir. Villaverda mmntakasında, Madri- General Miaja, netice olarak, cum- huriyetçilerin nihai zafere kavusa- cakları hakkındaki kanaatini izhar etmiştir. Avila 7 (A.A.) — Havas ajansı mu- ridin garbinde ve şehre 12 kilometre mesafede kâin El Plantio kasabası- nın zabti ile neticelenmiştir. Muharebe, çok şiddetli olmuştur. Milisler, anudane mukavemet etmiş- lerdir. Lejyonerler, sahayı karış ka- rış zabtetmek mecburiyetinde kal- Vaşington 7 (A.A.) — Âyân ve meb- san meclisleri Pittmanin İspanyaya gönderilecek harp malzemesine ambar- go konması hakkındaki tâkririni kabul etmişlerdir. Bu takrir şimdiye kadar İspariyaya gidecek silâhların ihracı için verilmiş olan bütün müsaadenameleri ibtal et- mektedir. Takrirde İspanyol ihtilâli hakkında: «İspanya hududları haricine çıkmak istidadını gösteren hoyratça harp malzemesi ihracının memleketin sulh ve emniyeti için tehlikeli ve hü- kümetin siyasetine mugayir olduğu * keydedildikten sonra vaziyetin derhal bu hususta icabeden karunların kabulü- nü istilzam ettiği ilâve edilmektedir. Ambargo M. Rooseveltin istediği müddetçe devam edecektir. Balkan antlaşmasına dahil devletler Şubatta bir içtima yapılarak Balkan meseleleri görüşülecek Atina 7 (Akşam) — Proiya gaze- tesi Yunan başvekili M. Metaksasla Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü Arasın yaptıkları son mülâkat müna- sebetile bazı mütememmin malümat neşretmekte ve bu görüşmenin ma- hiyetini tahlil etmektedir. Prolya bu inülâkatta, Yunanistan ve Türkiye ie Balkan antanlını alâ” kadar eden bilümuni meselelerin ted- kik edilerek iki hükümet arasında tam bir fikir beraberliği olduğu gö- rüldüğünü kaydettikten sonra bu görüşmelerde Balkan antantına da- hil devletlerin Balkanları alâkadar eden siyasi ve iktisadi meseleleri ted- kik için sık sık toplantılar yapmaları tekarrür ettiğini ve ilk içtimam şu- batın 15 ine doğru aktedileceğini bil- dirmektedir. Balkan antlaşması kon- seyi ismini alacak olan bu toplantıya dört Balkan devleti iştirâk edecek. tir. Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüş- tü Aras bu toplantıda görüşülecek meseleler hakkında daha evvel bir anlaşma zemini temin etmek üzere Balkan antantını dahil devletlerle temaslarda bulunacaktır. Izmirde muhacirler Için tohumluk satın alınıyor İzmir 7 (AA) — Romanya ve Bul- garistandan — gelen göçmenlere to- humluk buğday dağıtılmak Üzere bütün kazalarda tohumluk satn alınmağa başlamıştır. Göçmenlerin iskânı için ilkbaharda yapılacak göç- men evleri için de tetkikler Yapıl maktadır. Almanyada hazirlık Büyük şehirlerde harp tıbbiye mektepleri açılacak Berlin.'T (A.A) — Bundan böyle bü- tün Alman doktorları, harb halinde hizmet edebilmek üzere hususi bir an-, trenmana tabi tutulacaklardır. Baş- nca şehirlerde hususi harb tıbbiye mektepleri ihdas olunacaktır. İSTİHKÂM YAPILIYORMUŞ Berlin 7 (A.A.) — Hava işleri nazırı, Leh hududu ile Oder nehrinin sağ iyetin sebebi, bu mıntakada istihkâm- Jar inşa edilmekte olmasıdır. Troçki Meksikaya gidiyor Meksiko 7 (A.A.) — Göçmen ide- resi Troçkiyi hamil olan Ruth vapu- runun 9 ilâ 10 ikincikânunda lima- Dz gireceğinden haberdar edilmiştir. LE iliki Pi sm bir harptir,» denilmekte ve Amerikanın | BİR VAPUR KARA SULARI HARİCİNE ÇIKTI Nevyork 77 (A.A) — 18 tayyare ve 5l1 tayyare motörile İspanyaya git- mekte olan Marcanlabrico ismindeki İspanyol vapuru Ambrose fenerini geç- miştir. Şimdi Amerika kara suları ha- rieinde bulunuyor. M, BLUMUN GAZETESİNDE ÇIKAN BİR MAKALE Paris 7 (AA.) Sosyalist partisi idare meclisi reisi olup Fransanın Va- lencin hükümetine yardımı etmesinin en hararetli taraftarlarından biri olan M. Zeyromeki, başvekil M. Blumun naşiri efkârı olan le Populnire gazete“ sinde halk cephesi hükümelinin hari- ci siyasetine şiddetle hücum etmekte- dir. Ingiliz - Italyan anlaşması Anlaşmanın üçüncü kısmı neyi tazammun ediyormuş? Temps gazetesinin Roma muhabiri son İngiliz - İlalyan anlaşmasından bahsederken diyor ki: Anlaşmanın, Ü- güncü kısmı, en mühim olanıdır. Çün- kü bu kısım, şunu tazammun ediyor: «İspanyo Cumhuriyetini müdafaa etmek lâzımdır.» Serlevhasını taşıyan makalesinde M. Zeyromski ademi mü- dahale siyasetinin Franko hükümeti- nin Almanya ve İtalya tarafından ta- nınmasına ve İspanyol sularında deniz. hâdiselerine mani olmadığını” Kay- demekte ve Fransız harici şiyase- tinin esaslı surette değişmesi lâzım- geldiğinde ısrar etmektedir. M. Zey- romskiye göre Fransa her şeyden evyeğ harekâtının serbestisini iktisab ederek İspanyaya gönderilen silâh ve cepha- neye konan ambargoyu kaldırmalılır. Muharrir yardım lehindeki propagan- dasına devam edeceğini bildirmekte ve aroele kütlelerinin enternasyonalizs mini temin etmek lâzmmgeldiğini ilâve eylemektedir. Antakyada on Türk ailesi varmış ! Temps gazetesinin Antakyadan aldığı telgrafta böyle yazıyor Paris 'i (A.A.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: 1 — Habeşistandaki İtalyan impa- (Temps gazetesi bugün bir Antakya tek ratorluğunun İngiltere tarafından zım- nen tasdiki, 2 — İtalye, İspanyada (Balear, İs- panyâ Tası), Anadoluda, Tunusta ve , Dalmaçyada iddialarda bulunmaktan, diğer bir tabirle Akdeniz havzasında yeni bir sahayı feth ve temellük etmek emelinden feragat ediyor. 3 — Roma ile Londra, Katalonyada müstakil bir Katalonya hükümeti teş- kiline muvafakat etmiyeceklerini taah- hüd etmişlerdir. Binaenaleyh İngiltere- nin İspanya toprağında cebren ve ya- hud başka bir vasıta ile bir Sovyet hü- kümetinin kurulmasına muvafakat e- deceği müsteb'addir. 4 — Roma ile Londra, Almanyaya Akdenizde yeni mevziler vermemeği ta- ahhüd etmişlerdir. Bu hususta İtalya- nın geçen ilkbaharda şarkta on iki ada da bir İskele vermek suretile Almanya ile başladığı teşriki mesaiyi hafifleşti- receği muhtemeldir. İtalya ile Almanya, Akdenizde İn- giltereye karşı vaziyet almak için artık anlaşamıyacaklardır. Bundan başka, İtalyanın Akdenizin herhangi bir mmn- takasında Almanyanın müstemleke &- mellerini kolaylaştırması müstebaddır. Londrada grip salgını Geçen hafta 325 kişi gripten öldü Londra 8 (A.A) — Bir müddetten- beri Londrada şiddetli grip hüküm sürmektedir. Geçen hafta Londrada ve İngilte- Te ile Gal'in diğer büyük şehirlerin- de gripten 325 kişi ölmüştür. Bir haf- ta evvel 97 kişi ölmüştü. Londra şehrinde geçen hafta grip- ten 128, bronşitte 119 ve zatilrrec- den 215 ölü kaydedilmiştir. Mısır bir hava filosu yapıyor * Kahire'T (AA.) — Bütün nazrlar bir aylık maaşlarını kuvvetli bir hava filosu ihdasına yardım için terketmiş- lerdir, Yüksek memurlar da bu suretle hareket edeceklerdir. Bundan başka hükümete bu hususta bir çok teberru- Yarda bulunulmuştur. Fransada grevler Lül'T (AA) — Maden amelesinin grevine bilfil nihayet veren hakem ka- rTarnamesi tebliğ edilmiştir. Grev nö- betçileri bu akşam kaldırılmıştır. Bu ayın 11 inde amele işe tekrar başlıya- grafı neşretmektedir. Bu telgraf mü- şahitlerin İskenderunda nasıl kandi- rıldığını göstermektedir. Bu telgrafa nazaran, on beş bin nüfuslu İskende- runda on Türk ailesi varmış, köyler» den 150 'Türk taraftarı gelerek nümâ- yiş yapmış, arablar yüzlerce kişilik bir nümayişle buna mukabele etmiş, komisyonun kabul ettiği şahıslar r: tefikan Fransa himayesi altında o»ir- birlerile hoş geçinmeyi temin et.nis- Yerdir. Anadolu Ajansının notu: Muhabirimizden gelen telgrafı ay« nen neşrediyoruz. Baştan başa Türk- lerle meskün olan İskenderun şeh- rinde bile yalnız on Türk ailesinin mevcut bulunduğuna dair iddiz Fran- sız gazetelerinin efkârı karışlırmak ve Türklerin «Arab kütlesi içinde bir ekaliyet» teşkil ettiklerini isbat et- mek için kullandıkları propaganda yollarımı çok garip bir şeklidir. Ko- misyona evvelden hazırlanmış sahne ler göslerilmekte olduğu açıkça ni gılmaktadır. İSTİKLÂL'LEHİNDE YAPILACAK BİR NÜMAYİŞ DAĞITILDI Kilis 7 (A.A.) — Dün Antakyada memleketin istiklâli lehinde büyük bir nümayiş yapılmak istenmişse de zabıta kuvvetleri müdahale ederek ahaliyi dipçikle dağıtmıştır. Halk, en meşru bir maksad uğrund£ seslerinin yükseltümesine mani olunmaâsından ve cebir yapılmasından dolayı heye can içindedir. İngilterede askerlik Mecburi askerlik usulüne lüzum görmüyorlar Londra'i (A.A.) — M. İnskip, Giase gowda söylediği bir nutukta es ki: «Gönüllü asker sisteminin muhafas| zasına tamamen taraftar bülünüyor Tuz, Memleket bu sistemile müftehire , dir ve diğer milletlere bu sistemle ih, Hyaçlarımızı karşılayabileceğimizi 2 il terecek vaziyetleyiz. İngilterede askerlik usulü hakkınd Avrupa matbuâtında tenkitler ve tef sirler intişar etti. Deniz ve hava kuve) vetleri için yanlan gönüllü adedi kâ# fidir, Muntazam kuvvetlerle kara ku' vetlerine gelince, müracaat edenlerin | i adedi ile ihtiyaç arasında büyük bis, | fark vardır, Fakat askerlik hizmetini daha cazib bir şekle sokmağa matuf, projeler ihtimamla tetkik edilmekte