10 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Sancakta umumi grev Hataylılar namına bir heyet müşahidleri ziyaretle vesikalarla bir muhtıra verdi Piyas 9 (A.A) — Antakyadan şim- | di alınan haberler şehir dahilinde bü- tür Türklerin umumi bir grev hare- ketine tevessül ettiklerini ve bunda t8-| mamen muvaffak olduklarını göster- mektedir. Mahalli tazyıklere karşı bir protesto ölarak bütün çarşı kapan- mıştır. Hükümetin teşvikile mektep çocuk- larından mürekkep bir kalabalık Su- riye bakrağı çekerek bitarafların ika- metgâhı önünde bir mukabil nümayış teşebüsünde bulunmuşlarsa da gülünç bir surette hiç bir netice. alamadan | dağılmışlardır. 10 (OMusususi muhabirimiz- den) — Müşahidler Antakyada, San- caktan seçilen 18 kişilik Türk heye- tini kabul etmiştir. Hataylılar dilek- lerini şifahen anlattıkları gibi heye- te 36 vesika ve tahriri bir muhtıra yapıldı, çarşılar kapandı ÇERKESLER SİLÂHI. DIRILDI Halep 10 (Hususi) — Türk hudu- duna yakın mıntakalar köylerinde Türkler aleyhine tahrikât yapılmak- tadır. Bu tahrikâlı takviye maksa le bazı merkezler de vücude getiril miştir. Lâzkiye 10 (Hususi) — İskenderun havalisine gönderilmiş olan Çerkes bö- lükleri efradında birer yük silâh bu- lunmaktadır. Bu silâhlar Türkler aleyhine çalışacak çetelere iltihak ede- cek şahıslara verilecektir. BOYUNA MAZBATA İMZALATIYORLAR Berut 10 (Hususiy — Sancaktaki bazı Ermeni ve Araplar, tarafın- dan imza ettirilen yeni ınazbatalar komisyona gönderilmiştir. Bu mazba- talarla Sancağın, 'Türkler tarafından kendilerine tazyik yapılacağı endişesi vermişlerdir. ir. Filistinde TR hükümet Tahkik heyeti siy siyonist nist politikasının terkini ta Londra 10 (Akşam) tahkik heyeti bugünkü şerait içinde derek milli bir hükümet kurmağı tavsiye etmiştir. Almanya Fasa asker çıkardığını tekzib ediyor İtalya da bu hususta malümatı olmadığını bildiriyor Berlin 10 (Akşam) — Alman istih- barat kalemi bir tebliğ neşretmiştir. | "Tebliğde ne İspanyaâya, ne de Fasa Al- man askeri ihraç edilmediği bildir!i- mekte ve bu husustaki haberler tekzip edilmektedir. Roma 10 (Akşam) — İtalyan siyasi mahfili Fasa Alman askeri ihracından haberi olmadığını bildirmektedir. İtal- yan mahafili bu habere ehemmiyet ve- riyor, İNGİLİZ HARİCİYE MÜTEHASSIS- LARI TEDKİKAT YAPIYOR Londra 10 (Akşam) — İngiliz Hari- ciye nezareti mütehassısları hafta ta- tili esnasında toplanarak Alman ve aplârını ve Almanyanın Fâ- arması meselesini tedkik e- decekletdir. Ispanyaya gönüllü akını Ingiltere akanısi önüne geçmek için bir konfe- rans toplanmasinı istiyor Cebelüttarik 9 (A.A.) — Cadixden Cebelüttârika yeni gelen bazı kimse- lerin söylediğine göre, isimsiz ve bay- raksız gemiler hemen her gün Cadixe | üniformalı Alman ve İtalyan kıtaları | nakletmektedir. Londra 9 (A.A) — Daliy Telegraph-! ın diplomatik muhabirine göre mü- dahaâlenin büyümesine tedbirlerin biran evvel alınması için M. Eden bu işle doğrudan doğruya alâkadar ailı devletin bir koriferans akdederek ademi müdahale komite- since bilâtereddüt kabul edilebilecek bir proje hazırlamalarını teklif ede- mani olacak Röyter ajansının haber aldığına göre Filistindeki Pariste konuşmalar | ta göfe, Milletler möetisi konseyinin. İ yalnız | deler meselesi ile Fransız mandasından ayrılma ması istenmektedir. vsiye etti İngiltereye siyonist politikasını terke- Sefirimiz dün de Frajisiz hariciye müsteşarile görüştü Paris 10 (Akşam) — Hüriciye müs- teşarı M, Vienot, dün öğleden sonra Türkiye sefiri Suad Dvazı kabul ede- rek kendisile uzun müddet görüşmüş- tür, Hava vekâleti ihdas edilmiyor| Ankara 9 — Bir hava vekâleti ihdas edileceği hakkındaki haber doğru de- ğildir. Yalmz bir hava kumiandanlığı teşkili düşünülüyor, Tramvay ücretleri ucuzluyacak| Elektrik fiatlerinin indirilmesine ka- rar verilmesi üzerine tramvay fiatleri- nin de indirileceği haber veriliyor. Bilet Ücretleri 1 ve 2 inci kıtalarda 30, daha fazlada 50 para kadar ucuzlıyacaktır. Şair Eşrefin mezar taşını çalmışlar Meşhur hiciv şairi Eşref Kırkağaçta medfundur. Şuir ölmezden evvel mezar tâşına fatiha dilencisi olmadığının, yal nız mezar taşının çalınmamasım İste- diğinin yazılmasının temenni etmişti. | Bu temenniye rağmen şairin mezar ta-| $ı çalınmıştır. Kimin çaldığı mahallin- | de araştırılıyor, Kız Muallim mektebi müdürü Kız muallim mektebi müdürü ba- yan Tozer maarif vekâleti orta ted- risat şube müdürlüklerinden birine tayin edilmiştir. Kız muallim mekte- bi müdürlüğüne de Üsküdar birinci | orta mekteb müdürü B. Hüsnü tayin edilmiştir. Milletler cemiyeti konseyinin toplantısı Londra 9 (A.A.) — Alman malüma- gelecek içtimunda © İngiltereyi bakanı M, Eden temsil tdecektir. İngiliz mahafilleri bu toplantıda Danzig, Sancak ve ham mad- değil aynı zamanda İspanya meselesinin de gö ğini zannetmektedirler, Pres Asosiyeşin, bu son meselenin yaüzakeresine o muhakkak nazerile dış İ çin seçilen heyet ilk toplantısını ö | müzdeki hatt içinde Ticaret odasin- İ ifade veremiyccek bir halde hastane- | lendikleri anlaşılmıştır. İngiliz sefarethanesine bomba atıldı Hükümetçiler, asilerin taarruzlarını püskürttüklerini söylüyorlar, asiler de Madride garpten 8 kilometre yaklaştıklarını iddia ediyorlar Madrid 9 (&A) — Aşi tayyareleri dün akşam saat 21 de . Madridi ve bilhassa a Mmıntakasımnı> şiddel- Je borbardıman etmişlerdir, Bir ölü ve yaralı vardır, Bir kâç yangın çikâran bomba İngiliz sefaret ve konsoloshanesine isabet etmiş, İngiliz tebaasından bir kaç kişi yaralanmıştır. Çıkan yangın süratle söndürülmüştür. Fakat Madridin diğer noktaların- da çikan yangınları çâbuk söndür- mek kabil olamamıştır. Bu sabah ş8- fak sökerken itfaiye .efradı henüz muhtelif Yangın yuvalarını söndür- sguldü. saat 16 da kesilen topçu ate- t 23 de bütün şiddetile tekrar başlamıştır. Havan toplarile mitral yözlerin sesi Madrid civarında duyul- maktadır. Madridin garbinde: ve şimnli gar- bisinde şiddetle devam eden muhare- belere tayyareler de iştirik etmek- tedir. Asiler tarafındali yapılan taarruz- ların püskürtüldüğü söylenmekte ve cephenin muhtelif noktalarmda mi Mslerin muvaffakıyetli mukabil td &rruzlar yaptığı iddia edilmektedir. çok Vapur n navlunları Seçilen “heyeti” haftaya tetkikata başlıyacak Tacirler arasında sık sık şikâyeti mücip olan ticaret eşyalarına ald nak- liye tarife bir navlun mukavelesi hazırlanması için tetkikat yapılmak- ta olduğunu yazmıştık. Bu tetkikat i- da yapacaktır. Heyet kısa fasılalarla bu toplantısı- ni tekrarlıyacak ve tetkikatını. bir an evvel ikmal ederek raporunu hazırlı- yacaktır. Tetkikat esnasında vapur acenteleri ve ihracat tacirlerinden baş- ka deniz ticaret müdürlüğü ile de te- muslar yapılacaktır. Kömürden zehirlenme Iki tayfa" yataklarında ölüm halinde bulundu Dün gece Yemişte sahilde bağlı bur Yunan bir moförün baş taraf anbarın- da Numan ve Reşid adlarında iki tay- ş bir mangal yanlarına | alarak 3 ına yatmışlardır. İ Sabahleyin iki tayfa yatak içinde ö- Tüm halinde bulunmuşlardır. Hâdise polise haber verilmiş, Numanla Reşid ye kaldırılmışlardır. Bunların men- galda Iyi yanmamış kömürden zehir- Erzincanda bir evde yangın çıktı, bir çocuk öldü Erzincan 9 (Husüsi) — Kemahta şoför Rifat adında biri evindeki 50- bayı benzinle yakmak istemiş, ben- dn birdenbire alevlenerek yangın çik- mıştır. Yangın neticesinde Rifatın | on yaşındaki çocuğu yanarak ölmüş ve Rifat ile karısı da yakalanarak hastaneye kaldırılmışlardır. Adana felâketzedelerine İzmirlilerin yardımı İzmir 9 (A.A;) — Adana Su taşkı- nından Zarar gören felâketzedelere yardım için İzmirlilerin şimdiye kadar gönderdikleri para mıkları 1540 lira- yı bulmuştur. Yardım devam etmek- tedi ales EA Yak ASİLERİN TEBLİĞİ Salamanka 9 (A.A) — Resmi teb- liğ: Madrid cephesinde kuvvetleri- miz Araca kasabasını ellerine geçir rek ileri hareketlerine devam et lerdir. Kıtaatımız Madridin garbine $ekiz kilometre yaklaşmışlardır. Muharebe pek kanlı olmuştur. Düş- man binden fazla zayiat vermiş, zırh- Mh biri mühim mikdarda harp malzemesi bırakmıştır. Bir çok mi- Hisler hatlarımıza iltica etmişlerdir. Endülüsde okımlların Poruncaya yaptıkları bir taarruz tardedilmiştir. HÜKÜMETÇİLERİN İDDİASI Madrid 9 (A.A) — Hükümet Kuy vetleri Pozucla - Hum mıntakasında birbiri arkasından yap tıkları şiddetli hücumları tardetmiş- lerdir. Üç gün evvel başlıyan muharebe henüz bitmemiştir. Milisler, adetçe kendilerine faik olan Alman ve Fas arının ohütumlarına cesaretle maktadırlar, Cumhuriyet ordusu Madrid cep- hesindeki ileri hareketine devâm et- mektedir. Leon eyaletinde Cumhuri- yetçiler bir kaç kasaba ele geçirmiş- lerdir asilerin Define merakı Bornuva tenis. klübü bah- | çesinde hafriyat yapıldı İzmir © (Akşam) İzmirde defi- he'iramak merakı sari bir şekildedir denebilir. Fakat şimdiye kadar (500) yerde detine arandığı halde yâlnız bir defs ve bir yerde bulunmuştur. Bu- lunan defineden 40,000 liralık mücev- herat, tahvilât ve sitn para çık- mıştır. Konyalı Mustafa adında biri, son İ zamanda Bornovada İngiliz tenis klü- bü bahçesinde bir define mevcut ol- duğunu mihi emlâk müdürlüğüne haber vermiştir, Üç gün süren araş- tırmada hiç bir şey çıkmadığından araştırmağan vazgeçilmiştir. Köy kalkınması Izmir valisi programı hazırlıyor İzmir 9 (Akşam) — Vilâyetin beş allik köy kulkınma plânı vali B. Fazlı Güleç tarâfından hazırlanmaktadır. Plân, çok zengin olacaklır. Dahiliye vekâletinin emrine göre İzmir mer- kezi ile kaza merkezlerine beşer ki- lodetre uzakta bulunan köylerde (köy birlikleri) teşkil edilecektir. Köy bütgelerindeki tahsisatla yapılamıyan mühim köy işleri, köy birlikleri ta- rafından, bütün köylünün elbirliğile başarılacaktır. İzmir merkezine bağlı Narlidere, Balçova ve Derebaşı köylerinde köy birlikleri teşkili için teşebbüslere baş- | lanmıştır. Izmir otomatik telefon kablosu İzmir 9 (Akşam) — On beş gün evvelki fırtınadan Karşıyâka - İzmir arasındakn otomatik telefon kablosu kopmuştu. 1200 metre uzunluğunda» Ki Kablonun tamiri uzun süreteğin- den Karadan, elektrik şirketi dikerleri üzerinden Karşıyakaya muvakkat bir telefon hattı çekilmiş ve telefon mü- haberesi temin edilmiştir. İtalya sefiri geldi İtalya sefiri M. Gali bu sabahki eks- presle İstanbula gelmiştir. Bu akşam | deniz anlaşaması İNGİLTERE PROTESTO ETTİ Londra 9 — İngiltere hükümet neral Frankonun teminatına men Madriddeki İngiliz “sefare sinin bombardıman -edilmesini asi hükümet nezdinde protesto etmiştir. İngiltere, tazminat istemek nı muhafaza ediyor. MADRİD TAHLİYE Mİ EDİLECEK Salamanka 9 (A.A) — Madridin komünist radyo istasyonu Madrid inin hükümet merkezinin tah yesi hakkında alınacak tedbirleri kararlaştırmak üzere bütün siyasi tö- n xurahhaslarını davet et- duğunu bildirmiştir, ASİLER İLERLİYORLAR Avila 9 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Asi kuvvetler dün öğle sa kasabasını ele geçirm dir. Merkezi hükümetin şimal cihe- iine hâkim olan bu noktad Bur- gos yolunu tehdit edecekle idin şimal mahallelerinde ofu- panik halindedi Üç gün süren şiddetli bir topçu ha- gırlığından sonra asiler zaptedilet yeceği zannedilen oArâvacayi 'muha sara ve zaptetmişlerdir. hakkı- za an Deniz silâhlör Amerika cumhur reisinin * beyanatı Vaşington 9 (AA) Vi müddetin ile Amerikanın diğer letlere uyarak, yeni harb gemileri in- şasına mecbur olmasını teessüfle kay- deden M. Roosevelt, bir gazeteci miştir ki . s#İki yeni harb gemisinin tezgâha konması daha bir müddet gecikecek- tir» — igton inkis d Kızıl Ispanya için gönüllü topliyanlar Cenevre 9 (A.A) —Zürih zablası «kızıla İspanya için gönüllü toplıyan gizli bir merkez meydana çıkarmıştır, Ispanyadan Sovyetlere hediye Sovyet çocuklarına 160 sandık portakal hediye gönderildi Moskova 9 (A.A.) — Tas ajansı bil- diriyor: İspanyol, çocuklarının Sovyet çocuklarına hediyesi olan 160 sandık portakal ve mandalinayı yüklü olan İspanyol gemisi Odessa limanına gel- miştir. Sovyetler birliği sendikaları merkezi konseyinin bir heyeti gemiyi karşılamak için: Odessiyu gelmiştir. Heyet ile gemi mürettebatı arasında vukubulan karşılaşma pek heyecanlı olmuştur, Odessa mintekası sendika- Yar konseyi başkânı sağ ve salim olâ- rak limana varabildiklerinden dola) mürettebatı tebrik etmiş ve bu çok müşkil şartlar içinde yapıları hediye- lerden dolayı teşekkür etmiştir. Ce- vab veren gemi kumandanı Vincente | de Asobasago, İspanyol ve Sövyet mil letleri arasındaki tesantüdü kaydede- rek demiştir ki: «İspanyol milleti, ilhamını sizin manevi yardımınıdan Almaktadır. Faşizmi mağlüp etmek için kanımı- zın son damlasına kadar mücadele edeceğiz.» EE Sovyetler fevkalâde kongresi Moskova 9 (AA; — Onyudinei Pan rus Sovyetler fevkalâde kongresi 19 ikineikânununda açılacaktır. Kor gre Tuznamesinde Sovyetler birliği yeni kanun esasisi vardır. Raportöf