13 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— m 13 Kânunusani 1997 Son dakika M. Blum teklifimizi tetkik ve mukayese ediyor Fransız hariciye nazırı Cenevreye giderek B. Rüştü Arasla görüşecektir | Bu Sa Almanyada şiddetli infial Alman gazetelerine göre Fransa Ankara 12 — Hariciye vekili B. Rüştü Aris Ankaraya giden zele muhabirlerine Sancak işi Hakkında şu beyanatta bulün- ur Türkiye için bugünkü. vaziyet, meşkükiyet vaziyetidir. Fransa reisi vükelâsı Guai d'Orsayın projesile Türk projesi arasında bir mukayese ve tet- kik yapmakla meşguldür. Kendisinin Son teklifine intizar edeceğiz.» Paris 13 (Akşam) — Fransa hari- iye nazırı M. İvon Delbos Ceneyre- ye giderek Sancak meselesi hakkın- Bir cihan İl | Londra 13 (Akşam) — İngiliz ha- K iya nazırı M. Eden ecnebi gazete- N cilerin ziyafetinde mühim bir nutuk k söylemiş ve demiştir ki: p - Bütün dünyayı heyecana düşü- Ni ren meseleleri yatıştırmak için tek bir çöre vardır, O da sebattır. İngiltere, p gayelerini takibde sebat edecektir. | Yeni senenin tehlikeli ve korkunç unsurlarla girmediğini iddin etmek gü- Jünçtür. İspanya meselesi bütün dün- yaya vahim ler vermekte de- ki vam ediyor. İspanya, İspanyalıların- dır. İspanyanın rejimini tayin etmek İspanyahların hakkıdır. Bazılarının | zannı bilâfına olarak İspanya dahi- H harbi, memlekette faşist ve yahut komünist rejimin Ikamesine alet ol- | mamaldır, Bu iki rejim de İspanyaya yabancıdır. İspanya, kendine hâs idare sistemini kendisi inkişaf ettir. melidir, Bir cihan harbine oİnanmıyoruz. ; ya âsileri karadan ve denizden Mala- hı gaya karşı hücuma (başlamışlardır. l 6 âsi tayyaresi bir kaç dekika içinde şehre yüzlerce bomba atmışlardır. İki t âsi kruvazör de şehre 200 den fazla Ki gülle savurmuşlardır.. Malaga lima- nında bulunan ecnebi vapurlar bü- yük hasarata uğramışlardır. ee gi Saga ve Danimar- Fasta Almanlar Melilla bir Alman üssü i bahrisi haline gelmiş Londra 12 (A.A.) — Times diyor ki: Bütün raporlar, hali hazırda Me- ilân bilâmel bir Alman üssü bah- risi haline gelmiş olduğunu teyid etmektedir. Tayyare meydanı ile de- niz tayyarelerine mahsus istasyonu, Alman teknisyeleri tarafından işgal edilmekte ve Junker ve Dormielr tay- yareleri tarafından kullanılmaktadır. Hemen hemen bütün İspanyol me- murlar gitmişlerdir. Tetuanda da başka bir hava üssü X vardır. Orada duran Alman tayya- € releri 12 ile 30 arasında ve hattâ ba- zan daha fazladır. Melilâ yakınında kâin Alalyide tayyarelerin bombardımanlara karşı iltica etmeleri için bir yer inşa edil Edenin mühim beyanatı cağına inanmıyoruz Fakat yeni senenin de tehlikeli ve korkunç amillerle girmediğini söylemek gülünçtür diyor Malaga, karadan ve denizden topa tutuldu Limanda bulunan ecnebi vapurlar, büyük hasarlara uğradı bir kısmı Cebelüttariğa kaçtı Cebelüttarık 13 (Akşam) — İspan- | ka bandıralı Sulye vapuru Malaga da "Türkiye hariciye vekili ile görü- şecektir. Sancak işinde Milletler Ce- miyeti mazbata müharriri olan İsveç nazırı M. Sandler de kendisine Ce- »evrede iltihak edecektir. PARİSTE KONUŞMALAR Paris 12 .— Hariciye nezareti müs- teşarı M. Vienot İle büyük elçimiz Suad Davaz bugün de uzun bir gö- rüşme yapmışlardı». Fransız haric)- ye nazırı M, Delbos da Sovyet sefirini kabul etmiştir. Başvekil M. Blumun perşembe günü Parise dönmesi bek- Jenmektedir, harbi ola- Bilâkis beynelmilel bir teşriki mesai vuku bulacağını umuyoruz ve hiç bir milleti bunun haricinde bırakmıya- cağız. M. Hitlerin resmi kabul esna- sında «heyeti . süferaya beyanatını memnuniyetle okudum. Bir uzlaşma çaresi bulacağımıza dair ümidim fsz- ladır. Terki teslihana gelinec İngiltere programını kuvvettendiretek ve 22- man gelecek ki bu mili iktisat ve refahını arttıracaktır. Fakat süratle silâhlanmakta olan bir dünya karşı- sında İngiltere başka bir program takib edemez. Milletler aras dır. 1 — Beynelmilel anlaşma ve teşri- ki mesaj, ticareti işkâl eden kayıdla- rm ve manlaların kaldırılması, 2 — Bu başka rejim ideolojisi hak- kında hisleri yatıştırmaktır. smda açık iki yol var- vapurundan kaçarak Cebelüttarığa iltica eylemişlerdir. Bombardıman neticesinde ehali- den bir çok kişi ölmüş, 1000 kişi ka- dar yaralanmıştır. Madrid 13 — Asilerin Madride ta- arruzları opüskürtülmüştür. Hükü- met askerleri Eskurial yolunu asiler- den temizlemişlerdir. Iplik ithalâtı Uyuşturucu maddeler Berlin 12 — Almanyanın İspanyol Fasını işgal etmek niyetinde oldu- uns dair Paristen “verilen. haberler Almanyada büyük bir infial uyan- dırmıştır. Pazartesi günü çıkan ge zeteler bu münasebetle Fransa hak- kında çok şiddetli yazılar yazmışlar dır. Bir kısım gazeteler bu haberin, Fransanın - İspanyol Fasını ele geçir- mek hakkındaki emelini gizlemek için ortaya atıldığını söylemişlerdir. Akşam üzeri gazeteler daha mu- tedil bir lisan kullanmışlardır. Hat- tâ sabahki tabılarında olan şiddetli makalelerden — bir kısmını çıkarmış- lardır. Bu hal, M, Hitlerin beyanatı üzerine hasıl olan iyi havayı bozma- mak emeline atfedilmektedir. İTALYAN GAZETELERİ MAKALELERİ Roma 12 (A.A.) — Popolo di Roma Orman koruma | genel komutanlığı Ziraat vekâletine bağlı ! yeni bir komutanlık ihdas ediliyor Ankara 12 (Telefon) — Orman muhafaza teşkilâtının askerileştiril- mesi kararlaştırılmıştır. Bu maksat- Ja hazırlanan bir kanun lâyihası bu- gün meclise verilmiştir. İ Lâyihaya göre ziraat vekâletine bağlı tuğ komutanı salâhiyelini haiz bir orman DIŞ genel komutanlı- mutanlık kelleflerin hizmeti gibi iki buçuk s Orman kıtalarına dahil olduktan altı uy sonra iskân, ilbas, askeri ta- Yimat, yem kanununa göre yapılacak iaşeden başka çavuşlara 15, onbaşı- lara 77,5, erlere de beş lira aylık veri- lecektir. Mesken zammı alacak memurlar kanunu Meclise geldi Ankara 12 (Telefon) Birinci ikinci ve üçüncü derecede bulunan memurlara Ankarada mesken zammı verilmesi hakkında askeri ve mülki İspanyol Fasını ele geçirmek Gio len bah- nâ ie Paris arasında moktai nazar ihtilâf- ları olduğu artik şüpheden âzâde- dir. Fransa, Fas meselesi dolayısile shursız var» diye bağırırken Londra, #oğuk kanlılığını muhafaza etmek- tedir. Nasil ki Roma da ayniveçbile hareket eylemektedir » Piccolo gazetesi, hali hazırda Pa- riste Almanyaya karşı tahrik siya- setinde mutedil davranılmak Tüzumu kabul ve teslim edilmekte, çünkü bu meselede İngilterenin müzaharetine güvenilmiyeceği bilinmektedir. 'Tevere gazetesi, Fransanın İspan- ya meselesinin halli için şimdiye ka- dar yapılmış olan bu teşebbüsleri eld- di surette tehlikeye düşürmekte olan Nuri Conker Merhumun cenazesi bugün merasimle kaldırılacak rın öğleden sonra büyük merasimle Hacıbayram camiinden kaldırılacak- tır. TEŞEKKÜR Nuri Conkerin hastalığı ve nihayet ölümü münasebetile sevdiklerinden, arkadaşlarından, dostlarından ve her taraftan gösterilen muhabbet ve te- selliden dolayı en derin şükran duy- gulanmızn arzına muhterem gâ- zelenizin tavassutunu rica ederiz. Refikası: Nedime, büyük oğlu: Or- han, Hemşiresi Düriye. Bu sene her tarafta kış şiddetli geçiyor Amerikanın yalnız bir hükümetinde kar fırtına- sından 19 kişi öldü İki gündenberi devam eden fırtı- barem kanunlarına ek kanun lâyiha- sı Meclise gelmiştir. Çifçilerin borçları Faizsiz beş müsavi taksitte ödenecek Ankara 12 (Telefon) — 1337 ve 1941 senelerinde çifçilere aynen ve nakden tohumluk çift hayvanatı ve ziraat aletleri dağıtılmıştı. Hüküme- tin meclise verdiği bir !âyiba ile dev- let alacakları faizsiz olarak beş müsa- vi taksitte ödenecektir. Bu kanunun meriyete gireceği ta- rihe kadar çifçiler borçlarını faigsiz ölarak vereceklerdir. Borçlarını daha ewvwel ödemiş olanların faizden müte- inhisarı müdürünün Uyuşturucu maddeler inhisarı ge- nel direktörü Hamza Osman Erkan pamuk ipliği işi hakkında aşağıdaki beyanatta bulunmuştur. Gümrük tarifesinin 366 A ve 366 B / pozisyonlarına giren ipliklerin 6. İ. R. rejim dahilinde memleketimize ithali idaremize verilmiştir. Bu iplikleri muhtelif memleketle- Te sipariş ettik, İlk siparişlerimiz şu» bat ortalarında elimize geçecek ve İktisat vekâletinin * evvelce koyduğu fiştler ile satılacaktır. İsteyenler şim- Giden müracaat edebilirler. 366 A ve 366 B maddeleri haricinde kalan ipliklerin ithali İktisat vekâle- tinin müsaadesile herkes için müm- na dün biraz daha sertleşmiş, termo- metre biraz daha aşağıya inmiştir. Dün bütün gün sert bir şimal rüz- gârı esmiş,. vaki vakit kar yağmış- tır. Bugün de hava fırtınalı olacak, arasıra kar yağacaklır. Dün âzami si- caklık üç buçuk asgari bir buçuk de- rece idi, Karadenizde oldukça şiddetli bir fırtına hüküm sürmektedir. Tüccar gemileri boğazdan çıkmamışlardır. Yolcu vapurları seferlerine ediyor. Anadoludan gelen haberlere göre bütün şark vilâyetlerine ve Orla Anadoluya kar yağmaktadır. Soğuk hemen her tarafta sıfırm altındadır. Barı yerlerde 25 dereceye kadar in- miştir. AMERİKADA KAR FIRTINALARI Ankara 12 (Telefon) — Büyük Mik- | let Meclisi ikinci reisi ve Gaziantep mebusu Nuri Conkerin cenazesi yâr devam vellid borçları da affedilecektir. Kardeşi para vermeyince 15 cam kırmış! Mustafa adında biri dün akşam Kumkapıda oturan kardeşi Kemalin evine giderek para istemiştir. Kemal parası olmadığını söylemiş, bundan biddetlenen Mustafa evden çıkınca yer» den topladığı taşları kardeşinin evine fırlatmağa başlamıştır. Mustafa bu taşlarla Kemalin on beş tane pançere camını parçalamıştır. Zabıta Mustafa» yı yakalıyarak tahkikata başlamıştır. Filistin istiklâl istiyor Kudüs 12 (A.A) — Kudüs müftisi Hüseyin: «Maksadımız Filistinin istik- lâlini demin etmektir» demiş ve Arap davasını bu suretle ilk defa olarak res- iin kraliyet tahkik komisyonuna bil- Los Ancelos 12 (AA) — Karfır. tınası yüzünden burada 19 kişi ök müştür. IMUZLAR BİR ADAMI PARÇALADI Artvin 12 (A.A) — Karın tazlalığın- dan domuzlar köy ve kasabalara ini- yorlar. Borçkada kasabanın yanında bir domuz bir adamı parçalamış ve bi- Tini de yaralamıştır. Bu fırsattan isti- fade edilerek kazalarda ve köylerde sü- rek avları tertip edilmek suretile şid- detli mücadeleye başlarımıştır. Şimdi- ye kadar vilâyet dahilinde avlanan do- muzların adedi 500 tü geçmiştir. DENİZLİYE KAR. YAĞIYOR. Denizli 12 (A.A) — Dün gündüz ve gece durmaksızın kar yağdı. Her taraf karla kapandı. Bu sabah kar tekrar başladı. Acıpayam ve Davas İlçeleri yolları kapandı. şiddetle hüs cum etmektedir. i AVUSTURYA GAZETELERİ i NE DİYOR? | Viyana 12 (A.A) — Bazı Fransiz gazetelerinin Almanyaya iftira etme- Ee teşebbüs etmeleri üzerine Reichs- post gazetesi diyor ki: f «Şimdiye kadar hiç bir zaman bü kadar tehlikeli şerait altinda sulhe t8* cavüz edilmemişti. Bunun neticele- rine bu tecavüzleri yapanların ma- Tuz. kalması şayanı arzudur.» Wiener Neuste Nachrichten gazö- tesi de Almanyanın İspanya vey& İspanyol Fası için bir muharebeye atılacağını £ söyliyenlerin ( heyecan duymak için her çareye baş vuran kimseler olduğunu yazıyor. ingilterede 3 tevkifler Tersanede bâzı memurların üzerinde muzur evrak bulundu Londra 17 (AA) Devonporti bahriye tezgâhlarında çalışan me- murların bazılarında muzur evrak zuhur etmesi üzerine şiddetli tedbir- ler alınmıştır. On kişi tevkif edilerek tezgihtan dışarı çıkarılmıştır. Bun- ların tardı için verilen karar on dakikg bile sürmemiştir. Reuterin öğrendiğine göre, amiral- ık bazı memurların daha işten çıka- rılmasını emretmiş fakat bunların ne için tardedildiğini söylememiştir. Harp gemilerinin inşası sırasında tahribat yapmak ve bazi ecnebi ajanlarına mahrem malümat vermekle itham €- dilen yirmi memur hakkında polis ve servisde zabitler bir kaç aydan beri tahkikat yapmaktadırlar, Londra 12 (A.A) — Reuter bildiri- yor: Resmi bir tebliğ dört tanesi De- ywonport ve bir taneside (Sheer- ness tezgâhlarından olmak üzere beş işçiye yol verildiğini bildiriyor. Amirallık bu işçilerin çalıştırılma- sının bahriye servisinin menfaatine uygun olmadığını ve bu hususta baş- ka bir şey söylemiysceğini beyan et- miştir. Basın birliği Dün Ankarada bir toplantı yapıldı Ankara 12 (Telefon) -— Matbuat umum müdürlüğü, bazın birliği pro- jesi etrafında görüşmek üzere umum müdürlük İstanbul mümessili B. Ne- | şetin refakatinde buraya gelen ye- bancı gazeteler ve ajanslar mümessil leri şerefine Karpiçle bir öğle ziyafeti ve akşam üzeri de bir çay ziyafeti ver« miştir. i Bu ziyafette Halk Partisi idare he- yetinden B. Necip Ali, Türkiye basın birliği relsi B. Falih Rafkı Atay Anka« rada bulunan İstanbul gazeteleri baş muharrirleri, matbuat umum müdür lüğü erkânı, gazeteciler hazır bulun- muşlardır. Matbuat umum müdürü B. Vedad Nedim bir nutuk söylemiştir, Hariciye vekilimiz B. Rüştü Aras, dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya da ziyafetin sonlarına doğru gelmişler ve hariciye vekilimiz gazetecilerle samimi hasbıhallerde büs Yunmuştur, Iranda mebus seç'mi Tahran 12 (A.A) — Parlâmento onuncu taşrii devresini bitirmek üze“ redir, Onbirinci devre için mebus s6 çimi hazırlıklarına başlanması hak- kında Şahinşeh o emimamesi bugün l LESES SE iEŞeSEr Tug esosrdrg ran eEe EKİYLE N ELIT ASE di PE hssoprasass sess uken