31 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

deli vap” u$ geri ari Nes cek” bei din” Ki bie de nu e RU 31 i Kâmunusani 1937 > Sahife 3 Matbuat kanunu bir dikkat üze- Fine Peyami Safanın hem sanatkâr | bem vukuflu kalemi mühim bir mev- Bun ilişti; Matbuat kanunu. İl Matbuat kanunundaki bazı madde- in tadili hakkında bugünlerde Mevcut olan faaliyet malümdur. Bü- tün medeniyet hayatında basım mef- | Bumunun hudutsuz ehemmiyetini gösterir sözler söylemek artık pek Hü- | Tumsuzdur sanır, Ancak bu kadar “şikâr olan şu hakikatin Türkiyede * bilhassa inkılâb Türkiyesinde - hu- Sİ bir dikkatle derinleştirilmesi el em bulunduğunu unutmamalıyız. Elbette ki lâik, Halkçı ve Demokrat bir cümhuriyette matbuat serbesttir. Ve serbest olmalıdır. Bunda bir sani- Ye Şüphe etmedik. Lâkin değeri çok #atsılmış, boş ve kuru bir takım ro- Mantik ideyolojiler içinde her inkılâb inin bünyesine bağlı hayati hususiyetleri realist bir ülkücü gö asla kaçırmamalı! Çünkü bu alanda her aldanış matbuat hürriye- tinin aleyhine netice vermiştir. Çok | #aslı bir hakikati hatırlıyalım: Bir memlekette en büyük marifet #narşi ve zulmü ezerken hürriyeti | ık, serbestiye can verirken Anarşiye göz açtırmamaktır!. İ Kolayca tahmin edersiniz; sözde | Pek kolay görünen bu iş tatbikatta ne güçtür! Türk demokrasisi için *n katil düşman (demagoji) olabilir- “Ü. İşle Cümhuriyet idaresi bundan Ve bu sayededir ki dahili ni- Sam ve sükünu sağlamlaştırmak hari-| zaferlerini her gün arttırmağa mu- yattak oluyor. Vaktile yazdığım bir makaleye şu koymuştum: Matbunt serbestliği Biatbunt bedmestliği Bu münasebetle anlatmağa çalış Miştım ki dalma korkulacak şey bu iktir ve ona düşmekten daha Korkunç gaflet olamaz. | €vvelkiler ne haklı söylemiş- * Açık söz buşka * Kaçık söz başka! Hiç şüphe yok ki şerefli. inkilâb | kiyesinin saym ağzına yakışan şey | Dunlardan birincisidir. İ Matbuat kanununda bu bakımdan dili faydalı olucak noktaları Sırf Milli, siyasi ve içtimai bir o mundele Bibi mütalen etmeliyiz. Mesele çok geniştir. Ve asırlardır ki in münevver insanlık bu dava ile Meşgul oldu. Hâlâ da oluyor, Şu se biz bu işi yarım sütunluk yazı İle halletmek gibi bir iddiada değiliz. Fakat her milli konu gibi buna da #kA, kalem ve irfan sahiplerinin alâ- olduğunu görmekten duydağu- Muz hâz samimidir. Ayni mevxua yakında gene döndee- Par Fâzıl Ahmed Aykaç ntaşı kız orta mektebinde dernekler projeyi tasvib etti Nişantaşı kız orta mektebinde içti- Mal yardım esaslarına dayanan dört dernek kurulmuştur. Bunlardan biri laya, diğeri hava kurumua, üçün- #üsü Çocukları esirgeme kurumuna, Gördüncüsü de Çocukları esirgeme Kurumile mektep kütüphanesine ve İakir çocuklara yardım maksadile te- Sis edilmiştir. Bu derneklerden sonuncusu tedarik SttiĞİ 380 parça eşyayı mektebin fakir Şocuklarma dağıtmıştır. Yolcu salonu Belediye hazırlanan Belediye, liman umum müdürlüğü tarafından Galatada yapılacak olan yolcu salonu projesini tesvip etmiştir. Esasen burada yapılacak inşaat, yal- nız bir salon yapmaktan ibaret kalmı- yacak ayni zamanda buasını da mu'« vazi surette imar edecektir. Belediye- nin tasdik ettiği projeye göre Çinili ve Merkez rıhtım hanları arasındaki binalar kaldırılacak, Rıhtım hanından| itibaren sahile bir kapı yapılacak ve har | riçle salonun arası teerid edilecektir. | Bundan başka, evvelce yazdığımız İ gibi, Rıhlım hanile Deniz ticaret mü- dürlüğü arasındaki kahvelerin yerin- de yapılacak meydanın vaziyeti de belediye tarafından tasvip edilmiştir. Belediye buranın bu suretle imarı- ni, müstakbel imar plânmın esaslı hatlarına uygun görmüştür. Salon münasebetile yapılacak bu inşaat na- zarı dikkate alınmış ve yeni salondan köprü başına kadar uzanan sahildeki parmaklıkların da kaldırılması mü- nasip görülmüştür. Bu suretle rıhtım! bir misli daha genişletecek ve ve sditi nakliyenin daha kolaylıkla ve iz dihama imkân vermeden geçmeleri te min edilecektri. Iş kanunu Baş müfettiş B. Halak Bursadan geldi İş idaresi başmüfettişi bay Halük İ dün Bursadan şehrimize dönmüştür. Bay Halük haziranda meriyete gire- cek olan İş kanununun tatbikatı ha- zırlıkları etrafında meşgul “olmuştur. İstanbulda İş beyannameleri dağıtıl- mış ve toplanmasına da başlanmıştı. Beyannamelerin Bursada da dağıtılma- sma bugünlerde başlanacaktır. Bay Halük bu hususta Bursada vilâyetle temaslarda bulunmuştur. Oradada beyannamelerin dağıtılma ve toplan- masında vilâyetten istifade edilecek- tir. İş idaresi başmüfettişi İstanbulda- Ki iş teşkilâtında bir kaç gün meşgul olduktan sonra mıntakası dahilinde bulunan İzmit ve havalisine gidecek- tir. Buralarda iş beyannamelerinin dağıtılıp toplanması 'şubat içinde bi- tirilecektir. Bir sarhoşun marifetleri Maksud adında bir adam dün ge- ce raki içerek körkütük sarhoş ol- duklan sonra Sirkeci caddöğinden ge- lip geçenlere sataşmağa başlamıştır. Sarhoş Maksud bir aralık bir sine- maya da girerek yumruk ve tekmeler- 16 camları kırmıştır. Zabıta bu azılı sarhoşu yakalıyarak mahkemeye ver. miştir, | kadar olan yolun yapılmasını lüzumlu Feriköy mezarlığı Belediye mezarlık yolunu yaptırmağa karar verdi Karşı tarafın başlıca mezarlığı olan Feriköy Türk mearlığıznın ne kadar perişan ve bakımsız olduğunu geçen- lerde yazmıştık. Bu havalideki cena- zelerin başka bir mezarlığa gömülme- si kabil olmadığından cenazelerin nak- li çok müşkül oluyordu. Yazın toz, toprak, kışın da çamurlar içinde yü- zen mezarlık yolunda yürümek cena- zeler de bulunan cemaate Otaham- mül edilmez ıztıraplar veriyordu. Belediye fen heyeti, Feriköyde su- lar idaresi fabrikasından mezarlığa görmüş ve mali sene Sonu dolayısile bütçedeki tahsisat az olmasına rağ- men, buraya katranlı bir şose inşasi- na karar vermiş ve inşaat hazırlıkla rına başlamıştır. Halk için en lüzumlu ve işlek olan bu yolun yapılması lüzumunu takdir eden belediye fen heyetinin bu hareke- tini memnuniyetle telâkki ederiz. Yerinde bir karar Talebeler mektep kütüp- hanelerinden istifade edecekler Maarif müdürlüğü, yeni nesli daha küçük yaştan itibaren okumağa alış- tırmak için talebenin kütüphanelere rağbet göstermelerini temin - etmeğe karar vermiştir. Talebenin mektep kütüphanelerinden istifade etmeleri için İstanbuldaki ilk mektepleri 26 mıntakaya ayırmıştır. Her mıntakada bir kütüphane bulunacaktır. Maarif vekâleti, mektep kütüphanelerindeki kitapların mıktarımı da arlırmağa ka- rar vermiştir. Aynca Fatihte tesisi münasip gö- rülen çocuk kütüphanesine aid hazır- lıklar da ikmal edilmiştir. Yakında açılacaktır. Yı oliiisdeki çocuk cesedi Cesedin 40 günlük bir Sütçüler ikülâfi | Süt müstahsilleri ayrı bir cemiyet kurmak istiyorlar Süt müstahsiileri ile süt satıcı- ları arasındaki ihtilâf yeniden alev- lenmektedir. Süt müstahsllleri süt- çüler cemiyetinden ayrılavak «İnek- çiler» cemiyeti namı altında baş- ka bir cemiyet kurmak istemektedir- ler, Bu hususta her iki taraf da tica- ret odası esnaf şubesi müdürlüğüne müracaat etmişlerdir. Bu müracaat tetkik edildikten son- ra verilecek karara göre hareket olu- nacaktır. Süt müstahsillerile süt sa- tıcılarının ayrılmasına ticarel odası esnaf şubesi de taraftardır. Hem müs- tahsil, hem de süt satıcısı olanlar inek- ciler cemiyetine gireceklerdir. Sütcü- | ler cemiyetinden iki cemiyet meydana gelmesile halkın daha temiz süt İçe- bilecekleri zannolunuyor. Çünkü bu iki zümre biribirile rekabete kalkacak ve mümkün olduğu kadar az su katıl- mış süt satmak istiyeceklerdir. Afyon ihracatı yolunda Afyon ihracatı inkişaf etmektedir. Dış taleplerin kısa zamanlarda ari- tağı haber veriliyor. Son bir kaç gün içinde bilhassa şarki Asyaya 500,000 liralık afyon satışı yapılmıştır. Afyon- | ların sevkine başlanmıştır. Satışlar müsait fiatlerden yapılıyor. Yaralı kadın Sabihayı dostu Ziya döverek yaraladı Taksimde mahalle bekçisi Mustafa dün sabahleyin erkenden Kapan 80- kağından geçerken bir kadın feryadı duymuş, biraz ilerleyince bir kadının eli, yüzü kanlar içinde 13 numaralı evin önünde ağlamakta ve bağırmak- ta olduğunu görmüştür, Bekçi Mustafa bu kadını derhal eczaneye götürerek ilk tedavisini yap: tırmış ve polise haber vermiştir. Za- kıza aid olduğu anlaşıldı İki gün evvel Yedikule civarında kırda otlar arasında bir çocuk cesedi bulunduğunu yazmışlık. o Aldığımız malümata nazaran Yedikulede men- sucat fabrikasının biraz ilerisinde dut- luk denilen yerde bulunan bu cesedin bir kız çocuğuna aid olduğu anlaşıl- muştar. Yavrucak doğduktan kırk gün son- Ta buraya atılmıştır. Otlar arasında bir hafta kadar kalan çacuğun sol kolunu köpekler parçalamıştır. Ora- da oynamakta olan mahalle çocukları cesedi görerek zabıtaya haber vermiş- ler, Kazlıçeşme polis karakolu tahki- kata başlamıştır. O civarda dokuz ebe sorguya çekil- miş ve çocuğun sokağa bırakıldığı târihlere Lesadüf eden günlerde doğan Gocukları tesbit edilmiştir. Bu yavru- cağın öldürüldükten sonra mı, yoksa diri diri mi sokağa bırakıldığı henüz anlaşılmamıştır. Müddelumumllik ve zabıta tahkikata devam ediyor, bıtanın yaptığı tahkikat neticesinde kadının Erzincanlı Habibe adında bi- ri olduğu anlaşılmıştır. Habibe ifade- sinde kendinin bir müddetten beri Zi- ya adında bir adamla beraber yaşa” dığını ve sabahleyin gene Ziya ile evde otururken aralarında kavga çi- karak Ziyanın kendisini yüzünden ve kollarından bıçakla yaraladığını söy- lemiştir. Kadının yarası ağır olduğun- dan hastaneye kaldrılmış, Ziya yaka- lanarak tahkikata başlanmıştır. Terkos ana borusu patladı Dün terkos ana borularından biri patlamış bu sebepten dolayı, Beyoğlu, Taksim, Şişli gibi yüksek mahallere su verilememiştir. Yalnız İstanbulun çukur mahallelerinde az mikdarda su verilebilmiştir. Patlamış borunun tamirine başlan- mıştır. Bugün tamiratın bitmesi ve her tarafa su verilmesi ümid ediliyor, Daimi fotoğraf müsabakamız TT Amatörlere mahsus daimi fotoğraf müsabakamızın bu haftaki seçiminde | «Üçer liralık kitap) hediyemirâ kazananlar; 1 — Ankara kız lisesi yedinci sınıf No, 948 Fikret. 2 — Bitlis alay hesap memuru Sami Sanver, 3 — Harbiye, Yunusbey sokağı Beyzade apartımanı No, 2 Sadeddin. 4 — Çengelköy, Halk caddesi No, 63 Hadi Nail, Mv Nasıl gülelim Büyük bir Fransız âlimi koskoca- man bir cild yazmış. Neye dair biliyor musunuz? Gülmeğe dair... Fransız âli- mi hepimizin bildiği şeyi tekrar edi- yor: — Genç kalmak mı istiyorsunuz?. Gülünüz... Bay Selim Sırrı radyoda konferans- lar veriyor: — Genç kalmak mı İstiyorsunuz?. Gülünüz. Doktor, profesör, general Sağlam beyanatta bulunuyor: — Genç kalmak için en İyi ilâç gülmektir.. Buna mukabil: — Aman yüzüm buruşur.. diye gençlik düşkünü bir çok kadınlar katiyyen gülmezler... Evi herhalde neşenin, gülmenin gençlik üzerine büyük bir tesiri ola- cak... Lâkin acaba nasıl gülmeli?.. İnsan içinden gelmedikten sonra zorla gül mez ya... Bu mesele hakında uzun zaman- danberi tetkikat yapan bir büyük doktorla görüşüyordum. Doktor: — Nasıl mı gülmeli? diye gülüm- sedi... ve ilâve etti: — Hayatta bundan daha basit şey olamaz... Gülmek tamamile bir itiyad Tevfik nüzü zorla güler gibi yapmalısınız. gülümseme, yapma neşeniz sonraları gilgide hakiki olur, size hakiki neşe, hakiki kahkaha yüz göstermeğe baş- lar. Bu tıpkı neye benzer bilir misiniz? Biz barsakları bozuk olan, günlerce 100 numaranın semtine Uuğramıyan hastalara şöyle tavsiye ederiz: — Sabahları ister ihtiyaç hissedi- niz, İster etmeyiniz mutlaka 10 - 15 dakika 100 numarada kalınız. Hastalar ilk günleri hiç ihtiyaçları olmadığı halde 100 numaraya gider- ler, ve ilk günlerde bunun hiç bir fay- dasını görmezler. lâkin günler geçer, ilk günleri yalnız doktor tavsiye etti. ği için gittikleri yer onlar için yavaş yavaş hakiki bir ihtiyaç haline ge Sırf bu yüzden barsakları düzelen, ve hayatları muntazam bir şekle gi- ren hastalarımız vardır. Gülmek te bunun aynidir. İlk günler zorla yaptığınız şey ya- vaş yavaş sizde önüme geçilmez bir iti- yad haline gelir. Esasen insan sigaraya, rakıya da böyle alışmaz mı? Evvelâ tksinerek başlarsınız, sonra ondan vazgeçemez- siniz. Bu itiyad meselesi esrarengiz bir şeydir. — E. E. Elini makineye kaptırdı Samatya civarında bir dokuma fabrikasında çalışan İbrahim adında bir işçi dün makinede çalışırken söl kolunu çarklara kaptırmıştır. o İbra- himin kolu çarklar arasında parça- lanmıştır. Yaralı işçi hastaneye kal- dırılmış, kaza etrafında zabıta tahki- kata başlamıştır. Iktisad fakültesi Üniversite iktisad fakültesine aid bütün hazılıklar ve profesörler kadro- su tamamlanmıştır. Fakülte önümüş- deki perşembe günü merasimle açıla- rak derslere başlanacaktır,