8 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

j 4 İ ği İ .İ | AL Şubat 1937 a U ri > > iler AKŞAM — SİYASİ İCMAL .. d Futbol dünya ngiliz - Alman müzakeresi ne netice verecek? #.e slayer : eli. me birinciliği Ingil iciye nazırı olup yalnız İ mek süretile Avrupa politikasının mu- ii büfün İngiliz tmpara-| vazene ve İngillerenin huzur bulmasını müsabaka sı niyet ve velilika- efmek be .ayni zamanda un son derece senı idüre | | | mâdığından tekrar on beş günlük isti- rühata çekildi. Bu müddeti Fransanın Cenubundaki Rivyeranın ılk havasın | da geçirecektir. Mumatleyhin İspanya Meselesi yeni güçlükler arzettiği ve Al| manyanın tekrar mühim talep ve te- şebbüsler ile ortuya çıktığı vir zamanda harici politika işleri dümenini muvak- | kat olarak elinden bırakmış olması bü- tün Avrupa politikasını sarsan bir hâ- dise teşkil etdi. Çünkü bu hâdise bazı devletlerde ye: | mi ümidler ve bazılarında da iş uyandırmıştır. Meselâ Fransa hiç de memnun değildir. Çünkü M., Edene ve- kâlet eden ve inci bir Hariciye mazırı mevkiinde olup harici politika- da sözüne çok defa kulak verilen mü- Rürü has nazırı lord Halifaks öleden- beri Almanyaya çok büyük kıymet ve- yen ve bu devletin dilekleri tatmin edil- isar 282 PULLU BİR MEKTUP Amerikada Missisipi eyaletinin Arni| şehrinde ikamet eden bir pul meraklısı bir yarfı dört defa dünya etrafında pos- tadan postaya dolaştırarak tekrar, ayni Yollardan geçirmek şartile kendi adre- sine getirimeğe muvaffak olmuş. Bu dört kere dünya seyahati tam bir sene $ ay sürmüştür. Dördüncü seyahatin Sonunda zarfın üstünde 282 pul birik- miştir. Bunun için de 1786 dolar posta Ücreti vermiştir. Kendi kalkıp seyahat etseymiş bu pax) T& ile bir kere devri âlem yapabilirmiş, Maamafih adam devri $lem seyahati Yapmadığına pişman olmamış, çünkü bir milyoner çıkarak bü 282'pullu mek-i tubu 10,000 dolara satın almıştır. POSTA VASITASİLE «Bugünden itibaren, posta ile kesik baş göndermek katiyen yasaktır.» Sakın bunu bizim postalardan biri İlân ediyor sanmayınız. Postaya veri- len kesik baş da sığır başı değil. Bu ilânı Birmanya'nın merkezi olan Mandslay posta müdüriyeti veriyor. Yasak edilen kesik başlar da insan ba- Şidır. 'Birmanyalılar, tâ evvel zamandanbe- Tİ, düşmanlarını öldürürler, sonra baş- larını -din! tören yapsınlar, diye- ailele-; rine yollarlarmış. Bugün bu işi posta vasıtasile yaptırmağa başlamışlar. Fe- €âalin farkına varan posta idaresi bu ilânı tamim etmek mecburiyetinde kal- Miş... İzmirde köy mektepleri 7 Naldöken İzmir (Akşam) — İzmirin bütün elzem gören muhafazakâr Parlisinin sözü geçer Hderlerinden biridir. ” Fransadaki inkisar nisbetinde Al f anmıştır. Çünkü M. ve garbi Av- gükerelere başlamak üzere M; Hitlerin şümullü taltmatı ile Londraya geldiği 20- man lord Halifaks ile müzakere edecek- tir. Bu müzakerelerde Almanyanın di- lekleri ve fikirleri daha müsaadeli ve teveccüh ile karşılanacaktır. İngilterede muhafazakârlardan m- him bir kısmının Almanya ile anlaş- mak ve bunun dileklerini terviç etmek temeyülünü beslemeleri Almanlara karşı besledikleri muhabbetten ziyade Sovyellerin sistemine ve dünyanin her tarafında müthiş testratını gösteren komünizme karşı duydukları itimaderz Uktan ileri geliyor. Şu sırada Pransanın İspanya işlerine Sovyetleri karıştırmak istemesi bu zümrenin Almanyaya karşı merbutiye- | tini şüphesiz artlıracaktır. Bunun içiz. Londradaki yeni müzakerelerin alaca- | ğı şekil merakla bekleniyor. ! İHTİYARLAMIYAN BİR KADIN | | Bir kadın için bundan daha büyük | bir saadet olabilir mi? İhtiyarlamanık! | İşle Varşovada bir kadın bu erişilmez saadete erişmiş! Varşova da Loç kasa- basında Maria Zarpoça isminde bir ka- din var. Yaşının allınışı geçmiş olma- | sına rağmen daha 20 yaşlarında gibi | görünmektedir. Ne saçları ağarmış, ne | de yüzünde tek bir buruşuk görünüyor.) Yücudü sportmen bir genç kız vücudü Sanki... Çelik gibi... Şimdi meşhur dak- torlardan mürekkep bir komisyon Loç kasabasına gitti. Bu ihtiyarlamıyan ga- ribeyi muayene ederek genğ Kalmanın sırrını keşfe çalışacaklar. Altmışık genç Maria şimdiye kadar hiç hasta ol- madığını söylüyor. Şimdiye kadar #ğzi: na ne bir damla çay koyınuş.ve de bir nefes sigara çekmiş... Maamafih dok- | torlar genç kalmanın sebebini bun- larda bulmamaktadırlar, » HAMAMDAN OMİNİBÜSE İlk sıcak su akan modern hamamın mucidi binbaşı Bodri'dir. Bu adam ha- mamına müşteri getirmek için, içine on on beş kişi alan büyük arabalar yap- tırmiş ve arabaları kapı kapı dolaştır- (mış. Hamama giden ölmamış amma, bu büyük arabayı gezmek için kiralama- ğa başlamışlar. Bunun üzerine Bodri 1808 de arabalarını Pariste işletmeğe başlamış ve bu suretle omnibüs, yani bugünün otobüsleri doğmuş... Bodri,nin sekiz yüz beygirinden üç- yüz tanesi bir kış zarfında ölmüş ve son günlerinde kendi de sefi bir halde can vermiştir. RE RO | köy mektebi Biribirine yakın olan köylerin mek- “köylerini mektebe kavuşturmak için vi-| tepleri; müşterek mektep olarak inşa lâyetçe beş yıllık bir mektep inşaat programı hazırlanmaktadır. Beş yıllık köy kalkınma plâhı çerçevesine giren mektep program sayesinde beş yıl son» Y& İzmir köylerinin hepsinde mek- tep inşa edilmiş ve köylü çocukları mektebe kavuşmuş bulunacaktır, edilecektir, Maarifin değerini lâyıkile anlamış olan köylülerimiz, kendi bütçe- lerinden de mektep inşası için tahsisat ayıracaklardır. Futbol federasyonu iştirakimizi muvafık buldu Ankara ' (Telefonla) — Futbol fe- derasyonu 938 de Pariste yapılacak dünya futbol birincilikleri müsabaka» larına bizim de iştirakimizi muvafık görmüş ve keyfiyeti spor kurumu ge nel merkezine bildirmiştir. Geneli merkezin bu milletler arası müsabakalarına iştirakimiz lehinde karar vermesi çok muhtemeldir. ANKARA ŞAMPİYONLUĞU Ankara T (Telefon) — Futbol fede- rasyonu Ankara şampiyonluğu final maçının Ankaragücü ve gençler birliği takımları arasında yapılması karar- laşmıştır. Maç gelecek pazar günü Ankaragü- cü sahasında yapılacaktır. Ankaragü- cü şampiyonluğu kaçırmamağa ve gençler birliği de ele geçirmeğe azmet- miş bulunduğundan bu maçın mevsi- min en hararetli maçı olacağı anlaşılıs yor. BİSİKLET MÜSABAKALARI Ankara ' (Telefon) — Bisiklet fe- derasyonu, bisikletçilikte faal olan on iki mintakada seri bisiklet yarışları tertib edecektir, Bu yarışlarda birinci gelenlere veril- mek üzere en son model 12 yarış bisik- leti alınacaktır. Öğrendiğime göre Ankarada yapıla- cak yarışlara, Türkiye bisiklet şampi- yonu Talât iştirak ettirilmiyecektir. Çünkü Talât iştirak ettiği takdirde | muhakkak kazanacaktır. Yeni yetişmekte olan bisikletçileri teşvik 'için kendisinin müsabaka ha- rici bırakılması muvafık görülmüştür. Ankarada sokak koşuları Koşular büyük bir alâka ile takib edildi Ankara mıntaka atletizm antrenö- rünün nezareti altında yapılan sokak koşuları neticesinde aşağı yukarı ya- unın elemanları kendilerini göster- meğe başlanzişlardır. Havanın gayet mülayim -vo kurak olması spora meraklı olan Ankaralı- ları sokaklara, bilhassa final yeri olan sergievi önüne toplamıştır. 12 kilometrelik birinci koşuya mü- teaddid koşuculardan 17 kişi girdi, bi- rinci, Hüseyin 41 dakika 49 saniye ikin- ci İsmall 41 dakika 51 üçüncü diğer İsmail 42 dakika 47 saniye Ankaragüçlü küçük Şevki yolda sancılanarak aban- done etmiştir. İkinci koşu: Mesafe 4000 metre idi, T atlet iştirak etti, Birinci büyük Şevki 14 dakika 17 saniye, ikinel Muhtar 14 dakika 55 saniye, üçüncü Kâzım 15 dakika27 saniye. Üçüncü koşu: Küçükler arasında idi. Günün en zevkli ve heyecanlı mü- sabakasını teşkil ediyordu. Mesafe 4000! metre atlet adedi 15 birinci Ankara boks klübünden Mahmud 14 dakika 13 saniye, ikinci İsmail 15 dakika 23 saniye, üçüncü Hikmet 15 dakika 28 saniye. Burada kaydetmek lâzımdır ki An- kara boks Klübünden Mahmud Anka- Tagücünden çifte Şevkiler antrenörün çok ümidler beslediği yarının kıymetli birer yıldızlarıdır, ANKARADA DÜNKÜ FUTBOL MAÇLARI Ankaragücü sahasında Gençlerbirli- gi-Kırıkkale maçında hakemin idaresiz-! İiğinden bütün seyircileri sinirlendir- miştir. Hâkemin keyfi bir penaltısı ma- çı Gençlerlin lehine 1-0 neticelendir. miştir; Demirspor - Muhafızgücü maçını De- mirspor gayet güzel ve teknik bir oyu- nu ile 1-0 kazandı. Çok kıymetli ele manlarla kuvvetlendirilen Demirspor- dan yakında daha güzel sürprizler bek- teyebiliriz. Kadın terzisi CEMAL BÜRÜN Bugünden itibaren mevsim sonu mü- Program, yakında tamamlanacak ve| nasebetile modellerini ehven fiyatla el. tasdik için Dahiliye ve Maarif vekâlet- lerine gönderilecektir. den çıkaracağını müşterilerine bildi. rir, Ankara mektupları Tiyatro mektebine son günlerde tehacüm var Talebe bedava okuyor, bedava yeyip içiyor, ceb harçlığı da verilecek Yukarıda Reşad Nuri, Karl Eybert ve Ertuğrul Muhsin talebenin harekellerini takip ediyorlar, aşağıda Ertuğrul Muhsin bir ders esnasında Ankara ( Hususi > muhabirimiz. mektön çekindikleri yolundaki beya- natı üzerine, gazetelerin yazdıkları neşriyat burada ehemmiyet ve #lâka ile takip olunmaktadır. Bu neşriyat şu iki noktanın aydın- latılmasına fırsat vermesi itibarı ile faydalı görülmüştür: Tiyatro mektebi açılmış mıdır, yoxs& . açılacak mıdır? Bugün tiyatro hareketlerini yakı dan takip edenlerden bir kısmı bile bu suale kati bir cevap verememekie- İ dirler. Halbuki Tiyatro mektebi açılalı aylar olmuştur. Yalnız bu açılış o ka-! dar sessiz cereyan etti ki, hemen hiç kimse bunun farkına varamadı, deni- lebilir! Tesadüfen Tiyatro mektebinin açıl- dığına muttali olanlar da, mektebe ye- ! niden talebe alınacağı hakkındaki son ilânı görünce tereddüde düşmekten kendilerini alamamışlardır. Bu kadar güzel, bu kadar büyük bir teşebbüsün neden böyle sessiz geçişti- rildiğini anlamak ve izah etmek güç- tür. Eğer denildiği gibi Türk kızları ti- yatro mektebine girmekten çekinmiş- lerse, bunun başlıca sebebi şu olmak lâ- zım gelir: Böyle bir mektebin vücudünden ha- Nitekim gazetelerin son neşriyatın- dan sonra -ki bu neşriyatın henüz mü- rekkebi bile kurumamıştır. kızlarımız tiyatro mektebine girmek için âdeta bir tehalük göstermeğe başlamışlar- dır, Aydınlatılması faideli görülen ikin- ci nokta şudur: Hükümet, memlekette tiyatro sana- tini kurmağa karar verirken bu ka- rarın tatbik mevkiine çıkarılmasının ihtiyarını zaruri kılacağı bütün maddi fedakârlıkları iktiham etmeği gö- 2» almıştar, Cumhuriyet hükümetinin bu saha- da ne kadar hesaplı ve cesurane bir adım atmış olduğunu anlatmış olmak için, Tiyatro mektebini leyli ve mec- cani olarak açmakla işe başladığını kaydetmek kifayet eder. Bugün dün- yanın hiç bir yerinde leyli tiyatro mek- tebi olmadığını hatırlatmakla bu ha- reketin hususiyetini daha bariz bir sü“ rette canlandırmış oluruz. Rejisör Kari Eybertin pek yerinde 0- larak söylediği gibi 'Türkiye hükümeti tiyatroyu devlete mal ederken bu nok- tayı hareket mebdei ittihaz etmekle, bu vadide en ileri memleketlere tekaddüm etmiş oldu. Kari Eybertin beyanatı etrafında ya pılan neşriyatta bilhassa bu noktaya Tiyatro mektebine kız talebe bulmak için bu mektebe devâm edeceklere ay- Bu Gkre laraflar olanlar arasında, Ankara tiyatro mektebi, teknik” va sa nat. hocası değerli sanatldirınıız . Er- tuğrul Muhsin de bulunuyor. Öyle zannediliyordu ki; bu fikri ter- viç edenler,parasız yatılı bir mektep olduğundan haberdar değildirler. An- cak bu suretle düşünenler arasında Er- tuğrul Muhsinin de bulunması bir nevi tereddüd uyandırmıştır. Bugün tiyatro mektebine devam edey talebelerin her biri hükümete ay- da yüzlerce liraya mal olmaktadır. Güzide bir tedris heyetinin terbiye- sine tevdi edilen bu talebelerin, ilbası dahil olduğu halde bütün ihtiyaçları, mektep idaresi tarafından temin edil- mekte ve hattâ kendilerine ayrıca ây- da dört buçuk lira cep harçlığı verilme: si de düşünülmektedir. Bütün bunlardan sonra talebeye bir de aylık bağlanması fikri nasl müda- faa edilebilir? Herhalde bunda ânlaşıl- muyan bir nokla kalmış olsa gerektir. Eğer B. Ertuğrul muhsin bu noktayı izah ederse alâkadarların merakını tat- min etmiş olur. Diyarıbekir ticaret odası intihabatı hap yapılmış, Parti namına namzed olarak gösterilen B. Nedim Pirinççi- oğlu, B. Ahmed Esmer, eczacı B. Tahsin, Matbaacı B, Zekâi, B. Meh- med Pamukçu, B, Muharrem Dicleli, B. Ezel Uluz idare heyeti üyeliklerine seçilmişlerdir. İdare heyeti bu hafta içinde birine ye ikinci başkanını seçecektir,