25 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Avusturyaya mukabil Çekoslovakyada serbesti Almanya ile Italya arasında bu hususta anlaşma olmuş Paris 24 — Fransız gazeteleri Avusturya meselesi hakkında Al- manya ile İtalya arasında bir anlaşna olduğunu * yazıyorlar. Ami du Peuple gazetesi bu hususta diyor ki: «Bazılarının kanaatına göre Almanya ile İtalya aşağıdaki şartlar dairesinde uyuşmuşlardır. Almanya Anschluss'dan vazgeçmek şartile Çekoslovakyada serbestçe hareket edecektir. Hitlerci diplomatlar kati darbeyi vurmadan evvel beklemesini bilirler ve Roma - Berlin mihverinin zayıf noktasının Viyana olduğuna vakıf : oldukları için de Romada faaliyete geçmişlerdir.» İsmet İnönünün Belgrad seyahatı Mart ayında M. Stoyadi- noviçi ziyaret edecek Roma 25— Ankaradan bildirildiği- ne göre Büşvekil İsmet İnönü-yanın- da, Hariciye vekili B, Tevfik Rüştü Aras bulunduğu hide mart başlan- gıcında Belgrada giderek M. Stoyadi- noviçe Ankaraya ziyaretini fade ede- cek ve iki memleketi âlâkadar eden meseleleri görüşecektir. Ingiliz - Alman dostluğu Humanife gazetesi de M. von Newath'ın Viyanaya varır varmaz ev- | Lordlar ilik dün velâ İtalya sefirini ziyaret ettiğine nazarı dikkati celbetmektedir. Ispanyada devam kanlı harp ediyor Hükümet kuvvetleri bazı muvaffaki- yetler kazandıklarını bildiriyorlar İspanyada dahili harp devam edi- yor. Gazetemizin intişar etmediği üç gün zarfında yeniden bir çok muhs- rebeler olmuştur. Fakat vaziyette esaslı bir değişiklik yoktur. Başlıca telgrafları aşağıda yazıyoruz: Madrid 23 — Hükümet kuvvetleri son günlerde mühim muvaffakiyetler elde etmişlerdir. Asturide madenci- leri Ovledo şehrine girmişlerdir. Ja- rama mıntakasında asilerin bazı mev- HÜKÜMET DÖRT SINIFI SİLÂN ALTINA ALIYOR Paris 22 (A.A.) — Ekxcelslor gaze- tesinin Valensiyadan bildirdiğine gö- re İspanya harbiye nazırı 23 den 27 yaşına kadar bütün erkekleri mec- buri askerlik hizmetine tabi tumu$- tur. Bu suretle 150,000 kişi silâh altı- na alınmış oluyor. Bu gazete harbiye müsteşarı gene- ral Ascensionun. istifasının cumhu- tiyet ordusü erkâti harbiyesinde mü- bim değişikliklere miöbde olacağını Mâve etmektedir. Bü : münasebetle #osyalist lideri Carlos Baraibarın ge- meral Ascenslonun yerine gelirilece- ği söylenmektedir. Romanyada VALENSİYA BOMBARDIMAN EDİLDİ “Valensiya 24 (A A.) — Asi deniz tay- yareleri sabaha karşı saat 3 de ve sonra saat 8 de olmak üzere iki kere Valensiya şehrinin üzerinden uçmuş- Jardır. Bu tayyarelerin attığı iki bombadan üç kişi ölmüş ve bir kaç a pl Maddi ziyan yok- Bu tayyarelerin Major Çue adası açıklarında bir keşif yaptıktan sonra demirliyen harp gemilerinden gel dikleri zannedilmektedir. ASİLERİN TEBLİĞLERİ Sulamanka 23 (A.A) — Frankocu kıtaat Aragondaki o Calamocha ve Belehite mınlaklarında ileri yürü- yüşlerine devam etmektedirler. Ka- talonyanm İspanyanın diğer kısımla- rından tamâmile tecrid edileceği ar- tik muhakkak gibi görünmektedir, Salamanka 23 (A.A.) — Hükümet- çiler Madrid cephesinde bugün top- çu ateşile iktifa etmişlerdir. Arganda civarında çok çetin mücsdelelere sah- ne olan zeytin ormanının büyük bir kısmı Frankocular tarafından işgal edilmiş bulunmaktadır. dahili sükün bozulmıyacak Kabinede bazı değişiklik yapıldı, dahiliye nezaretini de başvekil deruhte etti Feci bir ölüm Bir jandarma iki kamyon arasında öldü hararetli müzakereler oldu Londra 25 — Lordlar kumarasnda, işçi Arnold İngiliz dış siyasetinin ta- dilini, tecerrüt siyaseli “takibini ve Almanya ile en.iyi anlaşmayı istemiş: «M£.“Eden Almanya hakkında “bir dost gibi değil bir düşman gibi mua mele etmektedir.» Demiştir. Muhafazakâr Mountemp- le de aynı fikirde bülunmuştur. İşçi muhalefeti adına M. Sirubolgi M, Arnoldun teklirine muhalefet, ei. miştir. Kollektif emniyet taraftarı olan) hatip Fransız - Söyyet paktının bilâ- kis genişletilmesiri ve diğer milletle- rin de buna Hlihakını istiyor ve: «Çekoslovakya, kendisi tahrik et- meden bir taarruza kurban olduğu zaman bize güvenmek hakkını haiz- dir; diyor. Bunun üzerine söz alan dış işleri müsteşarı Plymouth, batı Avrupasın- dan başka, İngiliz menfaatlerinin bü- tün dünyaya şamil olduğunu ve baş- ka yerde olup bitene karşı lâkayt ka- hnamıyacağını, ve hükümelin kati surette Milletler cemiyeti âzası kal- mak niyetinde olduğunu bildirmiştir. Başvekilimizle B. Şükrü Kaya arasında telgraflar Ankara 24 (A.A.) — Halkevlerinin kuruluşunun beşinci yıldönümü mü- nasebetile başvekil İsmet İnönü ile dahiliye vekili ve-C. H, P, genel sek- reteri B. Şükrü Kaya arasında aşa- gıdaki telgraflar teati edilmiştir, Sayın İsmet İnönü Başbakan (İzmir) Bugün Malkevlerinin yildönümü büyük tezahüratla kutlandı. Atatür- kün cumhuriyet ve inkılâp nesilleri- ne el birliği ile çalışmalarına emniyet ettiği bu kurumların saygılarımı ar- zeder ve sonsuz minnetlerimi suna rm, Dabüiye vekili ve C. H. P. genel sekreteri Ş. Kaya Saym Şükrü Kaya Dahiliye vekili (Ankara) Halkevlerinin . yıldönümünü . size de kutlar kurumlara başarılar dileye- rek muhabbetlerini sunarım. Başvekil: İ, İnönü Bir Ispanyol vapuru Çanakkalede karaya oturdu İstanbul 24 (AA) — Cabo-tres- Mareşal Grazianiye atılan bombalar Adis Ababâda elinde silâh bulunanlar kurşuna dizildi Roma 24 — Adis Ababadan bildiril diğine göre mareşal Graziyaniye ya- pılan sulkasd -yüzünden Adis Ababa- da tevkif edilen iki bin Habeşliden elinde silâh bulunanlar, kurşuna di- #ümişlerdir. , Beraetlerini isbat eden arr e yle rm Fransız ayan meclisinde mühim bir müzakere * Ayandan birzat “Fransa yalnız kalıyor,, dedi, hariciye nazırı cevap verdi Paris 23 (AA) — Âyan meclisi bu- gün Armbrusterin istizah takririni müzakereye başlamıştır. Tükrir sahi- bi beyanatında demiştir Ki: Başbakan oCenevrede gazetecileri kabul ederek Fransanın dostlukları- nın sağlam bulunduğunu söyle- mişti. Halbuki bizzat Belçika krelı- nın ağzından öğreniyoruz ki, Belçika tam bir hareket istiklâlini tekrar ele almak fikrindedir. Diğer taraftan Küçük antant çok ihtilâflı bir vaziyelle bulunuyor. İtal- yan - Yugoslavya mmünasebatı müte- mâdiyen iyileşirken Romanya. yavaş yavaş Titüleskonun siyasetinden ay- rlıyor. Vakıa Çekoslovakya, sadık bulunuyor. Fakat bü memleket bir tecavüze uğrarsa Fransanm müessir bir yardımına güvenebilir mi? Sonra, Lehistanda bir Fransa, bir Almanya tarafıma geçiyor. Avrupa bolşevikliğe tabi olmuştur. Her tarafa ten Fransa Sovyetler birliği ile pakf yapmış olduğundan dolayı tahtiş edilmektedir. Bu pakt Fransaya şima diye kadar Rhinin işgaline, Alman «, Japon anlaşmasına ve İspanya hare bine mal olmuştur. Bupeki yene bir tedkike tabi tutulmalıdır. Başbakan hayret verici bir Dline lik gösteriyor. Bu mikbinliği taksim edilmez sulh rüyasından alsa gerektir, HARİCİYE NAZIRININ CEVABI Paris 24 — Hariciye nazırı M. Deh bos, âyan meclisindeki istizaha cevap vermiştir. , Hariciye nazırı Fransanın dostlüklarınm kuvvetli olduğunu, hü- kümetin sulhü muhafaza için çalıştım fını anlatmıştır. Neticade 1 reye kar« şı 21$ reyle kabineye itimat beyan edilmiştir. Alman hariciye nazırı M. Neuratın Viyana seyahatı Fransız gazeteleri bu seyahatın esrarını muhafaza ettiğini yazıyorlar Viyana 24 — Alman hariciye nazını M. Neurat Viyanada samimi bir su- rette karşılanmış ve Avusturya hü- kümet erkânile bir çok mülâkatlarda bulunmuştur. Bu konuşmalarda bir gümrük ittihadı ve Almanya, Avus- turya, İtalya ve Macaristan arasında tedafül bir misak akdi teklif edildiği hakkında bir rivayet çıkmıştır. Fakat bu haberler tekzib edilmiştir. Neşredilen resmi tebliğde 11 tem- muz 936 anlaşmasının kuvvetlendiril- mesi ve ekonomik meseleler görüşü düğü Iki memleket arasında müşle- rek hareket işini tetkik için bir ko- misyon kurulacak, komisyon 25 şu- batta toplanarak işe başlıyacaktır. İki memleketin harici politikasmda tam bir birlik görülmüştür. ML. VON NEURATRIN BEYANATI Viyana" 24 (AA.) — Baron New rath, Stefani ajansınni mümessiline verdiği beyanatta, Viyana ile Berlin arasındaki anlaşmanın terakki gös terdiğini ve M. Mussolini ile M, Hit- lerin müsalemet siyasetine dayandı: ğını bildirmiştir. FRANSIZ GAZETELERİ'NE DİYORLAR? Paris 24 (AA) — Echo de Paris gazetesinde M. Von Neurath'ın Viya- na seyahatinden bahseden Pertinax: «Bu seyahat bütün sırrını muhafaza ediyor» demekicdir. Zaten Fransız gâzeteleri ekseriyetle bu fikirdedirler, Ocuvre gazetesinde madam 'Tabo- vis diyor ki: «Sureti uimumiyede M. Çubuk barajı Yazlık gazino ve asansörler yapılacak Ankara 24 (Telefon) — Çubuk ba- rTajı yazın Ankaralılar için en güzel bir gezinti yeri olacaktır. Baraj tepe sinde yazlık bir gazino yapılacak ve bu gazinoya asansörlerle çıkılacaktır. Asansörlerin yapılmasına haşlanmış- tır. Mısırı Milletler cemiyetine girmeğe davet ettik Cenevre 24 (AA) — Türkiye hü- kümeti, Mısırı Milletler cemiyetine girmeğe davet ettiğini cemiyet genel sekreterliğine tebliğ etmiştir. Bisiklet koşuları Ankara 24 (Telefon) — On üç min- takada yapılacak bisiklet koşularına 11 nisanda başlanacaktır. Evvelce de bildirdiğim gibi koşularda birinci ges lenlere son sistem birer bisiklet hedi- ye edilecektir. yi ? 2 in Şuşnigin son kozunu oynadığı zan» nediliyor. Avusturyada (Hitlerizme karşı duramadığı için Avrupanın kat şsında sarahatle şu prensibi vazedi. yor: «Ya Anschluss veya krallık.> AVUSTURYA KRALLIĞA DOĞRU GİDİYORMUŞ i Paris 24 (A.A) — Le Jour gazete sinin bir muharriri Paristen geçmek- te olan Avusturya kraliyet taraftars larının reisi ile bir mülâkat yapmış» tar. Bü zat demiştir ki: i «Dahilde saltanat meselesi halle dilmiştir. Habsburgların avdeti artık yalnız hükümetin kararma kalmıştır, Beynelmilel sahada ise Avusturyada» ki kraliyet tarafdarları müşkilâtı tas mamile ölçmüş olmakla beraber kü“ çük ililâfın bu hususta eskisi kadar itilâfgirizlik göstermiyeceğinden cmi3 bulunmaktadırlar, Almanyaya gelince bu devlet, imzg elliği 11 temmuz tarihli itilâfnamg le Avustüuryanin dahili işlerine kak rişmamayı taahhüd etmiştir. M. Von Neureth'm Viyanayı ziyareti vaziyet$ aydınlatacaktır. " Avusturyalı kraliyet - taraftarları saltânatın avdetini yalnız Avusturyg için'istemekte ve bunun halk ekseri. yetinin arzusuna istinad eden sulhi cuyane vasıtalarla yapılmasını taleli etmektedirler. Büyük garb devletlerik nin şimdi hangi gaye ve usullerden ilham aldığımızı öğrenmiş ag nı ümid ederim, Satış kooperatifi Dün İzmirde mühim bir toplantı yapıldı İzmir 24 (Telefonla) — Bugün Atatürk konağında iktisat vekilinin reisliği altında Ziraat, İş bankaları umum müdürlerile İzmir üzüm kürüs mu müdürü ve iktisat vekâleti teşkie Jâtı müdürleri toplanarak kurulacağ satış kooperatifinin esasları ve çalışa ma tarzı hakkında görüşmüşlerdiğ İzmir üzüm kurumu satış kooperâti" fine girecek ve kooperatifin Şa olacaktır, Hind kanunu esasisi a Yenidelhi 24 (A.A) — Hindistan, prensleri ve Hint hükümetleri nazım ları Hindistanın yeni kanunuesasisi hakkındaki teklifleri kabul etmişler« dir, Ancak Hind hükümetleri esasi bir takım garantilerin verilmesini, gi ayan.