31 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1957 Fransa, Italya ile Akdenizde anlaşmalı mı? Le Jour gazetesi, Fransanın Italya ile anlaşması için neşriyatta bulunuyor Paris 30 (A.A.) — Bahri noktal na- zardan bir Fransiz - İtalyan anlaş- masının lüzumunu isbat etmek iste- yen Le Jour gazetesi diyor ki: «Eğer Fransa Akdenizde birinci sı- if bir devlet olarak kalmak istiyorsa ya İtalyaya karşı kuvvet o vasıtasile kafa tutmaya muktedir bir halde bu- Yunmalı veyahut onunla anlaşmalı- dır. Halbuki, bahri kuvvetlerimizin büyük bir kısmını Brestede muhafaza etmemize mecburiyet gösteren Alman tehdidi, Akdenizde İtalyan kuvvetine müsavi bir kuvvete malik olmamıza müsande etmemektedir. O halde İtal- ya ile anlaşalım. Veyahut Akdenizde- ki münâkalemiz tehlikeye girecektir. Diğer taraftan gene Le Jour gaze tesi şu haberi «Söylendiğine göre, Almanlar Ia Carogme ve Ferrolda bizim Atlantik münakalelerimiz için ağır bir tehdid teşkil edecek mahiyette üsler kur- maya hazırlanmaktadır.» Övre gazetesi İse, İtalyanın Tuna havzasındaki siyasi faaliyeti hakk'n- da şunları yazıyor: sİtalyadan he istiyoruz? 'Tuna havzasında mevcudiyetinde her tür- lü faaliyetten ve yahut her türlü ekonomik genişlemeden vazgeçmesi- ni mi? Katiyen hayır. Fakat her türlü hegemonyadan vazgeçmesini mi? Katiyen evet. İtalyadan bir baş- ka isteğimiz de şudur: İtalya, ora- da, herkesten ziyade kendisine kar- şı tehlikeli olabilecek her hangi başka bir hegemonyaya mâni olmal ve gerek kendisinin en iyi inkişaf şanslarını ve gerek iyi sulh şansları- ni Orta Avrupa milletleri ile bir an- laşmada aramalıdır.» Adis Ababada mukabele bilmisil Mareşal Graziani 200 küsur İtalyanı kovdu Londra 30 (A.A.) — «Times; gaze- tesi muhabirinin bildirdiğine göre, şah- $ına karşı yapılan sulkasd neticesinde &lınan mukabele bilmisil tedbirlerin- den iki gün sonra haberdar olan ma- reşal Graziani muhtelif rütbelerde 200 den fazla İtalyanı Habeşistan ha- ricine çıkarmıştır. Mukaböle bilmisil tedbirlerinin tatbiki sırasında bir kaç İtalyan yanlışlıkla bizzat kendi vatan- daşları tarafından öldürülmüştür. “Habeşistarıri J.ondra sefiri Martinin iki oğlu, mareşal Graziani aleyhindeki suikasd tertibatında methaldar olmak cürmile Adis Ababada kurşuna dizil- mişlerdir. ile diğer memleketler arasında ticaret, durmuştur.» Habeşistan müstakil mi, değil mi? Londra 30 (A.A.) — Daliy Telegraf Mi diplomatik muhabiri ya- uhtelif hükümetler, halen, Habe- şistanın müstakil bir devlet olarak ve Milletler cemiyeti azası olarak telâk- ki edilip edilmediği meselesini tedkik #le meşgul bulunmaktadır. Eğer bu mesele, 26 mayısta toplanacak fevka- dJâde içtimada konuşulacak ise, önü- müzdeki onbeş gün içinde; sekreterli- ğe bu hususta bir müracaatta bulu- nulması lâsım gelmektedir. Deniz silâhları Taymis gazet gazetesinin Japonyaya bir hücumu Londra 30 (A.A.) — «Times» gaze“ tesi Japonyanm Londra deniz mua- hedesi ahkâmma uymak istememesi hakkındaki kararını tefsir ederek €z- cümle şöyle yazmaktadır; «Dünya şayet yeniden delice bir de- niz silâhları yarışına başlıyacak olur- sa bundan kimin mesul olduğunu sor- mağa hacet Kalmıyacaktır. , İhtisas mahkemeleri 939 mali yılına kadar faaliyetlerine devam edecekler Ankara 30 (Telefon) — İhtisas mahkemelerinin faaliyetlerinin 939 Cenub hududunda şekavet hadiseleri Dahiliye vekili parti grupunda izahat verdi Ankara 30 (AA) — C. H. Partisi Kamutay grupu idare heyeti başkan- lığından: C. EH. Partisi Kamutay grupu 30 mart 1937 saat 15 te reis vekili B. Ha- hatinden dönen iç işleri bakanı ve C. 'H. Partisi genel sekreteri B. Şükrü Ka yanın”cenub hüdudlarınlızdaki şeka- vet vakaları ve hudud emniyetinin bu- günkü durumu, alınmasi gerekli gö- rünen tedbirler hakkında verdiği ge- niş izahlar ve muhtelif üyelerin mü- talâa ve suallerine verdiği cevablar ; grupça derin alâka ve hususi ehem- miyetle dinlenmiş ve yakın bir zaman- da vekilin Büyük Müllet Meclisine ma- lümat arzedeceği öğrenilmiştir. Hükümetin hareket ve siyaseti itti- fakla tasvib olundu. Amerika (O Relsicumhuru © eksalans Franklen Roozevelt'e çekilen taziye telgrafına gelen cevapta B. Roozevelt Atstürke ve Türk milletine teşekkür etmektedir. m e e AR en Windsor dükü Mayıs sonunda Bayan Simpsonla Pariste evlenecek Viyana 30 (A.A) — Windsor Dükü- nün etrafındaki zevatın söylediğine göre Dük mayıs bidayetinde Pdrise giderek ayın nihayetinde Fransada Mirs, Simpson ile evleneeektir. Bun- dan sonra Dük Avusluryaya avdet ederek Karintin'da Wasserleonburg Şatosuna yerleşecektir. Bundan evvel Dük nisan ayında Sankt - Wolfgaug'da ikamet edecektir. mali yılı sonuna kadar uzatılması ka, | Yunanistanın istiklâlinin yıldönümü rarlaştırılmıştır. Bu hususta hazırla İmünasebetile teati edilen telgraflar! nan kanun lâyihası Büyük millet mec- Ankara 30 — Yunanistanın istiklâ- Misine verilmiştir. B. Roozeveltin oğlu evleniyor Wilmington - Delware 30 (A.A.) — Relsicumhurun oğlu Franklin Dr, Roozeveld 6 haziranda miss Ethel Du- fout de Nemoues ile evlenecektir, Genç kızın baabsı yeni sistemin en büyük düşnaniarından, hzl. olma ME ire Dn 4 bal le iğ ai inin yıldönümü münasebetile Relsi- cumhurumuz Atatürk, Başvekilimiz İsmet İnönü ve Hariciye vekilimiz Rüştü Aras ile Yunan kralı George ve Başvekil ve Hariciye bakanı Metak- sas arasında samimi telgraflar teati yak Başvekilin Belgradı ziyareti Ismet Inönü Belgradda dört gün kalacak Ankara 30 — Başvekil İsmet İnönü, başta Hariciye vekili olduğu halde Yugoslavya başvekiline ziyaretini ia- de için 10 nisanda buradan hareket edecek ve 12 nisanda Belgradda bu- Tunacaktır. Başvekilimiz Belgradda dört gün kalacak ve Yugoslav hükü- met erkânile mükâlemelerde buluna- caktır? Dönüşte, Sofyada bir gün dur- maları ihtimali vardır, Devlet varidatında fazlalık var Ankara 30 — Maliye vekâleti dokuz aylık tahsilâtı tesbit etmiştir. 9 aylık tahsilât, geçen senenin ayni ayları- na nisbetle 14 milyon lira fazlasile 180 milyon lirayı geçmiştir. Suriyede isyanlar baş gösterdi Halk Vatanilerin menfi gandalarına Kikayıd. kalıyor Haleb 30 — Suriyenin her tarafın- da halkın hoşnutsuzluğu artıyor, Halkın ekseriyeti, Suriyelilerin baş- hea müttefiki Türklerle iyi yaşamak olduğunu takdir etmekte, bu itibarla vetaniler tarafından Türkler aleyhin- de yapılmakta olan menfi propagan- dalara kulak asmamaktadır. Alika- dar Suriye makamlarının gizlemele- rine rağmen Suriyenin bir çok yerle- rinde isyanlar başgöstermiştir. Bu isyanları yapanlar, misir; Kürt- ler ve Alevilerdir. Suriye hükümetinin Seli bas- tırmak için mahalline göndermekte olduğu kuvvetler, ekseriyetle çeteler- den mürekkeb olduğundan bunlar işi yağmacılığa vurmaktadır. Bu sebep- ten dolayı, Suriyede vaziyet günden güne fenalaşıyor. Erazi tahriri Bütün erazi yeni baştan tahrir edilecek Ankara 30 (Telefon) — 936 senesi haziranında meriyete konulan bir kanun bu tarihten itibaren iki sene içinde bütün memleket erazisinin ye- ni baştan tahrir edilmesini âmir bu- Tunmaktadır. Maliye vekâleti kanunun Bü hük- münü yerine getirmek için vilâyet- yin ettiği müddet içinde bitirilmesi İçin daha 782 tahrir komisyonu teş- kili zaruri görülmüştür. Bunun için önümüzdeki mali sene içinde iki bu- cuk küsur milyon lira sarfedilmesine lüzum hasıl olmuştur. Bu paranın sarfı için hükümete izin verilmesi hakkındaki kanun projesi bugün tikâr yapmağa kalkıştıklarını hâber alması üzerine bu ihtikâra karşı ted- bir almağa karar vermiştir. Muvakkat bir zaman için kâğıd defterlerinin it- hsline müsaade edilecektir. Zağrepte İtalya aleyhinde nümayişler Belgrad 31 — Zağrepte faşistler a leyhinde nümayişler vuku bulmuştur. Kuvvetli polis müfrezeleri nümayişçi- lerin İtalyan konsoloshanesine yaklaş- malârını menetmişlerdir. Türk - Poauğız Hemi ticaret anlaşması Ankara 30 (Telefon) — Fransızlar- raya gelecektir. 13 nisanda bilecek 0- lan bugünkü anlaşma bir ey müddetle İmera e MA e) Dün Geceki ve Bu Sahahki Telgraflar Hükümet kuvvetlerinin taarruz hareketi muvaffakiyetle neticelendi Milisler, Vella Harta ve Ovejo istikametinde 30 kilometre ilerlemişler Cordoue cephesi 30 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Bir kaç günden beri cumhuriyetçi- ler tarafından Pozablanco mıntaka- sında takip edilmekte olan taarruz, muvaffakiyetle neticelenmiştir, Heli hazırda milisler, Villa Harta ve Ovejo istikametinde Pozoblancanmn cenubunda 30 kilometre ilerlemişler- dir, Ayni zamanda Alearecejosun ce- mubunda da bir kaç kilometre ilerle- mişlerdir. Şu halde Frankistlerin ta- ceyş bakımından fevkalâde ehemmi- yeti haiz olan bu kasabayı ihata et- miş bulunuyorlardı, Madrid cephesinde vaziyet Madrid 30 (A.A.) — Cumhuriyetçi- ler, Madrid cephesindeki vaziyetlerini ıslaha devam etmişler ve Miralris ka- sabasını ele geçirmişlerdir. Santander eyaletinde ileri yürüyüş Bilbao 30 (A.A.) — Milisler, üç bu- çuk kilometre ilerliyerek Santander eyaletinde sevkülceyiş noktasından büyük bir ehemmiyeti haiz olan İki kasabayı işgal etmişlerdir. Asilerin tebliği Salamanca 30 (A.A.) — Resmi teb- Madrid cephesinde milislerin Ala- vaca ve Cucrtade Las Perdices mınta- kasındaki taarruzları tardedilmiştir. Düşman ağır zayiata uğramıştır. Endülüste bütün cephelerde tüfek ateşi teati edilmiştir. B. Stoyadinoviç| Ingiliz gemileri Nisan sonunda Romaya gidecek Belgrad 30 (AA) — (A.A.) — «Havas ajansı muhabirinden» İyi malümat almakta olan mahafi- le göre B; Stöyadinoviç. B. Cianoya iadei ziyaret etmek üzere nisan 60- nunda Romaya gidecek, siyasi ve ik- tisadi itilâfları ikmal edecek olan kül- tür sahasında teşriki mesaiye müte- allik bir itilâfname imza edecektir, Prens Pol'a İtalyan nişanı Belgrad 30 (A.A, )—iİtalya krali, Yu- goslavya naibi prens Pol'a«Annunciatas mişanını tevcih etmiştir. Kral bu nişa- »ı gerek nalb prense ve ailesine, ge- rekse Yugoslavyaya karşı muhabbeti- nin bir nişanesi olarak kabul etmesini nalb prensten rica etmiştir. Altın madeninde feci bir kaza Cap 30 (AA) — Durbandeep al tın madenlerinde bir asansörün kab- Josu kırılmış ve içinde bulunan 15 ki- şi kuyunun içine düşere düşerek ek ölmüşlerdir. Iki şıktan biri m Ng aray yn Paris 30 Dane er (AA) — İspanya mesele- lerinden bahseden Le Peuple gazetesi diyor ki; Her şey şunu gösteriyor ve hattâ şunu isbat ediyor ki: İspanyada te- cavüz devam edecektir. Zira, Al götürmeğe dırlar. O halde iki şıkdan birini ter- cih etmek lâzımdır. Ya Fransa, İn- giltere, arzu edilmiyen bir «kuvvet tecrübesi» ile burfâ ni- hayet vermek ve yahut mütecaviz- lerden tecavüz hareketlerini biraz daha iyi gizlemelerini talep ederek bunları serbes bırakmak. Tokyo olimpiyadlarına j id a Bir programla şimdiden hazırlanmağa başlanacak Ankara 30 (Telefon) — 940 da Tok- yoda yapılacak olimpiyad müsabakala- rma iştirakimize Spor kurumunca ka rar verilmiştir. Bir çalışma programi | yapılarak şimdiden hazırlanmağa haş- lanacaktır. Kâğıd fabrikasınmn ham maddeleri gümrüksüz girecek Ankara 30 — Vekiller heyeti İzmit- teki kâğıd fabrikasının muhtaç oldu- ğu selüloz, odun, şap ve boya gibi maddelerin 936-937 yılında gümrük- süz olarak getirilmesine karar vermiş- tir. Bu muafiyetten istifade edecek miele J e iki cali İlke N Asi harb gemilerinin dur emrini dinliyecekler mi? Paris 30 (A A.) — «Petit Parisien> gazetesinin Londradan aldığı bir telg- rafa göre Salamanca hükümeti telsiz- le İngiliz gemilerine İspanya sahille- rinde Franko harp gemileri tarafın- dan verilecek emirlere itaat etmeleri- ni bildirmiştir. İngiltere hükümeti ise İngiliz gemi- lerinin Franko harp gemileri tarafın- dah verilecek işaretlere İspanya kara sularında itaat etmeleri daha muva- fık olacağını ve açık denizde durduru- larak aranmalarının kabul edilemiye- ceğini cevaben bildirmiştir. Papanın sıhhati yerinde Vatikan 30 (A.A.) — Papanın pas- | Kalya yortusu merasimine iştiraki, kendisinin normal faaliyete rücuunun bir nişanesi olduğu muhakkak adde dilmektedir. Bir doktor, dün Papayı muayene etmiş ve sıhhatinin tamamile yerinde olduğunu söylemiştir. Alman casusu İsviçre topara; toparağında yakayı ele verdi Bern 30 (A.A.) — Bale şehri emni- yeti umumiye memurları Ravenburg- Wurtembergde faaliyette bulunan bir Alman Casusluk merkezi hesabma Fransa aleyhinde bir kaç aydanbert casusluk yapan 24 yaşında bir memü- Tu tevkif etmişlerdir. Casus, Alzas ve Fransız - hududu civanndaki Fransız askeri tayyare karargâhları hakkmda, malâ- mat toplamakta idi, Bu adamm aym zamanda Dubendorf'daki İsviçrenin askeri hava üsleri hakkında da malü- mat verdiği zannedilmektedir. Küçük anlaşma B. Antonesko B. Krofta yarın Belgrada varacaklar Belgrad 30 (Akşam) — Akşam gö zetelerinin. verdikleri haberlere göre, dış bakanı B. Antanesko ve B. Krofta 1 nisan saat 9,30 da Belgrada gele ceklerdir. Küçük anlaşma daimi - konseyinin konferansı iki gün sürecek ve üç mem leketin hariciye nazırları 2 nisanda matbuat mümessillerini kabul ederek mesailerinin neticesini bildireceklerdir. Belgrad 80 (A.A) — Küçük anlaş- ma dış bakanlarının konferansında. sonra B. Antoneskonun Bükreşe dö“ neceği ve fakat B. Kroftanın Belgrad da B, Benes'in muvasalAfını bekliye« ; ceği bildirilmektedir. B. Benes şerefi ne büyük bir geç yesmi ve diğer, yapılacaktır.