31 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1937... AKŞAMDAN AKŞAMA; Ithalât serbestisine verdi: Maliye ve İktisat vekâletleri tam bir ithalât serbestisi rejimini tatbik için tedkikat yapıyorlar. Umumi ithalât rejimi hakkında son zamanlarda ittihaz edilen kararın şimdiye kadar tatbikinden elde edilen netice et tevlid ettiği içi şimdi tam bir ithalât serbestisinin kabil olup olamıyacağını anlamak si rası gelmiştir. Bu haberi büyük bir sevinç ve ifti- har ile karşılamamak mümkün değil- dir. Çünkü senelerdenberi takib edi- len ekonomik ve mali siyasetin en parlak bir zaferi olduğunda şüphe yoktur, Hatırlardadır ki bundan üç buçuk sene kadar evvel, Başvekil İsmet İnö- nü bir mecmuaya yazdığı bir maka- Tede iktisadiyat sahasında ittihaz edi- len himaye tedbirlerinin ve buna ben- zer tahdidlerin daha ziyade tedafüil bir mahiyeti haiz olduğunu söyle mişti. Eğer o tedafül tedbirler itti- hâz edilmemiş ve memleketin iktisa- di hayatı sağlam esaslar üzerine kurulmamış olsaydı bugün böyle tam bir ithalât serbestisinden bahse imkün kalmazdı. Arzu edilen bu rejimin ne derece ye kadar kabili tatbik olduğunu kes- tiremeyiz. Çünkü bünu evvelâ salâ- Hiyettar zatlar ellerindeki malümat, istatistik ve vesaike istinad ederek tamik ve tedkik etmek mecburiyetin- dedirler. Her hususta olduğu gibi ekonomi siyasetimizde de göze çarpan hakikat nazariyelere kapılmıyarak, tecrübe- lerden istifade edilerek ahval ve şe- raitin icab ettirdiği tedbirleri tatbik yolunun tercih edilmesidir. Zaten Avrupanın da, ekonomik ha- yatları sağlam memleketleri ticareti mümkün olduğu kadar az kayıtlara tâbi tutmak prensipinden ayrılmı- yorlar, Ne denilirse denilsin, bütün kayıtlar, tahdidler, ancak derin gö- rüşlü Başvekilimizin dediği gibi, mü- dafna tedbiri olmak şartile zaruri ve makul görülebilir. İdeal, tam bir it- halât serbestisidir. Memleketin vazi- yeti, ticari muvazenesi, parası müsa- âd olduğu gün bütün bu engellerin birer birer düşmesi icab eder. İhtiyatın, dalma uyanık bulunma- nın semeresi olan o müvaffakıyetler birer birer elde edildikçe işte bizde de © müğafaa tedbirlerini birer birer terketmek imkânları hasıl oldu. Umumi ithalât rejimi ile son atılmış olan adım bu imkânlara istinad edi- yordu. Bunda aldanmamış, olmanın sabit olması hükümeti daha cezri ha- rekete teşci etmiş olacaktır. Hayatın o ucuzlatılması “hükümet tarafından kuvvetle takib edilen hir gaye olarak ele alınınca buna erişme nin en muhakkak yolu ithalât ser. bestisini tesisten . ibaret olabileceği meydandadır. Yapılmakta olan tedkiklerin vere- ceği hayırlı neticelere intizaren şim- diden böyle bir ihtimalden kuvvetle bahsedilebilmesini bile biz bir mu- vaffakıyet sayarak mesud olabiliriz. Bu münasebeti İktisat vekili B. Celâl Bayarın söylediği şu sözleri dik- kat ve ehemmiyetle kaydetmek iste- Tiz: «İptidai maddelerini memleket da- hilinde tedarik (etmiyen, memleket içinde geniş bir surette istihlâk saha- sı olmıyan sanayii suni bir surette himaye etmekte memleket namma fayda görmüyoruz. Bu takdirde, ken- Asri -antrepolar Yeni yirmi antrepo inşa edilecek Şehrimizde mevcut bulunan güm- Tük antrepolarının yıktırılarak yerle- rine yeni ve son sistemde antrepo- lar yapılmasına karar verildiğini ey- velce yazmıştık. Şehrimizde bulunan gümrükler ve inhisarlar müsteşarı B. Âdil, dün yık- tarılacak antrepoları tedkik etmek- le meşgul olmuştur. İlk yıktırılacak olanlar, Galatada Mumhanedeki antrepolardır. Bu an- treponun derhal yıktırılmasına baş- lanmak üzere bugün bir müteahhide ihale edilecektir. Dünden itibaren bu antrepodaki eşyanın diğer antrepolara nakline başlanmıştır. Yıktırılacak antrepo nun yerine nisün başında yeni antrö- ponun inşasına başlanacaktır. Bundan sonra sıra ilediğer an- trepolar yıktırılarak £ yerlerine iki- şer katlı ve modem antrepolar yapı- lacaktır. Bu suretle yıktırılıp yerle- rine yenileri yapılacak (antrepolar, yirmiye baliğ olmaktadır. Şehir çöpleri Denize dökülmeleri mü- teahhide ihale edilecek Çöplerin denize dökülmesi için dahiliye vekâletinden gelen emir Üzerine hazırlıklarına başlıyan be- lediye, ilk önce çöplerin denize dö- külmesini bizzat idare etmeği düşü- nüyordu. Fakat mavna tedariki, ve- sait ihzarı epi zamana mülevakkıf olduğundan çöplerin denize dökül- mesini bir müteahhide ihale etme- ği münasip görmektedir. Bundan başka çöplerin mavnslsra nakli için mevcut iskelelerin üstlerini ve et- raflarını kapamak ve-bu suretle etra- fa saçılıp dökülmelerine imkân ver- memeği münasip görmüştür. İskele- lerde yapılacak İnşaata yakında baş- lanacaktır. Yeni Barem kanunu Mülhak bütçe ile idare edilen resmi | daireler ve resmi bankalar için yeni bir Barem yapılacağı yazılmıştır. Bu bareme yeni teşkil edilecek Deniz bankası da tâbi olacaktır. Yeni barem tatbik edildikten sonra şimdiye kadar bu müesseselerde yük- sek maaş “alanların maaşları, barem- deki esaslara göre muayyen bir had- de indirilecektir. Denizyolları kooperatifi Denizyolları kooperatifi bu seneki temettüü azasına dağıtmamağa karar vermiştir. Buna sebep elde edilen te- mettüün mühim bir kısmının yağ üs bayaasına tahsis edilmiş olmasıdır. anna di kendine hayat ve rekabet kabiliye- ti olmıyan bir takım işler, hususi menfaat sahiplerinin lehine ve müs- tehlikin aleyhine olarak himaye edil miş olur.» Bu sözler, kaç senedir bu sütünde müdafaa ettiğimiz esaslı bir meseleyi halletmiş olduğu için bunları tekrar Bu sene Taksim ve Fenerbahçe stadlarında yapılacak Bu sene likleri ha: Fener stadyumları tahsis edil Taksim osatdyumunda İstanbul kız, Galatasaray, İstanbul erkek, Ka- bataş Pertevniyal, Vefa, Kız mua lim mektebi, Cumhuriyet, İnönü, İs- tanbul orta mektepleri, Nişanlaşı, Süleymaniye kız orta mektepleri ile Davudpaşa, Fatih, Gezi Osmanpa- şa, Gelenbevi, Kumkapı erkek orta mektepleri, Bakırköy, Eyüp, Kasım- paşa muhtelit orta mektepleri, Sel çuk kız enstitüsü, İstanbul, Beyoğ- lu Akşam Kız Sanat ve İstanbul mıntaka sanat ve terzilik mekteple- Tİ, Darüşşafaka, Hayriye, İstiklâl, Işık, Şişli Terakki, Yüce Ülkü, Gü- neş mektepleri idğmanlarını yapa- caklardır. Fenerbahçe stadında da Erenköy, Kandilli kız ve Haydarpaşa erkek liseleri, İstanbul erkek muallim, Bey- Üsküdar orta mektepleri, Üsküdar ve Kadıköy kız enstitüleri, Boğaziçi Misesi, Taksim stadyumundaki idmanlar Galatasaray lisesi müdürü B. Belh- çet, Fenerbahçe stadyumlarındaki idmanlar da Erenköy lisesi müdürü B, Mahir tarafından idare edile- cektir. Bu hazırlıklar için tertip edilen ko- miteler, hemen çalışmağa başlamış- lardır. Cihangir binaları Yeni binaların iki tarafı açık olacak Cihangirde yapılacak binaların bahçe içinde ve her iki tarafları açık bulunmaları mecburiyeti hakkında şehircilik mütehassısı B. Prost'un teklifi üzerine belediye bir karar ver- mişti, Cihangirde bundan sonra yapılacak binalar bu esaslara göre inşa ediliyor. Ancak Cihangirin mütehassıs tarafın- | dan tesbit edilen muayyen bir saha- sında inşaata müsaade edilmemekte- | dir. Burası İleride bir park haline ko- j nacaktır, İki seyyah vapurun kamarasında sızıp kalmışlar Geçenlerde şehrimize gelen General fon Stüben vapurile şehrimize 400 seyyah gelmişti. Ancak vapur, liman- dan ayrılacağı sırada yolculardan iki kişinin vapura dönmedikleri görül müş ve bu İki yolcunun şehirde kak dıkları sanılarak -usulen- vapurdan tam rüsum alınmasına teşebbüs edil- mişti. Fakat ortada gözükmiyen bu yolcuların kamarada sarhoşluktan sızdıkları -Yapur Kayaklar önüne gel- diği zama- anlaşıldığından vapurdan tam rüsum istenmesinden vaz geçil- miştir, Tönbeki zeriyatı Tünbeki zeriyatının. hangi mınta- kalarda yapılmasi muvafık olacağını tedkik etmek üzere cenup vilâyetleri- ne giden inhisarlar idaresi heyeti şeh- rimize dönmüştür. Heyet yaptığı tedkikat neticesinde Malatya ve havalisinin tönbeki ziraa- tana müsald olduğunu anlamıştır. Amcaya göre... idman şenlikleri Çocuk bayramı (23nisandaşehirde geçid resmi yapılacak 23 Nisanda yapılacak çocuk bayra- mı için bir program hazırlanmıştır. Bu programa göre bayram günü Ço- cuklar, şehir içinde bir geçid mera simi yapacaklardır. Çocuk Esirgeme kurumu ayni 28- manda Halkevlerinde çocuklara mah- sus müsamereler verilmesini temin etmiştir. Bundan başka kurum, si- nemaların terbiyeyi ve eğlenceli fi- limler göstermelerini ve bir gün ço- cuklara tahsis edilmesini münasip görmüştür. Bunun için cemiyet si- nemalar nezdinde teşebbüslerde bu- Junacaktır. Belediye de bu progrumun ikmali İle meşgul olmaktadır. Süt müstahsilleri ile peraken- “ deciler gene anlaştılar Şehrimizde bulunan süt müstahsil- leri süt tevzi işlerini bizzat idare et- | meğe karar vermişlerdi. Son günler- de müstahsillerie mutavassıtlar ara- sında bir anlaşma olmuştur. Bundan sonra süt işi gene eskisi gibi mutavas- sıtlar tarafından idare edilecektir, Garip birtesadüf Bir şoför, başka bir şoförü yaraladı Dün garip bir tesadüf eseri ola- rak bir şoför diğer bir şoförü çiğne- miştir. Vaka şöyle olmuştur: Şoför Arifin idaresindeki 3996 nu- maralı kömür kamyonu Kuşdilin- den geçmekte iken, dalgın dalgın ilerlemekte olan birisine çarpmış ve yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Hadiseye zabıta vazıyed etmiş, ya- ralının hüviyeti sorulunca, onun da taksi şoförlerinden Ali isminde biri olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat ya- pılmaktadır. Damadını balta ile yaralıyan kaynana Fenerde Kapak sokağında oturdu- ğu evde damgdı Ömer Seyfeddinle kavga ederek Seyfeddini balta ile başının iki yerindnden yaralamaktan suçlu Saffet adındaki kadının mu- hakemesi dün ağır ceza mahkeme- sinde yapılmıştır. Yapılan -muhakeme neticesinde Saffetin bir sene dört ay veon gün müddetle hapsine ve damadı Seyfed- dine de iki yüz lira tazminat öde- mesine karar verilmiştir. Üsküdar tramvay şirketi Üsküdar tramvay şirketi umumi heyeti bugün senelik toplantısını ya- pacaktır, Kepengi tamir ederken Galatada Necatibey caddesinde bir kahvede çalışan Mehmed, kepengi tamir için merdivene çıkarken düş- müş ve başından yaralanmıştır. Bu düşme esnasında elindeki keser de fırlıyarak o esnada oradan geç- mekte olan Perikli isminde birinin miyetli surette yaralamıştır. Her iki yaralı da tedavi altına alınmıştır. ' Yumurcak, Hartiyeden Beyanda altı saatta mı gelinir?.., vw Şimdi seni döveytm mi?.., | » Yoksa bir vapura bindirip İspan- | yaya mu göndereyim? Basamak yolcuları Başları açık, ayakları çıplak, yaş- ları sekiz ile on iki arasında, dördü birden Beyazıdda tramvayın arkasına takıldılar, Önden, arkadan geçen oto- mobillerin, kamyonların, ü rın arasından koşa koşa arka sahanlığa asıldılar. İkisi sağda, ikisi sol tarafta, Tek ellerile parmaklıklara yapışarak tek ayak üstüne basi klara tutun- dular. Böylelikle ye irahatlerini te- min ettiler, Şimdi karşıdan karşıya sohbete daldılar: — Ulan, ben sabahtanberi bir defa Bebeğe, bir defa da Beşiktaşa kadar gittim; döndüm. Bebeğe giderken ön- deki tramvayın o biletçisi başımdan kasketimi kaptı. Ama, gtne yolum- dan dönmedim. İnad için arka basa- mağa asıldım, Bebeğe kadar gittim. — İyi ama, kasket de gitmiş. Akşa- ma babandan marizi yiyeceksin. — Hadi ulan enayi. Marizden ne çıkar?. Babamdan *İki tokat yerim, yenisini alır. Arada biri ötekilere haykırıyor. Çocuğu iterek yaralamış İstiklâl caddesinden geçmekte olan Yani isminde biri, bir aralık ayak- larının dibinde oyun oyniyan Ma- nol isminde bir çocuğu ilmiş, bu sırada çocuk düşerek yaralanmıştır. Bu şekilde Manolun yaralanması- na sebebiyet veren Yani polisçe ya- kalanarak hakkında takibata baş lanmıştır. d Hah, öyle bakayım neden gep | Elm b tramvayla