6 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

6 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

mez e mirdeşimdiden seyfi. . yelere rağbet başladı Son senelerde dağ köylerine İzmir (Akşam) — İzmirde yaz S- cakları bu sene erken başladığı için sayfiyelere çekilerek yazı İzmirin sk caklarından uzakta geçirmek istiyen- İer şimdiden sayfiyelerde ev kiralama” | ğa başlamışlardır, Çeşmenin Ilıca ve Plâj köyündeki evler tutulmuş gibi- dir. Ödemişin Bozdağ köyüne, Gölcük yaylâsına çıkacak olanlar da hazırlık- lara başlamışlardır. Hava tebdiline ih- tiyacı olanlar, Bozdağ köyünü, ya- hud verem mücadele cemiyetinin her sene Yamanlar dağında kurduğu kampı tercih etmekledirler. Bozdağ köyünü tercih edenler daha çoksa da İzmire yakın olması itibarile Yaman- lar kampına gidenler de fazladır. Bozdağ köyü denizden 1850 metre, Yamanlar dağı ise 850 metre yüksek- tir. İzmirdeki işleri sebeble ailes hal- kile birlikte sayfiyelere gidemiyenler, akşam, sabah İzmir ve Karşıyaka ile arasında muntazam otobüsler işleti- len Yamanlar dağ kampını. elverişli Aaddediyorlar. Bununla beraber dok- torların da söyledikleri gibi Bozdağ, ;tercihe şayandır. İzmir halkının gös- rağbet artmaktadır terdiği rağbet ve doktorların tavsiye- leri sayesinde bu güzel dağ köyü, her sene biraz daha imar edilmekte, halkı kazanmakta, köy evleri artınaktadır. İzmir zenginlerinden burada ev yeri alanlar pek çoktur, bir kısmı, küçük villâlar yaptırmışlardır, İzmirin sayfiyelerinden biri de Foça merkez kazası ve Bergamânın Kozak yaylâsıdır, Denizden ve sudan istifa- de etmek istiyenler Foçayı tercih edi- yorlar, Orada ev kiraları da ucuzdur. Bergamanın Kozak yaylâsı, Yamanlar dağı gibi milyonlarca çam ağacı bu- lunan çam ormanlarile kaplıdır. Bu seneki vilâyet bütçesinde Yamanlar ve Kozak yaylAlarında inşa edilecek iki dağ oteli için tahsisat kabul edil- miştir. Çeşmenin Uzunkuyu köyü de çam ormanı içinde olduğundan'yazın istirahat günlerini bu köyde geçirmek istiyenler de vardır. Zayıf köy ve mek- tep çocukları için vilâyet tarafından bu yıl Bozdağ, Kozak ve Yamanlar- da çamlar arasında kamplar kurula- caktir. Izmit belediyesi yolları - yeniden yaptırıyor Kırma taş üzerine beton tabakası sonra asfalt dökülmektedir İzmit (Akşam) — Bir wüddetten beri İzmit şehrinde büyük bir yol fa- aliyeti göze çarpmaktadır. Belediye şehrin başlıca yollarını yeniden yap- tırmaktadır. Yeni caddeler çok sağ- lam ve dayanıklı bir tarzda yapılıyor. Evvelâ kırma taş İle bir temel yapti- makta, bunun üzerine bir beton taba- kası dökülmektedir. Betonun üstüne de asfalt konacaktır. Bu'süretle yapı- Jan yollar çabuk eskimeyeceği gibi to- za da imkân bırakmıyacaktır. Yeni yolldrı gören birçok, kimsele- “ rin, bu meyanda İstanbuldan gelenle- rin ağızlarının suyu akıyor. © Küğid fabrikasında kooperatif mi Sümer bank kâğıd fabri- kasında amele ve memurin için mah» dud mesuliyetli bir kooperatif kurul- ınuştur. iğine göre Sümer bank bu kooperatife aynca bir yar- dımda bulunmuştur. Kooperatifin his- se senetleri amele ve memurlar ara- sında büyük bir rağbetle paylaşılmak- tadır. Köylerde seyyar sinema Maarif müdürlüğü İyi bir teşebbüs neticesi olarak bir seyyar sinema ma- Kinesi satın almıştır. Sesli'olan bu makine programlı bir şekilde vilâye- tin muhtelif yerlerine gönderilerek halka ziraate ve kültüre ait filimler gösterilmektedir. En pratik alışlırma ve öğretme yolu olan bu işin daha zi- yade taammüm ctnesi çok verimli 0- lacaktır. Önümüzdeki seneler içinde maarif idaresinin her kaza için böyle sesli bir sihema makinesi alacağı ümid edilmektedir. Elde mevcut sinema makinesi ile geçen gün Adapazarında Cumhuriyet meydanında toplanan iki bin beş yüz kişiye gece güzel filimler gösterilmiş- tir. Hendek, Kandıra ve birçok nahi- ye merkezlerinde ve köylerde de dur- risdon halka filimler gösterilmesine devam edilmektedir. Mimar Sinanın gününe hazırlık Mimar koca Sinahın yilâyetimiz içindeki sayısız ve kıymetli eserleri- nin. fotoğraf ve plânlarından “ibaret güzel bir albüm vücüde getirmiş olan Izmit Halkevi müze ve sergi şubesi dil, tarih, edebiyat kolu ile yapacağı birilk toplantıda nisan 9 unda Mimar Sinan için yapılacak ihtifalinin prog- ramını hazırlıyacaktır. Cuma günleri vali, halkı dinliyecek Vali ve parti başkanı B. Hâmid Os- Kay cuma günlerini halkın dilek ve şi- kâyetlerini dinlemeğe tahsis etmiştir. Vali bunu her tarafa bildirmiştir. O gün kadın, erkek, herkes gelerek doğ- rudan doğruya veliye müracaat ede- cektir, “Osmaniyeyi tekrar vilâyet merkezi haline getirmek lâzım Osmaniye (Akşam) — Osmaniye, son senelere kadar Cebelibereket vilâ- yetinin merkezi idi, Uzun yıllar vilâyet merkezi halinde kalmış, üç yıl önce tekrar kaza haline ifrağ edilmiştir. Halbuki, Osmaniye, Adanaya olan uzaklığı, işgal ettiği arazinin genişliği ve birçok kaza merkezlerinin ortasın- da bulunuşu itibarile vilâyet merkezi olmağa lâyıktır. Kasabanın terakki ve inkişafı için de buna şiddetle lüzum vardır, Kaza merkezi halinde kaldıkça ilerlemesi mümkün olmıyacaktır, Şehrin hududları dahilindeki top- raklar gayet münbitkir. Pamukçuluk, pek müterakkidir. 936 da 2 milyon kilo pamuk istihsal edilmiştir. Üç çırçır fabrikası fasılasız çalışmakta, Ameri- kan fıstığı ve milyonlarca portakal ih- Tacatı yapılmaktadır. Teşkilâtın nok- sanlığı yüzünden kasabayı imar ve nüfusu çoğaltmak mümkün olmuyor. Osmaniyenin kendisine bağlı kırk iki köy ve üç nahiye ile birlikte nüfusu yirmi dört bine baliğ ise de nefsi kasa: bada yaşıyanların sayısı sekiz binden ibarettir. Kaza, vilâyete kalb edildiği takdirde bu miktarın süratle artaca- ğında şüphe yoktur. Osmaniye, imar bakımından alâka- $ız kalmıştır. Bir vilâyet konağı, yirmi beş yataklı bir hastane, vali konağı ve bir askerlik şubesinden başka he- men hiç birşey yapılmamıştır. Yeni be- lediye bir mezbah&, bir et ve sebze hâli, bir park, bir buçuk kilometre ş0se ve altı menfez yapmıştır. Elektrik tesisalı için, fabrika kuracak bir kim- ya mühendisile anlaşılmıştır; İşe ba- har mevsiminde başlanacağı umulu- yor. Şehrin su tesisatına aid projeyi vekâlet kendisi yaptırtmıştır. İnşaat mevsiminde işe başlanacaktır. Osmaniyede maarif hareketleri ol- dukça ileridir. Dokuz yıldır açık olan orta mektep şimdiye kadar 190 mezun vermiştir. 936-957 mevşcudu 150 dir, Son sınıfta 24 okuyan vardır. Orta mektep bina ve bahçeden o mahrum- dur. Osmaniyeye güzel bir orta okul binası yapmalı ve yatılı kısmı açılma- lıdır, Osmaniyenin dıştan ve içten görü- nüşü çok hoştur. Kasaba, çok gür ve geniş bahçelerle çevrilmiştir. Meyva ve çiçek kokusu tâ uzaktan insani sa- , rar. Osmaniye, İstiklâl savaşımızda bü- yük yararlıklar göstermiş kahraman bir şehrimizdir. Kendisini dört yan- dan kuşatan, &on sistem harb vasıta» larına malik düşman ordusunu, top- suz, tüfeksiz ve cephahesiz olduğu halde tarumar etmiştir. Bu mutlu günlerin bir târihi yazılmak üzere- dir. e Adapazarı iyi suya kavuşuyor Nafıa vekâleti bir arteziyen kuyusu açtırıyor Adapazarı (Akşam) — Büyük - ve Kalabalık bir kaza merkezi olan Ada- pazarının içme suyu derdi bugünlerde csaslı bir surette hâlledilmek üzere- dir. Şimdiye kadar halk Sübanca gö- lünün suyunu içmekle idi, Mahmu- diye ve Çene suları pahalı olduğun- dan herkes bunlardan İstifade öde. mniyordu. Halkın bu mübrem, hayati ihtiyacı. ni nazarı İlibüre alan Nafıa vekâleti | Adapazarda Sakarya kenarına çok bü- yük bir arleziyen kuyusu açlırmağa karar vermiştir. Nafla vekâletinin mü- hendisleri gelmiş ve şimdden ameliye- ye başlanmıştır. Yapılan sundajlar iyi netice vermektedir. Pek yakında Adapazarı sıhhate elverişli ve kâfi miktarda memba suyuna kavuşmuş olacaktır. Mardinin iki mühim ihtiyacı elektrik ve su Şehrin kuruluş tarzı imar işine hiz GER) verilmesine imkân bırakmıyor Mardinin umumi görünüşü Mardin (Akşam) — Artık rından on yedi hükümdarın saltanat Sürdüğü güzel Mardin, bir vakitler Mezopotamyada teessüs eden Türk me- deniyetinin önemli merkezlerindendi. O tarihte çok inkişaf ve terakki eyle- miş, ticareti Halebi kendisine raptede- cek kadar ileri gitmişti, Türklüğü asırlayca ve her türlü isti- lâya rağmen muhafaza ve müdafaa etmiş olan bu merdler diyarı 1300 ra- kımında bir tepe üzerine kurulmuş, şimal tarafı bağ ve bahçelerle süslen- miş, ortasını tarihi bir kale ihate et- miştir. Veremlilere şifa verecek ılık bir havası, biraz uzakta fakat gayet hoş suyu vardır. Mardin kuruluş tarzı itibarile imara hiç de müsald olmıyan bir şehirdir. Evler âdeta biribri üzerine yapılmış, caracık ve biçimsiz sokaklardan çoğu kırk beş derece meyile malik bulun- muştur, Bir tek caddeden başka yolu yoktur denilebilir. Dağlar ve kayalık- lar arasından istasyona inen yol on iki kilometre sürer. Bu itibarla imar noktasından geliş- mesi mümkün olmuyor. Belediye büt- çesi elli bin liradan daha azdır. Bu pa- ra ile şimdiye kadar ancak bir mez- baha, bir kasap çarşısı, bir belediye dairesi, bir park yapılabilmiş, ana cadde parke ile döşenmiş, bu cadde üzerindeki dükkünların kepenkleri değiştirilmiş, ışık ve temizlik işleri müteahhidden alınmınş, pis lâğım su- larile sulanan bahçeler kapatilmiş, hamamlarda nezafet temin edilmiş, İstanbul belediye zabıtasına ald tali- matın tatbikine çalışılmıştır. Bütçe im- kân vermediği cihetle su ve elektrik tesisatına girişmek fırsalı elde edile- miyor ve şehir bu en mühim ihtiyaç- larından daima mahrum bulunuyor. Mardin eskiden önemli bir ilim mer- kezi idi. Sonraları bu 'mevkidendüş- müşse de cumhuriyet lâyık olduğu alâkayı göstermiş ve Mardinlileri or- ta mektebe de kavuşturmuştur. Orta ve ilk okullara karşı halkın gösterdi- gi rağbet seneden seneye artıyor. Kül- tür sahasında Halkevinin de takdire çok şayan himmetleri sebketmektedir, 'Ev için güzel ve modem bir bina ya- pılmış, şubeler derühte eyledikleri ödevi başarma yolunda muvaffakıyet- le çalışmaktadır. Kaçakçılıkla yapılan sıkı ve ciddi mücadelenin iyi sonuçları alınmış, ik- tisadi bünyeyi darbelemesine meydan verilmemiştir. Güzel bir hastane bina- sı kurulmuştur. Sağlık işleri yolun- da gitmekledir. Karamanda 937 yılında başarılacak işler Elektrik fabrikası tevsi edilecek, harap yollar yapılacak, köy kalkınmasına devam edilecek Karaman (Akşam) — 1937 yıl için bir imar ve faaliyet programı hazır lanmıştır. Bu programda yol ve elek- trik işleri ön safta gelmektedir. Mev- cud dinamonun kuyvetini. arttırmak için. 10 bin ira tahsisat ayrılmıştır. Pek yakında şimdiki. fabrikanın kuv- veti 150 beygir kuvvetine çıkâcaktır. Bu suretle Karamanın elektrik ihtiya- cı temin edilmiş olacaktır. Elektrik meselesinden sonra yol fa- aliyeti baslıyacaktır. İstasyon ile şehir | arasında ve şehrin civarında çok bo- zuk olan yollar yapılacaktır. Köy kal kınma işleri burada büyük bir ehem- miyetle tesbit edilmektedir. Karaman köyleri hususiyetlerine ve ekonomik münasebetlerine göre ayrılarak kazâ- ya bildirmiş ve 937 yılına ait köy kal- kınma programı hazirlarımıştır, Partinin müzahereti ile Karaman şehir bandosu takviye edilmiş, on beş kişilik bir bando yapılmıştır. Ban Halkevi salonunda çalışmaktadır. Münhal bulunan hükümet doktor- luğuna Selim Atay tayin edilmiştir, Belediye doktorluğu vazifesini de üze- rinde bulunduran Selim Atay sıhhat işlerini muntazam bir şekilde devam ettirmektedir. Kazada üç doklor vardır. Bunlar- dan birisi serbesttir. Diğeri >dispan- serde .çalışmaktadır. Dispanserin ay- rıca İki sıhhiye memuru vardır, Civar- dan gelen hastalar dispanserde. mu- ayyen saatlerde tedavi görmekte, köy- lerdeki mücadele gün geçtikçe inkişat etmektedir. Kışılay, "tayyare, 'Türk maarif ve Çocuk esirge kurmları me- sailerine büyük bir intizam dahilinde devam ediyorlar, Karâmanda bağcılık büyük bir inki- şafa doğru gitmektedir. Bu yıl Mersin tarikile dış piyasalara 2 milyon kilo kudar üzüm 600 vagon Buğday, 112 vagon bulgur ihraç olunmuştur. Ka- raman halkının yüzde altnışı bağcı” dır, Devlet Karaman bağcılarını biras himaye ederse ve bilhassa burada bir İ soma fubrikası kurulursa Karaman da bağcılık fevkalâde bir inkişafa mazhar olacaktır, hm,