6 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Nisan 1937 Ispanyad a tayyare hücumları sıklaştı Harb kızıştı, iki taraf ta birer muvaffakiyet haberi veriyor Paris 5 — İspanyada mubarebeler şiddetlenmiştir. Hükümetin ve asilerin tebiiglerinden anlaşıldığına göre harb Pazoblanca ve Bask cephelerinde de- vam elmektedir, Hükümetin tebliğle- Tinde Pazoblanea'da bir muvaffalıyet kazanıldığı ve mühim bir mevkiin iş- gal edilerek esir ve mühimmat alındı- ğı ve ileri hareketinin devam ettiği bildirilmektedir. Bâsk cephesine gelince hükümet, topcu ve tayyare kuvvetleri tarafın- dan himaye edilen asilerin çok şiddet- Hi bir taarruzda bulunduklarını, har- bin devam ettiğini bildirmektedir. A- siler ise bu cephede mühim miktarda ilerlediklerini, Balkın Bilbaoya doğru çekildiğini bildirmektedir. Madt'd etrafinda yalnız topçu mu- harebesi oluyor. Diğer cephelerde sü- künet vardir. Ceuta bombardıman edildi Cebelüttarık 5 (ALA) — «Jaime Is olduğu zennedilen meçhul bir Harb gemisi, bu gece 40 dakika kadar Ceu- tayı bombardıman etmiştir, Hasara miktarı henüz tesbit edil- memiştir. Simavda yangın! 21 ev 1 dükkân yandıktan sonra söndürüldü Kütahya (Akşam) — — Simav Kaza- sında bir yangın olmuştur. Kazaen zuhur ettiği söylenen bu yangm nal- band Recebin evinden çıkarak hava- nır rözgürir olması yüzünderi etrafa siriyet ederek 7ievidükkün van dıktan sonra söndürülebiliniştir. İn- sanea zayiat yoktur. Yangının sebebi araştırılmaktadir. Emlâk ve Eytam bankası dokuzuncu hesab yılını muvaffakıyetle bitirdi Ankara 5 (Telefon) — Emlâk ve Eytam bankası dokuzuncu hesap yı- lını muvaffakiyetle bitirmiştir. Ban- ku 936 senesinde inşaat üzerine 500 küsur Bin, gayri menkuller üzerine de 900 küsur bin lira avans vermiş tir. Sekizinci hesap yılına nazaran tediyatta 87 bin, tahsilâtta da 300 bin küsur liralık bir tezâyüd vardır. Banka sekizinci Hezab yılnda 1 milyon 100 küsur bir lira ikrax etmek suretile Ankaranın imarında mühim bir âmil mn. italya a aleyhinde nümayişler Belgradda gençler faşizm aleyhinde nümayiş yapıyorlar Londra 5 — Çeltoslovakya reisi- cumhuru B. Benesin Belgrads muva- salata münusebetile, İtalya aleyhine nümayiş yapmağa kalkışan, yüzlerce kişi tevkif edilmiştir. Üniversite gençleri eyaşasın de- Adana çifçisi yağmur bekliyor Adana 5 (Akşam) — Adana ve ha- valisinde havalar gayet kuru gitmek- tedir. Bu mıntakâya Henüz yağmur yağmamıştır. Bütün çifçiler dört göz- İş yağmur yağmasını beklemektedir, Kuraklık bilhassa Çukurova çifçisini meyus etmiştir. Fransada bir kilisede bomba göre, e a emin ile bir ri ent ret, Asilerin tebliği Salamanca 5 (A.Ay — Neşredilen bir tebliğde; ezelmle şöyle denilmek- tedir: Yürüyüş kollarımız muzaflerane ileri hareketlerine devam ederek $ ki- lometrelik bir mesafe katetmişlerdir. Olaet, Gardovil, Othandiano, Moncho- te kasabalarile Santa Cruz manastır tamamile elimize geçmiştir. Şimdiye kadar hari» satasında düşmanım bi- raktığı 600 ölüyü gömdürdük. 430 esir aldik ve mühim miktarde harb melze- mesi İle £ top iğtinam ettik. Estramadure cephesinde Villar de Refno'yu işgal ettik. Bir timarhane bombardıman edilmiş Bayonne 5 (A.A.) — Son taavruzları «esnasında asi tay leri bitaraf mn» takada bulunan Santa Ayuzda timar- hanesini, alçaktan uçar damm Üüs- tünde göze çarpacak sekilde resmodi!- miş olan kızılhaç işaretine rağmen, bombardıman etmişlerdir. Söylendiğine göre, hastalardan bir- raç kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Orman kanunu Bazı köylüler kanunu yanlış anlıyorlar Ankara 5 (Telefon) — Haziranda ve bir kasım köylü devlet ormanlarına saldırarak beş on senelik odun ihti yaçlarım temin etmek için katiyata başlamışlardır. Ziraat vekâleti, bu vaziyet karşısın- | da vilâyetlere gönderdiği bir tamimde, kamunun münasip: vasıtalarla köylüle- lere anlatılmasmnı, bu hususla sıkı İ tedbirler alınmasını bildirmiştir. Sanatkâr Melek iyileşiyor Bu sabah bir vefikimiz; geçenlerde «Eral Lir; piyesinde oynarken ağzın» dan kan boşanan Şehir tiyatrosu ar- tistlerinden bayan Meleğin öldüğünü yazıyordu. Tahkikatırmza göre bu haber doğru değildir. Bilâkis Meleğin ahvali shhiyesinde iyitik görülmekte» dir. Sanatkârın ahvali sıhhiyesinde emi iyiliği memnuniyetle kayde Hatayda tedhiş devam ediyor Kont De Martel haftaya Bağdaddan dönüyor Haleb 5 (Hususi) — Hataydaki taz- yik ve tedhiş hareketleri devam edi- yor. Fransanın Suriye fevkalâde ko- miseri B. Martel hafta içinde Bağ- | daddan dönecektir. Cebelüdürüzdeki karışıklıklar gittikçe şiddetlenmekte- Gir, Cebelldürüzden kaçan Şamlı va- NX ve memurlar hâlâ dönmemişlerdir, Zararsız geçen bir otomobil kazası Dün gece Maslakta bir otomobil Kazası olmuştur. Rus sefarethanesine ait bir otomobil gere Maslaktan ge- gerken yolun okunarmdaki ağuçlura çarpmış ve hasara uğranuştır, Bir tesadüf eserile otomobilde bur Junanlara hiç bir şey olmamıştır. Ka» zanın ne suretle vukua geldiği etra- finda tahkikat yapılmaktadır. Asiler bir İngiliz muhabirini dışarı çıkardılar Londra 5 (A.A.) — Daily Ekspres gazetesi, muhabirinin İspanyadan çe karılmasını şiddetle proteslo etmekte ve asi saflarında ihtilâl çıktığına dair ralından gönderilmemiş peer ie min etmektedir. | meriyet mevkine girecek olan orman İ kanunu bazı köylerde yatlış anlaşılmış | Kızıl ordu ile Gepeu arasında ihtilâf f çıkmış Matin gazetesinin buna dair verdiği haber Paris 5 — Moskovada askeri peu arasında şiddetli ihtilâf çıkmış- tır. Matin z İ mandanı İ reisi Yewo İnişi de şiddetli protestolarda mesal etmek töhmetle tevkif ettirmeğe çalışmaktadır Diğer taraftan Voroşilof, den şu dileklerde bulunmuştur: 1 — Kimi ordunun Gepeu tarafin- dan kontrolü: kaldırılmalıdır. 2 - Her taburun sivil muallimle. ri, raporlarını Gepeuya değil, erkâ- nı harbiyeye vermelidir. 3 — Yüksek rütbeli üç zabit, bu- İ güne kadar yalnız parti âzasından mürekkep olanı memieket müdafaa meclisine âza tayin edilmelidir. 4 — Orduya nezaret etmek ve teç- İ hizatile meşgul olmak için yeni bir teşekkül kurulmalıdır. Bu teşekkü- lüm dizaları, erkieu biye tarafin- dan tayin edilmelidir ler Demir ve çelik fabrikalarımız Büyük Türk işleri serisinin muvaffakiyetli başlangıcı olması temenni ediliyor Ankara 5 (A. A.) — Karabük demir ve çelik fabrikalarınmı temel atma merasimi vesilesiyle bu. fabrikalar in- şaatını finanse eden City bankalar grupu tarafından gönderilen bir tek grafta bu mesud hadise kutlanmakta ve bunun birbirini takib edecek di- ğer büyük Türk işleri serisinin mu- veffakiyetli bir başlanpcr olması te- menni edilerek temel taşını koymuş olan başbakan İsmet, İnönü saygı ve takdirle selümlanmaktadır. B, Numan Menemencioğlu Hariciye siyasi müsteşarı dünden itibaren vazife- Ankar 5 TAA) — Hariciye vekğ Jeti siyasi müsteşarlığına, Gazlantep mebusluğuna intihap edilmiş olan mezkör vekâlet kâtibi umumisi Nu- sek tasdike iktiran etmiş ve kendisi bugün yeni vazifesine başlamıştır. Mecliste Ankara 5 (4 A.» — Bugün Fikret Sılayın başkanlığında yapılan. kamu- tay toplantısında Gaziantep saylav- nuğına intihap edilen Numan Mene- | mencioğlunun intihap mazbatası ka- bul edilmiş ve Menemencioğlu and çmiştir. Bundan sonra jandarma kanunu- nun 18 inci maddesinin tefsiri hak- kındaki mazbatanın ikinci müzakeresi yapılarak tasvip edilmiştir. Kamutay çarşamba günü topla- nacaktır. Dünya iktisad konferansı Belçika Başvekilinin önayak olması istenilmiş Brüksel 5 (AA) — Münakallt nazi» rı B. Jasper, liberal fırka tarafından tertib edilmiş olan bir içtimada İngil- tere ile Fransanın B. Van Zecland'dan. «Dünyanın fktisedi bakımdan yeniden, tenalkiş için öneyak olmasını istemiş olduklarını bildirmiştir. Salâhiyettar mahfil, aranılmakta © lan gayenin tahdidlerin tedrici suret» | te ortadan kaldırılması suretile bey- İ nelmilel ticaretin arttırılmasıdın, Stalin- | Matin gazetesine göre | mahafil ile Ge | ordu ku- | Gepcu | İ rabükte büyük sanayin anası alan Demir 4 alan ve bir gün sonra da yine Büyük Şeften i bağı zabitleri Troçkist | Başvekilin Anadolu Ajansına beyanatı “Ereğli bez fabrikasının az zamanda her aileye kendini sevdirecek çok önemli bir millet fabrikası olduğunu emniye 5 (4.A.) — Başbakan İsmet İn atma ve Ereğli fabrikasını açmak için yaptı İstasyonda vekiller ve vekâletler ileri tle söyliyebilirim ,, Karabük fabrikasmın temel seyahatten bugün dönmüş gelenleri tarafından istikbal edilmiştir, Büyük Önder Atatürkün yüksek ilham ve direktifleri ile bir gün önce Ku- ve çelik fabrikalarımız temelini alman kuvvetle kurulmakta “İşm sanayimizin mensuca$ şubesine aid yeni bir eserini, Ereğli fabrikasını açmış bulunan Başvekil İsmet İnönü; Anadolu ajansı adıma vaki ricam üzerine bu yeni fabrikamıza aid ibtisaslarını şu cümlelerle ifade buyurdular: «Ereğli Bez fabrikasının resmen açılmasını yaptım. On beş gündenberi tam işlemeye başlamış olan bu fabrika, Sümer bank dokuma Kurumlarının orta çapta bir örneğidir. 16,500 ig ve 306 dokuma tezgâhı vardir. Diğer fabrika- lardan daha ince kumaş dokuyacaktır.Tezgâhlarda bulunan ince Bezler ve patiskalar seyircilerin takdirini celbetti. Fabrikanın boyahaneleri, lâburatuvarları ve diğer kısımları vardır ve ileride büyütülmesi imkânı göz önüne alınmıştır. Bu kıymetli eser için üç buçuk milyon lira sarfedilmiştir. Ereğli Bex. fabfikansının az zamanda Ker aileye kendini sevdirecek çok önemli bir Millet fabrikası olduğunu emniyetle söyli- Belçikadaki mücadele hararetli bir şekil alıyor Kim kazanacak? Başvekil mi? Faşistlerin reisi Degrelle mi? Brüksel 5 (A.A.y — Brükselliler, YE nisan tarihinde demokrasi veya otok- rasi prensiplerinden birini tercih ede- ceklerör. Rexistelerin lideri B. Lea Degrelle ile Başvekil B. Van Zeelandi karşılaştıracak olan kısmi intihabatırı Belçikanın siyaseti üzerinde kati bir tesiri olacaktır. İki rakibden her biri nin birçok kozları vardır. Fakat zayıf tarafları da yok değildir. B. Van Zeelandın idaresinin muvaf- fakıyetleri gibi itiraz götürmez şans âmilleri vardır, Fakat komünistlerin İ B. Van Zeelanda müzaharet. etmeğe karar vermeleri, sağ censh katalildle- Tini korkutmuştur. B, Van Zeelandın rakipleri, «Van. Zesland, Mosovadis parolasmı ortaya atmağa çalışmakta” dırlar. B. Leon Degrelle'e gelince, kendisi halk tarafından pek ziyade sevilmek tedir. Kendisi balkın Bu teveccühünü propaganda İl€; vasi mikyasta neşri yat ile, Rexiste fltkasının yani «İsa- Kral fırkasının lehinde âdeta tiyatro Türk k işçisi İngiliz büyük el elçisi Türk i takdir ediyor Ankara 5 (Telefon) — İngiliz bü- yük elçisi. sir Persi Loren Karabük Demir ye çelik fabrikalarının temel atma merasiminden Sonra Kayseri ve | | Ereğyi ziyaretlerinde de Buşvekil İsmet İnönünün misafiri olmuşlardır. Büyük elçi Kayseri ve Ereğli kom- binaları hakkında Mülümat almıştır. Büyük elçi Ereğli kombinasında ken- di gömleğini göstererek müdür B. Ce- Mâla sordu: — Fabrikamız bu kumaştan yapabi- lecek mi? Komlhina müdürü cevab verdi: — Bir ay sonra ayni kumaşı tal dim ederiz. Sir Persi Loren bu seyahatte Tür- Kiyenin. tabif güzellikleri ile çok ya” kından alâkador olmuş ve husüsi has bühaller sırasında memleketimizin turizm bakımından parlak bir saha olduğunu söylemiştir. Dost. elçi, Türk işçisinin çalışma taranı müşahadeden husus! bir mem- nuniyet duyduğunu izhar ederek; — Türk mesai esnasında gösterdikleri yüksek liyakat, ciddiyet ve kabiliyeti memmuniyetle gördüm ve takdir ettim, demiştir. Adanada Türkkuşunun faaliyeti Adana 5 (Akşam) — Burada. Türke kuşu plânör uçuşlarına başlanmış» tar, sahnelerini andıran tezahürleri meb- Zul gürültülü ve yaygaralı. bir müca- dele ile, siyaset adamlarına, karşı yap» tığı mütemadi hücumlarla muhafaza etmeğe son derece ihtimamia çalış“ maktadır. Maamafih kendisinin Berlin seya- hali ve malik olduğu mühim miktar- da propaganda sermayeleri, şüphelt* uyandırmakta. ve sosyalistler, delif göstermemekle beraber, bu paraları Almanyadan almış olduğu #ttihanın- da bulunmaktadırlar. Sosyalistler, «Degrelle, Berlin'de» parolasını ortaya atmışlardır. Siyasi mahafl, muhafazakâr ka'o- Hiklerin aleyhte rey vermedikleri tai dirde B. Van Zeclandın muvaffak müemmen olduğu mütaleasını serdeta mektedirler. Bunumla beraber, muh - fazakâr katoliklerin rey vermekten istinkâf ve bu suretle başvekilin nu- vaffakıyetini temi eyliyecekleri zan» molunmaktadır. : Adisababadaki . suikasd Habeşistanın Londra sefareti bir tebliğ neşretti İ Londra 5 (AA.) — Habeşistan sefâ veti Azione Coloniale gazetesinin ismu- datına karşı bir protestoname nesri- i miştir. Bu gazetenin yazdığına göre mareşal Graziwni'ye karşı yapılan sut» kasd, şubutan sonunda Londradan ha- teket eden iki yüksek Habeş memuru tarafından tertib edilmiştir. Sefavet, Halle Selâsle'nin etrafında” ki kimselerden hiçbirinin. gecen il teşrinden sonra Londrayı terketmes miş olduğunu katiyetle temin etmeks tedir. Kral Boris birçok Yugoslav ruhanilerine nişan verdi Solya 3 (Akşam) — Kral Boris, © Bulgaristaale Yugoslavyanmn yakm- laşmasında hizmeti görülen birçe$ Yugoslav ruhanilerini muhtelif yi“ şanlarla taltif etmiştir. Bunların ara“ sında ilâhiyat fakültesi rektörü ds bulunmaktadır Fransada dört İtalyan tevkif edildi Perpiynan 5 (A.A.y — Cumhuriyet milis kılalarına gönüllü yazılmak üze re İspanyaya gitmekte olun dört fta” yan, Eourg-Madame'da fazıdarmsla tarafından tevkif edilmiştir. N