25 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

a samimi Belçika hükümeti, Lokarno paktı teahhütlerinden yakasını sıyırdı Dün Brükselde imzalanan üç taraflı muahede| Roma ve Berlin hükümetlerine bildirildi Brüksel 24 (A.A) — Fransız se | firi. Laroche, İngiliz sefiri Sir Ed- | mond Oveye ve Belçika Hariciye na- mrı Spsak, bugün saat 11 de Belçi- kayı Locarno pâaktı mucibince zâ- min devlet sıfalile giriştiği taahhüd- lerden kurtaran Fransız - İngiliz be- yannamesini imza etmişlerdir. Fransız - İngiliz beyannamesinin metnile Belçikanın beyannamesinin kabulü hakkındaki vesikasının met- hi bu akşam saat 22 de aynizaman. | | da Pariste, Londrada ve Brükselde neşredilecektir. İ Londra 24 (AA) — Emin bir membadan öğrenildiğine göre, Bel- İ çika hakkındaki Fransız - İngiliz be- | yannamesinin metni imza edilir eğil- İ mez, ri Berlin ve Romaya teb- liğ edilerek İtalya ile Almanyanın | bu vesika gazetelerde neşredilmeden evvel muhteviyatı kakkında malâ- mat almaları temin edilecektir. Salâhiyettar mahfiller, beyanna- menin Almanya ile İtalyaya gönde- rilmesini Locarno misakını imza et miş olan bu devletlere karşı bir neza- ket eseri telâkki etmektedirler. Bu mahfiller, bu hareketin yeni bir garp misakı akdedilmesi için, Edenin yar kında Brükselde başlıyacağı müza- kereleri kolaylaştıracağını ümit et- mektedirler. Ayni mahfiller, Fransa ve Belçi- ka arasındaki müzakerelerin bütün gece devam etmiş olduğunu ve dün öğleden sonra tam bir itilâfa vanl- dığını ilâve eylemektedirler. Fransız harbiye nazırının nutku “Fransa komünizm tehlikesine en az maruz bir memlekettir » diyor Mançester 23 — Burâya gelen Fran- &z Milli müdafaa nazırı B. Daladier burada İngiltere - Fransız cemiyeti tarafından şerefine tertip edilen res- mikabulde bir nutuk iradederek, ti- “carette müfrit himaye usulünden vaz geçilmesi ve serbesti usulüne avdet edilmesini ileri sürmüş ve Fransanın komünizm uçurumuna düşmek üze- re bulunduğuna dair yapılan propa- gandaları protesto ederek demiştir ki; — «Fransa küçük mülk sahiplerin- den mürekkep ve kontünizm uçuru- muna düşmeğe &n az maruz e mem» lekettir.» Müteâkiben silâhsızlanma “için İn- giltere ile Fransa tarafından sarfe- dilmiş olan gayretler işaret ederek: Bugün demokratik memleketler Kehdi müdafaaları için silâhlanma- ga mecbur oluyorlar. Dünya bilir ki orduları ancak sulhüri hâdimi olacak- dardır. Rejimi her ne olursa olsun hiç bir illete Karşı kin ve husumetimiz yoktur “Dürüst bütün milletlere eli- mılzl Uzatmak isteriz. Fakat bu işin muvaffakiyet bu hareketimizin bir zaaf eseri olarak telâkki edilmemesi Tâzımdır. Kömür sergisi çok rağbet görüyor “Bir günde 5000 kişi R segiyi gezdi Ankara 4 — — Kömür se sergisine rağ- bet'çök fazladır. Dün sergiyi 5000 kişi Leh - Rumen ittifakı B. Antonesko ile B. Bekin mühim nutukları Bükreş 24 (A.A) — B. Beckin şere- fine'dün akşam verilen ziyafette An- tonesko, bir nutuk söyliyerek ezcüm. le demiştir ki: «Polonya ile Romanya arasındaki ittifak, sulhe olan bağlılığımızın ve hududlarımızın masuniyetine karşı hissettiğimiz hürmetin bir neticesi- dir. Tamamile tedafüi olan bu itti- fak, kimseye karşı müteveccih değil- dir. Ve hiç bir dostluğu hariç bırak- mamıştır. Bu ittifak, beynelmilel sa- hada geniş bir teşriki mesai vücude getirmek arzusundan ve milletler ce- miyetine karşı sadakat hissinden doğ- muştur.» 'B. Beck, şu sözlerle mukabelede bu- Tunmuştur: «Avrupada sulhun muhafazası için yeni bir takım siyasi metodlara mü- racaat edildiğini görüyoruz. Hattâ şimdiki diplomatik metodlarda bile değişiklikler yapılıyor. Polonya İle Romanya arasındaki anlaşmalar re- alist şeraiti karşılıyor. Aramızdaki işbirliği geçici bir havanın eseri değil, daimi bir ihtiyaçtır.» Dalgıç elbiseleri kontenjan dışında getirilecek Ankara 24 (Telefon) — Dışarıdan getirilecek dalgıç elbiselerile teferrü- atının kontenjan haricinde Türkiye- ye sokulması vekiller heyetince “ka- rar altına alınmıştır. * Binicilerimiz Romada ilk müsabakada muvaffakiyetli neticeler aldılar Roma 24 —Beynelmilel büyük bi- ziyaret etmiştir. Bir Türk müessesesi bir günde 2000 soba satmıştır. Avrupa gazetelerinin muhabirleri sergiyi gezmişler ve gördükleri mü- kemmeliyetten çok memnun olmuş- lardır. Deyli Telgraf ve Paris Solr ga. geteleri muhabirleri gazetelerine çek- tikleri telgraflarda sergideki intizam- dan ve tertipteki mükemmeliyetten uzun uzadıya bahsediyorlar. 10 tayyare geldi Bugün Ankaraya hareket ediyor Türkkuşu için Almanyadan satın alınan on tayyare dün şehrimize gel- miştir. Tayyareler ikişer kişiliktir. Fu- ke Volf fabrikasında yapılmış, fabri- kanın pilotları tarafından getirilmiş» tir. Yolda Edirnede karaya inmişler ve orada Türkkuşu şubesinin açılma res- nicilik müsabakalarına bugün başlan- dı. Müsabakaya 80 müsabık girmekte- dir. Bunlar arasında ahcak dördü ha- tasız olarak parkuları katetmeğe mu- vaffak oldu. Yüzbaşı Cevad Gürkan Yıldız is- mindeki atile bu dört, binici arasın- dadır. Yüzbaşı Cevad Kula bir hata İle 9 uncu oldu. Diğer binicilerimiz de iyi neticeler aldılar, Yeni sene bütçesi mayıs haftası içinde Meclis umumi heyetine verilecek Ankara 24 Telefon) — Meclis büt- çe encümeni pazartesi günü (yarın) Mili Müdafaa vekâleti bütçesini mü- zakete edecektir. Encümen, Maliye vekâleti ile düyünu umumiyeden maada diğer bütün vekâletlerin büt- çelerinin müzakeresini bitirmiştir. Bu iki bütçenin makele de baba İ Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Teleraflar 2 aleni bayramı münasebe- tile yurdun her tarafından ge- len ve vatandaşların sevinç ve yüksek hislerini bildiren yazı- lara teşekkürlerini | iletmeğe, Cumhurbaşkanı Atatürk, Ana- dolu ajansını ödevlemiştir. Başvekilimizin Londra seyahati Taç giyme merasiminden sonra İngiliz ricali ile siyasi temaslardâ bulu- nacağı doğru “değildir Ankara 2 | (Telefon) — İstanbulda çıkan bir akşam gazetesi, İngiltere kralının taç giyme merasimine iİşti- Tak edecek olan Başvekii B. İsmet İnönünün bu merasimden sonra bir İ kaç gün Londrada kalacağı ve İngiliz ricali ile siyasi temaslarda bulunaca- ğanı yazmıştır. Bugün Hariciye vekâleti umumi kâtibi B. Nebil ile görüştüm. Bana: — Henüz bu hususta takarrür et- miş bir şey yoktur. Dedi ve gazetenin .yazdığı haberin aslı olmadığını söyledi, Trabzon - Iran #ransit “yolu 24 kamyon 8 otobüs alındı, nakil vasıtaları muayyen < saatlerde hareket edecek Ankara 24 (Telefon) — Trabzon - İran hududu transit yolu üzerinde otobüs, kamyon ve otomobil işletmesi | hakındaki kanun lâyıhası Meclis ruz- namesine alınmıştır. Devlet demiryolları umum müdürlü- ğü tarafından idare edilecek ve bu- | nün için umum müdürlüğe bağlı hu- susi bir servis açılacaklır. Serviste vazife alacak memurlar Devlet de- miryolları memurlarının bütün hak- larına malik olacaklardır. Transit yolu üzerinde işletilecek nakil vasıtaları trenler gibi muayyen zamanlarda hareket edeceklerdir. Durak istasyonları Trabzon, Bayburt, Erzurum, Karaköse ve Kızıldize ola- caktır. İleride ihtiyaca göre ziyade- leştirilmek üzere şimdilik ikişer ton- luk 24 kamyon, on üçer yolcu taşıya- cak 8 otobüs satın almmıştır. Bir kadın yandı Yüz yaşında olan bu ka- dın sigarasını yakarken eteklerinden tutuştu İzmir 24 (Akşam) —Bugün Bornuva nahiyesinde çok feci bir ölüm vakası oldu: Yüz yaşında bir kadın yanarak öldü. Hadise etrafında elde ettiğim malümatı bildiriyorum. Bornuvada oturan 100 yaşında Emine adında bir kadın vardır. Ev halkı gezmeğe gitmiş ve ihtiyar ka- dın evde yalnız kalmıştır. Emine bir aralık sigara içmek istemiş ve titrek ellerile yaktığı kibriti sigarasına gö- türürken alevli kibrit elinden düş- müş ve zavallı kadının etekleri tu- tuşmuştur. İhtiyar kadın, evde kimse olmadığı için ateşi söndürememiş ve alevler arasında kalan zavallı ihti- yar yanarak ölmüştür. Ev halkı gezmekten geldiği vakıt ihtiyarın yamk cesedi ile karşılaş- mışlar ve derhal zabıtayı haberdar. etmişlerdir. Yapılan tahkikat bildir- diğim şekilde neticelenmiştir. Adana valisi Ankaradan Adanaya döndü Adana 24 (Hususi) — Bir hafta- danberi Ankarada bulunan vali B. İşletme işleri | 25 Nisan 1937 e) Almanya ile Avusturya elbirliğile çalışacaklar Avusturyada Hitler tarafdarları yakında Viyana kahinesine iştirak edecekler Roma 24 (AA,) — Siyasi müşa- hidler, Mussolini . Schusehnigg mü- lâkatının pek sıkı bir Avusturya - | sulhün, genç milletlerin istiklâline Almanya teşriki mesaisine müncer | ve Avrupa medeniyetinin kurtulma- olacağını tahmin etmektedirler. Fil- İ sı lâzımgeldiğine samimiyetle ine- hakika mülâkat esnasında, Çekoslo- | nanlar için hakikatin başka bir şe- vakyaile bir itilâf akdetmek gibi, Al- | kilde ve daha güzel olduğunu gös- manya aleyhinde addedilebilecek | termiştir> her türlü hareketten içtinap edilme- sine ve Avusturya nazilerinin mem» duğunu iddia edenlere karşı Vene- dik, sağlam memleketler arasında Budapeştede heyecan leketin dahili siyasetinde teşriki me- | o Budapeşte 24 (AA) — Havas sal etmelerine karar verilmiştir. ajansının muhabirinden: | > Avusturya kabinesine nazilerin gi- mii Pi emir receği hakkında Gayda tarafından ve- rilen haber burada derin bir heyecan Roma 24 (A.A) — Giornsle d'İta- e uyandırmışlır. Ma gazetesinde Gayda şöyle yazıyor: Hariciye nazırı Kanya, * İtalyanın «Vatanperverler cephesinde mazi- | Budapeşte sefiri ile görüştükten son- ler yakında mesuliyet yükü altına gi- | ya kabineyi içtimaa devet etmiştir. receklerdir. Bu, nazilerin Avusturya $ Mi hükümetine iştirâklerine doğru atı- Times gazetesi ne diyor? lan ilk adım olacaktır. Londra 24 — Gazeteler, Venedik Nazır Zermanta muavenet etmek | görüşmeleri hakında uzun tafsilât üzere bir nazi müşavir tayin edile- | vermektedir. cektir, “Times gazetesinin hususi muhabiri Yeni müşavir, Avusturya nazileri- | tebliği şu surelle tefsir etmektedir: «Şu ciheti tebarüz ettirmek lâzım- dır ki, tebliğ, Avusturya istiklâlinin muhafazası lüzumu hakkında her za- man görüşülen kaydı ihtiva eyleme- diği gibi bu tebliğde Habsburglarm tahta yeniden çıkarılması hakkında da hiç bir kelime mevcut değildir. Venedik mülâkatlarının en bariz ne- ticesi, İtalya - Almanya dostluğunun bugün her zamankinden daha kuv- vetli olduğunun gözükmesidir. ” Royter diyor ki: «B. Şuşnig, B. Mussoliniye bu mü- Jâktlâr esasında, Avusturyanın Fran- sa ve Çekoslovakya ile her hangi bir bloka girmiyeceği hakında teminat vermiştir.» İ le vatanperverler cephesi arasmda , Sıkabilecek ihtilâflarda hakemlik va- | zifesini görecektir. İ — Bu gazete, Roma - Berlin mihveri | ve Rota protokollarının ruhu ve ga- | yesile hemahenk olarak oAvustur. | ya - Almanya münasebetlerini kuy- | vetlendirmek istiyen İtalyanın arzu- ( sile “bu neticeye varılmış olduğunu ilâve eylemektedir. Schmidtin beyanatı Venedik 24 (A.A.) — Guldo Seh- midt, Vötedik görüşmeleri hâkkında i gazetecilere demiştir ki: «Avusturya “harici siyasetinin son İ zamanlarda tereddüd içinde bulun- Harb aleyhinde nazırı Suriyede | talebe nümayişi Irak, Türkiye hakkında /Bir milyon talebe, İspanyol derin bir dosluk besliyor hükümeti lehinde nümayış yaptılar New York 24 (AA) — 1,160 Ame- rikan üniversite ve tali mekteplerine mensup bir milyon talebe dün harbi protesto etmek için bir kaç saat mek- ketpleri terketmiştir. Bu münasebetle yapılân ' nümayiş- lerde söz alan hatipler Mussojiniye ve Irak Hariciye Şam 24 (A.A) — Yüksek komiser | evvelki akşam hariciye nazırı doktor Naciülasıli kabul etmiş sonra her iki- İ si de Suriye hariciye nazırının şeref- lerine verdiği bir ziyâfette hazir bu- lunmuşlardir. Suriye hariciye nazırı bir nutuk söyliyerek Suriye ile Irak arasındaki görüş birliğini tebarüz et- tirmiştir. j Dr. Naciülasıl, aiiğimelik- “beyanat- : | metine bir sermaye tâmin etmek için. teberruatta bulunmuştur. Beyruta oradan da Ankaraya (gide. cektir. Üy tadili ini İn meyal emi sında değil, fakat yakında imza edi- Jecektir. Misaklar akdetmek suretile sulhü idame etmek istiyen Irak, Türkiye hakkında samimi ve derin dostluk hisleri beslemekte ve Türkiye - Suri- Ankara 24 -— Dün Atakiirk taratın- dan kabul edilerek kendilerine veda- namesini veren Sovyet elçisi Karahan bugün vekillerimizi makamlarında zi- yaret ve kendilerine veda etmiştir. Karahan yarın şehrimizden ayrılg- caktır. Fransız radikalleri Kont Ciano 28 nisanda Tiran şehrine gidecek Roma 24 (A.A.) — Clano, bu ayın 28 inde Tirana giderek iki gün ka- lacaktır. Salâhiyettar mahfiller, Arnavut- luk meselesile, kültür meselesi, Ve- nedik eyaletindeki Yugoslav ekalli- yeti, İtalyada Yugoslav aleyhtarl- ğı hareketlerinin tenkili ve Yugos- lavyada İtalyan aleytarlığı harekete lerinin tenkili meseleleri hakkında » diploması yolile İtalya ile Yügoslav- | © Radikal - sosyallst bir teşekkülün,, emmek! e e Havre 24 (A.A) — Radikal - s0“ yalist partisinin icra komitesi dün, bundan sonra halkçılar toplantısı komisyonunun mesaisine iştirak edile memesi ve bu teşekkülün iktihaz ede» ceği karar hakında hiç bir mesuliyete ,