25 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

b 25 Nisan 1937 — Babasını vuran Hasan ne diyor? Babam benle anneme bakmıyordu kendisini keserle öldürmek istedim Birkaç gün evvel Bakırköyüne ta- bi Küçük Halkalı çifliğinde Hasan adında bir genç geceleyin babası Mehmedi başından yaralıyarak kaç- muş, iki gün sonra dâ yakalanmıştı. Hasan yakalandıktan sonra bu va- kada yaralı Mehmedin çifliğinde ya- naşma Mehmed ve Salih adlarında iki kişi ile gene Hasanın kayınbire- deri Burmalı Mehmedin de alâkaları görüldüğünden hepsi tevkif edilmiş- ler vedün adliyeye verilmişlerdir. Suçlurlar dün birinci sorgu hâkimi B. Rahmi tarafından sorguya çekil- mişler ve hepsi de tevkif edilmişler- dir, Babasını vuran Hasan neler söylüyor?. Babasını öldürmek üzere yaralıyan Hasan 17 yaşlarında, uçuk benizli bir gençtir. Kendisi kekeliyerek ko- nuşmakla ve bütün hareketlerinde gayri tabillik hissedilmektedir. Ha- san babasını nasıl vurduğunu dün bik muharririmize şöyle anlatmıştır: — Babam Mehmed zengin bir adamdır. Yetmiş, seksen tane koyu- nu ve çifliği vardır. Bu kadar zen- ginliğine rağmen evde annemle bana hiç bakmıyor, üstümüze başımıza bir şey almadığı gibi karnımız doyacak | kadar yemek bile bulamıyorduk. An- | nemin iç çamaşırları bile kalmamış- tı. Kadıncığaz her zaman ağlar ve babamın bu halinden bana şikâyet ederdi. Babam bizimle hiç alâkadar olmıyarak > mandırada koyunlarile ıl oluyordu. Babamın bu hali- ne çok kızıyordum, kendisini öldür- mek istiyordum. Bu hususta dayım aa beni teşvik ediyordu. Nihayet bir gün babamı öldürmek için kati ka- rarımı verdim. Yanaşma Mehmedle beraber İstanbula indik,babami vur. mak için iki tane kama satın alarak köye dündük. O gece babam çiflik- teki mandıradi yatıyordu. Biz de kamaları ve bir keser alarak mandı- raya gittik. Kendisi uyurken öldü- receklik, Fakat biz mandıraya git- tlğimiz zaman babam henüz uyuma- mıştı. O uyuyuncaya kadar bekleme- ğe karar verdik. Babama; biz üşü- dük bu gece burada yatacağız, dedik. Hep beraber yattık. “Biraz sonra ba- bamın uyuduğunu zannederek ben kalktım, yanımdaki keseri alarak birdenbire babamın üzerine atıldım ve keseri kafasına indirdim. Fakat babam henüz uyumamış imiş. Ben keseri vururken o da yerinden fırla- d. Bu yüzden keser alnında bir Sıyırık açarak boşa gitti. Artık başka bir şey yapabilecek vaziyette. değil- dik. Keseri attım ve o sırada kapı önüne çıkmış olan yanaşmalarla be- raber olanca hızımızla kaçtık. Kırlar- da, dağlarda iki gün sakladık, fa- kat nihayet jandarmalar yakaladı- lar.. Mehmedie Salih o bunları inkâr ederek bu vaka ile katiyen alâkaları olmadığını söylemektedirler. Suad vapuru yüzdürüldü 'Tekirdağında karaya oturan Suat vapuru dün yüzdürülmüştür. Vapu- run yükü bir gün evvel boşaltılmıştı. i Şehir plânı Plânı ikmâl için 245 bin lira : sarfedilecek Şehircilik mütehassısı B. Proste'un nisan başında İstanbula gelmesi bekleniyordu. Fakat mütehassıs, Pa- riste bir semtin tevsi ve tanzimi ile meşgul olduğundan ancak nisan 50. nunda şehrimize geleceğini bildirmiş- tir. Mütehassısın şehrimizde bu se- ferki ikameti, evvelce hazırlamağa başladığı avan projesinin ikmali ve asıl şehir plânının tanzimine başla- müsile alâkadardır, Bu cihet belediye ile mütehassıs arasında kararlaştırıldığından plâ- nın tamamlanması için ayrılan 245 bin liranın senelere sureti taksimi kararlaştırılmıştır. Bu maksatla be- lediye 937 bütçesine 40 bin lira koy- muştur. Bundan başka 937 bütçesi- nin muhtelif fasıllarından tasarruf edilecek 5 binlirada ayrıca plân masrafına sarfedilecektir. Mütebaki iki yüz bin lirada 938 senesi bütçe- sine konacaktır. Fakat belediye, plânı bir an evvel meydana (getirmek ve bu suretle imar hareketlerine başlamak istedi- Zinden 938 senesi bütçesine konar cak 200 bin liranın bir kısmını da. ha evvel sarfedebilmek üzere milli bir bankadan bir istikraz yapacak ve 937 senesinde de plânın bir kısmını daha tahakkuk ettirecektir. Binaenaleyh belediyenin haziran- dan sonraki en'mühim faaliyeti, şe- hir plânının tanzimi etrafında te- kâsüf, edecektir. Esrarengiz ölüm Mütekait B, Saidin cesedi morga kaldırıldı Zabıta ve adliye dün yeni bir es- rarlı ölüm tahkikatına daha el koy- muştur. Ölümünün sebebi henz ka- ranlık olan adam; mütekaidlerden 'B. Saiddir. Çapada Vefik paşa sokağında 6/1 numaralı evde oturan B. Said bekâr- dir ve 6 numaralı eve mülhak olan odasında yalnız başına oturmakta” dır. Her gün muntazam saatlerde odasından çıkan B. Saidin iki gün- dür gözükmemesi ey sahibinin ve konukomşunun “nazarı dikkatini cel- betmiş ve zabıta haberdar edilmiştir. Eve gelen polis memurları, içeri girdikleri zaman, B. Saldin ölüsile karşılaşmışlardır. Keyfiyetten müddelumumilik ha- beradar edilmiş, nöbetçi müddelu- mumiB. Ferhad tahkikatın adli kısmına vazıyed etmiş, adliye dokto- ru B. Salih Haşim de cesedi mahal- linde muayene ettikten sonra ölü- mün hakiki sebebinin tayini için ce. sedin morga kaldırılmasına lüzum göstermiştir. Şimdi cesed morgdadır. Ve yapıla- cak otopsiden sonra tanzim edilecek rapora nazaran B. Saidin ölümünün mahiyeti tenevvür edecektir. Dün cesed üzerinde yapılmış olan muayenede kurşun, bıçak ve sâire gibi bir yara izine tesadüf edilmemiş- tir, Yalnız vücuddaki bazı bereler ve AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Beynelmilel ticaret odası âzaları Salı günü tayyare ile şehrimize geliyorlar Beynelmilel ticaret odası erkânı önümüzdeki salı günü hususi bir tay- yare İle Avrupadan şehrimize gele- teklerdir. Beynelmilel ticaret odası Türkiye mlili komitesi âzaları, misa- firleri Yeşilköy tayyare meydanında karşılıyacaklardır. Beynelmilel oda reisi ile umumi kâtip ve İngiliz, Alman grupları mü- messillerinden mürekkep olan he- yet şerefine o gün bir öğle ve akşam ziyafeti verilecek, yapılacaktır. Ertesi günü ticaret odasında şeli- | rimiz ticaret ve maliye âleminin ileri gelenlerinin de: iştirâkile yapılacak olan toplantıye büyük ehemmiyet ve. | rilmektedir. Reis B. Fentener Von Vlissingen bu toplantıda beynelmilel ticaret oda- sının faaliyeti ve cihan mübadelele- rini alâkadar eden meseleler hakkın- da izahat verecektir. Bu arada yapılacak olan hasbihal- ler esnasında beynelmilel iktisadi ha- Teketlere de temas edilerek dilekler ve temenniler tesbit edilecektir. Kanalizasyon işi İŞehir plâm tatbik edildikçe peyderpey lâğımlar da yapılacak On senelik bir mukaveleye konu- lan kanalizasyon inşaatının bir s6- ne sonra ikmal edileceğini yazmıştık. İstanbulda yapılan kanalizasyon, İstanbulun mevcud mecralarma ve lâğımlarına nisbetle ancak onda biri derecesindedir. Binaenaleyh belediye evvelce oldu- ğu gibi senede beş yüz bin lirayı sırf İstanbul mecralarına tahsis etme- mekle beraber, şehrin diğer kısımla rının da lâğımlarını yapmak üzere bu hususta yeni bir esas takip etme- ği muvafık gördmüştür. Şehir plânı hazırlanıp ta tatbik edilmeğe başlandıkça bu sahalarda. ki kanalizasyon tesisatı da - yapıla- caktır. Belediye, bunun için senede 250 bin lirayı sırf kanalizasyon inşaatı- na hasredecektir. Bu suretle İstan- bul plânının tatbiki devam ettiği müddet içinde bu para da her sene bütçeye konacak ve İstanbulun ima- rı tamamlandığı zaman kanalizas- yon işide tamamile bitmiş olacaktır; Beden terbiyesi müdürü Maarif vekâleti beden terbiyesi müdürü B. Cemal, İstanbula gelmiş- tir, Beden terbiyesi muallimleri için- de sicilleri ve vaziyetleri itbarle ter- fie müstehak olan beden terbiyesi muallimlerinin vaziyetlerini tedkik şehirde gezintiler | edecek ve talebenin daha geniş bir mikyasta istifadeleri için muallimle- rin çalışma tarzını ıslah edecektir. Belçikalılar pamuk alacaklar Belçikalılar, mühim miktarda pa- muk almak üzere şehrimiz Ticaret kızarıklıklar şüpheyi celbetmektedir. | odasına müracaat etmişlerdir. Şi Muamele vergisi .. — Ma .. Gümrük vergisile birlikte tahsili tedkik ediliyor Mini sanayi birliği muamele ver. gisinde yapılacak tadilâtı tesbit et- miş ve Ankaraya bir raporla bildir. mişti. Birliğin raporu üzerinde An- karada yapılan etüdlerin iyi netice ler vermekte olduğu haber alınmıştır. Mahallinde tedkiklerde bulunmak Üzere şehrimize gönderilen Maliye müfeftişlerinden mürekkep heyet, bilhassa muamele vergisinin gümrük vergisile birlikte ve tek vergi halin- de tahsili meselesi üzerinde durmak- | tadır. Böylelikle bir takım formalitelere lüzum kalmiyacağı gibi muamele ver- gisi kaçakçılığı yapılmasına da im- kân kalmıyacaktır, Fakat bu şekil vergi tahsili yalnız hariçten gelecek maddelere inhisar etmektedir Halbu- ki muamele vergisi dahilde işlenen bazı maddelere de şamildir. Bu cihet için de ileri sürülen ve İktisad vekâletine arzedilen mütalâa dahildeki sanayiden muamele vergi- sinin tamamile kaldıriması etrafın- da toplanmaktadır. Çünkü bu kıs- mın vergi tutarı cüzidir. Buna se- bep te işlenen mevaddı iptidaiyenin mahdut olmasıdır. Maliye müfettişlerinin tetkikleri neticesinde bütün bu cihetler tesbit edilerek -vekâlete & arzolunacaklır. Mili sanayi birliği yarın bu hususta müfettişlerle temas edecektir. Yerebatan s sarayı Belediye mal sahiplerile anlaştı Sultanahmeddeki Yerebatan sara- yının vaziyeti epi zaman evvel ted. kik edilmişti. Belediye, bu eski mahzeni salın al- mağa esas İtibarile karar vermiştir. Mahzen, birçok kimselerin elindedir. Belediye, mal sahiplerile pazarlığa girişmiş ve esas itibarile bir anlaş- ma yapılmıştır. Belediye mahzeni satın aldıklan sonra esaslı surette temizliyecek, ha- rap olan yerlerini tamir edecek ve kabili istifade “bir hale koyacaktır. Mahzenin ne maksatla kullanılacağı henüz malüm değildir. Ancak muva- fık görülürse hava hücumlarından korunmak için umumi bir sığınak haline getirilecektir. Dilencilerle mücadele Edirnekapı, Topkapı ve civarında- ki mezarlıklarda dilencilerin çekil- mez bir hale geldiği nazarı dikkati celbetmiş ve bunun önüne geçilme- si için belediye mezarlıklar idaresile zabıtanın müştereken çalışması ka- rTarlaşmıştır. Bilhassa mezarlıklar idaresinin bu- ralardaki memurları, dilenciliğin kati Surette önüne geçmek için çalışmak- tadırlar. Son bir hafta zarfında bu mezar- lıklarda 20 den fazla dilenci yaka- lanmıştır. Insanın çocuk olacağı geliyor Hani bazı kadınlar vardır. Evlen- dikleri zaman kendileri için büyük bir merasim yapılmamıştır. Meselâ tel duvak takmamışlardır. Kendilerinin başmdan para serpilmemiştir. İyi tu- valetler giymemişlerdir. İçlerinde bir arzu, bir heves kalmış- tır, başkaları gelin olurken içlerinde bir sızı belirir: — Telde, duvakta arzum kaldı. derler. Ben de bugünkü çocuklara bikıp içimde böyle bir his duyuyorum, ba- kıyorum, Çocuklara mahsus vapurla Boğar- da bir «çocuk gezintisiz... Çocuklar ! vapurlara dolmuşlar, Boğaza doğru uzanıyorlar; nisan güneşinin, ilik ni- san havasının zevkini bol bol geçiri- yorlar, Nerede bizim zamanımızda böyle bir «çocuk gezintisi»... Bakıyorum. Taksim bahçesinde çocuklara mah- sus bir garden parti «Garden Parti» sözünü çocukken işitmemiştim bile.. sonra garden pür- tiye bakıyorum. Çocuklar dans edi- yorlar, tango, çarliston oynuyorlar. Küçükken oynadığım oyunlar hatı- rıma geliyor. En kibarı «yutmaca 71p- zıp» ile uzun eşek... Gene bakıyorum: Gece büyük bir salonda mükellef bir «çocuk balosu»... Küçük erkek çocuk- lar simsiyah uzun kuyruklu fraklar giymişler, beyaz sert gömlekler tak- mışlar, beyaz boyunbağlar, rugan is- karpinler, hepsi iki dirhem bir çekir- dek., Bunları görünce gelinlikte hevesi kalmış evli kadınlar gibi: — Çocukluğumda bunların hiç bi- nemaları düşünüyorum. Bir kere pa- ramız yoktu., oldukça mühim bir cü- tık... Bizim zamanımızda o çocuklar sinemaya bedava ancak böyle girebi- Tirlerdi. Bugünkü çocuğun bayramlarına bakıyorum. Tıpkı telle duvağa hevesi kalan tazeler gibi onların yaptıkları- İ na arzum kalıyor. Çocuklaşacağım geliyor.. — H. F. Salmcak kafasına çarptı Balatta oturan Fani isminde bir musevi kızı, o civarda Köprübaşı 1s- mi verilen semtte kurulan bayram yerinde kayık salıncaklarını seyre- derken bir salıncak (kızın kafasına Halk fırkası karşısında B. Zeki apar- tımanında bir rontken muayeneha- nesi açmıştır. Doktor Muhterem Gök- mene muvaffakıyetler temenni ederiz. Daimi fotoğraf müsabakamız »i “ Amatörlere mahsus daimi fotograf müsabakamızın bu haftaki seçimin- de (Üçer liralık kitab) hediyemizi kazı * 1 — Beşiktaş Akaretler No, 34 Kemal Al. 8 — tan ie b desin Mektep sokaği 24 (KA - Gü), $ — Harbiye Yunusbey sokağı Beyzade apartıman No. 2 Sadeddin, 4 — Çemberlitaş Tramvay caddeso No, 66 Refael, ji e ri