25 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

—— 25 Nisan 1937 SİYASİ İCMAL “Montreux konferansı ve misir kapitülâsyonları cur konferansında Mistrda- syonların kaldırılması hu- letler esas ilibarile mu- ıktan sonra intikal devri- İleti ve şeraili üzerinde mü- de ilerliyor. Bunun da başlıca sebebi Mısır hükümetinin bir asır. denberi Mısıra yerleşip memleketleri iktisadiyatında milhim bir mevki tu- lan ecnebi tebaa sermaye ve mües- seseleri ile teşriki mesaide bulunma- ğı memleketin menfaati ve istikbali için faydalı görmesidir. Mısırm son tahrirde nüfusu on altı milyon olduğu (anlaşılmıştır. u milyona, yani 250,000 ülâsyonlardan ir. Nüfus itibarile ec- mebiler az ise de sermaye cihetinden bunların büyük ehemmiyeti vardır. Memleketin bütün milli serveti 600 milyon Mısır lirası tutuyor.“ Bunun dörtte biri ecnebilerindir. Kapitü- Usyonların kaldırılması müanasebe- tile memleketteki sermayenin harice çıkması menedileceği hakkında çe kan haberleri Mısır Maliye nazırı resmen tekzip etti. 1i2 nihayet 18 sene sürecek intikal de imtiyazları ye başlamışlardır. Bu müzake- | istifade | tedricen kaldırılacaktır. Mısırın hi kümrani hakkını tahdid eden kapi- tüldsyonların. kaldırılması işinde İn- gülerenin kum nüzahereti e mühim muvaffja ler elde etmekte olan Mısır Kükümeli, Sudandaki haklarını. dahi geri almaktadır. Pamuk ve diğer ham madde yetiştir- mekte dünyanın ikinci bir Hindista- nt sayılan “ve mülki, askeri idaresi İngiltere ile Misır arasında müşte- rek olan Sudandaki Mısırm askeri kuvvetleri 1924 senesinde Misir or- dusu başkumandanı ve Sudanın umumi valisi bulunan general Lee Stack'in bir sulkasde uğramasından dolayı buradan iraç edilmişti. Ahiren Mısır ve İngiliz askeri ida- releri arasında hasıl olan anlaşma üzerine şimdiden bir tabur Misir as- keri Sudanın merkezi Hartumda ve diğer bir tabur da deniz mahreci Portsevakende — yerleşecektir. Yeni kışlalar yapıldıkça diğer Mısır kuv. vetleri de Sudanın başka mühim mev- kilerine geleceklerdir. Bu suretle Sudanda Mısırın ve İn- güterenin alâka ve hakları arasında müsavat fiilen tatbik edilmiş ola- caktır, Feyzullah Kazan İzmir işçi ve esnaf kurum- ları birliği bir bina yapıyor İzmir işçi ve esnaf kurumları birliğinin iş bürosu İzmir (Akşam) — İzmir, mühim bir ticaret şehri olmakla beraber ayni zamanda sanayi şehridir, Kadın, er- kek İzmirde elli bine yakm işçi vardır. Bunlar muhtelif sanayi müessesele- rinde çalışmaktadırlar. Bu kadar fazla işçi bulunan bir şe hirde müteaddid işçi teşekkülleri mev- Cuddur. Bu teşekküller, Cumhuriyet Halk Partisi himayesinde işçi ve €#- naf kurumları birliğine bağlıdır. Tar- la ve bağlarda çalışan işçiler, yuka- rıda göslerilen miktardan hariçtir. İşçi ve esnaf kurumlarını bir araya toplıyan (Birlik); mensuplarına mü- him faydalar temin etmekte, fakir işçi ve esnafa yardımlarda bulunmak- tadır. Bir (İşçi ve esnaf federasyonu) mahiyetinde olan bu müesseseyi ida- Te edenler, üyeleri arasında çıkan ihti- lâfları, mahkemelere düşmeden hal letmekte, hastalananların ayağına kadar doktor göndermekte ve zayıf olanları kamplara, sanatoryoma gön- dererek tedavi ettirmekte, muayene, ilâç ve tedavi ücretlerini vermekte. dir. İlk zamanlarda bu mühim teşekkü- lün işçi ve esnaf için faydalı olamıya- cağını söyliyenler çoktu, fakat iki se- nelik bir faaliyet devresi, bütün esnaf ve işçileri, bu mühim teşekküle sıkı Sikıya bağlamıştır. İşçi ve esnaf alle- lerinin doğumları, Birliğin ebeleri ta- rafından yaptırılmakta , mahkemele- re intikal eden işleri Birlik avukatı ta- rafından takib edilmektedir Müessesenin bilânçosu, ilk seneler yüz bin lira üzerinden tanzim edil mişti, fakat varidat bu miktara yük- selmediği için bu seneki bilânço, haki- ki gelire göre altmış bin lira üzerin- den hazırlanmıştır, Fakir işçi ve esnafa yardım için bi- lânçoda kırk bin lira ayrılmıştır. Ge- çen sene, Birliğin kasasında 17,000 lira vardı, Bilik işlerini idare eden da- imi heyet, bir mirasyedi gibi hareket etmeği muvafık bulmadığı için bu pa- raya hiç dokunmamışlır. Yakında Birlik için büyük bir bins İnşasma başlanacaktır. Birliğin başında İzmir Bakkallar cemiyeti reisi B. Galib bulunmakta ve hakikaten faydalı bir şekilde çalış. maktadır. Böyle mühim ve faydalı bir mües- sesenin, diğer mühim sanayi şehirle- rimizde de kurulması yerinde bir ha- reket olacaktır. Birlik, teşekkül tar anı İş kanununa göre resmiyete koy- muştur. Azılı bir kadın katili Da Diyarıbekir ( Akşam ) — Licede Sis kö- yünden Meh- med Ali oğlu Mehmed, ara. larında çıkan münazaa neti- cesinde Ahmed karısı Emine yi vahşiyane bir tarzda öldür müş ve kö- yün tenhalr ğından istifa- de ederek kaç- mıştır, Katil Mehmed Katil Mehmed, son günlerde bazı ihtiyaçlarını temin için gizlice şehrimize gelmiştir. Bunu haber alan zabıta, katili yakalıyarak adliyeye teslim etmiştir. AKŞAM Delinin cinayeti Deli Mustafa 3 yaşındaki oğlunu boğdu İzmir 24 (Akşam) — Akhisar kâr zasında Deli Mustafa namında biri, üç yaşındaki oğlunu boğmuştur. Mus- tafada bundan evvel delilik alâmet- leri görülmüş ve kendisi: bir müddet İstanbulda tedavi edilmişti. Akhisa- ra avdetten sonra arasıra sinir buh. rTanları geçiren Mustafa, son defa ge- ne böyle bir buhran esnasında ken- di çocuğunu boğarak öldürmüştür. Mustafa yakalanmış, adliyede verdi. ği ifadesinde: — Buhrandan bir türlü kurtula- madım ve bu yüzden evlâdıma kıy- dım. Demiştir. Mustafa, adliyece verile- cek bir kararla daimi surette bir te- davihancde tedavi altında bulundu- rulacaktır, Kuyuya düşerek boğuldu İzmir 24 (Akşam) — Ödemiş kaza- sında Tekke mahallesinde Toptaşı mevkiinde bir kaza olmustur. Cam- baz Velinin bahçesinde oturan Al karısı Hamidenin üç yaşındaki kiz Dürriye bahçedeki su kuyusuna dü- şerek boğulmuştur. Bin muhacir ailesi Bu sene Bulgaristandan gelerek İzmirde iskân edilecek İzmir (Akşam) — Bu sene İzmir vilâyetine Bulgaristan türklerinden 1,000 göçmen ailesi getirilerek iskân edilecektir. Torbalı kazasının Kayas çifliğinde Ziraat vekâleti tarafından modern bir inekhane vücude getiril- mek için on beş bin dönüm erazi ay- rılmıştı. Bu eraziden mühimce bir kâlet, bu yerde inekhane yapmaktan vazgeçmiştir. Daha müsit ve iyi bir yer aranacaktır. Kayas çifliği erazisinin müsait bir Sırnaşık âşık Kendisile evlenmek iste- | miyen kızın yüzünü ustura ile kesti Karagümrükte Esi Esklalipaşa mâ hall€sinde Tekke sokağında oturan Hayriye, dün Fatihte bir arkadaşına gitmek üzere evinden çıkmış, Kara- gümrük civarında ilerlemeğe başla- Bu sırada; bir müddettenberi ken- disine evlenme talepleri yapan ve bu- na da bir türlü muvafakat cevabı alamıyan Muhiddin karşısına çıkmış ve cebinde sakladığı bir ustura ile Hayriyenin üzerine atılmıştır, Muhiddin, Hayriyenin yüzüne bir kaç ustura darbesi attıktan sonra: — Senin suratındaki bu yaralarla artık kimse ile evlencmezsin! demiş ve tabana kuvvet kaçıp gitmiştir. Polis memurları, Hayriyeyi tedavi altına almışlar, Muhiddini de ara- maktadırlar, Terkos fabrikası Belediye fabrika kömürleri için bir park yaptıracak Terkos gölündeki fabrika senede on beş bin ton kömür sarfetmektedir. Ancak bu kömürün muhafazası için belediye 20 bin ton kömür alacak büyük bir kömür parkı inşa etmeğe karar vermiştir. Buradaki kömürler, otomatik ve» salk ile fabrikaya sevk edileceklerdir, Su tazyikinin arttırılması ve çehre akıtılacak su mikdarının her sene ç0- Zaltılması fabrikadaki makinelerde de bazı tadilât yapılmasını icap et- tirdiğinden belediye bu kömür parkı- ni İnşa ettirmeğe lüzum Parkın inşasına ait plân hazırlan mıştır. lacak 7,500 ton alacak su hazinesi ninde inşasına yakında başlana- caktır, v , Geçen çarşamba günü sabaha karşı saat beş sıralarında İstanbul tevkif- hanesinde ameliyalhanenin pencere- dan dışarı çıkamadıkları, halâ da bu- rada bulundukları tesbit edilmiştir. Bunların dışarıya çıkamamaları için her araf kı tertibe aldığından elde edilmiş ve mühim izler meydana çıkarılmıştır. Bu arada Abdullah ile 'Tevfiğin tevkifhaneden kaçtıkları gün şehirde gezdikleri ve yemek yedikleri yerler de tesbit edilmiştir. İki firari- nin şu günlerde yakalanmaları mu- hakkaktır. Bir gardiyana işten el çektirildi Diğer tarafdan Tevfik ve Abdulla- hın tevkifhaneden ne suretle kaçtık- ları ciheti de ehemmiyetle tahkik edil- mektedir. Bu tahkikatı idare eden müddeltumumi omuavinlerinden B. Sabri her gün geç vakte kadar tevkif- Müstehcen plâklar Balıkçılar şarkısının tedkiki için ehli vukuf heyeti teşkil edildi | riyat davasına dün ikinci mah- İ kemesinde devam edilmiştir. mahkemeye gelmiştir. Usulen hüvi- yeti tesbit edildikten sonra iddlana- me okunmuş, bayan Neriman şu ce- vabı vermiştir: — Bu şarkıyı bir senedenberi bir şiddetle lar ve ben de tekrar ediyordum. Ben şarkının müstehcen bir tarafını gör- medim. Halk arasında bu kadar çok sevilen bir şarkıyı plâğa okumakda da tereddtd etmedim., Bundan sonra iddia makamı şarkı- nın müstehcen olub olmadığının tes- biti için bir ehlivukuf heyeti seçilerek tedkik ettirilmesini ve bu heyette mu- sikiden ve edebiyattan anlıyan birer mütehassıs bulunmasını istemiştir. Mahkeme bu talebi kabul ederek şarkının gerek parça parça ve gerekse heyeti umumiyesi itibarile müsteh- cen mahiyette olub olmdaığının tes- biti için musiki ve edebiyata vakıf kimselerden müteşekkil bir ehliyukuf heyeti teşkiline ve bunun için de mahkeme âzasından B, Nurinin naip tayinine karar vermiş, muhakemeyi başka güne bırakmıştır. Ehlivukuf heyeti şarkıyı tedkik ede- rek müstehcen olub olmadığı hakkın- da raporunu verecek ve bundan son- ra muhakemeye devam edilecektir, Diyarıbekirde büyük silo Diyarbekir (Akşam) — Diyarıbe- kirde büyük bir silonun inşası karar- laştırılmıştır. Silonun şimendifer is- tasyonu yanında, yakında inşasına başlanacaktır. Şark vilâyetlerinde tuz fiatleri İnhiserlar idaresinin tayin ettiği fiatlere göre, Şark vilâyetlerinde tu- zun kilosu âzami 4,5 kuruştan satı Yacaktır, Firari katil Abdullah ile Tevfiğin izleri üzerinde İlk gün yemek yedikleri yer tesbit edildi, bir gardiyana işten el çektirildi, avukatlarından başka kimse mevkuflarla görüşemiyecek hanede tahkikatla meşgul olmakta ve alâkadarları isticvab etmektedir. Aldığımız malümata nazaran bu hususta şimdiye kadar yapılan tah- kikat ve isticvaplar neticesinde Ab- dullah ile Tevfiğin yattıkları koğuşun gardiyanı İsmail Hakkının bu hadise- de ihmalini gösterir bazı deliler ek de edildiğinden kendisine işten el çek» tirilerek sorgu altına alınmıştır, Bu şekilde daha başka suçlular bulunub bulunmadığı araştırlmaktadır. Tevkifhanede alınan tertibat 'Tevkifhanede bir daha bu gibi ha- diselerinin tekerrür etmemesi için müddelumumilik yeniden sıkı terti- bat almışlar, Şimdiye kadar hapishanede olduğu gibi tevkifhanede de muayyen gün- lerde mevkufların akrabaları tevkif- Onnik ie İplikçiyan Bir ay hapse 16lira para cezasına mahküm oldu Yaşıyan adamları ölmüş göstere rek Ünyon sigorta şirketinden para dolandırmağa kalkışan o şebekenin sadile dördüncü ceza mahkemesi kâ- tibi Avniye yüz lira rüşvet vermek isterken cürmümeşhud balinda ya- kalanmış ve mahkeme tarafından tekrar tevkif edilerek rüşvet suçun- dan dolayı muhakemesine başlan- rek 1 ay hapsine, 16 lira para cezası ödemesine, rüşvet parası olan yüz liranın musaderesine, ayrıca yakalan» dığı zaman Onniğin üzerinde bulu- nan yirmi sekiz liranm kendisine ia- desine karar verilmiştir. izmir 24 (Akşam) — Karşıyaka is- öldürmek kasdile denize atan ve ölü- müne sebebiyet veren Sökeli Ayşenin ağır ceza mahkemesinde . alta sene, sekiz ay müddetle hapsine karar ve rilmiştir. Manisada Çocuk esirgeme kurumu Manisa (Akşam) — Fakir çocukları himaye etmek ve bunların iaşe ve gi- yimleri ile meşgul olmak üzere vilâ-