14 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

m Sahife 3 Muamele ve istihlâk vergileri Sanayi heyeti tekrar Ankaraya gidiyor | Genel ithal rbestisile muamele Me islihlâk v: dilât etrafında Makamlâria temaslarda Behrimize dönen sa Tekkeb heyet milli Koplantılar yaparak aynı Üzerinde çalışmalara devam ediyor. İ Gerek muamele ve gerek istihlâl Yergilerinin ne şekilde tadil edilme- sinin daha muvafık olacağı sas itiba- sile tesbit edilmiştir. Bu şekil Anka- Tada da muvafık görüldüğünden he- Yet şimdiki çalışmalarında daha zi- Yade teferrüatla meşgul olmaktadır. Sanayiciler vergilerin tadili mesele- 8İNİ çok büyük bir alâka ile takib et- mekte, her gün birliğe izahat almak re yüzlerce taüracaat olmaktadır. Dün de sanaşi birliğinde dericiler bir kaç saat süren bir toplantı yap- miışlar, deriden alınan muamele vergi- Si üzerinde görüşmüşlerdir. Şehrimiz- deki heyet maliye vekâletinin istediği bazı izahatı da hazırlamaktadır. Şimdiye kadar yapılacak çalışma- lara göre muamele vergisinin mamül den değil, ham mzddeden ve kilo üze- rine alınması icab etmektedir. İstih- lâk vergisinin ihtiva ettiği mevaddın Muamele vergisine bağlı olan kısım- Ankarada alâkadar bulunarak Ması ileri sürülmektedir. Sanayi heyeti alâkadar makamlar- la tekrar temaslarda bulunmak üzere Mirkç gün sonra Ankaraya gidecek- ir, Esnaf cemiyetleri dispanseri açılıyor Esnaf cemiyetleri dispanserinin 20 Mayısta açılacağını yazmıştık, Cemi- Yetler belediye civarındaki yeni bina- larında bir de iş bürosu kurmuşlardır. Bu büro esnafın işlerini takib, tahkik Ve inuaç edecektir. Büro dispanserle beraber merasimle açılacaktır. Yedi kişi komünistlik tahrikâtı yapmak suçile tevkif edildi Komünistilk tahrikâtı yapmaktan Yaznunen yakalanan Ali, Hristo, Lâz Mehmed, Mustafa, Mavro Mus- tafa, Reşad ve Şevki adlarındaki yedi guçlu birinci sorgu hâkimliğine verli- mişlerdir. Bunların evlerinde yapılan araştırmada komünistliğe aid bazı evrak bulunmuştur. Birinci sorgu hâkimi B. Rahmi tarafından sorguları yapılmış ve dün hepsi hakkında tevkif kararı verile- haneye gönderitmişlerdir. İktisad fakültesi talebesinin gezintisi İstanbul üniversitesinde yeni ihdas &dilen iktisad fakültesinin 16 mayıs Pazar günü Büyükada Sümer palas Otelinde İstanbulun en güzel cazının İştirakile bir ziyafeti vardır. İktisad fekültesinin geç: Dağcılık klübü salonlarında Çayın fevkalâdeliği, bu Büyü mezzühü ve ziyafetinin de he: çok güzel olacağını ; göstermektedir. Vapur, sabah saat 9,30 da Adalar is- kelesinden hareket edecektir. Anadolu şarkılarının kalıpları alınıyor Konservatuarın topladığı - Anadolu Sarkılarının, plâkların kırılması ha- linde kaybolacakları göz önünde tu- tulmuş ve bunların kalıpları alınma- ğa başlanmıştır. Bu süretle eserler Muhafaza edilmiş olacaktır. Yarında da aynı muamelenin yapıl- İ Adliye sarayı Liman işleri Sultanahmedde Deniz müsteşarı B.Sadullah yapılması kati surette kararlaştı İstanbul Adliye sarayınm Sultan- ahmedde Hapishane yerinde yapıl- ması kati surette kararlaşmıştır. B. Prouste Adliye sarayının burada ya- pılmasını muvafık bulmuştur. Saray Hapishaneden Divanyolunda Firuzağa camiine kadar olan sahayı kaplıya- caktır. Yeni bina biraz geride yapıla- caktır. İleride yüksek Ticaret ve İktisad ve Sanat mekteplerinin yıktırılarak mey- danın âçılması ve buradan denizin gö- rülmesi temin edilecektir. Bu suretle meydan İstanbulun en güzel yerle- rinden biri olacaktır. Yeni Adliye sa- rayın inşası sonbaharda başlıyacak- tar. Florya plâjlarında ücret tarifesi Mevsimin yaklaşması münasebetile Floryadaki plâjların ücret tarifesi ve şartnameleri hazırlanmıştır. Yakında münakasa açılacaktır. Bu seneki plâj ücretlerinde geçen seneye nisbetle İ tenzilât ılmıştır. Deniz canavarı Dün iki büyük balık yakalandı Dün Karaköy köprüsünün Haliç tarafında balıkçıları alâkadar eden bir hadise olmuştur. Burada Karakö- ye yakın balık avlamakta olanlar bir- denbire balığın kesildiğini görmüşler- dir. Bu sırada denizde iki köpek balığır nın dolaştığı şayi olmuş ve balıkçılar müşterek tedbirler almışlardır. Filha- kika biri erkek, biri dişi iki deniz ca- navârı yakalanmıştır. Bunlar balık- haneye sevkedilmişlerdir. Emlâk ve Eytam bankasında iki tayin Emlâk ve Eytam bankası İstanbul şubesi direktörü B, Kemal Türkömer bankanın umum müdür muavinliği- ne tayin edilmiştir. Yerine bankanın İzmir şubesi direktörü Şerif Cemal Kısakürek tayin edilmiştir. Gerek B. Türkömer, gerek B. Kısaküreğe mu- vaffakıyet temenni ederiz. Sütten zehirlenme Sultanahmedde Üçler mahallesin- de oturan Bay İbrahim ile 8 yaşında- ki oğlu Güner bir zehirlenme vakası geçirmişlerdir. Bay İbrahimin refika- sı, her sabah süt aldığı sütçüyü ev- velki sabah kaçırmış, biraz sonra ka- Pı önünden geçen diğer bir sütçüden bir kilo süt almıştır. Sebahleyin er- kenden işe gidecek olan bay İbrahim- le çocuğu, sütün yarısından fazlasını içmişler ve nra da sokağa çıkmış- lardır. Yolda, İbrahim ve çocuğa bir- denbire fenalık gelmiş ve başları dö- merek birer tarafa Bay İbrahim, 2: lamış, ve Babıâlideki Şefkat dispanse- rine kadar müşkilâtla gidebilmiştir. Burada baba oğula lâzım gelen mü- davat yapılmış ve hayatları kurtarıl- mıştır. Zehirli sütü veren meçhul süt- çü aranmaktadır. geldi, tedkiklere başladı Bir haftadanberi beklenen iktisad | vekâleti deniz ve hava müsteşarı bay Sadullah Güney Ankaradan şehrimi- ze gelmiştir. Müsleşar liman işleri üzerinde tedkikata başlamışlır, Önce liman işletme ideresinin modern bir daire haline soktuğu Merkez Rıhtım Hanındaki yeni teşkilâtı görmüş ve müdür B, Rawfiden izahat almıştır. Dün müsteşarın relsliği altında bir toplantı yapılarak liman işleri üzerin- de umumi inahiyette görüşülmüştür. Bu arada bilhassa kömür mıntakasi mevzuubahis olmuştur, Kömür mın- takası için mahailinde yöpılan tedkik- lerden sonra İngiliz mühendislerinin Londrada hazırlıyarak gönderdikleri proje türkçeye tercüme edilmiş ve plân üzerinde müsleşara izahat veril- miştir. Müsteşar ayrıca kömür mınta- kasına giderek plâna göre depoların vaziyetini ve yeni alacakları şekilleri gözden geçirilecektir. Bay Sadullah şehrimizde bir müd- det kalarak diğer deniz müessesele- aresi müdürü Trab- wnm tesisatlandırılması için klerde bulunmak üzere bugünlerde Trabzona gidecektir, Dün- kü toplantıda Trabzon limanı etra- fında da görüşülmüştür. 19 mayıs Halkevleri merasim programını hazırladı 19 mayıs idman şenliklerinde Hal- kerlerinde yapılacak merâsime aid programın hazırlıkları bitirilmiştir. Şişli Halkevinde sporcular spor kıya- fetlerile ve üçer üçer dizilmiş bir hal- de toplanacaklardır. Halkevi başkanı B. Halld tarafından bir nutuk söyle- necek, sonra sporcular kslkın önünde yürüyüş yapacaklardır. Bu yürüyüşü Halkevindeki muhtelit müsabakalar takib edecektir. Beyoğlunda Beşiktaş Halkevi sporcuları öğle- den sonra toplanacak ve Beşiktaş sta- dına gideceklerdir. Stadda birçok mü- sabakalar ve gi temasları yapıla- caktır. Şenliklere Beyoğlu Halkevin- den 250 sporcu cular saat 16 dan sonra Taksim sta dına gideceklerdir. Burada müzikle ritmik hareketler, muhtelif oyunlar ve müsabakalar yapılacaktır. Beyoğ- lu Halkevi salonlarında gece eğlence- ier tertib edilecektir. Şehremininde »i Halkevi şenliklere zen- ramla iştirak ediyor. Saat asime geçid resmile baş- Janacaktır. Bundan Sonra toplu bir halde Topkapı stadına gidilecek, spor hareketleri yapılacaktır. Gece de eğ- lenceler, müsabakalar tertib edilecek ve bir balo verilecektir. Üsküdardaki sieraslme Anadolu ve Beylerbeyi spor klüplerile Üsküdar Halkevi ve o civardaki bütün mektep- ler iştirak edeceklerdir. Beşiktaş ve © —İstanbul belediyesinin bir “kaç 7 Yıldır yaptığı festival, bence üçbü- a kımdan değerlidir Bay Amca... de bulunacaktır. | irak edecektir, Spor-| ŞEHİR HABERLERİ | | Dokuzuncu işletme Yaz için şimdiden tedbir alıyor Devlet demiryolları Avrupa hattı dokuzuncu işletme müdürlüğü, Sir- keci - Küçükçekmece banliyösünde tatbikine başlanan tenzilâtı tarife- nin halk tarafından nasıl karşılandı- ğını ve ne gibi neticeler verdiğini ted- kik ediyor. Bu tedkikler bir sene de- vam edecek ve mevsimlere göre neti- celer ayrı ayrı tesbit edilip Ankaraya bildirilecektir. Tenzilâtlı tarifenin tatbikine baş- Tanalı bir ay bile olmamıştır. Fakat buna rağmen yolcu adedinin yüzde 15 nisbetinde arttığı bilet satışlarn- dan anlaşılmıştır. Tenzilât otobüslere çök sekte vermiş, Bakirköy - Sirkeci otobüsler! boşalmağı başlamıştır. Yazın banliyö yolcularının geçen seneye nisbetle birkaç misli artacağı şimdiden tahmin olunuyor. Dokuzun- cu işletme müdürlüğü izdihama kar- $ı şimdiden tedbirler almış ve yeni sefer tarifesini ona göre tanzim et- miştir. Son mühlet Paşabahçedeki barakalar yıktırılacak kalar yapılmış ve bu suretle o civarda bir köy meydana gelmişti. Belediye- nin tebliğatına rağmen bu barakala- rın henüz yıkılmadığı görülmüştür. Bunun üzerine belediye son bir müh- let vermiştir. Bu mühletin hitamında barakalar gene yıkılmazsa belediye icra vasıtasile bu işi niheyetlendire- cektir. Bostancıdan ileride eti pahalı satıyorlarmış Yakın zamanlara kadar İstanbul belediye hududu haricinde, yani | Bostancıdan sonraki mıntakalarda ke. ! silen etler, İstanbuldan daha ucuz- | du. Son zamanlarda buradaki fiat- lerin İstanbul fiatlerini geçecek de- recede pahalılandığından, kuzu eti- nin 45, sığırın da 35 kuruşa satıldı- ğından şikâyet edilmiştir. İstnabul belediyesi, kendi mınta- kası haricinde olan bu şikâyet hak- kında alâkadar belediyelerin nazari dikkatini o celbelmiştir. Maamafih bu civardaki kasapların birleştikleri ve fiatleri arttırdıkları gi ü Selânik eşrafından Şevki efendi keri- mesi Viyana başkonsolosu Hüsnü bey hemşiresi Şişli Fransız hastanesi direktö- rü Hüseyin Kenan Tunakanın, mühen- dis İsmet Orgülün, matbunt müdiriyeti umumiyesi müşavirlerinden Şekip Engin Eri kainvaldesi bayan Sabiha umulma» dık bir surette vefat etmiştir. Mumailey- ha değerli bir Türk hanımı idi. Hayırı severdi Cenazesi bugünkü cuma günü saat üçte kaldırılarak namazı Teşvikiye camiinde kılındıktan sonra Feriköy me- zarlığına görülecektir. Kendisini sevenlerin saat üçte Teşvi- kiye camiinde bulunmaları rica olunur. İSTANBUL HAYATI; ———— Ayak ticareti Trenin bütün vagonları dolu.. yol cular kucaklarına da çantalarını, se- petlerini, paketlerini yığmışlar. Kala- balık arasından bir bağırma duyulu- yor: — Baylar, yol açınız da büyük sa- natkâr içeriye girsin. Muhterem yol- cular sıkılmışlardır. Biraz eğlendire- lim. Tostoparlak gövdeli, kızıl saçlı, ma- vi gözlü bir adam içeriye girdi. Elin- deki bavul kadar çantadan bir değ- nek parçası, İskambil kâğıdları ve da ha bilmem neler çıkararak bağırdı: — Bayanlar, baylar. Şimdi dünya» nın büyük sanatkârlarından biri size sihirbazlık oyunları gösterecek. İyi dikkat ediniz. Bu fırsatı her zaman ele geçiremezsiniz.. Yanımda oturan üç kişi: — Oyun yapacak amma, arkadan da para ister. Hiç bakmayalım da pa- ra vermekten kurtulalım... İ şer boşalıyor. Bir aralık kasket, oyu- nu seyretmemek için arkalarını çevi- | rTenlerin burunlarına doğru uzandı, Üçü birden itiraz ettiler; — Ne parası istiyorsun?, Biz seni Sseyrelmedik ki.. Büyük sanatkâr gülerek kasketi kafasına geçirdi. Derhal cebinden 15- kambil kâğıdlarını çıkararak avucu içinde bir müddet çevirdikten sonra ortadan kaybetti. Ve elini, itiraz eden- lerden birinin cebine uzatarak kâğıd destesini oradan çıkardı. Yuttuğu lâs- tik topu da ötekinin kulağından çe kip aldı. Ve tekrar kasketini uzatarak güldü: — Baylar, kâğıdlarımı, topumu saklamıştınız, üzerinizde buldum. Şimdi on beş kuruşum kayboldu. Çey« reklerimi üçünüz ceplerinize koymuş- — Sen bizden baskın çıktın. Bu us- talığa diyecek kalmadı. diye mırıf- danarak kasketin içine attılar.. gör- dünüz mü ayak ticaretini? CR Kadıköy ile İçerenköy arasında otobüs işliyecek Kadıköy ile İçerenköy arasında otobüs işletilecektir. Otobüsler tram- vay veya tren yollarını takiben değil, Kayışdağ tarikile arka yoldan gidip geleceklerdir. o Bay Amcaya göre.. mutattan fazla alışveriş oluyor!... lanmak istiyen milletlerin dostluğuna, vesile oluyor!... n Po lnşlen, | sebetle ebrin bazı yerleri tamir edi- Hp süsleniyori... * B.A — Daha büyük ür değiri vr İstanbul halkına bedava eğlenebi. , menin zevkini tattırıyor!,..