14 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

” 14 Mayıs 1937 SİYASİ İCMAL AKŞAM Italyan - Yugoslav münasebatı st sından ugonldvya arasındaki: | laşma artıyor. İtalya “Hariciye Ciano'nun Arnavudluğa resmen seyahat eylemesi ve Tiranda kral Ahmed Zogo ve Arnavud nazırla- rile yaptığı müzakereler Yugoslav- yada iyi tesir bırakmıştır. Yugo: , Belgrad anlaşması e Arnavudluğun bugünkü hududlarını resmen tanımıştır. İlalya da Arnavud- Tuğun hududlarını Kosovaya doğru genişletmek emelinden kati olarak vaz geçmiştir. Ayni zamanda Arnavudluk hükümetine de bu esası kabul ettir- mek ve Kosova ihtüdi komitesinin Ma- ihtilâl komitesi gibi faaliye- Milyonluk düğün Kiotoda mühim bir düğün yapıla” cak Budha papazlarından yirmi yedi yaşında Kosho Otani ile, Japonya imparatorunun o mühürdarı o prens Saneatsunun kızı bayan Yoshiko 'To- Kudaiji evleniyor. Papazın dört milyon müridi var- dır. Düğün için 4.500.000 frank harca- nacaktır. Yalnız gelin ile güvey ha- tara olarak Budha mabedlerine dağı- tacakları yelpazeler için bir milyon veriyorlar... Yirmi iki sene oldu Geçenlerde Avrupa gazeteleri Tita- nik vapurunun faclasından bahsetti- ler, Bundan yirmi iki sene evvel de Luzitanya gemisini Almanların U-20 tahtelbahiri (o torpillemiş, vapurun 19000 yolcusundan ancak “760 kişi kurtarılmıştı... Tahtelbahirin kumandanı Svieger Eskişehrin mezad Selofiürie. Ihtiyecı var Eskişehirde sokağa yığılan satılacak eşya Eskişehir (Akşam) — Şehrimizde bir müzayede salonunun bulunmaması bir çok zavallıların mallarını çok düşük fiatle satmalarına sebep olmaktadır. Herhangi bir eşya satılırken Eskişehir halkının haberi olmaz. Eşyasını sat- mak istiyen kimse, çok düşük fiatle vermek mecburiyetinde kalır. Eskişehir belediyesi de itiraf eder ki şehrimizde bir müzayere salonuna ihtiyaç vardır. Eskişehirde yeni bir un fabrikası yapılıyor Eskişehir (Akşam) — Salhane köp- rüsü civarında çok büyük bir un fab- rikası inşasına başlanmıştır. İnşaat yakında bitecek ve fabrika işlemeye başlıyacaktır. Bu fabrika şehrimizde- ki un fabrikalarının en büyüğü ola- caktır, Anadolu klübü Büyükada şubesi haziran başında açılıyor Tasfiye edilen eski Büyükada Yat klübü, Ankara Anadolu klübü tarafın- dan satın alınmış ve (Anadolu klübü Büyükada şubesi) namile haziran ba- şında yeniden açılması kararlaşlırıl mıştır. Eski klüpte kayıtlı ozadan ko- mitece adresleri malüm olanlara birer tezkere ile yeni klüp için tanzim edi- len istatülerden birer tanesi gönderil- miştir. Adresleri bilinmediği için mek- tup gönderilmiyen eski azalarla yeni den klübe yazılmak . İsteyenlerin de İ klüp müdürlüğüne müracaat edebile- | cekleri öğrenilmiştir. Klübün açılacağı gün ayrıca ilân edilecektir. | de nihayet verdirmek icap ediyordu. Kont Cinano'nun Tiran seyahati bu emelleri tahakkuk ettirmiştir. Yugoslavya ile İtalya arasında bir mesele kalmadığından artık tiki arada kültür ve iktisad sahasında sıkı teş- riki mesai vücude getirmeğe lüzum görülmüştür. Bu maksadla Yugos- lavya gazetecileri İtalya hükümeti nin misafiri olarak bu memleketlere seyahate davet edilmişlerdir. Yugoslav gazetecileri yeni İtalyan imparatorluğunun ilk yıldönümü mü- nasebetile Romada bir milyon halkın huzuru ile yapılan askeri merasim de hazır bulunmuşlar ve B. Mussolini- nin nezdine kabul edilmişlerdir. Feyzullah Kazan | Yeşil korkusu Sahne artistlerinin sahneye çıka” İ cakları zaman korktukları bir çok İ şeyler vardır. İ Meselâ Fransız sanatkârlarından İ Arman Bemar yeşilden korkar, hiç yeşil giymez, arkadaşlarına da giydir- | mez. Bir gün turnedeyken kadın sanat- kârlardan biri yeşil elbise ile geldi. Bernar derhal çıkarmasını rica teti, Halbuki kadın valizini kaybetmişti, başka esvabı yoktu. Ne olacaktı? İ Olan oldu, oyun sırasında bir ök- sürük krizi tuttu, perdeyi kapadılar... de günlerden bir gün batıp boğuldu. Meşhur bir sözdür: Kleopatranın burnu o kadar büyük olmasaydı, dünyanın çehresini değiştirirdi! der- ler. Eğer kumandan Svieger de Lar- | zitanyayı torpillemeseydi belki Ame- rika Umum! harbe karışmaz ve... Ve kimbilir neler olurdu?.. ———u sa hazırlık İzmir 12 (Akşam) — Ankara - İzmir hava postaları için İzmirin Cumaova- sı nahiyesinde istasyon civarında te- sis edimekte oan modem hava istus- yonunda yolcu tayyarelerini alacak büyüklükte bir hangar inşasına bu günlerde başlanacaktır. Yapılan keşfe ve projeye göre hangar, on beş bin liradan fazlaya mal olacaktır, DAVET Bugün saat 17 de TAKSİM'DE ELEKTRİK ŞİRKETİ Şübesinde elektrik fırını ile yemek ve posta pişirme ve elektriki ev aletleri ta'birat kursu vordır, Bu İzmirde tayyare postaları için ee Şehir Tiyatrosunun Bergamadaki temsili Akropolde temsil verilmesinden vaz geçildi hazırlanmıştır. Bergamalılar, şehirle- rini ziyaret edeceklere misafirperver lik göstererek bunun için hiç para almamağı kararlaştırmışlardır. Muhtelif eğlenceler arasında İstan- bul şehir tiyatrosu da Bergamada temsiller verecektir. Bu temsillerin Akropol tiyatrosunda verilmesi muva» fik görülmüştü. Fakat rejisör Ertuğ» Tul Muhsin eski tiyatroda yaptığı ted- kiklerde elektrik tesisatı vücuda ge tirmek için yirmi bin liraya ihtiyaç bulunduğunu tesbit etmiştir. Bu s6 beble temsillerin Bergama Halkevi salonunda verilmesi kararlaştarılmış- tar. B. Ertuğrul Muhsin, Bergamada vereceği temsiller için Yunancadan bir eser tercüme ettirmiştir. Bu tem- silde artistler eski Yunan kıyafetlerile sahneye çıkacaklardır. İzmir Turing ve otomobil klübü, Bergama kermesine gidecekler için İzmirden Bergamaya bir seyahat ter- tip etmiştir. Şehir tiyatrosunun Anadoludaki turnuvası Manisa (Akşam) — İstanbul Şehir tiyatrosu şehrimize gelmiş, pazartesi vesalı akşamı iki temsil vermiştir. Tiyatro haddinden fazla seyircilerle dolmuştur. Şehir tiyatrosu Akhisarda bir, Balıkesirde iki temsil verdikten sonra Bursaya giderek on gün kala- cak, sonra İstanbula dönecektir. Eskişehirde tüccar dükkânlarını saat 19 da kapamak istiyor Eskişehir (Akşam) — Şehrimizdeki bazı tüccarlar, vilâyete müracaat ede- rek, dükkânlarını saat 19 da kapamak istediklerini bildirmişlerdir. Bu dilek tetik edilcaktir. Izmir kaplıcaları Bir mütehassıs mahallinde tedkikler r yaptı İzmir 12 (Akşam) 5 — Sıhhat ve içe timai muavenet vekâleti, İzmir hava- lisindeki kaplıcalarla bataklıklar üze- rinde tedkikler yaptırmakladır. Bu- nun için İzmire gelmiş olan vekâlet sular mühendisi Amerikalı profesör B. Rayt ve Ankara hıfzıssıhha umum müdür muavini B. Kâmil İzmirin Ağamemnun kaplıcasile Çeşme #lca- larında, İnciraltı mevkilerinde teğ- Kiklerde bulunmuşlardır. Her sene binlerce halkın giderek su- yundan şifa bulduğu Urlanın Malga- ca suyu da tedkik edilmiştir. İzmirin senelerdenberi uğraşıldığı halde bir türlü kurutulamıyan Halkapınar ve Mersinli bataklıkları da gözden guçi- rilmiştir. Mütehassıs, bir kaç gün sonra An- karaya gidecek ve tedkiklerine aid raporunu vekâlete ver»cektir. Küçük Menderes nehrinin Torbalı azalarında Yaptığı zorar ile Celiât gölünün kurutma tesisalı'ı de tedkik eden mütehas kurs yalar bayanlara mahsustur, l pembe çiçekli fundalarla uzanan O tepede atıcılar için bir dergâh bile yaptırılmıştır. Dergâhı yaptıran da, Galata mevlevihanesinin bânisi ve Sultan Selimin veziri İskender paşa- lerine kadar çıkmıştır. Okmeydanı Türklerin nazarında âdeta bir kudsiyeti haizdi. Bu mey- dan Fatih zamanında tesis edildi. Sulh zamanı Okmeydanı, sefer vakit- leri de dua meydanı idi, , İkinci Beyazıd kendi evkafından oraya bir çok yer ilhak ederek mey- danı büyülttü. İskender paşa, ondan sonra, atıcılar tekkesini yaptırdı. Si- lâhtar Mustafa paşa da tekkenin da- ha ziyade genişletilmesine himmet et- ti. Atıcılığa dini bir mahiyet verlidi. Çünkü, malüm ya, atıcıların piri Sa'd ibni Ebi Vakkastı. Okmeydanının «tirendaz ve atıcı taifesinin itibar eylediği gez hesabile cevanibi erbaası sekiz bin yüz elli gez» di. Bu araziye katiyyen tecavüz ettirilmez, civarına bağ ve bahçe yap- tırılmazdı. Meydana tecavüz edildiği zaman, yeniçeri ağasına ve Gelsia mollasına hitaben divandan derhal hüküm yazılırdı. Hazinesi evrakta oOkmeydanının hudud ve sınırının muhafazasına da- ir yazılan hükümler bütün teferrun- tile mukayyeddir, Evvelâ 1143 de, son- ra 1235 de, daha sonra da 1266 da mü- kerreren hükümler yazılınıştır. Bu hükümler içinde en mühimmi 1143 de yazılan hükümdür. Okmeydani- nın tarihini ve Türklerin spora ne derece ehemmiyet verdiklerini göste- ren bu hükmü aynen neşrediyoruz:; <Dergâlu muallâm yenicerileri ağa- sına ve Galata mollasına hüküm ki Dergâhı muallâm yeniçerileri ağa- sının tahtı nezaretlerinde vaki Gala- ta kazasına tâbi Kulaksız kurbinde merhum ceddim Ebülfeth sultan Mehemmed han gazi tabe serahü İs- tanbulu muhasara eyledikde Okmey- danı hududunda dahil ve tekye olan mahalde hıvamı zafer penahları vaki olub meydanı mozburdan fethi mü- yesser olmağla guzab islima ve ammei enama ok atub dua olunmak içün vâkf ve şart ider ki meydanı mezburda fakat ok atılub kimesne bir karış yerine ve Dir avuç toprağına taarruz itmeyüb su ri ve meza- ristan ve bağ ve bağce olmayub vep- hen minelvücuh . kimesne müdahale itmiyeler ve bu tirendaz | taifesinin vedlerine evamiri Ş virilüb ve uvafazasıyçün korucular tayin ve coca, sınur taşları vaz ve sınur ve ra kemali rağbet ve bazı arazi ilhak ve tevsi ve anlar dahi balâda tahrir olunduğu üzere emri şerif virüb ve bundan maada ecdadı iİzamımdan herbiri zemanlarında minvali meş- ruh üzere evamir ve hattı hümayunu şevketmakrun virüb ve merhum şey- hülislâm Ebüssüud dahi meydanı mezburenin minvali meşruh üzere vakfyyeti zumnında ve tirendaz tal fesine mahsus olub âhari müdahale- den men birle fetvayi şerife virilmiş- iken bazı kimesneler meydanı mez- bure hududuna mandıra ve mezarlık paşa ve seğbanbaşı Hasan ve sair ti- rendaz taifesile atıcı taifesi itibar ey- ledüği gez ile hududu erbaası tahrir ve tahdid olunduğu üzere düsturülâ- mel olub ve hâlâ meydanı mezburede vaki olan atıcılar tekyesini veziri âğa- mı sabık İskender paşa bina ve silâh- dar Mustafa paşa dahi tevsi ve bakır evanileri vakf ve bazı müslimin dahi bakır evani ve sair lâzimei kesire vakf idüb zikrolunan tekyeye ve içinde olan mevkufala yaycı ve okcu taife- sine bivech muarazadan hali olmuyub. ve bundan maada tirendaz taifesin. âyin ve erkân ve remilerine muaraza idüb bizim hükmümüz ile menzil di- kilür ve başka çıkmadık Ademin ok ve yayı ile menzil dikdirmeyiz deyu mu- araza eylediklerinde veziri âzamı sa- bik müteveffa Mustafa paşa yençeri ağası iken mürafaadan men birle vir- diği düsturülâmel mucibince emri şe- rif virilüb yine muarazadan hâli ol- tan Mehemmed han tabe serahü İlrendaz talfssine vakf idüb hudud ve sınur bağlayub badehu sul- tan Beyazid'han tebe serahü bazı ara- zi ilhakıyle huduğ ve sınur yeri vaz eyledikleri sınur taşlarının cevanibi erbaasının idaresi atıcı tayifesinin itibar eyledüği gez hisabile sekiz bin yüz elli gez olub meydanın hududu muayyyene ile mahdud olan mahaj- lin bir karış yerlerine ve bir avuç top- raklarına taarruz olunmıyub ve yay- cı ve okcu taifesi âyin ve erkânlarına ve menzil dikmelerine ve başka çıkmadık âdemin oku ile menzil dikmelerine ve yaylarına ve tekyelerine ve içinde olan bakır evani ve gayri lâzimei tekyeye kat'a müdahale ve muaraza itmeyüb minvali meşruh üzve tirendaz taifesi meydanı mezbureyi ve tekyei merku- toeyi zabt idüb vechen minelvücuh bir ferd mani olmamak babında hü» davendigârı sabık zemanında yeniçeri ağası erzile verilen emri şerif muci- bince merhum Ahmed han ve bade- hu babam cennetmekân firdevsâsi- yan babam sultan Mustafa han tabe serahü zemanlarında virilen evamiri şerife mucibince emri şerif virilmiş- iken mukaddema vaki olan harikde emri şerif muhterik ve ahkâm kays dına müracaat olundukda vechi meğ- ruh üzere evamiri şerifle Wirildüği (Devamı 9 uncu sahifedei Ahmed R-r*