1 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

1 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Belediye varidatı, üç senede iki misli arttı ve şehirde bir çok işler görüldü Rizenin imarı için mühim adımlar , e Güzel Rizenin caddelerinden biri Trabzon (Akşam) -—'Bir kaç gün- denberi şehrimizde bulunan Rizenin değerli belödiye reisi B. Mucibe Rize belediyesi hakkında malümat verme- sini ettim, B. Mucip dedi ki: — 933 esnesine kadar belediye büt- çesi daima 20 bin lira üzerinden tan- zim ve tahsil edilidir. İşe başladığım 9â4 senesinde 49 bin tiralık bir bütçe hazırladık ve tahakkuk eden 45,261 lira tahsil ettik, 935 de 49,105 liralık bir bütçe hezırladık, tahakkuk eden 33,283 liradan 32,038 lirasını tahsil ettik. 936 senesinde ise 42,700 liralık bir bütçe hazırladık ve kati hesapları görülmiyen bu senenin tahsilâtı da . hiç şüphesiz gene normal bir şekilde vi olacaktır, Bakaya kelimesi Rize belediyesi kayıtlarından çıkarılmış- tır. Üç sene zarfında bir misli arttır- dığımız küçük bütçeralzle göze görü- nen yaptığımız işler şunlardır: Bir mezbaha, Cumhuriyet meyda- rı, modem bir park ve Atatürk cad- desi, parkç ile tefriş edilmiş sahilde yeniden bir cadde açılmış ve su yolla- rı esaslı bir surette tamir edilmiştir. | Yağmurlardan sonra Rizenin meşhur sularının bulanmasının önüne geçil- miştir. Çarşı içinin umumiyetle kal- dırımları kismen tamir ve kısmen ye- niden yaptırıldı. Hamam deresi önün- deki Bataklık kurutularak köylüye bir pazar meydanı tesis edilmiştir. At meydanında yeniden bir mezarlık alınmış, fakat henüz tanzim ve islah edilmemiştir. Bütün bu icraatımız- dan Rize halkı maddeten hiç bir su- retle mutazarrır olmamıştır. Kafes- lerle çarşafların zamanımızda kaldı- rıldığını ve bü suretle küçük ve içti- mâl bir vazifenin de ifa edilmiş oldu- ğunu bilhassa söylemek isterim, 937 senesi içinde şefkat, samimiyet ve ir- şat kaynağı olan sayın umumi mü- #cttişimiz B. 'Tahsin Uzerin derin alâ- ka ve himmetleri sayesinde şehir ih- tiyacma kâfi gelecek şekilde elektrik- Jonecektir ve gene bu sayede Rizenin müstakbel plânma esas olmak üzere bir topoğraf haritası yaptırmak için Erzurum şehir haritasını yapmış olan Nihat ve Nail gruplle bir zukavele mzalanmıştır. Erzincanda bu sene ekin vaziyeti çok iyi Halkevi tarafından bu yıl da bir okuma yazma kursu Erznican o (Akşam) — Erzincan Ovasının o sulâma ve içime sularının plânlarını yapmakta olan heyetin şe- fi mühendis B. Memduh Nafia Vekâ- letinden talimat almak üzere Anka- Taya gitmiştir. Bu yıl ilkbaharda devamlı bir su- rette yağan yağmurlar memlekette bir bolluk yaratmıştır. Ekinler ve seb- zeler yüz güldürücü bir haldedir, Mey- yalar da bazı köyler müstesna olmak üzere çok bereketlidir. Halkevi tarafından bu yılda türk- açıldı çe okuma ve yazma kursu açılmış ve bü kurslar iki kısma ayrılmıştır. (A) kısmında yalnız okuma bilip yazamı: yanlar ve (B) kısmında da okuma yazma bilmiyenler devam etmekte- dir. Bu kurslarda yüz on öğrenici var- dır, Maarif idaresi tarafından bu sene yeniden açılan ilk mektepler meya- nında Calabuzur köyü okulu da var- dır. Bu okul kültür direktörü bay Bed- rinin gayret ve teşviki ve köy hal kının yardımı ile köydeki camilerden AKŞAM otobüsler Muhtelif hatlar Için 12 otobüs alınıyor İzmir (Akşam) — İzmir halkı ya- kında çeşitli ve berbad otobüslerden kurtulacak, belediyenin -getirteceği modern ve mazotla işliyen otobüslere kavuşacak! Şehir meclisi kararile Modern ve mükemmel 12 otobüs satın alınacak- tır. Bu otobüsler, yirmişer kişiliktir, Bunlar kış mevsiminde kullanılmak Üzere ısıtma tertibatını hayidir, içle- rinde havalandırma tesisatı da var- dır. Şoförün bulunduğu yerle halkın oturmasına mahsus yer ayrılmıştır. Oturma yerleri çok rahattır. Belediye, bu on iki otobüsle evvel emirde Birinci Kordonda Konak - Al- sancak arasında yolcu nakilyatını te- min edecektir. Şimdi bu hat üzerinde işliyen eşhas otobüslerini Eşertpaşa - Konak ve Tepecik - Konak hatlarına verecektir. Ayrica Buca ve Bornova arasında da otobüs seferleri temin edi- İecektir, Yeni alınacak otobüsler o mazotla işliyeceği için omasraf az olacak ve belediye, nakil ücretini ucuzlatacak- tir. On iki otobüsün satın alınması için belediye bütçesinden 37,000 lira ayrılmıştır. Gene bütçeye nazaran rik devre için bu otobüsler e 134,000 lira hasılat temin rdir, Otobüslerin (gümrük resminden muaf olarak ithali için Vekiller heyetinden karar istenmiş- tir, Belediye, yangın sahasında 80,000 lira sarfile bir de (garaj santral) yap- tıracak, otobüslerini burada tamir edeceği gibi mülhakata işliyen otobüs ve kamyonlar da bu garaja geleçekler- dir. Bütün olobüs ve kamyonların muayene ve vizeleri bu garajda yapı- lacak, garajın bir köşesinde bir de ta- mir atelyesi ve etüv dairesi vücude getirilec ir, Erhaada bir nümune köyü kuruluyor Köyün inşaatına haziranda başlanacak Erbaa (Akşam) — Bulgaristan ve Romanyadan gelen göçmenler için Kırkharman köyünde yeniden inşa edilecek nümune köyü için Kayma- kam Ahmet Te e, Hükümet dok- toru Sami Haseklli ve Tokat iskân müdürü Şeref Şener ve rafıa fen me- muru Faik Uğurlu mezkür köye git- mişlerdir. Köy plânında hükümet konağı, nümüne tarla ve fidanlığı İle damızlık ta k, ve tavukhane, spor sahası, şırhane, üç çeşme, doğur , dispanser, hamam, dük. kân, cami, mektep, çocuk bahçesi vardır. Bü köyün İnşaatına haziran âyı nde başlanacaktır. Kaymakam B, Ahmet Temiz bu işte olduğu gibi ka- kültür ve tanım erine de ehemmiyet vermektedir. ran biri mektep haline ifrağ edilerek iki ik okuyabilecek bir şekilde imar edilmiştir. Açılan yeni mektebe n edilmiş ve tedri- amıştır. At yarışları Halkevlerinin tertip ettiği at yarış- ları ile cirit oyunları muvaffakıyotle yapılmıştır. Yarışlar: Tay, sürat, mü- kavemet olmak üzere üç koşuya ayrıl- mıştır. Birinci tay koşusuna (9) hay- van iştirak etmiştir. Mesafe 1000 met- re idi, Muhlis Poturun Yıldırımı bi- rinciliği, Keremin sunması ikinciliği, Mustafa Başakın Yıldızı üçüncülüğü kazanmıştır. İkinci sürat koşusuna (8) hayvan iştirak etmiştir. Mesafesi 1800 metre olan bu koşuda Suninin Levendi birinciliği, Refinin Veziri ikinciliği, Sabrinin Kamberi üçüncü- muştır. Üçüncü 2600 met- feli mukavemet koşusuna (5) hayvan girdi, Refi Önerin Veziri bi- rinciliği, İsmail Aymanın Suzanı ikin- ciliği, Rıza Akının Sakârı 'üçüncülü- ğü kazanmıştır. et Sahif Halıcılığımızı korumak için esaslı tedbirler alınacak Iktisad Vekâleti bu hususta tedkikat yaptırmağa başladı Halı dokunuşuna aid bir resim İzmir (Akşam) — İktisad vekâleti, halıcılığımızın inkişafını temin için tedbirler almağı kararlaştırmıştır. Bu hususta tedkikat yapılıyor. Evvelce İsparta ve Uşak halıları bü- tün cihan piyasasına hâkim idi, za- manla diğer memleketler halılarının rekabeti ve muhtelif sebepler yüzün- den Türk halılarının dış piyasalarda- ki sürümü azalmıştır. Hattâ bu na rekabet, memleketimiz dahilindeki halı satışlarında da görülmektedir. Şarktan memleketimize getirilen Tib- riz ve havalisi halıları, daha ucuz bir maliyetle imal edildiği için memleke- İ timizdeki satışlarında Uşak ve İsparta ve havalisinde imal edilen halılardan daha ucuza satılmakta ve (Acem ha- ısı) adını taşıdıklarından revaç bul- maktadırlar. Yapılan tedkiklere göre Acem halı- Jarmın memleketimiz dahilinde reka- beti bunların Türkiyeye ithallerinde pek az gümrük resmi alınmasından ileri geliyor. Bu hal, birinci nevi halı- larda böyle olduğu gibi ikinci ve da- ha âdice olan halılarda da böyledir. Bu vaziyet, halıcılığımızı sarsmakta, ve halı iliracatımızı baltalamaktadır. İktisad vekâleti, bu vaziyete karşı ace le tedbir alacaktır. Diğer ehemiyet verilmesi lâzım ge- len bir mesele de transit suretile mem- lekete ithal edilen halılardır. Avrupa vo Amerikada bir kanaat vardır: <Tür- te | Tiye suyu ile yıkanmıyan ve Türk gü- neşi altında kurumıyan halılar beş para etmez.» Bu kanaat umumi şekildedir. Onun için civar hükümetler ülkelerinde do- kunan halılar transit suretile ve mü- hürlü olarak Türkiyeye getirilir, Türk Sularile yıkanır ve Türkiye toprağın- du güneş altında kurutulur, bu şekil- de muamele gördüğüne dair damga” landıktan sonra dış piyasalara sevke- dilir ve satılır. İktisad vekâleti, bu şeklin halıları- mıza zarar verip vermediği hakkında da tedkikat yaptırmaktadır. İcabeder- se bu gibi halılardan, Türkiyede gör- dükleri muümele için ithallerinde gümrük re alınacaktır, Bütün halı âmilleri, İktisad vekâle- &nin halıcılığımızı korumak için ala- cağı esaslı tedbirleri sabırsı lemektedir Konya istasyonunda bir vagon yandı syonunda ikinci yolda hu şişeleri yüklü bir vâ- ateş almıştır. Derhal erek diğer vagonları ayırmışlar ve yangını sön- dürmek için çalışmışlardır. Vagon yanmıştır. Diğer vagonlar kurtami- muştur. Yangının çatlek bir şişe yü- zünden çıktığı zannediliyor. 'Tahki- kat yapılmaktadır. gon gecele istasyon memurları Yi Sivas - Malatya hattı Sivas - Malatya hattı yerinde yapılan köprülerden biri Sivas (Akşam) Sivas - Malatya demiryolu haziran içinde Çetinkay: nuna varacaktır. Sirüs - Malalya hatlı açıldıktan kısa bir yoldan Karadeniz sahillerine bağlanmış olacaktır. açılma merasimi hazırlıklarına başlanmıştır. Sivas ve Malatyah aya istasyo” sonra cenub vilâyetleri; Bu yeni hatırı lar bu Y' hattın inşasından dolayı sevinç içinde bulunuyorlar.