1 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Almanya ve İtalya ademi müdahale komitesinden çekildiler Fakat Alman ve Italyan harb gemi- leri Ispanyol sularında kalacaklar Londra l — Ademi müdahale ko- mitesi toplanmış ve Almanya ile İtal- yanın komiteden çekildikleri hakkın- daki tebliğlerine muttali olmuştur. Komitedeki omurahhaslar, keyfiyeti hük erine bildireceklerini beyan eylem e reise icabında yeni bir içtima davet için salâhiyet vermiş- lerdir. Roma | — Stefani ajansının tebii- ğine göre İtalya hükümeti ademi mü- dahale komitesinden ve İspanya sa- hillerinin kontrolüne iştirakten çekil- mekle beraber, İspanya sahillerinde bulunan harp gemilerini çekmi tir. İtalyan harp gemileri İtaly menafii ve gemilerini himaye ve mü- dafaa için orada kalacaklar ve her- hangi bir tecavüze karşı derhal mu- kabele edeceklerdir. Hattâ İspanya sularındaki İtalyan filosunun takvi- İ yesi de muhtemeldir. Deutschland bahri kanunlara riayet etmemiş Fransız mahafiline göre Alman zırhlısının İbizya limanında işi yoktu Paris 1 — Almeyra şehrinin bombardımanı haberi gelir gelmez, derhal Lon- dra ile Paris arasında temaslara ve mükâlemelere başlanmıştır. İyi malümat alan mahafile göre Doyçland kruvazörü beynelmilel kontrolün icabatından, ne de iaşe zaruretlerinden di, Çünkü Balear adaları Fransız kontrolü altındadır ve ade mevcudiyeti mütevellid dı i İbizya limanında mi müdahale komitesi İspanya sularında kontrol vazifesini görmekte olan Alman harp gemilerinin iaşesine Cezalr limanlarını tahsis etmiştir. Bundan başka Doyçland zırhlısı, İbizya limanma gireceğini evvelden haber vermediği cihetle, beynelmilel bahri kanunlara riayet etmemiştir. Ademi mü- dahale komitesi mahafili, Almanyanın vaziyeti daha ziyade fenalaştıracak yeni şiddetli bir tedbir almaktan çekineceği mütaleasındadır. Paris | — Sen jan deluz açıklarında bulunan Fransız harp gemileri İspan- ya sularına hareket etmişlerdir. Londra 1 — Londra siyasi mahafilinde, Almanyada duyulan heyecan ve infial takdir edilmekle beraber, bomhalanmasından umumi Doyçlandın menfaatin bu vaziyetlerde milletlerin azami ihtiyatla hareket etmeleri lâzım geldiği kanaati de izhar edilmektedir, Almanya ile Ispanya arasında harb tehlikesi bertaraf edildi Alman filosu, kendisine yaklaşacak Ispanyol gemi ve tayyarelerine ateş açmak için emir aldı Paris | — Almeira limanını bombar- Ğıman eden Doyçland Ceb kruvazö- rünün eşi olan amiral Şer zırhlısile iki muhriplir. Bombardıman netlice- sinde 19 kişi ölmüş bir çok kişi de ya- rTalanmıştır. Doyçlanda yapılan teca- vüzden dolayı, Almanyada hiddet ve infial devam etmektedir. Almeyranın Oo bombardımanından sonra faaliyet, siyasi sahneye intikal etmiştir. Fransiz hariciye nazırı B. İvon Delbos, İspanya sahillerinde tereyan eden bu hâdiselerden son- Ta bir çok sefirleri kabul ederek kendilerile görüşmüş, Londrada da eyni siyasi faaliyet devam etmiştir, B. Eden, Atam Kamarasında, Al Mmeira bombardımanından bahseder- ken, vaziyet hakkında istişarede bu- İunmadıkça, yeni bir tedbire başvur- mamasını Almanyadan taleb ettiğini söylemiştir. Umumi kanaat, Doyçlandın ve Al melranın bombardımanına rağmen Almanya ile cumhuriyetçi İspanya arasında bir harp vukuu tehlikesi bertaraf edilmiş olduğu merkezinde- dir. Alman gemileri kendilerine yak- laşacak İspanyol tayyarelerine ateş açacaklar Berlin 3! — D. N, B. ajansı tebliğ ediyor: Almanyanın Londra sefiri Fon Ribbentrop, ademi müdahale komite- sinin süratle içtimainı taleb etmek İçin talimat almıştır. B. Ribbentrop, komiteye Doyçland taarruzu gibi Bui kastlerin tekerrür etmiyeceğine da-| #r kati taminat alınmadıkça Alman- yanın ademi müdahale komitesi mü- © zakerelerine ve kontrole iştirak etmi- «. yeceğini tebliğ edecektir. Almanya bu. kabil suikastlerin tekerrürü karşısın- da icab eden tedbirleri almak için ser» bestii hareketini muhafaza ediyor. Alman milli müdafaa nezareti, İs- panya sularında Alman harp gemile- rine, kendilerine yaklaşacak İspan- yol gemi ve tayyarelerine ateş âçmak için emirler vermiştir. Roma ve Berlin arabi konuşmalar I Roma 1 — İtalyan hükümeti İspan- | ya sahillerinde cereyan eden hâdise- lerde Almanya ile müştereken hare- kete karar vrmiştir. Bu hususta Roma ve Berlin arasında mükâlemeler de- vam ediyor. 'Tribuna gazetesi Almelranın bom- bardımanını meşru bir tedbir olarak tavsif ediyor. Avustralyada zelzele Bir adada iki volkan faaliyete geçti Sidney 31 (A.A.) — Şiddetli zel- seleden sonra Bismark adalarından biri ortadan kaybolmuş ve başka bir yerde küçük adalar baş göstermiştir, Mahalli İngiliz hükümetinin ma- karri olan New - Briton adası Üze- rindeki Rabaul yakınında iki volkan faaliyete geçmiştir. Rabaul boşal- tılmıştır. Avustralya hükümeti yar- dım için bir gemi göndermiştir. Paket gümrüğünde kolaylık Paket gümrüğünde halkın kolaylık görmesi ve muamelelerin teşrii için bazı inşaat yapılması oKârarlaştırıl- Hamidiye Kruvazörümüz perşembe günü limanımızdan hareket ediyor Hamidiye kr ve Yugoslavya ceğini yazmışt Hamidiy mal edilmiştir. Perşembe günü lim: nımızdan hareket edecektir. Hamidi- ye kruvazörü ilkönce Yunan, sonra Yugoslav limanlarını ziyaret edecek» tir. Idam kararları Meclis beş mahküm hakkındaki kararları tasdik etti Ankara 31 (Telefon) — Akşthirin Haydar mahallesinden Seyid Ahmed oğlu Hüseyin, Babaeskinin Çengelli köyünden Mahmud oğlu Muradın, Bozkırın Kımık köyünden Ahmed oğ- Tu Mehmed Alinin, Kilisin Karan” ma“ hallesinden Mehmed oğlu İsmailin ve 'Murâdiyenin aşağı Kortikan köyün- den Mehmedin ölüm cezalarına çarp- tırılmalari meclisçe tasdik olunmuş” tur, nüzün Yunan anlarını ziyaret ede- Sivas şimendifer atelyesinin bina kısmı bitti Ankara 31 (Telefon) — Sivasta ya- pılmakta olan büyük şimendifer atei- yesinin bina kısmı bitmiştir. Yakında makineler kurulacaktır. Atelye 5 mil- yon liraya mal olacaktır, Diğer taraftar Devlet demiryollar ri idaresi, Eskişehir şimendifer atel yesinin genişletilmesi için de tedki- kat yapmaktadır. Genç kızlarla iel Bursa orman müdürü Zühtü, daktilo Nermin tevkif edildiler Bursa 31 (Telefonla) — Bursa Or- man müdürü Zühtünün birtakım genç kızları toplayıp onlarla eğlen- diği ve işret meclisinde kendilerine karşı sdabe muğayir hareketlerde bu- lunduğu zabıtaca öğrenilmiş ve evvel- ki gece zabıtaca cürmümeşhud ya- palmiştar. Zühtü, günün pazar olmasına rağ- men cürmümeşhud mahkemesinde muhakeme edildi ve muhakeme sa- balitan akşama kadar sürdü. Evvelâ aleni sonra hafi cereyan eden muha- keme neticesinde Zühtünün ve suç ortağı Nermin adındaki daktilonun tevkiflerine karar verildi. Muhakeme esnasında adliye binasının içi ve dışı neticeyi hassasiyetle takip eden kala- balık halk kütlesi ile dolu idi. Suçlu- ların muhakemesine ağır cezada de- vam edilecektir. Telsiz kanunu Meclis ruznâmesine alınan lâyihanın esasları Ankara 31 — Telsiz Kun dâyiha- 8i Meclis ruznamesine alınmıştır. Bu Mâyihaya göre elektromanyetik dal- galar vasıtasile her neri resira, İşaret ve sesleri vermeğe ve almağa yardım €den bilümum telsiz tesisat ve İşlet- mesi hükümetin inhisatı altına geç- mektedir. Türkiye top arında, Türk deniz ve hava kuvvetlerle tayyare- lerinde her nevi telsiz tesisatı vücude getirilmesi ve ruhsat almarak evvel- ce yapılmış olan tesisatın yerlerinin değiştirilmesi Nafıa vekâletinin mü- sandesine bağlıdır. Emniyet ve asayişir icab ettirdiği hallerde bu gibi telsiz tesisatı sahiple- ri bunları hükümet emrine vermeğe mecburdurlar, Bu kanunun meriyete girdiği tarihte mevcut bilümum tel siz tesisatı ve cihazların sahipleri bir ay içinde ruhsatname alacaklardır. Deniz bilânçolarının tedkiki bitti Deniz müesseselerinin bilânçolarını tedkik etmek üzere şehrimizde bulu- nan heyeti, işini ikmal etmiş vedün | Arkaruya dönmüştür. n bütün hazırlıkları iK- | Atatürk Maverayi Erden .kralını kabul buyurdular Atatürk, Altes Abdullaha Ankara Palasta ziyaretini pine a Ankar 31 (Telefon) — Şarki Er. | den Emiri Altes Abdullah bu sabah şehrimize gelmiş ve Şarki Erden ve | 'Türk bayraklarile süslenmiş olan is- tasyonda Başvekil B. İsmet İnönü, Hariciye vekil vekili B, Saraçoğlu Şük- rü, Ankara vali ve belediye reisi B. Tandoğan, Hariciye Vekâleti kâtibi umumisi . vekili, mevki kumandanı, Riyaseticumhur başyaveri B. Celâl, merkez kumandanı, İngiliz sefareti | erkânı tarafından karşılanmıştır. bandomuzika olduğu | Başla bir halde bir ihtiram kıtası selâm resmi- ni ifa eylemiş ve muzika Erden ve istiklâl marşlarını çalmıştır, Altes prens Abdullah, istasyon iç ve dışında toplanan kalabalık bir halkın samimi tezahürleri arasında Başbakan İsmet İnönü fle birlikte otomobile binerek ikametlerine hu- #usi daire ayrılmış olen Arkarapa- lasa gitmişlerdir. Madrid ve Bilbao İ rü »vesaati2deB.M si reisi Abdülhalik Rendayı 7 Sa ve 12,30 ve 12,45 de bu 2: Ankazn 31 Atatürk, bugün Şa Altes Abd kabul esnasında, Hariciye Vekâleti kili de hazır Holukmuştur. Ankara 31 (A.A.) — Hs kâleti vekili tarafından Ax Jasta bu akşam Altes Emir Abiu şerefine mükellef bir ziyafet niştir. Bu ziyafeti parlak bir kabul resmi takip eylemiştir. önünde şiddetli muharebeler Asilerin iki cephedeki taarruzları da tardedildi Madrid 31 (A.A) — Asiler, Üni- versite mahallesinde tecrid edilmiş | bir vaziyette kalan kıtalarla irtibatı temin etmek üzere dün «Fransız köprüsü» mıntakasında şiddetli bir taarruza geçmişlerse de bu teşebbüs, tamamile skim kalmıştır, Hükümet bataryaları, asi tankla- rının İlerlemesine mân! olmuşlardır. Madrid 31 (A,A.) — Madrid,dün sabah gene asi topçu kuvvetleri ta- rafından şiddetle bombardıman edil- | miştir. Bir çok yaralanan vardır. Bir kaç obüs, şehrin kalabalık ma- hallelerine isabet etmiştir. Şehrin şi- mal banliyösü bombardımandan bil- hassa müteessir olmuştur. Bilbao önündeki muharebe Bilbao 31 (A.A.) — Bask milisleri Amorebieta mıntakasında Mont Le- mona «tepesine taarruz etmişlerdir. Erkeğin karnından çocuk çıkarıldı ! Sofyada misline ender rastlanan bir ameliyat yapıldı Solya 31 (A.A.) — Sofyada bir klinikte ender tesadüf edilir bir te- ratoloji hadisesi vukubulmuştür. Ge- gende bir köylüye ameliyat yapılarak karnından büyük bir ur çıkarılmış- tır. Operatör Temellof, urdan 6 kilo- gram ağırlığında bir cenin çıkardı- ğını beyan etmiştir. Cenin, oldukça iyi teşekkül etmiş bir vaziyettedir. Ve muhhtelif âzasile kemiksiz olan kafası sarahatle belli olmaktadır. Ceninin dahili uzuvları da vardır, Cenin, köylünün uzuvlarına bir çok kanlı via ile bağlanmıştı. Operatör, ameliyatın tamamile muvaffak ol- duğunu ve hastanın yakında kar sile $ çocuğunun yanına dönebilece- ğini ilâve etmiştir. Belediyeler bankası esas nizam- namesinden değişen maddeler Ankara 31 (Telefon) — Belediyelör bankası esas nizamnamesinin bazı maddeleri değiştirilmiştir. Değiştiri- len maddelerden birine göre banka, belediyeler hesabına elektrik, motör Bu mınt, ada şiddetli muharebeler cereyan etmektedir. Asiler, iki o ây- danberi çiddelli taavruzlar yaplıkl- etis ile henüz temasa ge Bilbav 31 (A.A) — Mungui Iâ Bask mülislerinin işgali altı dır. Milisler, dün şiddetli bir m rebeden sonra Lemona tepesini tirdat etmişlerdir. Bir tren berhava edildi Andujar 31 (AA) — Hükümet, Dynamiteros'ları Pozoblanco'nun ce- nubunda şimendifer hattını keserek vagonlarmdan bir kaçı cephane yük- lü olan bir treni berhava etmeğe muvaffak olmuşlardır. Katar, tama- mile harap olmuştur. Bu hadisede asiler, mühim mikdarda silâh ve mü- himmat kaybetmişlerdir. Nikâh resminin fecrübesi Mans belediye reisi Cande şatosunda Daily Ekspreslen: Dük de Vind- sor ie madam Varfleldin (sabık ma» dam Simpson) izdivaçları 3 hazi- randa yapılacaktır, Geçen gün Cande şatosunda izdik vecı yapcak olan Mans belediye rej- sinin huzurunda merasimi tecrübe etmişlerdir. U Belediye reisi sormuştur: — Bu adamı koca olarak kabul ei yor musunuz? Madam Varfield alçak bir sesle; | —Ow. . Demiştir. Belediye reisi ayni suali Düke tevcih etmiş, Dük de <evete cevabını vermiştir. Bundan sonra belediye reisi: — Belimde kırmızı kuşağım ok saydı, ki bu resmi vazifemi görebi- leceğimi gösterir, o zaman bu izdi“ vaç merasimi hakiki olurdu, demiş” tir. Dük ve müstakbel zevcesi kah» kahalarla gülmüşlerdir. - is- Bursa belediye reis vekili Bursa 31 (Telefonla) — B. Cemil Özün istifası üzerine açık kalan Bur” s2 belediye reisliğine, belediye hukuk tesisatı ile itfaiye alâtı ve levazımı mü- | müşaviri avukat B. Kemal Ziya el i aye ir