14 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hatayda tazyik son haddini buldu Suriye hükümeti tahrikâta devam ediyor, maksadları karışıklık çıkarıp Türklere taarruz etmektir Hataydan gelen haberlere göre, tazyik san haddini * bulmuştur. Suriye hükümeti Türkleri tedhiş için her vasıtaya baş vurmaktadır. Bu yüzden bü- yük bir heyecan vardır. Antakyada çarşılar ve dükkânlar kapalıdır. 'Türk köylerine ve Türklerebirçok taarruzlar olmuştur. Hatyada bir karışık- ık çıkarmak ve bundan istifade ederek Türklere taarruzda bulunmak İste- nildiği anlaşılmakladır. Birçok yerlerde silâhlı arap”çeteleri görülmüştür. Antakya 13 (Son Telgraf) — "Türkiye - Hatay hududundaki tren köprüsü çeteler tarafından uçurulmuş ve ekspres bu yüzden teahhüre uğramış ve uzun fasılâdan sonra aktarma suretile münakalât temin edilmiştir. Suriye hükü- meti tahrikâta devam etmekte ve silâh dağıtmaktadır. Fransız memurları bu vaziyet karşısında hâlâ ciddi bir tedbir almamışlar. Bilbaonun son müdafaa hattında çarpışılıyor Asiler şehre girmek üzere olduklarını iddia ediyorlar Bilbao 12 — Lezama istasyonu ta- mamen harab olmuştur. Asilerin La- rabezuadaki mevkileri üzerine tayya- reler uçaruk bombalar atmaktadır. Hükümet kuvvetleri mevzilerini adım adım müdafaa etmekte ve asilere mü- him zayiat verdirmektedir. Bilbao halkı mezarlığın bombardı- manından çok büyük infial duymuş- tur. Dün düşürülen asilerin tayyaresi di Viktoria 12 -— Asiler Bilbao etrafın- daki son mudafa hattına kadar gel- mişlerdir, Demirkuşak adı verilen bu hat üç sira siperden mürekkebtir ve ( şehri kuşatmaktadır. Siperler çok İ- “İ yi hazırlanmıştır. | Her tarafa mitralyözler yerleştiril- miştir. Üç hat ta iyi tahkim edilmiş: tir, Roma 12 — Gazeteler İspanyada ö- listeyi neşrediyorlar. Asilerin tebliği Salamanca 13 (A.A.) — İhtilâleile- rin radyo istasyonu şu tabliği neşret- mektedir: Dün saat 14 de ihtilâlei kıtalar Bil- baonun son müdafaa çenberini kıra- rak Cumhuriyetçilerin tesis ettikleri maniaları aşıb bomba atmak suretile İlerliyerek Cumhuriyet kıtalarına 6 tedirler. Aragon cephesinde hükümet- çilerin Huesch ve Chumllla mıntaka- larında tankların himayeside olarak yaptıkları taarruzlar geri püskürtül- müştür. Cumhuriyetçilere ald iki bombardı- len 175 İtalyanın ismini muhtevi bir | man tayyaresile üç avcı tayyaresi ye- re düşürülmüştür. Marsilyada bir | Fransanın yeni Italyan kaçırıldı İtalyanın izi bulunmadı Marsilya 13 (A.A) Panama | cumhuriyeti memurları tarafından hudud haricine çıkarılarak bir İtal- yan vapuruna bindirilmiş olan ve İtalyan memurlarına teslim teslim edilmesi lâzım gelen İtalyan teba- sından Leonarde Merelli adında bir şahıs, Fransız dok amelesi tarafından kurtarılarak otomobille kaçırılmış ve gemi kaptanı polisi çağırıp kendisini tevkif ettirmeğe vakit bulamamıştır. | Firarinin izi kaybolmuştur. Vapur Hicaz ve Yemen veliahdları Ankara 14 — Hicaz veliahdi evvelâ, Yemen veliahdi de müteakıben Anka- rayı ziyaret edeceklerdir, Bu ziyaret- lerin tarihi henüz tesbit edilmemiştir. Baltık memleketlerinde sıcaklar Riga 12 —Baltık memleketlerinde birdenbire şiddetli sıcaklar başlamış- tır, Termometre 46 dereceye kadar çıkmıştır. Sıcaklardan ve kuraklıktan bir çok orman yangınları baş göster- miştir, Askeri malüllerin terfihi hakkın- daki kanun kabul edildi Ankara 13 (Telefonla) — Askeri ma- lüllerin terfihi için askeri ve'mülki te- kaüd kanununa ek kanun Jâyihası Meclisin son toplantısında müzakere edilerek aynen kabul teklifi Dok amelesinin kaçırdığı | Alman mahafili bunu iyi karşılamadı Berlin 13 (A.A) — Yarı resmi mah- feller yeni bir Lokarnoya dair olan Fransız notası hakkında tefsirlerde bu- Junmakta ve bu notanın müzakerele- riilerletecek mahiyette yeni bir un- sur İhtiva etmediğini ve Almanyanın da Fransız - Çek yardım paktına mü- şabih paktlara karşı kâfi mukabil te- minat istemesinin tabii olduğunu İ- lâve eylemektedirler, İspanya harbinde ölen İtalyanlar İtalyaya müteveccihen yola çıkmıştır. iye 14 (AA.) — Yeni bir tebliğ- Guadaljara muharebesinde 229 İtalyan gönüllüsünün öldüğü 123 ü zabit olmak üzere 1994 Münün yaralandığı ve 250 gönü kaybolduğu bildirilmektedir. Dün gece saat yirmi ikiye doğru Galatada bir yaralama vakası olmuş- tur, Kasımpaşeda oturan Fazıl isminde bir gençle Hayriye ismindeki kız, be- raberce gittikleri Büyükadadan gece saat yirmi ikiye doğru dönmüşler ve Köprüye çıkmışlardır. Fazıl, buradan Hayriyeden ayrıl- mak istememiş ve onu teyzesinin evi- ne götürmek srzusunu izhar etmiş. tir. Hayriye bunu kabul etmeyince, Fazıl taşıdığı bıçakla Kızı müteaddid yerlerinden yaralamıştır. Zabıta İşe el koymuş, yaralı kız hastaneye kaldırılmış, Fazıl da yaka- Dün Geceki ve Bu Sabahki Telgraflar (Hariciye ye iktisad vekil- İerinin Bağdat seyahatı Iki vekil sçarşamba günü /Bağdada hareket ediyorlar Ankara 14 — vekilleri çarşamba günü Toros eks- presile Bağdada hareket edeceklerdir. İki vekili Bağdatta merasimle karşı- Janacaklar, Irak kralı tarafından ka- bul edileceklerdir. Sarayda iki vekili- mizin şerefine bir çay ziyafeti verile- cektir. Irak hükümeti, vekillerimizin şerefine resmi bir ziyafet verecektir. Hariciye vekili B, Tevfik Rüştü Aras Bağdatta üç gün kaldıktan sonra İran hariciye veziri B. Naciülasil ile birlikte Tahrana gidecektir. İktisat vekili B. Celâl Bayer, iktisadi bazı meselelerin müzakeresi için Bağdat- ta bir kaç gün daha kalacaktır, , Millet Meclisi Bugün yaz tatiline karar vermesi muhtemeldir Ankara 14 — Büyük Millet Meclisi, Hericiye ve iktisat | M Haziran 1937 Alman Hariciye Nazırının Budapeştede ikinci günü Macar hariciye nazırının ziyafetinde mühim nutuklar söylendi Budapeşte 13 (AA) — B. Von Neurath, ziyaretinin ikinci günün- de B. Daranyi ve sair Macar dev- let adamları ile görüşmüştür. Gece Hariciye Nazırı B. de Kan- yaresmi bir ziyafet vermiştir. B.de Kanya, bu münasebetle bir nutuk söyliyerek ezcümle demitir ki: Ziyaretiniz, iki millet arasındaki ananevi dostluğun değişmez oldu- ğunu isbat etmiştir. Müşretek dost- larımız olan İtalya ve Avusturyaya istinad ederek Merkezi Avrupanın ve memleketlerimizin muslihane tekâ” mülü lehinde çalışmağa devam ede- ceğiz. B. Von Neurallı, şöyle demiştir: Almanya, bühassa Macaristan ile mevcut ananevi münasebetleri de rinleştirmek arzusundadır. Merkezi Avrupada Kati bir uzlaşmayı ejâe etmek için bütün imkânların inkişg- fa mazhar olmasının en büyük zâmâni iki milletin teşriki mesaisidif, cevap vererek Amerikada grevler | #ransada yeni Yapılacak nümayişe karşı tedbir alınıyor bugün elde mevcut müstacel işleri müzakere edecek ve ağlebi ihtimal yaz tatiline karar verecektir. Hatay itilâfı da bugün Mecliste müzakere ve kabul edilecektir. Başvekil İsmet İnönünün bugün bu münasebetle mü- him bir nutuk irad etmesi bekleniyor. Son idamlar münasebeltile tün kızılordu, neferinden yüksek za- bitlerine kadar, birleşmiş ve kudret- le olacaktır. Ordumuz saflarında yeminlerine ve vâtana ihanet eden hainlere asla yer bulunmuyacaktır. Bolşevist teyakkuzunu on misli arttıralım, bütün sahalarda mesai- mizi cezri bir surette yükseltelim ve lah edelim, kendi kendimizin ten- kidini arttıralım ve bü soretle mil. Voroşilof “bir tebliğ neşrederek vaziveti izah etti Moskova 13 (A.A) — Tas ajansı bildiriyor: Müdafaa komiseri B. Voruşilor aşa- ğıdaki tebliği neşretmiştir; «Müdafaa komiserliği nezdindeki askeri konsey 1 hazirandan $ hazira- na kadar hükümet âzası huzürile toplanmış ve iç işleri komiserliği ta- rafından keşfedilen askeri faşist hain mukabil ihtilâl teşkilâtı hakkındaki raporunu tedkik etmiştir, Tamamen fesatçı olarak uzun müddet devam etmiş olan bu teşkilât Kızılordu için- de menfur baltalama, casusluk ve bozgunluk yapıyordu. Bütün Kızık ordu, hainlerin lâyik olduğu mahke- me kararının ve âdil hükmün infa- anı öğrenerek müsterih olacaktır. Bunlar ve diğer arkadaşları parti ve hükümet zimamdarlarının katli- ni hazırlıyorlar, milli ekonomide ve memleket müdafaası eserinde her türlü sabotajı yapıyorlar, Kızilordu- nun bozgunluğunu ihzara tevessül ediyorlardı. Sovyetler birliğinin düş- manlârıhâ devletimizin askeri esra- rını satıyorlar, Kızılordunun şerefli kuvvetini baltalıyorlar ve umumiyet itibarlle harici düşmanın Sovyetler birliğine karşı tasrruzunu tacll için | her şeyi yapıyorlardı. Casusların, faşist burjuva memle- ketler erkânı harbiyelerine doğrudan doğruya merbut bulunan elebaşları Sovyet adaletinin lâyik oldukları ce- zasına uğramışlardır. Sovyet iktidarının sadık ve emin mesnedi olan işçi ve köylünün kızıl- ordusu sağlam vücudünde bu yâra- yı açıyor ve süratle izale ediyor. Düşmanlar yanlış hesap etmişlerdir. Kızılordunun bozğunluğunu görmi- yeceklerdir. Kızılordu yenilmez bir kuvvettir ve yenilmiyecektir. Kızıl. ordu yeni sosyalist hayatını kuran galip bir milletin eti ve kanıdır. Bü- 4 idi, bugün de öyledir ve dalma öy- Lansing (Amerika) 13 (A.A) — 300 asker bugün grevciler tarafından yapılması mukarrer nümayiş esnâ- sında inzibatı muhafaza için Monroe- ye hareket etmişlerdir. Vali Murphy polis kuvvetlerini tak- viye etmek üzere 200 kişi tutması için belediye reisine mezuniyet vermiştir. «| İndinnapolis 18 (A.A) — İndlana valisi Townsend, İllincis, Michingan ve Ohio valilerini grevlere nihayet ve- recek formülü müzakere etmeğe da- vet etmiştir. New - York 13 (A.A.) — Amerikan musiki federasyonuna mensup 500 çalgıcı, orkestrası olmıyan sinemala- Ti protesto etmek için grevilân et- mişlerdir. Federasyon, New - York'da iki, Brooklyn'de iki ve Bron'da İki tiyat- ronun işsiz oçalgıcılara iş vermek maksadile birer orketsra angaje et- melerini istemektedir. Bankalar Bir Fransız nazırının şiddetli hücumu Liyon 13 (A.A.) — Dün akşam ma: halli sosyalist partisinin verdiği ziya fetle bir nutuk söyliyen nazırlardan Paul Faure hükümetin Halk cephesi proğramının tatbikine tesadüf ettiği güçlükleri izah ederek demiştir ki: «Zirai felâketler ve ihtiyar işçilerin : mali proje Vergilere zam veya yeni vergi yok Paris 13 (A.A) — Pazartesi günü | © öğleden sonraki kabine içtima:ndâ salı sabahı parlementoya tevdi eğil” cek olan meali proje son şeklini alâ- caktır, Meclis koridorlarında dolaşan bir şayinya göre yeni proje ile yeni bir vergi ihdas edilmemekte ve 03058 âid bir değişiklik yapılmamaktadır. Fakat proje bir takım resim ve vergis lerin şimdiki şeralte göre intibakını ve demir yolları tarifelerinde zammi yat icrasını derpiş etmektedir. Söylendiğine göre bu proje ile ha“ silât tahminen dört mliyar frank kas dar artacaktır. Leninin kız kardeşi öldü Komünist partisi merkez komitesi bir tebliğ neşretti Moskava 13 (AA) —, Sovyetler birliği parti merkez komitesi kısa bir hâstalıktan sonra dün sanat 1,50 de ölen Mari İllinişna Ullanova hak” kında oObir tebliğ O neşretmişiii Partinin een eski âzasından YE. Leninin en yakın o yardımck larından biri olan Ulisnova, Sovyet” ler birliği halk komiserleri meclisi nezdinde Sovyet kontrol komisyonu bürosu âzasından idi. Mütevefiliye tekaüdiyesi kanunları gibi yapılması icabeden islâhat milli iktisadiyatın şimdiki vaziyeti dolayısile yapılama- maktadır. : Yeni varıdat menbaları bulmak lâzımdır. “ Demokrasi ve cumhuriyet türiste lerin ve bankalarıri tehdidi altında- dır. Bu vaziyet karşısında ya kapita- Jist teşekküller veya halk cephesi kre- di müesseselerile. büyük konsosyom- ları doğrudan doğruya murakbe et- mek mecburiyetinde kalacaktır. Belçika başvekili Amerikaya hareket etti Cberbourg 13 (AA) — von Zecland Amerikaya hareket et- mek üzere saat 20,30 da Brengaria va- EPDK binme. Dük de Vindsor amiral ve mareşal rütbelerini muhafaza ediyor Londra 12 —Dük de Vindsorun filo amiral, ordu maveşali rütbeleri- rini muhafaza ettiği haber veriliyor , Şehirci mimarımız Burhan Arif Ongun Moskovaya gidiyor İki sene evvel hükümetimiz namı- na İtalyada şehircilik kongresine gönderilen şehir mütehassısı Burhan Arif Ongun, ahiren Moskova şehrinin imar plânlarını tedkik ve Sovyet İtti- hadının birinci mimari ve şehircilik Kurultayında bir tez yapmak üzere hükümetimiz adına davet edilmiştir. Bugün hareket edecektir. Kendisine Güzel sanatlar akademisinden mual- şehirler zabılasına müracaat edilmişti Edirnekapıda bir evde bulunduğunü im mimar Arif Hikmet de refakat ede- ki Leninin kız kardeşi idi. Tebliğde, kendisinin Lemin - St4” din eserine ve işçilere karşı olan mef* butiyeti tebarüz ettirilmektedir. Çindeki işçiler Çin murahhası bunların fena vaziyetini anlattı Cenevre 13 (A.A) — Çin amele mü rahhası, iş ihtilâfı hakkındaki müzâr. kerelere müdahüle ederek Çin İşçi" lerinin gayri müsald olan iş şartldri, hakkında izahat vermiştir. Çin işçileri harici memleket imti” yazının kaldırılmasını ve yeni doğe mahalli endüstrileri boğan kaçakçı” lığa nihayet verilmesini istemektedir” ler. w Çin murahhası demiştir ki; «BU hâdiseler Çin iktisadiyatını mahvet” mektedir. Emperyalizm ve gizli vir şekilde yapılan taarruzlar Çin işçil€- rinin maruz kaldıkları sefaletin mf” sebbibleridir.» i Hatib, Butlerin Çine seyahat etti” ği zamani bu hakikatleri anlaması! temenni ederek sözlerini bitirmiştir. Altın diş yakalandı Bursa hapishanesinden firar etmek suçundan muhakeme edildiği sırada orada ortadan kaybolan sabıkalıla”” dan Altındiş İsmailin ele geçmesi İçi mahalli adliyesi tarafından muhteli İstanbul zabıtası, Altındiş İsmaili