14 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

37 m ın ıl de ekâ- ede- rek ıda TET ER TERYSET ps» ERgrEr 14 Haziran 1937 —— AKŞAMDAN AKŞAMA Tedkik heyetleri Akdeniz kıyısındaki limanları ge- Berek orada liman tesisatını, frigorifik | Antrepo vesaireyi görmek, tedkik et- mek ve gördüklerinin neticesini bik dirmek üzere bir heyet gönderileceği- Bi gazeteler yazdılar. Bu gibi modern mücssesat hakkile görülüp bilinmeden başka bir memle- kette yeni baştan icad tarikile yapıl- Mak çok uzun süreceği için tedkik heyetlerimizin sık sık Avrupaya git Melerinden tabii bir hadise olamaz. Mattâ bu tedkik seyahatlerini mem- muniyetle karşılamak, teşvik etmek bir borçtur, Bu tedkik hareketlerinde akla ge- Tebilecek bazı mülâhazalar vardır, Tabidir ki devlet bütçesi Avrupaya tedkik heyetleri göndermekle büyük fedakârlık ediyor. Şimdiye kadar tedkik seyahatlerine (o sarfettiğimiz Pâraların bir istatistiği yapılmış ol- Saydı zannederiz ki mühim bir yekün İle karşılaşırdık. Bu parayı seve seve Yermemiz ve daha da bu yolda devam #İmemiz için elde edilen netlcelerle bir mukayese yapmak lâzım olduğunu kimse inkâr edemez. Eğer gördüğü- müz faide göze aldığımız fedakârlık- la mütenasib ise müsterih olabiliriz. Avrupaya gönderilen tedkik heyet- leri vatana karşı ciddi bir mesuliyet Yüklenmişlerdir. Burada yalmz mas- Taf mevzuubahis olamaz. Çünkü bir tedkik heyetinin ehliyetli zatlerden İntihap edilmemesi, yahud, ehliyetli Zatler olmakla beraber gittikleri yer- de tenbellik etmeleri yalmız para xi- Yanı neticesini vermez, Göz önünde tutulan ve iyi yapılması memleketin Yüksek menfaati icablarından bulu- | ban teşebbüsün de akim “kalmasına Yahud iyi netice vermemesine sebeb olur. İşte bu zararın para zararına misbetle kat kat yüksek olduğu âşl- kârdır. Bizim fikrimizce, tedkik heyetleri “meselesinde evvelâ rakkamlara müs- tenid umumi bir istatistik tertib edi- lerek bütçe müzakereleri esnasında bunlar izah olunmalıdır. Sonra, heyetlerin verdikleri rapor- Mar bir mecmua halinde behemehal Meşrolunarak milletin istifadesine arz €dilmelidir. Çok kıymetli malümatı Ve tedkikatı ihtiva etmeleri tabii olan bu raporlar memleketin Garblılaşma- $i modern hale girmesi bakımından kiymetli bir hazine sayılırlar. Bunlar muhtelif vekâletlerin evrak hazine- lerinde şaklamaktan ziyade, mahrem olanlar müstesna, umuma neşretmek Ve memleketin maddi ve manevi kül türüne bu suretle yardımda bulun- mak bir vazife sayılmalıdır. ee Bir genç bisikletle bir kıza çarparak yaraladı Mustafa isminde bir genç bisiklet- le Şişlide Hürriyet tepesinde gezerken Pakize adında bir kıza çarpmıştır. Pa- kizâ yaralanmış ve hastaneye kaldırıl- mıştır, Acemi bisikletçi yakalanmıştır. Konsolün gözünü karıştırırken yakalandı Yani adında biri dün Erenköyünde beraber İsmsilin evine pencereden gir- miştir. Yani bir odadaki konsolun gö- zünü karıştırırken odaya berber İs- mail girmiştir. Ev sahibi konsolun göz- lerini karıştıran hırsızın üzerine atı- arak'onun ellerini bağlamştır. Yani Adliyeye verilmiştir. — Ortaklıkta bir Paris modasıdır gidiyor bay Amca... * Eski binalar Sebil, medrese, türbeler de tamir edilecekler Çok kıymetli tarihi ve mimari bir eser olan Sultanahmed medresesinin | İç kısmı, uzun senelerden beri tamir | yüzü görmediğinden harap bir hale gelmiştir. Müzeler idaresi, medrese- nin tamirine karar vermiş ve bir de keşif yaptırmıştır. Bu keşfe göre med- rese 11 bin liraya tamir edilecektir. Yakında inşaata başlanacaktır. Sultanahmed medresesinin tamiri bittikteri sonra müzeler idaresi, İstan- bulda tarihi kıymeti haiz olan medre- se, türbe, sebil, çeşme, kütüphane gibi diğer binaları da tedrici suret- te tamir ettirecektir. Bu maksadis türbelerin tamiri için bir program ha- zırlanmıştır, Bu sene üç türbe tamir edilecektir, Hayvanlar için imdadı sıhhi otomobili Bir Amerikalı bayan bin dolar göndermiş Hayvanları koruma cemiyeti sene- lik fazliyet raporunu neşretmiştir. Bu rapora nazaran cemiyetin fakir hay- van sahiplerine mahsus meccani kli- niginde 1068 hayvan tedavi edilmiştir. İstanbulda hayvanlar arasında en çok hastalananların köpekler olduğu anlaşılmıştır. Hayvanları koruma cemiyetine te- davi edilmek üzere bir de vahşi ayı ge- | tirilmiştir. Tedavisi çok müşkül olan bu ampesil hayvan az zamanda -cemi- yetin raporundaki ifade ile- kesbi afi- yet etmiştir. Cemiyete bir de kuyru- ğu kıvrılmış tilki getirilmiştir. Cemiyet şoför ve vatmanın hayvan» lara karşı daha dikkatli davranmala- rı için bazı nasihat cümlelerini havi birçok kartlar bastırmıştır. Bu kart- lar şoförlere ve vatmanlara dağıtık maktadır. Diğer taraftan hayvanlara karşı zu- lâm ve haksızlık yapıldığını görenle- rin cemiyet merkezine telefon veya mektupla bildirmelerini rica eden bir takım levhalar bastırılmıştır. Bu lev- halar şehrin muhtelif yerlerine ve mü- esseselerine asılacaktır. Baytar müdürü bay Esad İstanbul salhanesinde kesilen hayvanların di- ğer Avrupa şehirlerinde olduğu gibi evvelâ hislerini iptai ettirilmek sure- tile ilâf edilmeleri fikrini ileri sürmüş- tür. Bu hususta lâzımgelen tedkikler yapılmaktadır. Bundan başka hayvan- ları himaye cemiyeti tarafından yapı- lan tedkik neticesinde bilhassa son za- manlarda halk arasında kodi ve kö- pek yavrularının sokağa atılması âdö- tinin pek fazlalaştığı görülmüştür. Bunun üzerine Amerikada bir ba- yan İstanbul hayvanat cemiyetine 30- kaktaki hayvanları toplamak maksa- dile bir imdadı sıhhi otomobili alma- sı için 1000 dolar teberrü etmiştir. Lâkin cemiyetin mali vaziyeti böylâ bir otomobil masrafını temin etme- diğinden henüz bu hususta bir karar verilmemiştir. ... Kimi görsem, Paris seyahatine hazırlandığını söylüyor... ŞEHİR HABERLERİ Ayasofya müzesi | esaslı tamir edilecek Sonradan örülmüş duvarlar kaldırılacak, Müzeler idaresi geçen sene Ayasof- yanın bir kısmını ve şimal cephesinin sıvasını tamir ettirmişti. Bu İş için on bin lira kadar bir para sarfedilmişti. Bu sene de geçen sene sıvası ve bada- nasi yapılmıyan cephelerin tamirine başlanmıştır. Bu Kısımlar için yirmi bin lira kadar bir masraf gideceği tahmin ediliyor. Müzeler idaresi bu tarihi binada meçhul olan bazı enterasan kısımla- rın da meydana çıkarılması için daha esaslı tamirat yapmak İstiyor. Eski mabedin meydana çıkarıl- ması, tarihi kiymetini tebarüz | ettirmesi (o bakımından, (mühim | görülen dört tane çan kulesi vardır, İ Bu çan kuleleri, Ayasofyanın kilise- | den camiye tahvil edildiği zaman ü- zerlerine duvar örülmek suretile or- tadan ksybedilmişti. Kulelerin mey- birçok kısımlar meydana çıkarılacak dana çıkarılması, Ayasofyanın tarihi kıymetini arttıracaktır. Bundan başka Ayasofyanın iç tara- #ında bulunan ve dahilde araba ve ya- ya yollarla gidilen katlar vardır. Bu katlar da uzun müddetten beri tamir edilmemişti. Müzeler idaresi gerek çan kulelerinin, gerek binanın için- deki katların ve gene sonra da örü- len duvarlarla veyahud molozla örtü- len dehlizlerin meydana çıkarılarak ziyaretçileri bina hkkında bir kat da- ha alâkalandırmak üzere binanın İ- çinde daha esaslı bir tamire esas İti- barile karar vermiştir. Yapılan bu tahmine göre bu dahi- li tamirat için iki yüz bin lira kdar bir paraya ihtiyaç vardır. 200 bin lira- hemen tedarik etmek kabil olmadı- ından müzeler idaresi bu tahsisatı tedrici surette bütçesine koyacaktır. Fen memurları Diploma alan 25 genç muhtelif vazifelere tayin edildi Nafıa fen mektebinden bu sene me- zun olan 25 genç, Nafıa Vekâleti tar İ rafından memleketin muhtelif bayın- | darlık sahasındaki inşaata tayin edil- | miştir. Yeni fen memurlarının isim- İ lerini ve tayin edildikleri vazifeleri | kaydediyoruz: İ o İhsan Belgen Elâziz şose ve köprü fen memurluğuna, İhsan Kınış Gü- müşane Ş$00 ve köprü fen memur- luğuna, Yaşar Ören Elâziz yapı fen memurluğuna, Muzaffer Can Ankara yapı fen memurluğuna, Tevfik Ok- tay ve Kâzım Erbaş İstanbul yapı fen Ankara deniz inşaatı ve limanlar dai- resine, Refik Ünkan, İhsan Okan, Ce- mil Tanrıkulu, İsmail Alp, Hilmi Soy- kal, Salâhaddin Özden, Taceddin Si- vas demiryolu inşaatı fen memurluk- larına, Necati Ebi Seyhan su işlerine, Kemal Gültekin Aydın su işlerine, Mustafa Yüce Türk Manisa su işleri- ne, Şevket Özerten Seyhan su işlerine, | Mehmed Hayaltaş, Refik Erkin, Ah- med Korunan, Rauf Ötügen, Muam- mer Böstanoğlu, Muharrem Tasnel, Abidin Karakus Devlet demiryolları İşletmesi umum müdürlüğü emrine, Memleketin bayındırlık sahasında vazife almak suretile hayata atılan genç fen memurlarına muvaffakıyet- ler dileriz. İki saat sonra tekrar Müddetini bitirerek dün sabah ha- pishaneden çıkan Kadri adında bir adam Sultanahmedde bir tramvaya binerek Beyoğluna geçmiş, Yanl is- minde birinin evine gitmiştir. Kadri Yaninin kızı Atina'ya sarkın- tılık etmiş ve evin camlarını kırmış- tır. Kadri hapishaneden çıktıktan iki saat sonra tekrar yakalanmıştır. .. Hangi ahbabın kapısını çalsamı i Parise gittiğini haber alıyorum... memurluklarına, Rüştü Çakıroğlu | Gazi köprüsü Demir kısımlar on güne kadar gelmeğe başlıyor Gazi köprüsü projgsinin ayaklarına aid Kısımda yapılan son tadilâtım Na- | fıa Vekâleti tarafından tasdik edildi- | ğini ve bir haftaya kadar inşaata de- vam edileceğini yazmıştık. Köprünün inşası müddetine altı aylık bir müddet ilâve edilmiştir. Bu müddet içinde bü- tün inşaatın tamamlanması için köp- rünün inşasını üzerine alan Alman grupuna tebligat yapılmıştar. İ Diğer taraftan Almanyadaki fabri- kada yapılmakta olan köprünün de- mir kısımları on güne kâdar gelme- ge başlıyacaktır. Bu suretle bir taraf- tan köprü ayakları yapılırken, diğer taraftan demir kısımları ve dubaları yerine koymak üzere inşaata devam edilecektir, Fiat listesinden fazla para isteyen gazinolar Sayfiye yerlerindeki gazino, plâj ve bahçelerde müşteriye satılan yiyecek ve içeceklere aid belediyece tasdik edil- miş fiat listeleri haricinde daha yük- sek flatler istendiği hakkında beledi- yeye bazı şikâyetler yapılmıştır. Belediye kanununs! göre bu listeler- deki flatlerden fazla para istemek cezayı icap ettirdiğinden belediye müfettişleri dün ve evvelki gün şeh- rimizin muhtelif sayfiye yerlerindeki gazino ve emsalini gizlice tedkik et- mişler, flat listesi haricinde müşteri- - den fazla ücret İsteyenleri tesbit et- Ötedenberi halk tarafından bu ka- bil şikâyetlere meydan veren bu hale belediye kati surette nihayet vermek fikrindedir. Bir adam, başına kanca düşerek yaralandı İzmire hareket eden Ankara vapu- Tunun kancalarından biri Nusret a- dında bir adamın başına düşmüştür. Yaralanan Nusret hastaneye kaldı- rılmıştar. rağbet boşuna da değil, maksat Pür ris sergisini görmeki... Sanıfe $ Zavallı süpürge. Dedikoduyu hiç sevmem amma bun- suzda hayat olmuyor, Bir iki genç kız bilirim. Evlerinin bütün işlerini ken- dileri yaparlar. Meselâ ortalığı sipü- rürler. Hem de öyle elektrik süpürge- sile filân değil... Bizim eski, anadan babadan kalma sarışın süpürgeleri- mizle,, Elleri süpürgeden nasır tutmuş- tur. Fakat eğer siz kazaen bu avuç içlerindeki nasırları görecek olursa- niz onlar derhal izahat verirler: — Kürek çekmekten... Kürek çek- mekten ellerim böyle nasırlandı.. Yahud daha ileri giderler: — Avuçlarımdaki nasırları görüyor- sunuz... İşte fazla tenis oynamanın bu fenalıkları da var... Raket sapı avu- cumun içini nasır içinde bıraktı. Ve kürek çekmekten, tenisten, Raketten o kadar şikâyet ederler ki eğer hususi hayatlarını bilmiyorsanız. size de inandırırlar, Fakat katiyen süpürgenin adını ağızlarına almazlar, — Süpürge süpürdüm de avuçlarım böyle oldu.. demek ne münasebet? Halbuki bir genç kızın ev işlerinden nasırlaşmış bir el çok daha güzeldir. Sonra ne garip zihniyettir. — Ben ortalığı süpürüyorum.. de mek utanılacak birşey midir?. O süpürge ki eski evlerde bir adı de «Evin geliniz idi. eve yeni bir sü- «Evin gelini». Zavallı emektar gelin... H.F. Açık lâğımlar Dolapdereye doğru uza- nanların üstü kapatıldı Pangaltıda Hamam arkasında Do- lapdereye doğru uzanan ve senelerden beri açıkta akan lâğımlar, bir müd- dettenberi muntazam bir kanal içine alınmak suretile örtülüyordu. Bu hu- suslaki inşaat bitmiştir. v Bundan başka Kasımpaşa deresinin üst kısmı da kapatılmış ve evvelce çö- Tabanca ile arkadaşını yaraladı Dün Uzunçarşıda Ali Osman ile ar- kadaşı Cemal arasında kavga çıkmış” tır. Ali Osman bir aralık cebinden ta bancasını çıkararak: — Ulan seni yakarım., Diye bağırmış ve Cemalin üzerine üç el silâh atmıştır. Cemal kollından vu- rulmuştur. Yaralı tedavisi için hasta- neye kaldırılmıştır.