5 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Sahife 2 Bu sabah Kasımpaşada | Dahiliye vekili- beş ev yandı Itfaiye büyük bir gayret sarfederek yangının daha ziyade büyümesinin önünü aldı Dün gece Garden Barın mutfak kısmından yangın çıktı, çabuk söndürüldü Bu sabah Kasımpaşada bir yangın olmuş ve bu yangın geçenki Beşik- taş yangını gibi bir âfet şeklini al- mak üzere iken bir kaç ev yandık- tan sonra müşkülâtla söndürülebil- miştir. Sabah saat dört buçuğa doğru Be- yazıd kulesi, Kasımpaşada Sakızağa- cı caddesinde birdenbire büyüyen alev sütunlarını görerek itfaiyeyi ha- 'beradar etmiş ve hemen harekete ge- çen itfaiye, Sakızağacı caddesine gel- diği zaman ateşin bir hayli büyüdü- günü ve bir kaç evin yanmakta oldu- gunu görmüştür. Derhal söndürme tedbirleri alın- mışsa da Hacıhüsrev mahallesinin Kuyu sokağı ismi verilen bu sokağın hem dar, hem de evlerin birbirine pek yakın ve ahşap olması dolayısile sön- dürme hususunda müşkülât kendisi- ni göstermiştir. Çivarın kâmilen ahşap ve sık bulun- ması dolayısile yangının bir facia şeklini almasının önüne geçilmesi için Beyoğlu ve İstanbul itfaiyeleri müştereken hareket etmişler ve ni- hayet beş ev yandıktan sonra sön- dürmüşlerdir. İtfaiye grupları, ahşap evlerin ye- niden kızışıp tutuşabilmek ithimali- ni göz önünde tutarak bugün öğle- ye kadar yangın yerinde tertibat al- mışlardır. Yanan evler, Keçici Ali isminde bir erkekle, Altın, Sultan ve Hatem isim- lerindeki kadınlara alt bulunmakta- dır. Ateşin, akşamdan bir köşeye bırakılan mangaldan sıçnıyan kıwi- cımla çıktığı tahmin edilmektedir. Zabıta, tahkikata devam etmektedir. Garden Bar da yanıyordu Dün gece saat yirmi üçe doğru Te- pebaşındaki Garden Bar da yangın tehlikesi geçirmiştir. Barın mutfak kısmında bulunan ocaktan döşemeye sıçrıyan bir kıvıl- cım tahtaları tutuşturmuş. bir kısım tahtalar yanıncaya kadar, itfaiye ye- tişmiş ve ateşin genişlemesine mâni olarak söndürmüştür. Etyemez yangını Gene dün gece saat yirmi üçe doğru Samatyada Etyemezde de bir yangın olmuştur. Bu semtte Yenimahallede oturan adliye memurlarından bay Suadın evinin alt katından çıkan ateş, az za- manda büyümüş, itfaiye gelinceye kadar ev kısmen yanmış ve bilâhare söndürülmüştür. Kadın tayyareci Earhardt henüz kurtarılamadı lik gelen haberlerin hilâfına olarak tayya- recinin nerede bulunduğu anlaşılamamıştır Vaşington 4 (A.A.) — Bahriye Ne- zareti tayyareci Earhardt'ı bulmak için yapılan araştırmalara iştirâk ete mesi için Colorado zırhlısına emir vermiştir. Zırhlı, dün üç tayyare ile Honolu- Ju'ya gelmiştir. Vaşington 4 (AA) — Bir deniz tayyaresi bugün tayyareci Earhardt'ı aramak için öğleden evvel Honolulu'- dan hareket etmiştir. Şimdiye kadar alınan haberlerden tayyarenin mevkiini, takribi olarak bile tayin etmek mümkün değlidir. Tayyareciyi arıyan gemiler San-Fransisco 4 (A.A.) — İtasca ismindeki sahil muhafaza gemisi 'Exile Howland'ın 100 mil açığında bulunduğunu ve kadın tayyareci Earhardt'ın imdadına gitmek üzere sarih bir işaret beklediğini bildir. miştir. Geminin . süvarisi o Earhardt'tan işaret aldığını, fakat bu işaretlerin işe yarıyacak kadar kuvvetli olmadı- anı ilâve etmiştir. Muhafaza gemisinin süvarisi mü- lâzım Johnson ile tayyareci Ear- hardt'ın kocası Putman, şimdiye ka- dar alınan işaretlerden tayyarecinin Exile Howland'a bir kaç yüz mil me- safede hall bir adada karaya indiğini istihraç etmektedirler. Putman, tayyare eğer denize in- miş olsaydı, akümülütörlerinin işli- yemiyeceğini söylemekte ve karısının sağ ve salim olduğunu ümit etmek- tedir. Ankara- Istanbul| Vekiller dün bir tren yolu Adapazarı hattı yapılarak yüz kilometre kısalacak İzmit 4 (A.A) — Adapazarında Bakarya üzerine - kurulan 90 metre Uzunluğunda betonarme köprünün inşasında gösterdikleri çalışmadan Öolayı vali B. Hamid Oskay ve nafia müdürü İsmail Devlelkuşuna nafin yekili Ali Çetinkaya tarafından teşek- kür edilmiş ve birer takdirmame gön- derilmiştir. Bakarya köprüsünün açılma töre- ni münasebetile geçenlerde Adapaza- rma gelen nafin vekili B. Ali Çetinka- ya Adapazarına kadar olan tren hat- tının Düzce yolile Ankaraya uzatıla cağını ve bu yeni yolun İstanbul - An- Kara yolunu 100 kilometre kısaliaca» Hını söylemişler ve Haydarpaşa İle toplantı yaptılar Yeni ithalât rejimi hakkında görüşüldü Şehrimizde bulunan vekiller, dün Florya köşkünde Başvekil İsmet İn- önünün başkanlığında bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantı esnasında İktisad ve Maliye Vekilleri kontenjan kayıtlarını kaldıracak olan yeni it- halât rejimi projesini arzetmişlerdir, İktisad Vekili B. Celâl Bayar bu t0p- lantı esnasında Bağdad seyahati hakkında izahat vermiştir. * Yeni ithalât rejimi projesi, İkti- sad Vekilinin Ankaraya avdetini mü- teakip resmi gazetede neşredilecektir, Floryada bulunan Atatürk, Başve- AKŞAM 5 Temmuz 1937 miz Bükreşte B. Şükrü Kaya Romanyada çok iyi surette karşılandı Bükreş 4 (A.A) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor Moskovaya gitmekte olan dahiliye vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya refakatindeki zevat ile beraber bu sabah köstenceye gelmiş ve Romen hükümeti namına hariciye vekâleti siyasi müsteşarı, hariciye hususi ka- lem direktörü tarafından karşılanmış- tar. B. Şükrü Kaya Bükreş istasyonun- da Sovyet elçisi ve elçiliğimiz erkânı tarafından selâmlanmışlardır. Dahiliye vekilimiz Peşteye hareket etti Bükreş 4 (A.A.) — Bugün buraya gelmiş olan dahiliye vekili ve parti ge nel sekreteri Şükrü Kaya, kısa bir tevakkuftan ve şehirde ufak bir ge- zintiden sonra Peşteye doğru seyaha- tine devam etmiştir. Şükrü Kayaya Macar hududuna kadar olan yolcu- luğu Romen hükümeti . tarafından tahsis edilmiş bulunan hususi vagon- da yapmaktadır. Nafia vekili Istanbulda Ali Çetinkaya ayın onun- da İsviçe hareket edecek Ankara 4 (Telefon) — Nafia veki- Hi Ali Çetinkaya bu ekşam eksprese takılan hususi bir vagonla İstanbula hareket etti. Kendisine şirketler u- mum müdürü Emin, Devlet demiryol- ları cer dairesi (reisi Sedad ve kale- mi mahsus müdürü Nejad refaket et- mektedirler, Ali Çetinkaya İstanbulda bir.müd- det kalacak ve ayın onunda yukarıda- ki zevatla İsveçe hareket edecektir. Erzurumda bayram Atatürkün Erzuruma ilk gelişinin yıldönümü kutlandı Erzurum $ — Erzurumlular bugün coşkun sevinç içinde Atatürkün Erzu- ruma ilk gelişlerinin yildönümünü kutluyorlar Bu münasebetle yapılan merasime Atatürkün buraya geldikleri gün, şehre girdikleri İstanbul kapısında gerilen kurdelânın yırtılması ve siyah- lara bürünmüş kızlarımızın üzerle- rindeki kara örtüleri atarak beyaz elbiselerle ortaya çıkmaları ile baş- lanmış ve muzika İstiklâl marşi çal- mıştır. Merasimde başla üçüncü ge- nel müfettiş B. Tahsin Uzer, kolordu kumandanı B. Muzaffer Ergünder, vali B. Hâşim İşcan ve sivil ve askeri erkân ve binlerce halk hazır bulun- muştur. Tunayı geçiş Bulgaristanın Ziştevi şehrinde merasim yapıldı © Sofya (Akşam) — Bulgaristanda Sviştov (Ziştevi) kasabası sahili ya- nında Rusların 'Tuna nehrini geçme- lerinin 60 ncı yidönümü münasebeti- le'Tuna sahilinde kâin Ziştevi kasaba- sında «Prosenişteto> denilen mahalde 14 üncü alayın iştirakile askeri geçid resmi yapılmıştır. Bulgarların, Halâskâr Çar dedik. leri imparator ikinci Aleksandr için de «S8. Troytsa> kilisesinde âyin ya- palmıştır.. > ş Taksimde iki otomobil çarpıştı Dün Taksimde iki otomobil çarpiş- mış, ikisinin de camları kırılmıştır. Otomobillerden birinde Cağaloğlu ec- ganesinde eczacı Nuri, karısı Behiye, karısının akrabasından Naciye bulu muyordu, Bunların çü de ağır yara- o Şoförlere bir şey olmamış- İspanyada hükümetçiler büyük bir taarruz hazırlıyorlarmış Mühim bir kuvvet yakında Saragos üzerine harekete geçecekmiş Perpignnan 4 (AA) — Müstakil | «Pyrenees Orientales» gazetesi, İs- panya cumhuriyeti generallerinden Pozas'ın beyanatını neşretmektedir. General yakında mühim mikdar- da tanklar ve topçu kuvvetlerile Sa- rTagos'a taarruz edileceğini ve bu ta- arruzun bütün cephelerde ayni za- manda yapılacak olan hücumlarla himaye edileceğini söyledikten sonra şunları ilâve etmiştir: «Aragon ve Katalonya orduları- mızın mevcudu iyi techiz edilmiş 200,000 kişiyi tecavüz etmektedir. Ka- talonyada günde 5 tayyare yapıl maktadır.» Bask cephesinden bahseden gene- ral Santander'in müdafaasının Bik bao için söylenen sebepler dolayısile ve bilhassa şehrin etrafında bir mu- hafsza çemberi bulunmadığı için müşkül olduğunu beyan etmiştir. General beyanatında şu sözleri ilâ- ve elmiştir: «Şimdiki halde sulhden bahsetmek Cumhuriyet ve onun hükümeti için yanlış bir hareket olur. Harpten beh- setmek ve sulh bahsini sonraya, or- dularımızın daha iyi şartlar alında bulunacağı zamana bırakmak daha münasip olur.» Son muharebeler Madrid $ (A.A) — Merkez c i, lajara eyaletinin şir kıtaları Aragon yolunun bulunan asi hatlarından ini işgal etmişlerdir. yolunda Carabanç- he'de Cumhuriyet topçu kuvvetleri düşman mevzilerini bombardıman et- mişlerdir. 'Tage cephesi - Hükümetçiler Tole- doyu bombardıman etmişlerdir. Bir asi harp gemisi Katalonya sahillerini topa tuttu Barcelona 4 (A.A.) — Tarragowa'- dan bildirildiğine göre bir asi harp gemisi bu sabah Aragona İle Anta- fula arasındaki Katalonya sâbilin- nin muhtelif noktâlarını topa tut- muştur. Gemi 30 tane kadar mermi almış- sa da kimseye bir şey Olmamışlır, Hasarat ehemmiyetsizdir. Biraz sonra Vilassor Demar açık- larında ayni gemi bir yelkenliye ta- arruz etmiş ve yelkenli San Polde- mara” iltica etmiştir. Daha sonra asi gemisi bir balıkçı kayığını aramış ve nihayet Cumhuriyet tayyareleri- nin takibi karşısında kaçmağa meo- bur olmuştur. o? Tuncelinde nafıa faaliyeti ihale edildi Elâziz 4 (Akşam) — 'Tüncelinde bayındırlık faaliyeti hummalı bir su- rette devam diyor. Tuncelindeki de- Teler üzerinde beton köprüler maşa edilmekte olduğu gibi mektep bina- larının da inşasına başlanmıştır. 'Tuncelinde, hir milyon lira Kkıymetin- de bayıridırlık inşaatının ihalesi dün burada yapılmıştır. Bu tahsisat ile yapılacak yollar şunlardır: Bu yolun inşası 220,000 lira tutuyor. 2 —, Nezirli ve Ziyinde kışlalar ya- pılacaktır. Bunların inşa bedeli 600,000 lira tutuyor. Ovacıkta yapılacak subay dairesi 44 bin liraya ihale edilmiştir. Yalnız Tuncelinde değil, bütün şark vilâyetlerinde imar ve bayındır- lik faaliyeti ayni hararetle devam ediyor. Ağrının Katamero kazasında 11 bin liraya bir ilk mektep, Ağrıda gü- zel bir Halkevi binası, Karakösede 20,000 liraya bir şehir gazinosu, Beslide bir belediye binası yapılmış- tar. Vana iyi su getirmek için 20 ki- Jometre uzunluğunda bir kanal açı- iyor. K. Martel Antak- yaya geliyor “Türk - Fransız dostluğu kuvvetlendi,, diyor "Antakya 4 (Akşam) — Suriye fev- kalâde komiseri Kont dö Martel bu ayın on beşine doğru Antakyaya ge- lecektir, Dün gazetecilere beyanatta bulunan B. Martel demiştir ki: — Türkiye - Fnrasa dostluğu kat- beket kuvvetlenmiştir. . Suriye başvekilinin beyanati Adana 4 — Suriye başvekili Cemil Merdam Şamda halka şu hitabede bulunmuştur: «— Ağır mücadele seyahatimden muzaffer dönüyorum. Hukukumuz- dan asla vazgeçmiyerek sonuna kadar dayanacağız. Müttehid olun, mürteci- Bir milyon İiralık inşaat | gazete: “Yugoslavyanın 1 — Elli iki etrelik vu Romanya hükümet reislerinin Tu- ' i na üzerindeki mülâkatından sonra neş- Titrek yolu, şose olarak yapılacaktır, len ve üç devlet adı bütün Yugoslavya ve Küçük itilâf itilâfa bğlılığı su götürmez,, diyor Belgrad 4 (AA) — Stoy hiikâmetinin ikinci yıldönümü müna sebetile «Yugoslavya ve Küçük itilâfo başlığı altında bir makale neşreden Samuprava gazetesi, Yugoslavyanın Küçük itilüfi mevcudiyeti hiçbir zaman münakaşa edilemiyecek olan bir teşek» kül addetmekte olduğunu kaydettik- ten sonra Yugoslavya, Çekoslovakya meselelerde tam bir görüş birliği ile ha- reket ettiklerini ve Tuna havzasında- ki bütün devletlerle iktisadi sahada bir işbirliği vücude getirmek arzusun- da olduklarını bildiren tebliği hatır- latmaktadır. Li düşmü k Roma 4 (A.A.) — Giornale d' İlalin gazetesinde Gayda, liretin Fransız #rangını takip etmiyeceğini temin et- mekte ve frangın tekrar düşmesinin dahili bir hâdise olduğunu ve frank ile liret arasında hiç bir münasebet mevcud olmadığını söylemektedir. Sovyet askerleri iki adayı tahliye etti Tokio 4 (AA) — Hsinking'den resmen bildirildiğine göre Sovyet ganbot ve kıtaları Bolşol ve Senfua adalarını tahliye etmeğe başlamış- lardır. . Paris 4 (A.A) — Chsutemps ve Delbos birbirini müteakip yeni Sov. yet elçisi Suriç'i kabul etmişlerdir. Ankaragücü Gençlerbirliğini 0-4Ayendi ' Ankara 4 (Telefon) — Milli küme maçlarında beşinci ve altıncı olan An- karagücü Gençlerbirliğini sıfıra kar- karşılaşmışlar ve neticede An karagücile Gençlerbirliğini Sıfıra kar- g dört golle yenmiştir. Önümüzdeki hafta lik maçlarına başlanacaktır... Emir Abdullahın otomobiline kurşun atıldı Adana 4 (Akşam) — Buraya gelen haberlere göre Şarki Erdün emiri Ab» dullahin otomobiline, meçhul şahıslar