9 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

TERE Şark pakti dün Tahranda imzalandı Afgan Hariciye nazırı Tahrana vardı. Pakt Saadabat sarayında imzalandı Bağdad 8 (A.A.) — İran ile Iraka rasındaki hudud meselelerile Şattül- arab ihtilâflarının iki memleket arasın- da Tahranda imza edilen bir muahe- de ile kati surette halledilmesi Irakta büyük bir memnuniyet uyandırmış- fır. Bu muahede yakın şark memle- ketlerinin daha genişbir şekilde anlaşmasına doğru atılmış kâti bir adım telâkki edilmektedir. Irak resmi mabfelleri dört taraflı Şark misakının pek yakında imza edi- leceğini zannetmektedirler. Misakın Afganistan Hariciye nazırının, Türki- ye ve Irak Hariciye nazırlarının bu- tunduğu 1 'Tahrana yakında vaki ola- cak seyahati esnasında imza edilmesi ihtimali vardır. Tahran 8 (A.A) — Afgan Hariciye nazırı serdar Feyz Muhammed ve ma- iyeti dün öğleden sonra Meşhed tari- kile Tahrana gelmiş ve şehirden birkaç kilometre mesafede İran Hariciye na- arı Saniyi ve Hariçiye nezareti erkânı tarafından karşılanmıştır. Şah bugün saat 11 de Afgan Hari- ciye nazirmi kabul etmiş ve öğle ye- meğine alıkoymuştur. Türkiye, İran, Irak ve Afganistan arasındaki ademi tecavüz paktı öğle- den sonra Saadabad sarayında imza- lanacaktır, Uzak Şarkta kanlı bir çarpışma Bu defa Japonlarla Çinliler arasında musademeler oldu Çarpışma beş saat sürdü. Yüzlerce ölü ve yaralı |men, ikisi kısmen dört ev var. Pekinde örfi idare ilân edildi Pekin 8 (A.A.) — Pekinin 20 mil gar- binde Çin ve Japon kıtaları arasında bu sabah saat 4,30 da şiddetli bir mu- harebe olmuştur. Muharebe saat 9,30 a- kadar devam etmiştir. Japonlar Marco Polo köprüsü civa- rında etrafı duvarla çevrilmiş bir ka- sabayı bombardıman etmişlerdir. Sivil ahaliden ve kasabadaki garnizon €f- Tadından birçok Çinli ölmüştür. Tüfek, mitralyöz ve topçu ateşleri Pekinden serahatle Işitilmiştir. Müsademe, gece talimleri yapan Ja- pon kıtalarile kasabadaki Çin garnizo- nu efradı arasında husule gelen temas neticesinde vukua gelmiştir Japon sefaretinin muhafızları Japon müfrezelerini takviye etmeğe gitmiş- lerdir. Çinlilerden ve Japonlardan ölenler Pekin 8 (A.A.) — Öğre- nildiğine göre vukubulan mü- sademede Çinlilerden 200 ki- şi ölmüşve yaralanmıştır. Japonlardan ikisi zabit ol- mak üzere 10 kişi ölmüştür. Japonya ültimatom verdi Pekin 8 (A.A.) — Saat 9,30da Çin ve Japon kıtaları arasında bir müta- reke akdedilmiştir. Müferake öğleye kadar devam edecekti. Fakat saat 11,40 da topçu ateşi tekrar başlamıştır. Japonlar bir ültimatom vererek Çin kıtalarının derhal geri çekilmesini is- temişlerdir. Çinliler bunu kabul etme- dikleri için sulh müzakereleri yarıda kalmıştır. Pekin 8 (A.A.) — Röyter ajansı bik diriyor: Çin-Japon ihtilâfını hal için yapılan müzakerelerin çıkmaza girdi- ği bildirilmektedir Geçen her saat mu- basematırı tekrar başlaması tehlikesi- ni arttırmaktadır. Japonya asker gönderiyor Londra 8 (A.A) — Japon askerle- rini hâmil 14 kamyonun Tientsin'den Pengtey'a hareket ettiğini gazeteler yazmakta ve Japon askeri makamla- rının 20 uncu Çin ordusunun Tang“ ting nehri sahillerinden kâmilen çe- kilmesini talep ettiklerini ilâve etmek- tedirler. Çinliler bu teklifi reddetmiş- lerdir. Tokyo 8 (A.A.) — Pekinden Domel ajansıma bildiriliyor: Pekin ile Tient- sin arasında telefon muhabereleri ke- Çin kıtaları teslim olmuş Tokyo 8 (A.A) —Çin kıtalarının beyaz bayrak çektikten sonra teslim oldukları Hariciye nezaretinden bildi- rilmektedir. Japon kıtaları bunların silâhlarını almağa başlamışlardır. Hariciye nezareti namına söz söyle- meğe salâhiyettar birzat, Pekinin garbinde Çin ve Japon müfrezeleri arasında vukubulan çarpışmanın ma» halli bir hâdise mahiyetinde olduğu- nu, görünüşe göre hiçbir vahim netice- tevlid etmiyeceğini, fakat bunun Çin- lilerin tarzı hareketine bağlı olduğu- nu söylemiş ve şunları ilâve etmiştir: «Çin makamatından kıtaları hak- kında şiddetli tedbirler alınmasını iş- tiyeceğimiz tabildir.> Pekinde örfi idare ilân edildi Pekin 8 (A A.) — Çin-lapon müsa- demesi üzerine, Japonların Çin kıtaa- tının Fingtai bölgesinde üç köyü bo- istemişlerdir. Çin maka- şaltmalarını matı bu talebi reddettikleri için, muha- rebe saat 10 da tekrar başlamıştır. Ja- ponlar Pekinin içinde ihtiyat tedbir- leri almaktadırlar. Pekinde örfi idare ilân edilmiştir. Sancakta Bazı çapulcular yağmaya kalkışmak istediler Adana 8 (Hususi muhabi- rimizden) — Buraya gelen habere göre, bugün bazı ça- pulcular İskenderun çarşısı- na hücum ederek yağmaya kalkışmışlarsa da zabıta ta- “rafından menedilmişlerdir. Otobüs ücretleri de indirilecek Benzin flatlerinin ucuzlaması üze- rine belediye taksi fiatlerinin indiril- © — mesine karar vermişti, Haber verildi- Kara sinekler Belediye bu günlerde mücadeleye leye başlıyacak Belediye, Karasiniklariz mücadeleye karar vermiş ve mücadele etrafında bazı esaslar tesbit ederek bunları bir tamim ile alâkadarlara bildirmişti, Şehrin sıhhatini korumak için yapı“ lacak bu mücadelenin bütün hazırlık- Yarı » Hazırlanan esas- Jar dairesinde bugünlerde mücüde- leye başlanektır. Yalovada liman Yalovada vapurların kolayca yâa- e xa ye vi liman yapıl- Iki mühim ana yol Şehzadebaşı - Unkapanı, Azapkapı Taksim yol- larının geçecekleri yer- ler kararlaştırıldı Şehircilik mütehassısı B. Proste müs- takbel imar plânında Beyoğlu ve İstan- bul arasındaki münakale hareketleri- ni kolaylaştırmak için Şehzadebaşın dan Unkapanına, Unkapanından da Gazi köprüsünü geçtikten sonra Azap- | kapı yolile Taksime kadar uzanan kıs- mın umumi güzergâhını tayin ettiği- ni ve istimlâk edilecek yerleri . tesbit eylediğini evvelce yazmıştık. Haber aldığımıza göre mütehassıs, bu husustaki tedkikatırı tamamla- mıştır. Mütehassıs bu kararını bir pro- je halinde hazırlamıştır Yakında ted- kik edilmek üzere belediye riyaseti ma- kanına verecektir. Gazi köprüsünün Inşası tabli seyrini takip ettiği için açı- lacak caddelerin de köprü inşası bitti- ği zaman istimlâki ve açılması tamam- lanacaktır, Bu yollar, şehir plânının en mühim kısmını teşkil ettiğinden yakında plâ- nin bu kısmi riyaset makamı tarafın- dan kabul ve tasdik edildikten sonra teşrinisanide şehir meclisine verilecek ve hemen kabul edilerek tasdik edil- mek üzere hükümete takdim edilecek- tir. Dünkü yangın Çukurbostanda ikisi tama- yandı Dün, Çukurbostanda yangın çıkmış, iki ev tamamen, İki ev de kısmen yan- miştır. Ateş Beyazıd ve Galata yangın kulelerinden görülmüş ve derhal itfa- iyeye haber verilmiştir. İtfaiye yangın mahalline gidince iki evin tamamen yandığını ve alevlerin diğer iki evi sar- dığını görmüştür. Yangın, bayan Ayşenin sahibi oldu- ğu ve içinde Hayriye adında bir kira- cının oturduğu 54 numaralı evden çık- mış ve bu evle Halli ustanın sahip ve kayıkçı Kâmilin oturduğu 56 nume- ral ev tamamen yanmıştır. İtfaiye bütün gayretile çalışarak a- teşin büyümesine meydan vermemiş saçaklarını alevler saran diğer iki evi kısmen yandıktan sonra söndürmüş- tür, Kısmen yanan iki evden biri Av- ni, diğeri de Nuri kaptana aittir. Yangının, 54 numarâlı evde kiracı olarak otüran Hayriyenin ocakta bi- raktığı ateşten sıçrıyan kıvılcımların ocak yanında bulunan talaşları tutuş- turmasından çıktığı anlaşılmaktadır. Tahkikata devam ediliyor. Komar konsolosluğa müracaat gimiş Bunun adliye değil, polis işi olduğunu sö söylüyor Amerikan boğası Koma Komarm menece- Tİ dün gazetemize müracaat ederek mahud kemer hâdisesi hakkındaki dü- şündüklerinde israr etmiştir. — Mülâyimin bü kemeri almakta hakkı yoktu, bunu kasbetmiştir. Biz Amerikan konsolosluğuna müracaat ettik. Teşebbüste bulunup kemeri ge ri alacağız! demiştir, Kendisine şu suali sorduk: — Vekiliniz ne diyor? Bu bir polis meselesi midir, yoksa adliyeye intikal edecek, uzun sürecek bir iş midir?. — Hayır, bu bir polis meselesidir. — Yeniden maç yapılacak mıdır? — Bu kemer iade edilsin. Gerek 0- nunla, gerek Tekirdağlı de bu kemer için tekrar güreşmeğe Komar hazır- dır Muallimlerin ni nakilleri Maarif Vekâleti müracaat- ları tedkika başladı Ankara 8 (Telefon) — Maarif vekâ- Jeti, ailevi veya sıhhi sebeplerle bir vi- lâyetten diğer vilâyete nakillerini is- tiyen ilk mektep muailimlerinin mü- tacaatlarını tedkike başlamıştır. Ted- kikat 15 temmuzda bitirilecek ve ağus- tose içinde nakledilecek muallimlerin Benzin ve petrol için üç haftalık anlaşma yapıldı İstanbulda fiatler ipka edilmiştir, yani benzinin şişesi 82,5, petrolun kilosu 12 kuruştur Petrol ve benzin İlailerini karar- laştırmak ve memleketin bazı yerle rinde görülen benzin buhranının önüne geçmek için bir kaç gündem beri İktisad Vekili B. Celâl Bayarın nezâreti altında müzakereler yapılı- yordu. Dün bu müzakereler bitmiş ve üç haftalık bir anlaşma yapılmıştır. Anlaşma mucibince petrol ve ben- zin fiatleri memleketin her tarafin- da, Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilen kanunun neşrinden bir gün evvelki fiate göre kararlaşacak- tar. Bu İatten kanun mucibince in- dirilen resimler mikdarı tenzil & cek ve bugünkü fiat meydana çika- caktır. İstanbulda kanunun neşrinden bir gün evvel benzinin şişesi yani beş lit- resi 120 kuruştu. Kanunun neşin- den sonra 82,5 kuruşa inmişti. Bu fiat muhafaza” edilmektedir, Petrole ge dince kilosu 22 kuruştan 12 kuruşa #ndirilmişti. Bu fiati muhafaza et- mektedir, Diğer şehirlerde fiat deği- şecektir. Dün akşam gazetelere verilen teb- liğ şudur: İstanbul 8 (A.A.) — iktisad v tinden: | — Benzin ve petrolde olan muhtelif vergi ve dirilmesi hakkında Büyük Milet lisi tarafından 14/6,/937 tarihinde bul edilip -25/6/937 tarihinde mevkiine geçeni 3264 numara nut bu maddelerin fintleri üzerine tani olarak inikâsını temin için Türkiyede iş gören petrol ve benzin $i ri, kanunun neşrinden bir gün € atleri esâs tutarak vergi ve tüsum tens zilâtını Türkiye dahilinde mezkür fis atler üzerinden tamamen: talbik et- meği kabul ve teahhüd etmişlerdir. 2 — Birinci maddede zikredilen fi- âtler 9/7/937 tarihinden itibaren üç halta müddetle mer'i olacaktır. Ve her yerde ihtiyaç nisbetinde benzin ve petrol bulundurulacaktır. 3 — İkinci maddede zikredi det zarfında hükümet tarafın yin edilecek bir heyetle şirketle tereken beynelmilel piyasa esasları dahilinde maliyet un. üzerinden tatbikatta buluna dır. Bu suretle vasıl olunacak ayrıca ilân edilecektir. General Frankonun İngiltereye teklifi İngilterenin ikti iktisadi ve mali muzaharetini istiyor Londra 8 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Portekizin Londra seliri Monteiro, general Frankonun Londraya veril- mek üzere Portekiz başvekili Salazara tevdi ettiği bir muhtırayı İngiltere Hariciye nazırı B. Edene vermiştir. Öğrenildiğine göre bu muhtırasın- da general Franko, İspanyanın ihyası için Büyük Eritanyanın iktisadi ve mali müzaheretini temin etmek üze- re Londra İle bir itilâf akdetmek İste- diğini bildirmektedir. İngilterenin bu muhtırayı aldığı bildirmekle iktifa edeceği zannedil- mektedir, Bu muhtıranın husule ge- tirdiği müsaid tesirin Salamancanın notasile kismen zall olduğu kaydedil- mektedir. Salamanca tarafından ve- rilen notada hükümetin muharib o- larak tanınması istenilmekle ve bu hakkı vermek istemiyen hükümetlere karşı iktisadi mukabelebilmisilde bu- Tunulacağı kaydedilmekte olduğu ha- tırlardadır. Bazı siyasi muhabirler nikbin dav- ranmakta ve yakında İspanyadaki gö- nüllülerin geri almacağını, bundan sonra da vaziyette mühim bir salâh hasıl olacağını beyan etmektedirler. Londra 8 (A.A.) — İngiliz mahfik leri general Frankonun notasına bü- yük bir ehemmiyet atfetmektedirler. Kota, daha ziyade propaganda mahi- yetinde telâkki edilmektedir. Bu notanın İngiltere ile ihtilâlci İs- panya arasındaki iktisadi münase- betleri ızrar etmiyeceği kanaati izhar edilmektedir. Ihracatcılara kolaylık Vekiller Heyeti yeni bir kararname hazırlıyor Ankara 8 (Telefonla) Ecnebi memleketlere Türk malı ihraç edenler, ecnebi gümrüklerinden verilmiş şeha- detname ibraz etmedikçe, malların be- dellerini alamamakta idiler, Bu şeha- detnrmelerin alınması ekseriya beş al- ta ayın geçmesini mucip olmakta ve bu yüzden ihracatçılar da sıkıntı çekmek- te idiler. Haber aldığıma göre, Vekiller heye- ti ihracatçılara bir kolaylık olmak üze- re bu malların şehadetnameleri bilâ- hare ibraz edileceğine dair kefil gös- terilmek şartile bedellerinin hemen ödenmesi hususunda bir karamame İki fırka İtalyan askeri Napoli ve Çivitavechia'dan İspanyaya hareket etmiş Paris 8 (A.A.) — Oeuvre gazetesine de madam Tapouis, -İki İtalyan fir- kasının İspanyaya hareket ettiğini bildirmektedir. iri Napolide, diğeri Çivitave edilen bu fırkaların hi haziran içinde ikmal edilmiş! Fırkalardan biri Malaga ve Kadixte karaya çıkarılmış, 8000 mevcudlu olan diğeri de Balear adalarına hareket etmiştir. B. Şükrü Kaya Viyanada Budapeşte 8 (A.A) — Moskovaya gitmekte olan Dabiliye vekili ve C, H. P. genel sekreteri B. Şükrü Kaya iki gün burada kaldıktan sonra Viyana- ya hareket etmiştir. Yeni açılacak lise ve orta mektenler Ankara 8 (Telefon) — Maarif vekâ- Jeti bu sene Trabzonda bir İse, Adapa- zarı ve Tokatta birer, İstanbulda da ikâ olmak üzere yeniden dört orta mektep açacaktır. Orta tedrisat umum müdürü üç vilâyette tedkikat yapacak Ankara $ (Telefonla) — Maarif ve- kâleti orta tedrisat umum müdürü B. Avni Eskişehir Kütahya ve Afyon vi lâyetlerinde tedkikat yapacaktır, B. Avni seyahate bugünlerde çıkacaktır, Kadın tayyareci dün de bulunamadı San Francisco 8 (A.A.) — Kolora- do zırhlısından uçan üç tayyare, Pho- enix adalarında boş yere araştırmalar yaptıktan sonra zırhlıya avdet, etmiş- lerdir, Fransada yeni vergiler Senede 10,5 milyar frank temin edecek Paris 9 (Akşam) — Kabine yehi vergileri kararlaştırmıştır. Bu vergi* ler 105 milyar frank temin edecek- tir. Spekülâsyona ve vergi kaçakçi- ığına karşı şiddetli tedbirler alın- maktadır. İrad vergisi, benzin, tele- fon, telgraf resimleri arttırılmakta, tütüne yüzde 20 zam yapılmaktadır. Başvekil radyo ile halka bir nutuk ye bu vergileri haklı göstere kın ye istemiştir.