9 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Budge bugün dünyannı en iyi amaför tenisçisi sayılmaktadır. G 400 N gi Teşkilâta yardım etmeliyiz Yürütülen tenkidlerde, bunlara esas tutulan noktaların iyice bilinmesi gerektir 'T. S. K, asbaşkanı Aydın saylavı bay Adnan ile Ankara stadında bir futbol maçı esnasında tanışmak fırsatını butmuştum. Oradaki görüşmemiz ta- bii pek muhtasar kaldı. Bu kere son maç hâdisesini tahkik etmek üzere İs- tanbula gelmiş olan kendisile ikinci de'a ve daha uzun görüşmek kabil ol- du Sporumuzun umumi ihtiyaçların- dan ve derdlerinden bahsettik ve bah- Setli İtiraf ederim ki, şimdiye kadar pek az spor idarecimiz bende bay Ad- nan kadar samimi ve iyi bir tesir bi- rakmıştır. Onun makul ve mantıki yollardan yürümek hususundaki açık arzusu, tezlerini hissiyata kapılmadan mantıki düşüncelerle müdafaada güs- terdiği titizlik kadar da karşısındaki- nin hattâ kendininki ile taban tabana l ıd ictihadına hürmet eğişi spor ida- reciliğimiz hesabına beni çök sevindir- di. Konuştuğumuz bahisler arasında spor neşriyatı da vardı. “T, 8. K. asbaş- kanı, tamamile yanlış hâdiselere İsti- nad ederek teşkilâtı şiddetle tenkid e- den brzı yazıları gösterdi, bu hâdise- lerin asıl şekillerini -ki bizde bu asil şekilleri biliyorduk» anlattı. hakikate muhalif noktaları düzeltmek için bir düzüye cevap vermek mecburiyeti ih- | das edildiğini fakat verilecek cevapla- rında yeni tenkidlerle karşılaşacağını söyledi. Bu kabil, tedkik mahsulü ol. mıyan tenkidlerin teşkilâtın işini ko- haylaştırmak değil güçleştirdiğinden şikâyet etti ve benim ne düşündüğümü sordu Anlattığı hâdiselerle yapılan yanlış tenkidler karşısında kendisine hak vermemek kabil değildi Bunun bazı gazetierde eli az çok kalem tutan he- | men herkesin spor yazıları yazabilme- sinden ileri geldiğini, samimi tenkid- lere itibar edilmesini, diğerlerine ise al- dırış etmemenin en kestirme yol oldu- ğunu söyledim. Böyle olmakla beraber, biz gazete- cilere ve,spor yazıcılarına düşen bir vazifeyi de burada tebarüz etlirmeği lüzumlu bulurum: Mutlaka tenkid etmek hevesile ve hâdiseleri yanlış şekillerde yazmak su- retile hareket, normal'bir şekilde yürü- mesini her zaman dilediğimiz 'T. 5. K. nın işini cidden güçleştiriyor. Esaslı ve samimi tenkldlerin lüzumuna, fay- dasına tamamile kaniiz. Ancak bu şe- kildeki tenkidler teşkilâtın işini kolay- laştırabilir Bunun içindir ki bu ten- kidlere esas tutulan noktaların iyice bilinmesi, hâdiselerin hakiki şekille- rinin öğrenilerek yazılması gerektir. Buna mukabil spor teşkilâtının da ara» sıra gazelecileri toplıyarak bazı mese- leler üstünde onları tenvir etmeleri yanlış tenkidlere mahal kalmamak noktasından çok faydalı olur. Sadun Galip Maslakta iki otomobil çar- pıştı, hafif hasara uğradılar Evvelki gün Maslakta bir otomobil çarpışması olmuş, bu çarpışma Şoför lerin meharetile oldukça hatlf geçişti- Tilmiştir. Çarpışma şu şekilde olmuş- tur; Mısır sefaretine ald otomobil ile ş0- för Hakkının idaresindeki bir taksi otomobili yekdiğerinin aksi istikamet- lerle ilerilemektedirler, Bu sırada iki arabanın tam ortasında bir öküz ara- bası belirmiştir. Bir sağa, bir sola kaç- makta olan öküzler, her iki otomobile de muayyen bir istikamet verdireme- miştir. Nihayet öyle olmuş ki, iki oto- mobil de öküz arabasının ayni tara- fından siyırtacak vaziyete gölmişler ve bu şekilde tabil çarpışmışlardır. Şoförlerin sıkı frenleri müsademenin şiddetini kırmış, her iki araba da hafif hasara uğradığı halde kazanın önüne geçilmiştir, Izmir Kültür lisesi talebesi kampta mer ama AF İzmir (Akşam) — İzmir Kültür Wsesi talebesi kampa çıkmıştır. Talebeye yeni asker elbiseleri giydirilmiş ve silâhlar tevzi edilmiştir. Önlerinde bando muzika olduğu halde talebeler, şehirde bir yürüyüş yaptıktan sonra Kızılçul- lu deresi civarındaki kampa yerleşmişlerdir. Resmimiz, Kültür lisesi talebe- sini asker elbisesile gösleriyor. Bu hafta milli kümenin sonu Galatasarayla Beşiktaş, Fenerbahçe ile Güneş karşılaşacaklar Memleketimizde ilk defa ihdas edi- len ve bilhassa şehirler arasında fut- bol faaliyet ve temaslarını hayırlı bir şekilde arttıran milli küme bu pazar oynanacak iki maçla nihayetlenmiş ve Türkiyede ilk milli küme şampiyonu kati surette anlaşılmış olacaktır. İki maçtan birincisi Taksim stadın- da saat 16 da Galatasaray ve Beşiktaş takımları arasında, ikincisi ise eyni stadda saat 17,45 de Fenerbahçe - Gü- neş arasında olacaktır. Her ne şekilde olursa olsun Fener- bahçenin şampiyonluğu tahakkuk et- miş sayılabilir. Bu maçlar ancak ikin- ci, üçüncü ve dördüncüyü tayine yarı- yacaktır. Galatasarayla Beşiktaşın maçı ikin- cilikle üçüncülük için bir karşılaşma mahiyetinde olduğundan günün en mühim maçı budur. Bu iki maç arifesinde dört klübün puan vaziyetleri şöyledir; Fenerbahçe 43 Galatasaray $1 Beşiktaş 28 Güneş 27 Fenerbahçenin, geçen haftaki sa- katlıklar dölayısile herhalde zayılça bir kadro ile çıkacak Güneşe farzımu- hal yenildiğini bile kabul etsek diğer takımların onun 34 puanını aşamıya- cakları bedihidir. Çünkü bu vaziyet- te Galatasaray Beşiktaşı yenmek şar- tile Fenerle ancak ayni puana gelebi- lir. Fakat Fenerbahçe attığı ve yediği gollerin nisbetile gene şampiyon olur. Halbuki Güneşin Feneri yenmesi bir hayli güç olduğu gibi Galatasaray - Beşiktaş maçını da kati olarak bir ta- raf lehine kestirmek kabil değildir. 'Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Bakırköy: Merkez, Trabya, Yeniköy, Emirgün, Rumeli hisarındaki eczaneler, Aksaray: Etem Perter, Başlktaş: Nail, Kadıköy: Pa- saryolunda Rifat Muhtar, Modada Alheddin, Üsküdar: İttihad, Fener: Emllyadi, Beyazıd: Kumkapıda Bel- kıs, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Sa- matya: Çula, Alemdaf: Cağaloğlunda Abdülkadir, Şehremini; oTopkapıda Nazım. 9 Temmuz 1937, Fen artık tabiate hâkim oluyor mu? Yeni hir ilim çıktı: Vulkanoloji yani volkanların indifamı haber verme ilmi geçeceği, zelzele olup Vaktile insanlar tabiatın kuvvet ve | şiddetine karşı bo- | fevecranıma (o karşı fenni surette mu- kabeleye hazır- lanmışlardır. Bu maksadla mevcut iimlerin en yenisi olarak o Vülkano- | togie ilmi teessüs | etmiştir. İ Bu genç ilim ve; ilmin “mütehassıs. ları völkanların or- taya koyduğu bir çok meseleleri hal- letmiş, yahut et- mekte o bulunmuş- lardır, Bu maksağ- la dünyanın en ince lâborâtuatları ku- kurulmuştur. Bun- lardan biri Büyük Okyanosun orta- sında Amerika Müttehid hükümetle- rine tabi “Hawni adalarında bulunu- yor, Bugün en marüf Vulkanologie mü- tehassısı profesör doktor Thomas Jaggar'dır, Bu ilim adamı dünyanın faal ve dehşeti volkanlarından Hawai adalarında bulunan Kılavea ve Mouna Loa yanardağları ile mu- vaflâkiyetli bir surette mübareze et- mektedir. Dr. Jaggar iki türlü sahada çalışı- yor. Evvelâ volkanların india cdeco- ğini ve şiddetinin derecesini haber ve- ren emare ve âlâmetleri tesbit ediyor. Bu sayede her hangi bir volkanın n$9 zaman ve ne derece şiddetle feveran Ve indifada bulunacağını evvelden öğrenmek ve buna göre tedbir almak mümkün olmaktadır. Bunun neticesi olarak indifa sahasında yaşayan halk vakıt ve zamanile tehlikeli noktadan çıkarılarak insanca ve eşyaca ziyaz meydan bırakılmıyacaktır. Dr. Jaggar şimdiden sabit düstur- lar bulmuştur. Bu sayede volkanların faaliyetini evvelden hesab etmek mümkün olmaktadır. Bu düsturlar- dan biri volkanlardan çıkan gazların tahliline dayanıyor. Amerikalı âlim Kilauea volkanının üç indifa devrin- de hazır bulunmuş ve volkandan çi- kan muhtelif gazlardan nümüneler toplamıştar. Bu gazlardan çoğunun terkibatın- da külliyetli miktarda müvellidülma bulunmuştur. Bu-neticeler volkanla- rın faaliyetinde başlıca rolü müvelii- dülmr oynadığını isbat etmiştir. Şimdi her hangi bir'yolkanın çikar- dığı gazların nevine göre indifan ne zaman ve ne derece şiddetli olacağını sıhhat üzerinde hesab etmek müm- kündür. Bu usulü bir kat daha inki- şaf ettirmek için Hawai üniversitesi gaz yâkalamağa mahsus hususi bir sistem vücuda getirmiştir. Kilauta yanardağının ağzı civarında tesis edi- len bir rasadhaneden volkanın çikar- dığı gazlar hakkında telsizle munta- zaman malümat verilmektedir, Ayni / Bu ilim sayesinde bir yanardağının ne zeman faaliyete olmıyacağı anlaşılıyormuş 4 RA İndifa halinde iki volkan zamanda völkanın çikardığı gazlar avlanmaktadır, Gazlar şu suretle av- lanıyor? ' Her birinin ağzında on santimetre genişliğinde bir cam yuvarlak bulu- nan bir metre uzunluğunda borular- daki hava tulumba İle tazyik edilmek- tedir, Boruların içindeki hava tazyiki iki milyon atmosfere baliğ olduktan sonra tulumbalama ameliyesi 'kesli- mektedir. Sonra borular yanardağın zeminindeki yarıklara, yahut seyyal bir halde bulunan lâvların içine yer- Jeştitilmekteğir. Sonra boruların ağzındaki cam yu- varlaklar hususi tertibat ile kırilmak- ta ve volkanın gazı havadan tahliye edilmiş bulunan borunun içinde top- lanmaktadır. Gazın harice çıkmaması için supap tertibatı vardır. Rasatihaneden telsizle haber veril mesini müteakib üniversitenin fizik fakültesi dekanı ve-muavinleri bir tayyare ile derhal volkanın kenarma gelip gaz borularının muhteviyatını tedkik ediyorlar. Tedkikat neticesin- de Volkanın hangi gün, hangi saatte ne derece şiddetle indifaat yapacağını tayin ediyorlar, Hususi tabelâlara ya” zılan bu malümat gazetlerde bütün halka ilân edilmektedir. Hawai üniversitesi fizik fakültesi dekanı Dr. Ballard ve profesörlerinden Dr. Jwoo Miyake bugün Havwal adala- rndaki volkanların gelecek faüliyet- lerini ve hâttâ vukubulacak haraketi arzları da haber verecek vaziyette bulunuyorlar. Dr. Miyake'in Kilauea volkanının zemininde ateşin bir çukur& koyduğu küçük bir cihaz ölzele dsl“ gası yapacak kadar şiddetli olan sar- sıntiları muntazaman rasadhaneye haber vermektedir. Bu haberin aka“ binde zelzelenin dalgası rasağhan?- nin sismoğraf âleti tarafından Kay” dedilmekte ve arada geçen zamani kadar zelzele dalgasının seyri tesbit edilmektedir. Tehlikeli bir gelzele olacağı anlaşıldığı takdirde hüküme” te ve halka Jüzemgelen tedbirleri" alınması için malâmat verilmekte” dir. Fen artık tabiate hâkim dmg