9 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

bip“ erkünü adamlar vardır, umumü Yere, tramvaya, vapura filân bi- Dince nasıl kerih rayihalar neşredip maya, öğürlü verirler; işte, bura- “yle... Fakat anlamak dışar- kokan burunları alışmıştır belki bu san sahada ne yanık yanık şikâyet y onları yazılırdı, Fakat bereket Va- vekili sayın bay Şükrüden şehrin yenizleneceğine dalr ümid ve sevinç «i vaidler aldık da yüreğimize 90- SU serpildi, “ ran refikimiz, geçen günkü neş- ne imiz arasında tenakuz bulduğu: ilân ediyor: Bir yazımız pisliğin kabahatini be- İsdiyeye, bir karikatürümüz de halka Atletmiş, Tenakuz bu işin neresinde? İs böylelikle tablo tamamlanmı- mu? Kabahat her ikisindedir!. süsen, belediyeciliğin bir şartı da, halkın ruhu üzerinde müessir olmak Oda ümran hislerini, zevklerini uyan- dirmak değil midir?. Yurddaşlar, et- Taflarında öyle güzel bir şehircilik gö- er ki, bu güzellikleri benimsiye- $r: «Aman bir yere bir çöp düş- Mesin!» diye içleri titriyecek... Bugünkü gün halk çöpleri sokağa “döküyor, doğru... Lâkin tanzifat ter Hibatı bu kadar kötü olunca, ne yap- Sındı ki: Herkes kendi çöp kuyusunu Açsın da, kirini pasını içine mi göm- Sün?... — Klâsildeşmiş bir fıkra olduğu İçin belki işitmişsinizdir. ama, tam sıra. NI geldi; — Sokaklara tükürenlerden ceza a- malıdır! diye belediye meclisin- münakaşa ediliyormuş. Adalı Avni, bu fikre taraftar olan ©oşkun hatibin sözünü kesmiş: 7 Böyle sokaklara tükürenden değil, ükürmiyenden ceza almalı yahu... | . Ss Evet: Halkın beledi terbiyesi lâ Zim!... Bu medeni his ilerlemelidir... Fakat onun temeli belediyenin bir mevcudiyet göstermesidir. Halkın eveslenmesi ondan sonra ve ona is- Düden başlıyacaktır. (İnşaallah!) Bay Şükrüden ümidle ve emniyetle “ ruhu halkta yaratacak faaliyet Röstermesini bekliyoruz. Lı Aksamcı mn nl km Ticaret odası bütçe ve kad- tosunun tatbikine başlandı Tasdik edilip gönderilen Ticaret 9- i bütçe ve kadrosunun tatbikine bağlanı r, Terfi etmiş olan memur- Jar haziran maaşlarını yeni bütçeye Böre'aj ışlardır: Ticaret odası bütçe- Sİ kânunusanide Ankaraya gönderil- MİS, Vekâlet gördüğü lüzum üzerine bütçeyi Odaya ida etmişti. Terfi eden memurların yeni bütçe- Böre birikmiş hakları henüz kendi- 8 verilmemiştir. Bunlar kânunu- Sahiden hazirana kadar olmak üzere beş Aylık maaşlarını eski bütçeye göre talardır. Ticaret odasının aradakd Yiyecek ve içecek! satanlar Aşılanmamış olanlar derhal aşı istasyonlarına gönderiliyorlar Yiyecek, içecek satanların mecburi tifo aşısına tâbi tutulmaları hakkın- da verilen kararın iki gündenberi tatbi- kine başlanmıştır. Dün belediye zabıta memurları, şeh- rin muhtelif yerlerinde bu kabil €s- nafı birer birer dolaşarak içlerinde aşı olmıyanları hemen aşı olmak Üze re aşi İstasyonlarına sevketmişlerdir. Bunlar, aşi olduklarına dair mahalli belediye zabıtasına birer resmi vesi- ka göstermeğe mecbur olacaklardır. Bundan başka dünden itibaren şeh- rin mühtelif yerlerinde temizliğe rin- yet etmiyen lokanta, gazino, kahveha- neler gayet sıkı surett teftiş edilmeğe ! başlanmıştır. Şüpheli sulardan yapılmış şerbet sa- tanlarla alelâde çeşme suyu satanlar sıkı surette takip edilmişlerdir. Güğü münün üzerinde kurşun mühür bu- Tunmıyanlar hakkında ceza zaptı ya- pılmıştır. Bundan başka belediye şu- beleri dünden itibaren temizlik amele kadrosunu tamamlamak Üzere müra- caat edenleri kabul etmeğe başlamış- lardır. Kadro noksanı nihayet bir haf- ta içinde ikmal edilecektir, . Muallim kursları 12 temmuzdan itibaren derslere başlanacak Muallimlere mahsus tatil kursları 17 temmuzda açılacaktır. Tahrir, okuma, müzik kursları İstanbul birinci mek- tepte, resim, elişleri kursları Beyoğlu on üçüncü mektepte, tarih ve coğraf- ya kursları da İstanbul kırk dördüncü okulda açılacaktır. Tarih ve coğrafya kurslarına devam edecek muallimler mahdud miktarda olacaklardır. Bu kursta bulunanlar tarih ve sair bakı- mundan İstanbulu tedkik etmek üzere şehir içinde gezintiler yapacaklardır. Resim ve elişi kurslarına devam ede- cek muallimlerden bu sahada malümat- ları ilerlemiş olanlarla iptidal bir va- ziyette kalanlar ayrılacaktır. Bu itibar. le bu kursta malümatı geri olanlarla, bilgisi ilerlemiş olanlar ayrı ayrı şe- kilde istifade edeceklerdir. Müzik kur- suna bu kursu takip edebilecek yazi- yette olan muallimler devam edebile- ceklerdir. Tünel şirketinin yaptıracağı bina Tünel şirketinin Galatada yapaca- ğı yeni bina için bir anlaşma olduğu- nu dün yazmıştık. Nafıa Vekâleti, bu işe mümkün olduğu kadar süratle baş- lamağa karar Verdiğinden caddenin açılması tiçin yapılacak istimlâk mua- melesinin tamamlanması için yakında belediyede bir heyet faaliyete geçecek- tir, Bunun için Dahiliye Vekâletinden | menafii umumiye kararı alınacak ve istimlâk muamelesi Tünel şirketi hesa- bına yapılacaktır. Yeni mahsul İstanbulda bulunan Ziraat Vekili B, Şakir Kesebir ziral vaziyet hakkın- da şu beyanatta bulunmuştur: — Yeni mahsul hakkında, haberler memnuniyet vericidir. Mah- sul hem kalite, hem miktar itibarile ödeyeceği tabii görülüyor. mükemmeldir, aklı şikâyetle Gürültü ile mücadele ne oldu? Geçen sene şehirde belediye gürültü ile mücadele edecek, hür zumsuz bağıran esnafı susturü- cak diye bir havadis çıkmış ve galiba bunun için bir de talimat- name çıkarılmıştı. Şimdiye kadar bu talimatnamenin tatbik olun- duğunu görmediğimiz gibi, bild- kis bugünlerde şehrin gürültüsü tahammül edilmez bir hale gel- miştir. Bühassa Bahçekapısında Orosdibağın önünden Yeniposta- neye kadar olan saha Mahmui- Pâşanın eski halinden daha ber- bad, âdi bir pazar yerine dönmüş- tür. Burada sayısız isportaların başında duran ikişer, üçer kişi ci- yak cıyak âvazları çıktığı kadar bağırırlar, bağrırlar. Yalnız gü- nün muayyen bir zamanında uzaktan arzı endam eden bir be- lediye polisi bunları muvakkat bir zaman için sokak aralarına, han içlerine kaçırmak suretile rahatsız eder, bundan maada 20- manlarda bu adamların gürültü- sü takatleri yeltiği kadar devam eder gider, 4 Bu gürültüler sokakları fena bir şekle koyduğu gibi civardaki mağaza ve yazıhanelerde de ça- lışmak imkânını bırakmamakta- dır. Alabildiğine artan bu lüzum- suz gürültünün mevcud nizama- tın ehemmiyetle tatbik ettirilme- si suretile men'i esbabının temi- nini muhterem vali vekilimizden ehemmiyetle bekleriz. Hüsnü Erenli Florya yolundaki kaza Bakırköy hastanesine kaldırılan çocuğun vaziyeti ağırlaştı Florya asfalt yolu üzerinde vukua gelen otomobil Kazasını dünkü nüsha- | mızda kaydetmiştik. o Bu kazanın yas! ralısı olarak Bakırköy hastanesine kaldırılmış olan “Yeşilköylü Necil is- mindeki çocuğun sıhhi vaziyeti ağır- laşmıştır. Otomabilinin hendeğe ters yuvar- lanmasile kendinden geçen ve dili tu- tulan $0för Zihni iyileşmiş ve kazayı bütün teferrüatile jandarmaya anlar tabilmiştir. Hadise esnasında otomobil içinde bulunan B. Saidin oğlu ile bir arkadaşı cam kırıklarile yüzlerinden cerihadar olmuşlarsa da bu da küçük bir tedavi ile atlatılmıştır. Dün Seyrüsefer merkezi memur ve mühendisleri tarafından kaza mahal- linde bir keşif yapılmış olup, şoför na- zaret altına alınmıştır. Türkofisin 937 kadrosu bildirildi 'Türkofis teşkilâtının 937 senesi kad- rosu Ofis müdürlüklerine dün tebliğ edilmiştir. İstanbul Türkofis müdür- lüğünde bazı nakiller yapılmış, rapor- | lerinde işçilerine verecekleri tazminat İşçilere verilen #azminat Ticaret odası bu hususta tedkikat yapıyor Hukuk mahkemesinin sorgusu üze- rine Ticaret odası hususi müessese- lerde işçilere ne miktar tazminat ve- rilmesi lâzım geleceği hakkında ted- kikata başlamıştır. Bu cihet birçok kimseleri alâkadar etmesi bakımından çok mühimdir. Birçok müesseseler 15 gün çalştırıp çi- karttığı adamlarla 15 sene kendilerine hizmet eden İşçisi arasında bir fark gösetmiyorlar. Gerçi büyük müesseseler, mukavele. hakkında da kayıdlar koyuyorlar. Fa- Kat birçoğu da keyfi hareket etmekte- dir. Borçlar kanunu, vazifesine niha- cek tazminatı mektedir, Kanunun tadil edilecek ta- raflarından biri de budur. Tazminat hususunda piyasadada bir taamül vardır. Bu taamüle riyayet eden pat- ronlar İşçilerine üç maaş nisbetinde tazminat verirlar, Ticaret odası bütün bu cihetleri tes- | bit etmekte, bilhassa tedkikatını piya» sada yapmaktadır. Plâj hırsızı Polisin elinden kaçarken yakayı ele verdi | Şehrin muhtelif yerlerindeki plâj kabinelerine dadanarak hırsızlık yaptı- gı için aranmakta olan Fethi adında biri, nihayet Florya plâjında yakalan- mış ve hakkındaki tahkikatın ikmali için Emniyet direktörlüğüne getiril- miştir. Fethi, ayni zamanda Salacak plâ- jında yaptığı bir hırsızlık tahkikaktı için de Üsküdar merkezine götürül- | mek üzere yola çıktığı sırada polisin elinden kurtulmağa muvaffak olmuş, kaçmağa koyulmuştür. Fakat bu kaçış esnasında diğer za- bıta memurlarile de karşılaştığı eihet- le derhal yakalanmıştır. Fethinin Halid isminde bir de arka- | daşı olduğu tesbit edildiği cihetle o | da aranmaktadır. Şoförler taksi ücretlerinin ucuzlatılmasından zarara | | uğrıyacaklarmış Benzin fatlerindeki tenezzülden do- layı belediye taksi ücretlerini de in- dirmeğe karar vermişti. Taksi şoför- leri, son zamanlarda lâstik fiatlerinde mühim bir yükselme olduğu için taksi ücretlerinin indirilmesinden kendile- rinin zarara u; acaklarını ileri sür- mektedirler, Şof , bu maksatla belediyeye müracaata bulunacaklar» dır, Köprü dubalarının kenarında o o bulunan cesed Köprü dubalarının kenarında bulu- nan meçhul cesedin hüviyeti etrafın- tör Talât, kâtip Fevzi ve Adalet An- karaya tayin edilmişlerdir. Ankara- dan müşavir Fuad da İstanbula tayin edilmiştir. Bu seneki kadroda hiçbir memura zam yapılmamıştır, da zabıta tahkikatı devam etmekte- dir. Cesed üzerinde morgâ& yapılan otopside, bıçak, kurşun ve emsali cerh yet verilen veya işi biten işçiye verile- İ yarm aylık, göster- | olanı da vardır. Meselâ şu son tifo hadiselerinde bir tek kazançlı tarafı- mız oldu. Münevver olmıyan halkta mikrop korkusu, sıhhi tedbirler ziya” deleşti. Aşı yerlerindeki baş döndürü- cü kalabalığa baktıkça bunu daha iyi anlıyorum. Maalesef bizim münevver olmıyan halkımızda ötedenberi mikroba karşı âdetâ bir lâubalilik, bir samimiyeğ vardır, Hiç unutmam, bir gün, genç bir adamı son derece pis, kurtlanmış bir kiraz kâğıdının önünde görmüştüm. Mütemadiyen atıştarıyordu: — Canım, dedim, mikroptan kork- muyor musun?.. Sonra bu kirazların içinde türlü türlü şeyler var Güldü: — İlâhi. diye benimle alay etti, © yediğim şeyler büyüyüp benim ka- dar oluncaya kadar yıllar geçer. Son tifo vakaları İstanbul halkının en münevver olmıyanlarının bile gö- zürü açtı. Bir aşı yerini dolaşıyordum. Bak- tam. Çarşaflı bir kadıncağız. Aşı ol. mak için sırasını bekliyor ve biryan- dan da yanındaki kadına derd yanı- yor: — Ah kardeşim... Kapı bitişik kom» şum tifodan gidince gözlerim açıldı. Eskiden olsa «col gelmiş cihana, baş ağrısı bahane» diye geçerdim amma.. Baktım kazın ayağı öyle değil... Şimdi iki iğne yapılınca hastalığa karşı in- san şerbetli oluyormuş. Bundan sonra durur muyum?. Ne zaman hastalık | çıksa doğru gidip aşı olacağım. Bunu söyliyen eskiden mikroba katiyen inanmıyan cinsinden basit bir kadıncağızdı. Görülüyor ve halkın akın akın aşı yerlerine koşmasından anlaşılıyor ki memlekette mikrop talâkkisi yerleşi- yor, sıhhi tedbirlere rağbet artıyor. Bu vakıa biraz elini yakan çocuğun Ateşe karşı duyduğu itinayı, takyid hissini andırıyor amma.. ne de olsa memleket sıhhati namına bir kazanç- tır. H.F. Sergi hazırlığı Bankalar bu sene sergiye geniş mikyasta iştirâk edecekler Sanayi birliği, her sene açilan yerli mallar sergisinin bazı kısımlarının Mahmudpaşa çarşısına benzemesi şek- İlindeki tenkidieri ehemmiyetle nazarı dikkate almış, serginin intizamlı ve gö ze hoş görünecek bir tarzda hazırlan- | masına karar vermiştir. İktisad Vekili B Celâl Bayar yerli mallar sergisile yakından alâkadar ol- maktadır, Vekil serginin zenginliğini temin için Sümer ve Eti banklarla İş bankası müesseselerinin sergiye geniş mikyasta iştiraklerini temenni etmiş- tir. Bankalar sanayi birliği ile temas ederek sergide pavyon yeri seçmek için dünden itibaren mahallinde tedkikata başlamışlardır. Milli sanayi irliğinin onuncu yılı Milli sanayi birliğinin 10 yıllık ça- lışması etrafında bir broşür hazırlanı- yordu. Birliğin sanayicilere karşı hiz- metlerini ihtiya eden broşürün hazır- lıkları bitirilmiş ve malbaaya veril. miştir. Broşürde bilhassa Osmanlı im- darp Ve saire âsarına rast gelinme- miştir. Hüviyetinin katiyetle tayinin» dan sonra, bu ölüm hadisesinin mahi- yeti tenevvür edecektir, paratorluğu zamanındaki sanayi hare- ketlerile cumhuriyet devrinin sanayi işleri mukayeseli bir şekilde gösteril. mektedir. e. ü Çok çalışkan çocuktur bay Am- küçüklüğündenberi tanırım. .. .. Sira ile ilk mektebi... sonra ... ——— .. Orta mektebi, liseyi bitirdikten | ». Hukuktan da diplomayı aldıl...