25 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| | harekete hazırlanıyor Çinliler yapılan anlaşmayı bozmuşlar < Londra 25 — Tokyodan gelen haberlere göre şimali Çinde vaziyet yeniden fenalaşmıştır. Japon erkânı harbi- yesi Çinlilerin 37 nci fırkayı geri çekmeleri. in samimi ol- madığını, bu fırkaya mensup askerlerden büyük bir kısmı- nın şimali Çinde kaldığını ve mevkilerini tahkim etmekte olduğunu bildiriyor. Japonyanın Nankin sefiri Çin hükü- meti nezdinde şiddetli protestolarda bulunmuştur. Japon Harbiye nezareti Çinlilerin Pekini tahkim et- mek ve bu şehre iki alay asker göndermekle yapılan an- laşmayı bozduklarını beyan ediyor. Japonya şiddetli hare- kete hazırlanmaktadır. Madrid civarında yeni muharebeler oldu Nasyonalistler şiddetli topçu ateşinden sonra taarruz ettiler, taarruzlar tardedildi Paris 25 — Madrid etrafında çok şiddetli muharebeler oluyor. Sabah- | kümet devam nü olmuştur. Hükümet kuvvetleri büyük bir mu- kavemet göstermişlerdir. Bir aralık mukabil taarruza geçerek bir köyü geri almışlardır. Nasyonalistler çok şiddetli topçu steşinden sonra yeniden taarruza geçmişlerdir. - Fakat “bu taarruz da tardedilmiştir. Harp şiddetle devam” ediyor. bildiriyor: Nasyonalistler, dokuz hü- tayyaresi düşürmüşlerdir. Di- “ğer taraftan meşhur bie .. perpie ag onun idare etiği tayyare hükü- 3 hatlarına düşmüştür. met Aragon cephesinde Teruel mınta- kasında Cumhuriyetcilerin takibine devam edilmektedir. Nasyonalistler şimdiden Cuenca vilâyeti hududunu “Teruel cephe hattı Guadalajara cephesile birleşmiştir. Albaracın 24 (A.A.) — Havas ajan- sı muhabiri bildiriyor: Albaracin üze- rine bir çok bombalar atılmıştır. Mad- di hasâratları başka bir şey olmamış- Rabat 24 (A.A.) — Radyo Verdad | tır. fransız sosyalist ve ko- münistleri birleşiyorlar B. Thorez bu birleşme lehinde bir nutuk söyledi Paris 24 — Fransız komünist partisi reislerinden Thorez söylediği bir nu- tukta Fransız sosyalist ve komünist partilerinin birleşmeleri lüzumundan bahsetmiş ve demiştir ki: — Amele sınıfından tâhrikat tuza- Kına düşmemesini bekleriz. Amele sını- fıni münferid bir vaziyete düşürmek- ten çekinmeli ve çifçi işçilerile orta sınıflar arasında irtibatı temine ça- bşmalıyız. Halk cephesinin ikinci ka- binesine, proğramını tatbik ettiği nis- bette müzaheret edeceğiz. 'Thorez nutkunun sonunda komü- ist ve sosyalist partileri anlaşma ko- mitesinin salı günü akdedecekleri toplantıda komünistlerin şu talebler- de bulunacağını ilâve etmiştir. 1 — Halk cephesi komitesinin milli kongresinin içtimaa daveti, 2 — Birleşme nizamnamesinin ka- bulünden evvel bile sosyalist ve komü- mist fırkalarının birleştirilmesi. Tek Paris 24 (AA) — B: Thorez, dün akşam komünist partisi merkez komi- tesinde bir nutuk söylemiş ve bilhassa, demiştir ki: Gelecek salı günü, anlaşma komite- sinin toplantısında, sosyalist ve ko- münist partileri bir halkçılar cephe- #i kongresinin birleşme mukavelesi Amzalanmazdan evvel dahi asiler bir- Jeşmelerini talep edeceklerdir. İzmirde bir amele kazaya orbi g İzmir 25 (Hususi) — Felemenk tü- : Lozan zaferi 14 üncü yıldönümü Ankarada merasimle kutlandı Ankara 4 — Lozan zalerinin 14 üncü yıldönümü burada merasim- le kutlandı. Haikevinde bir Lozan ge- cesi tertip edildi, muhtelif nutuklar söylendi. Bundan sonra milli hava- lar çalındı. Irak Belediyeler Müdürü Ankarada Ankara 24 — Irak belediyeler mü- dürü ve Bağdad şehremini B. Erşe- dülömeri Ankaraya gelmiştir. Ankara belediyesi, şerefine bir ziyafet o ver- miştir. B. Erşedülömeri İstanbul mü- hendis mektebinden mezundur. Bir zamanlar İstanbul belediyesinde çâ- laşmaştı, Hazinenin Sovyet bankasi aleyhine açtığı davadan ferağat edildi ” Anikâra (Akşam) — İstikrazı da- hili satış bedelinden dolayı hazine- nin Sovyet ticareti hariciye bankası aleyhine İstanbul ikinci ticaret mah- kemesinde açtığı 27,442 liralık alacak dâvasından, dâvanın isbatına yarıya- cak kanuni deliller mevcud olmama» sı dolayısile feragat edilmesi yüksek tasdike iktiran etmişlir.. Limanımıza gelecek mektep gemileri Yakında limanımıza Yugoslav, Ja- pon ve İtalyan mektep gemileri gele- cektir. Mektep gemileri limanımızda bulunduğu esnada merasim ve muh- telif eğlenceler yapılacaktır. Evkaf idaresi su satma teşki- lâtı genişletilecek Evkaf idaresi şehir içinde halkın temiz su bulmasını temin maksadile mevcud beyi teşkilâtını tevsle karar vermiştir. Bunun için suların mem- balarındaki tesisatı da âzami derece. de takviye edilecektir. 25 Temmuz 1917 Otomatik telefon köşklerinde sirkat | Para kutularının yerine boş tenekeler konuldu İzmir 24 (Akşam) — İzmir otoma- tik telefon köşklerindeki para kasa- larından para çalındığı anlaşılmıştır. Yapılan tahkikata Süleyman adında biri nezaret altına ahamıştır. Umumi telefon köşklerindeki mühürlü para kutularının alındığı ve yerine boş teneke kutular konmak suretile pa- raların çalındığı anlaşılmıştır. Zabi- taca bu mesele hakkında tahkikata devam ediliyor. İzmirli ihracatçılar İtinalı mal sevkine karar verdiler fakat şirket kuramadılar İzmir 25 (Hususi) — İzmir ihra- catcıları Üzüm kurumunda toplana- rak ihracat mahsullerimizin temiz İş- lenmesi, itinalı ambalâjlanması sure- tile dış piyasalarda sürülmelerinin arttırılması için kararlar aldılar. İhracatcılar, birleşerek, beş milyon Mira sermayeli bir ihracat şirketi ku- Tacaklardı; lâkin aralarında anlaşa- madıklarından bu şirketin kurulma- sından vazgeçildi. İğ Üzüm ihracı izmirden İngiltereye 2500 kilo yaş üzüm gönderildi İzmir 25 (Hususi) — Üzüm kuru- mu İktisad Vekâletinin tensibi ile İngiltereye yaş üzüm göndermeğe başlamıştır. Norveç bandıralı Balebek vapuru- nun soğuk hava dolaplarına tahta sandık ambalajlı 2500 kilo yaş çekir- deksiz üzüm yüklenirken vali Fazlı- nın işaretile merasim yapıldı. Türki- yeden yaş üzüm ihracına başlanması münâsebelile İzmir şenlik yapıyor. Hadiseyi limandaki bütün vapurlar düdük çalârak selimladılar, Balebek vapurunun * mürettebatı vapurun İspanya sularında Valensiya Ilmanında büyük tehlike geçirdiğini, şehrin asi gemileri tarafından bom- bardımanında kırk mermi attıklarını obüslerin vapurun üstünden aştığını söylediler, İzmirde çocuk yuvaları İzmir 24 (A.A). Vilâyetin “ Kür- duğu Kinderhaymlardan “1Çötuk yurdlarından) iki Bozdağda açılmış- tır. Buraya elli çocuk gönderilmiştir. Ali ağa çifliğindeki kinderhaym için de faaliyet devam etmektedir. Bura- ya da İzmirden ve civar kazâlardan deniz havasına muhtaç çocuklar gönderileceklerdir. Kaçakçılık takibatının geçen haftaki bilânçosu Ankara 24 (A.A) — Geçen bir haf- ta içinde gümrük muhafaza teşkilâ- tu, biri ölü olmak üzere altmış bir kaçakçı, üçyüz yirmi iki kilo gümrük kaçağı, altmış kilo inhisar kaçağı, üç silâh, yirmi yedi mermi, bir kilo yüz elli yedi gram uyuşturucu mad- de, bir sandal İle on kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Rumen kabinesi çekilecek mi? Bükreş 24 (Akşam) — Diminâtsâ gazetesinin yazdığına göre, Tataresko hüküümeti çekilecektir. Yerine, başın- da lider Mihalake bulunan nasyonal » Saranist partisi tarafından teşkil e- dilecek bir kabine geçecektir. Kabine tebdili, Kral Karolun Avrupa seyaha- tinden avdet ettiği zaman olacaktır. Belçika kralı Pariste Paris 24 (AA) — Belçika kralı bugün saat 12,40 geçe buraya gel. miştir. Paris 24 (A.A.) — Fransa Cumhur relsi ve madam Lebrun bugün Belçi- ka kralı ile Comte de Flandre şerefle- rine bir öğle iyafeti vermişlerdir , 5 e iz | | İ Dün Geceki ve Bu Sahahki IZaberler Japonya şiddetli (Dünyanın yeni iktisadi teşkilâtı meselesi Belçika kralının Van Zeelanda mektubu Brüksel 24 (A.A.) — Belçika Krali, dünyada yapılacak ekonomik yeni teş- | İkliâta dair B. tup göndermiştir. Bu mektupta ezcümle şöyle denilmektödür «Sizin Birleşik Amerikaya yaptığı- mız tedkik seyahatinden sonra Fransa, İngiltere ve Amerikanın bugün bütün dünyanın taleb etmekte olduğu daha iyi bir nizamın tesisine iştirak etmek arzusunda bulundukları görülmüş- tür. Bundan sonra kral, ekonamik bir teşkil ayak olmasını B. Van Zelanda tavsiye | etmektedir. Yeni teşkilâtın asıl kıymeti umuma mahsus daimi ve müstakil vasıflara sahib olmasında görülecektir. İ Kral, mektubunu şu suretle bitir- mektedir: «Eğer hakikaten muharebeyi berta- | raf etmek istiyorsak, ekonomik mese- leyi en geniş umumi şeklinde derpiş etmek cesaretini göstermlelyiz. İpti- dal maddelerin ve mübadele vasıtala- rının tevzii, işin beynelmilel bir şekil mektubunda, || İngilterede müsaid bir intiba uyandırdı de taksimi, zirai ve sınaf milletler ara» sında müvazene tesisi, ekonomik me- selenin başlıca safhalarıdır.» İngilterede müsaid intibalar' Londra 24 (A.A.) — Bütün gazete- ler, Belçika kralının B. Van Ze: gönderdiği mektubu nöğrediyor hususta neşredilen ilk mütalâalar pek senakâranedir. Times, bü mektuba dâir bir başma- Kale tahsis etmekle beraber mektubun tam metnini neşretmekte ve onu tah- lil eylemektödir. Morning Post gazetesi, İleri fikrin derhal ve teveccühle tedkik edil- mesini taleb etmektedir. Sol gazeleler dahi Belçika kralının mektubunu pek müsald bir şekilde Karşilamaktadırlar. Daily Herald gazetesi şöyle yazıyor! Genç Belçika kralı, dünya ticareti için bir büyük umumi karargâh tesi- sini teklif etmektedir. Bu 35 yaşında- Ki kral, başvekiline dünya tarihini de- öiştirebilecek bir mektup göndermiş- Bursada iş kanunu tatbikatı Gerek patronlar, gerek işçiler tatbikattan memnun İş dairesi üçüncü mıntaka âmiri baş müfettişi B. Halik Bursadan şeh- rimize dönmüştür. Bas müfettiş Bur- sağa kaldığı on beş gün zarfında İş kanununun ne şekilde tatbik edildi- ğini gözden geçirmiş, işçilerin şikâ- yetlerini de gözden geçirerek bilhassa kendilerile hasbühalde bulunmuştur. Bursada gerek işçilerin, gerek pat- onların İş kânunundan: fevkalâde memnun ve minnettar Kaldıkları ne- ticesine verilmiştir. Günde en çök s& kiz saat çalışılması hakında verilen son karar işçiyi normal bir çalışmaya sevketmiş ve sevindirmiştir. İş dairesi âmiri Bursadaki tetkik- | leri hakkında hazırlamakta olduğu | raporu bu günlerde Ankaraya gönde- | recektir, İş d si relsi B, Enis Behiç İ de Ankaradan ize - gelmiştir. | Reis, daire âmirile konuşarak gerek | Bursadaki tetkikleri ve gerek İstan- buldaki işçilerin vaziyetleri hakkında | izahat almıştır. İstanbuldaki amele- | lerin şikâyetleri henüz bilmiş değil- dir. Her gün İş dairesine bir çok mü- râçsatlerin vaki olduğu görülmekte- dir. İş dairesi bunların tetkikine de- 'yam,etmektedir. Alman casusu Fransada casusluk töhmetile biri tevkif edildi Almanya Chaumont 24 (AA) — adında bir Fransız tevkif edilmiştir. Bu adam 1934 senesinde, Almanyaya sik sık yaptığı seyahatler, askeri me- murların dikkatini celbettiğinden ay- ni töhmetle bir defa daha tevkif edil- miş, fakat men'i muhakeme kararile tahliye edilmişti. Bu defa ikametgâ- hında yapılan araştırmada havadan alınmış bir çok Fransız hududlarma aid fotoğraflarla Fransız tayyareleri- ne aid resimler bulunmuştur. Almanyada demir istihsali millileşiyor Berlin 24 (A.A) — B. Göring Ak manyada demir istihsalâtını millileş- tiren bir kararname neşretmiştir. Kârarname, demir madenleri ve eritme fırınları İçin milli bir müesse- genin kurulması hakkındadır. Bu müessese hisse senetli bir şirket ha Mndedir ve ismi Hermann Göring - Merihten telsizle işaretler mi veriliyor? B. Fatin böyle bir ihtimale fennen imkân görmüyor Jank Janski namında Amerikalı bir âlimin merihten telsiz işaretleri aldi- ğını ve bu fevkalâde hadiseyi izah için Parise geldiğini, Paristeki ilmi maha- file müşahedelerini anlatarak merih- ten verildiğine şüphe etmediği telsiz mevcelerini 3-15 saniye arasında aldı- Eını iddia ettiğini, yakında da Stok- holma giderek orada da noktai naza- rını izah edeceğini bir refikimiz yazı- yordu. Bu husustaki mütalâasını almak ü- zere Rasadhane müdürü B. Faline müracaat ettik, Bize dedi ki; «— Böyle bir hadisenin vuku buldu- Kunu kabul etmek için evvelâ merih- te bizim gibi akülı mahlüklar bulun- duğunu, sonra da bizim gibi telsiz 1e- sisatı yapacak kadar müterakXi ok duklarını ve hattâ bize kadar işaret verfcek derecede ilerileriiş oldukları- nı kabul etmek lâzımdır. Halbuki me- rihte canlı mahlüklar bulunduğu hhe- nüz isbat edilmiş değildir. Binaen- aleyh Ameriklının bu iddiasını da il- mi birşekilde varid görmüyorum. Bahsettiğiniz zat, Him âleminde pek tanınmış bir şahsiyet te değildir. Şa- yet yapılacak -tecrübelerde merihte müterakki bir mahlük olduğu telsiz vasıtasile anlaşılırsa şimdiye kadar büyük dürbünlerle yapılan Tasadata rağmen müsbet bir netice elde edilmi- yen mühim bir İlim muamması hak. ledilmiş olur.» Varşova suikastı lehine casusluk töhmetile Jean Seller | Suikastçı > nasyonal demok- rat fırkasına mı mensup? Varşova 24 (A.A) — Albay Adam Koe'a karşı yapılmışolan suikasd tahkikatı henüz sona Nasyonal demokrat partisi, suikas- din faili olduğu söylenen Wojick Bie- janek'in kendi teşkilâtına mensup bu- lunmuş olduğunu inkâr etmektedir. Hükümet, gazetecileri, caninin, adedi az bir terorist grupunun elinde &let olduğunu yazmaktadırlar, Sofyada araştırmalar Sofya 23 (Akşam) — Geçen akşam Sofyanın muhtelif mahallelerinde bi- râhane, kahvehane, bahçe ve saire gi- bi toplantı ve eğlence yerlerinde za- bıta tarafından halk arasında yapı- lan araştırmalar neticesinde 300 kişi tevkif edilmiştir. Mevkufların ara- sında zabıta tarafından o çoklanberi aranılmakta olan şüpheli kimseler de meydana çıkmıştır. Şüpheli evlerde de araştırmalar yapılmıştır. xI» yi di; an he da vi ol ke La 2:3. m sEzsz ves vamdıp . sre e n s v ”