25 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1937 İn lll im RE ade mi ii > gele 3. . m ——.. ga / AKŞAMDAN AKŞAMA | Şamama Kediler kalkınca fareler | Zorla ticaret ne olacak? | o Geçenlerde bir takım seyyar satıcı- m e ların insana zorla mal satmağa kalk- muş. Buna tama edip de avcılığa Çi- kanların çok olacağı ancak bir kari- katür mevzudur. Kargayı vurmak, yılanın kafasını ezmek, masarratları kati surette müscccel ve malüm olan ülğer hayvanları geberimek, neyse, anladık amma, kedilerin avcılığına hemşehrileri sevketmek me derece dur? Bu şikârın çok talibi çıka- cak mı? Merhamet buna müsande edecek mi? Sanırız ki hayır! Kedi ötedenberi bir nazenin ev hay- vanı sayılmıştır. Çocuklarımız Zer- top'ları, Pamuk'ları minimini ellerile okşamışlır. En fakirlerimiz bile, Sar- man'lara yüz paralık ciğer almak için kendi rızkından kesmiştir. Tekir'ler fare tutmuş, hülâsa, kedi denilen mahlük, ananelerimize girmiştir. Bu cellâtlığı yapmağa şehir halkını sevketmek, onun ince hislerini bilme- mek ve güzel, müşfik sevkitabiileri bozmaktır. Bilhassa kadınların bu hayvan kat- liâminden dolayı âsabı bozuluyor. Meşrutiyet devrinde bir hamlede kö- peklerin Hayırsızadaya sürülmesi, bü- tün dünya efküri umumiyesini aley- himize sevketmişti. O macera, bir çok dimağlardan hâlâ silinmemiştir. Şimdi de kediler... Eğer bu bir içtimai ve sıhhi zarü- retse, eğer farelerin üreyerek daha büyük bir belâ açmıyacağı katiyetle tesbit olunuyorsa, eğer kedilerin bât- tâ bir nevi çöpcülük yaptığı unutu- luyorsa ve eğer muhakkak kedilerin büyük bir kısmı imha edilecekse, bu- nu, Himayei hayvanat cemiyetine ha- vale ederek nisbelen az hunharca yaptırmalı, Daha iyisi, tedricdi; mütemadi ih- timam sarfedip hayvanları üretme mekti, Hiç olmazsa bundan sonrasi için, aramızda yaşıyan köpekle, kedi- lere bir nizam koymalı Fakat onları halka öldürtmekT.. Hayır! Bunu bir cinayet telâkki eden lerimiz çoktur. Akşamet İnhisarlar Vekilinin tedkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ali Râna inhisar ve gümrük işleri et- rafındaki tetkiklerine devam ediyor. Vekil yarın da gümrük baş müdürlü- üne gelerek baş müdür B Mustafa Nuri ile görüşecek ve muhtelif işler hakkında kendisinden izahat alacak tır. Vekil, yarınki tetkikleri arasında limandaki ithalât ve ihracat iskelele- rini de gözden geçirecektir, Gündoğrusu rüzgârının Marmarada tesiri Akay idaresi, Halicin vapurların- dan 6 numaralısını yaz mevsimi için kiralamış ve adalarla, Yürükali plâ- İl urasında aktarma seferler için kul- lanmağa başlamıştır. Fakat son günlerde esmiş olan şiddetli Gündoğrusu rüzgârı yü- sünden Marmarada sular çok dal- galı olmuş ve bu dalgalara Hatiç va- puru tahammül edemediği için bu iki gün zarfında seferler bırakılmış- tır. Akay idaresi bu sene bunu tecrübe mahiyetinde yapmaktadır. Gelecek sene aktarma seferlerde de büyük vapur kullanılacaktır, Daimi fotoğraf müsabakamız 24 saatte 26 tifo vakası Yarın sıhhiyede yapılacak toplantıda mühim kararlat verilecek Son yirmi dört saat içinde, yani ev- velki gün öğle vakdinden dün öğleye kadar bütün İstanbulda 26 tifo vaka- sı tesbit edilmiştir. Bundan on beş gün evveline gelin- ceye kadar günlük vukuat, bu mıkdar- dan azdı. Alınan fenni ve sıhhi tedbir- lere rağmen ayni adedi muhafasa et- miş olması, hastalığın arttığı şeklinde telâkki edilmekte ise de salahiyetlar- lar bu iddianın doğru olmadığını, an- cak şimdiye kadar ihtiyar edilmeyen, yahud yattığı halde tifolu olduğu an- laşılmıyan hastaların sıhhiye müdi lüğü tarafından teşkil edilen hasta a- rama heyetleri tarafından meydana çıkarıldığını temin ediyorlar ve bu va- kalardan çoğunun yeni olmadığını İ- lâvç ediyorlar. Dün de aşı tatbikine her tarafta de- vam edilmiştir. 8 ağustostan itibaren aşı olduğuna dair vesika göstermiyen esnafın çalışmalarına müsaade edil- miyecektir. Tifoya karşı bundan sonra alınacak» tedbirleri kararlaştırmak üzere yarin sıhhiye müdürlüğünde Sıhhiye Vekâ- 1eti Hıfzıssıhha dairesi relsi doktor Asım Ararın relsliği altında bir top- Jantı yapılacaktır. Bu toplantıda tifo- nun kökünden izalesi, hiç olmazsa as- gari hadde indirilmesi için mühim ka- rarlar verileceği tahmin ediliyor. Azılı sarhoş Polisin parmaklarını ısıran Kâzım ceza mahkemesine | verildi Kâzım adında biri dün sarhoşluk Suçundan Adliyeye teslim edilmiştir. Kâzım evvelki gece rakı içip kendini bilmiyecek derecede sarhoş olduktan sonra Sirkeci caddesine çıkmış ve ba- ğıra çağıra önüne gelene küfretmeğe, sataşmağa başlamıştır. Gürültüyü du- yan iki polis memuru yetişerek sar- İ hoşu zorlukla yakslayıp karakola gö- türmüşlerdir. Kâzım bu defa da polislere hücum etmeğe kalkışmış ve bunlardan Fev- zinin parmaklarını ısırarak yarala- mıştır. Kâzım evrakile birlikte Adliyeye tes- lim edilmiştir. Gürmü meşhud müddelumumisi ta- rafından yapılan sorgusunda Kâzım: — Çok sarhoştum. O kadar rakı iç- miştim ki, kaçıncı kadehten sonra kendimi kaybettiğimi ve daha ne ka- dar içtiğimi de bilmiyorum. İşte bu kadar sarhoşluktan sonra, da sokağa çıkıp bağırmışım v8 birkaç kişiye küf- retmşim, Bundan ne çıkar? Bu kadar- cık suç için adam mahkemeye gelir mi? Diye saçma sapan Sözlerle kendisini müdafaaya kalkışmıştır. Sarhoş Kâzım muhakeme edilmek üzere ceza mahkemesine verilmiştir. Haklı şikâyetler) Şişlide sivrisinek Geçen yıl, bir kasırga bulutu halinde > Şişli ve olvarımı kanp kavuran karasineklerin yerini bu sene sivrisinekler tuttu. Geceleri Şişli ve etvarında bir dakika ra- hat oturmağa, bir dakika rahat uyumağa imkân kalmadı. Orta- hık karardıktan sonra sivrisinek- ler bir âfet gibi apartımanları, evleri işgal ediyorlar; geçen sene nasıl karasinekler duvarları, ta- vanları kaplıyor idiyse, bu sene de sivrisinekler ayni haldedir. Odaların tavanları ve duvarları siyrisinekten görünmüyor. Geçen yıl karasinekleri filitle öldürüp süpüren ve gaz tenekelerine dol- duran Şişlililer bu sene de bu çâ- reye büş vurarak sivrisinek Gvct- lığı ediyorlar. Sivrisinek de kara- sinek kadar mikrop nâkilidir. Sıt- madan başlıyarak birçok hasta- Uğa sebeb olurlar. Memlekette sivrisineklerle mücadele ediliyor, hakikaten Kadıköy ve Yeşilköy taraflarında sivrisinek — azalmış- tr. Bu mücadelenin Şişliye de teşmil edilmesi sras (gelmiştir. Eğer ihmal edilirse kısa zamanda sivrisinek derdi geçen yılın kara- sinek belâsından daha müzmin bir şekil alacaktır. Bahrisefid oteli cinayetinin faili Adem baba, iyileşti ve tevkifhane hastanesine nakledildi Birkaç gün evvel Sirkecide Bahrıse- | fid otelinde 500 lira alacak yüzünden kanlı bir vaka olmuş, Adem baba adın- da yetmiş yaşında bir ihtiyar tabanca ile otel sahibi Reşadı ağır yaralamış, bu sırada Cevad adında bir polis me- muru da tabancasile Adem babayı yar ralıyarak zorlukla yakalamıştı. Bu iki yaralı vakayı müteakib Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmışlardır. Bunlar- dan Reşadın yaraları çok ağır oldu- ğundan sıhhati hakkında henüz kati bir şey söylenememektedir. Reşadı yaraladıktan sonra polise de tabanca ile hücum etmeğe kalkışan ve tabancası patlamadığı için ikinci bir cinayet işlemesine meydan verilmeden polis tarafından yaralanarak yakala- nan Adem babanın yarası hafif oldu- ğundan, dün Adliye doktoru tarafın- dan yapılan muayene neticesinde has- taneden çıkabilecek vaziyette olduğu bildirilmiştir. Bunun üzerine Adem baba dün tev- kif edilerek Cerrahpaşadan Tevkifha- ne hastanesine nakledilmiştir. Yaralanan otelcinin eşi bize gön- derdiği bir mektupla, kocasının carih Adem babaya borcu olmadığını bil dirmiştir. Bir evde infilâk Beşiktaşta Abbasağa caddesi üze- rinde bir evde patlayıcı bir madde ile meşgul olunmakta iken bu mad- de birdenbire iştial etmiş ve tevlit et- tiği sarsıntı ile evin camları kırılmıştır. Li öde iman tarifesi “ > ğ | üzerinde tetkikat! Tarife yarın kati şekilde | tespit edilecek İktisad Vekâleti tarife komisyonu deniz müesseselerini tedkike devam ediyor. Komisyon dün toplanarak 1i- man işletme idaresinin tarifelerile meşgul olmuştur. Galata yolcu salonu tarifesi bir haftadanberi tedkik edil- | diği hade henüz kati şeklini almamış- | | tır. Uzun şikâyetlere yol açtığı için tarifenin esaslı şekilde tanzimi lü- zumlu görülmüş ve nihai kararların verilmesi bunun için geçikmiştir. Yarın Liman tarifesi kati şekilde tesbit edilecek ve tab edilmek üzere matbaaya verilecektir. Tarife komis- yonu hafta içinde yapacağı toplantı- larda Akay, Şirketi Hayriye ve Haliç tarifelerini gözden geçirecektir. Benzin komisyonunun raporu| Benzin fiatlerini tedkik ve tesbite memur komisyon son toplantısını da yaparak fiatler hakkında nihai kara- rını vermişti, Verilen kararın mahiye- ti henüz malüm değildir. Komisyon, İktisad Vekâletine göndereceği rapo- | Tu hazırlamağa başlamıştır. Bu münasebetle dün ticâret odasın- | da bir toplantı yapılmıştır. Komisyon, | raporunu yarin ikmal ederek ve İkti- sad Vekili B. Celâl Bayara arzedecek- tir, Dört yangın İtfaiye yangınları büyümeden söndürdü Dün şehrin muhtelif yerlerinde dik- katsizlikten dört yangın olmuştur. Si rasile yazıyoruz 1 — Yedikulede Kazlıçeşmede akıl hastanesine ald bir mezarlık vardır, Bu mezarlıkta bulunan kurumuş ot» lar, alılan sigaradan tutuşmuş ve 150 metre murabbal saha yandıktan son- ra itfaiye tarafından söndürülmüştür. 2 — Sirkecide Hamidiye türbesi s0- kağında B. Minasın kaynakçı dükkâ- nında el kaminatosile çalışılmakta iken kaminato birdenbire parlamış, döşeme tahtaları tutuşmuş, bir kaç tahta yandıktan sonra söndürülmüş- tür. 3 — Mecdiyeköyü civarında, bele- diye tarafından toplattırilan çöpler, dün yakılmakta iken, sıçrıyan kıvıl- cımlar, o civarda bay Kâmil te Kâ- zımın dutluk ve domatesliğine sira- yet etmiş ve 70 metre en, 500 metre uzunluğunda bir saha yandığı halde geç vakte doğru söndürülmüştür. 4 — Aynalıçeşmede Emincami 80- kağında 6 katlı Nazım paşa aparlı- manının ikinci katında yakılan ateş- ten yangın çıkmış ve bir kısım tah- talar yandıktan sonra söndürülmüş- tür, Ticaret ve Zahire borsasında intihab Ticaret ve Zahire borsası idare mee- lisi âzaları intihabı yarin yapılacak- tır, Toplantı saat 11 de yapılacaktır. Reyler saat üçe kadar sandığa atıla- cak ve intihab neticesi yarin akşam geç vakit belli olacaktır. tıklarım yazmıştım. Hele sokaklarda dolaşan bazı kun- dura boyacılarının insanın âdeta aya- ğını kaparak iskarpinlerini boyamağa kalkmaları o kadar çoğaldı ki. Siz İ ne kadar: — İstemez.. boyatmıyacağım.. der- seniz diyiniz, onlar gene bildiklerini okuyor, el çabukluğile ayağınızı kapı- veriyorlar. Düşündüm. Eğer bu zorla ticaret ta- ammüm ederse halimiz hakikaten ha- raptır. Bugün ayaklarımızı kapıp kundu- ralarımızı boyıyan boyacılardan öteki esnaf ta ibret alabilirler.. Meselâ bir berber dükkânının önün- İ den geçiyorsunuz. berber dükkândan dışarıya fırlamış. Usturası elinde si- zin kafanızı kabak traşı yapmağa kalkmış.. siz boyacıya olduğu gibi: — Aman birader istemez.. tıraş et- me.. esasen ben saçlarımı ustura İle kestirmem.. diye itiraz etseniz de fay- da vermiyor ve berber zorla: — Beğenmezsen para verme.. diye- rek sizin kafanızı pırıl pırıl, ayna gibi perdahlıyor. Dişçinin önünden geçiyorsunuz. Bu sefer dişçi kabinesinden dışarıya uğ- ruyor.. elinde kerpeteni ile azı dişleri- nizden birini yakalayınca çıkarıveri- yor. Hele operatörlerin kabineleri önün- den o zaman hiç geçmemeli... Elinde küçük nişteri kabineden dışarıya fır. yan operatör sizi derhal kucaklayıp ameliyat masasına yatırıyor. Asista- nına bağırıyor: — Getir, Kloroformu... Kloroform burnunuza yapıştırılı- yor ve siz bayılınca operatör kör bar- sağınızı kesiveriyor. Belki bunlar fanteziğir.. Fakat bugünkü seyyar satıcılarının vaziyeti aşağı yukarı bunu bhatırlatmıyor mu? İnsan bazan öyle bir hale geliyor ki seyyar satıcılarının elinden kendisini kurtarmağa imkân bulamıyor. Hani nerede ise İstanbul sokaklarında karamelâcı çocuklar in- Bir izah Hükümet, İstanbul elektrik şirke- tine aid tesisatı talmağı ötedenberi tasavvur etmektedir. Diğer taraftan da şirket aleyhine bir vergi kaçakçi- lığı davası açılmıştır; fakat henüz bundan ne hüküm alınacağı malüm değildir. Geçen gün, bir indi ve yanlış mü- talea, sütunlarımıza maalesef bir ha- ber şeklinde geçmiştir: Bu kaçakçi- hık dâvasından kesilecek ceza, şirket tesisatı alınırken, güya, hükümetçe ödenecek yekündan tayyedilecekmiş, İki mesele tamamen biribirinden ayrı işlerdir: Bir taraftan Türk adliyesi, muta- dı veçhile, kanunlarımıza uygun şe kilde hüküm verecek; diğer taraftan hükümet, başkasına aid bir mali, an- cak ve ancak bedelini verip satın ala» caktır, Bunun başka türlü olmasına im- kân yoktur. Bu noktaya nezaketle işaret eden bir sabah refikimizin mütaleası, ay- nile bizim de düşünüşümüze uygun- dur. Amatörlere mahsus daimi fotograf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (üçer liralık kitap) kazananlar: 1 - Kasımpaşa, Foto Vedad. 2 - Ankara Radyo stildyosu kâtibi M. Rifat Feridun, $ « Heybeli deniz lisesi Kalyoncu öğretmeni Mecdi Enön, 4 - Nuruos- maniye caddesi No. 65 Mehmed.