25 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Temmuz 1937 SİYASİ İCMAL: Çin - Japon ihtilâfının son safhası Çin hadiselerinin. doğurdu- ihü tehdid eden hayli kaybetti. nde Japonyanın tâ harekeli karşısında muhtariyet verilen ve Hik ve su teşkilâtı bulunan şi- lakiler yeni kuvvet- ilen Japon işgal or- umandanının son taleplerini etmişlerdir. 934 senesi 31 mayısında Takuda akdedilen anlaşma mucibince mahal Hi Çin askeri kuvvetleri Pekin ve Ti yen Çin şehirlerini tahliye ederek anlaşma ahkömt üzere Çinin eski payilahtından 25 kilometre ve Tiyen | Çinden 50 kilometre mesafeye çeki mişlerdir. Yalnız Pekinin yanı Daşın- daki Markopülo köprüsünün muhâ- fızları itaatsizlik göstererek yerlerini terk lerdir. Fakat Japonlarla Çinliler arasmda son müsademelere sahne olan Lin Ku Çoo ve Pa Pao Çan havalisi de Çinliler tarafından tahli- zamanda şimali Çin mahalli Japonlara tarsiye vermiş hadiselerde mesul gabiğleri tecziye etmeği ve Japon aleyhdaride hareketini menetmeği deruhde eyle- vE son miştir. Mezkür köprüyü (tahliyeden man Hariçten imtina eden kuvveti, mahalli hükü- mele 5 wwnetler ihraç ve tedip edeceklerdir. Şimalt Çindeki Jüpon Kuvvetleri garnizon kurdukları mok- ra çekilmişlerdir. imali Çin hadiseleri muhlariyeti haiz mahalli hükümet ile mahalli Ja- pon askeri makamı arasında arlık have fasledilmiş sayılabilir. Fakat meselâ bununla bitmiyor. Şimali Çin- deki muhtariyeti ve burada Japonla- rın garnizon bulundurmak haklarını ve mahalli işlerin iki arada tesviye edilmesi usulünü evbelce kabul ve tasvip eden ve merkezi şimdi Nan- kinde bulunan Çin cumhuriyet hü- kümeti henüz mezkâr mahalli anlaş” mayı tanımamıştır. Tanımadıktan başka şimali Çine yeni kumandan olarak gostayn. ge- neral diye meşhur Feyi göndermiş- tir. Japonların ötedenberi düşmanı derilmesi Japonya tarafından bir | tahrik eseri sayılmaktadır. Hattâ bu | Çin general, Tiyen Çine geldiği za- | man buradaki Japon garnizon kuv- | veti ve Japon konsolosluklar sabıfası tarafından tevkif edilmiştir. Bu su- retle mesele artık mahalli olmaktan çıkmakta ve doğrudan doğruya Ja- ponya ile Çini alâkadar eden bir iş sayılan bu generalin şimali Çine gön- | AKŞAM Feslival eğlenceleri Bir ayzarfında tertip edile- cek eğlencelerin proğramı İstanbul festival eğlencelerini, gece Park Otelde verilecek 300 kişilik bir suvare açacaktır. Bir ay sürecek olan festival esnasında şehrin muhtelif yer- lerinde tertib edilecek olan en beli başlı eğlenceleri sırasile yazıyoruz; İ ağustosta gündüz kürek ve tenis | müsabakaları yapılacak, gece Naşid | tarafından Çiftçi Dügünü piyesi tem- | sil edilecek, $ ağustosta fotograf ser- gisi açılacak, 4 uğuslosta Şehir tiyat- rTosu tarafından Kadıköyünde Silrey- ya sineması bahçesinde temsil verle- cek, 5 ağustosta Japon gecesi tertib edilecek, 7 ağustosta gece Büyükdere- de Beyaz parkta, 10 ağustosta gece Tepebaşında, 12 ağustosta Taksim bah- çesinde festival galaları verilecek, 13, 14 Dağcılık klübünde Türk, Rumen, Yunanlılar arasında tenis müsabaka- ları, 14 ağustosta gündüz Boğazı kar- şıdan karşıya geçmek o müsabakaları ve itfaiye töreni, gece de Salacık Kiz- kulesi parkında, Kalamışta Belvü ga- zinosunda festivad galaları, Tepeba- şından Kızılayın kermesi tertib edilecek, | 17 ağustosta Güzel Sanatlar ve kari- katür sergileri açılacak, 20 ağustosta Bebekte büyük mehtap âlemi 21 ağus- tosta Bisiklet mukavemet yarışı, gece Taksim stadında beynelmilel güreş rengini almaktadır. Feyzullah Kazan gelen artistler nasıl vergi verecekler? Yeni kanun bunları vergi nisbeti | bakımından üç grupa ayırıyor hariçten gelen sanatkâr, temsil ve ber ei in heyetlerinden alınmak- ta olan vergileri indirmiştir. Yeni Kar nun verginin tarhı ve nisbeti bakımın- dan bu mükellefleri üç grupa ayır maktadır: 1 — Biletle girilen ve içinde kanso- masyon yapılmıyan yerlerde çalışan- lar, 2 —Bilehe girilmiyen ve içinde konse n yapılan yerlerde çalk ganlar, , 3 — Biletle girilmekle beraber için- konsomasyon da yapılan yerler. Bunların her birine ait mükellefi- yet şekli ile vergi nisbetleri şu suretle tayin edilmektedir: 1 — Biletie girilen ve içinde kon- somasyon yapılmıyan yerler, tiyatro; konser, stadyom ve mümasili malıgi- leri ifade eder. Konsomasyondân maksat, o mahallerde mecburi olarak gazoz, limonata, çay, kahve, alkolü içkiler gibi bir şey yenilmesi veya İÇil- mesi demektir. Bu artistlerle temsil ve Ker nevi oyun heyetleri, biletle girilen ve içinde konsomasyon da bulunmi yan mahallerde sanatlerini icra ettik- Teri tükdirde vergileri, biletlerin #üuh- tevi olduğu mebifğın tamamı üzerin- den 9 5 nisbetinde tahakkuk ettiri- lir, Bunları çalıştıranlar keyfiyeti en geç bir gün evvel alâkalı varidat ida- resine bildirmeğe mecburdurlar. > Kanunun tadilden evvelki şeklinde bunların vergileri, bilet bedelinden damga resmi, Darülâceze hissesi gibi resimler çıksridikten sonra kalan miktarın 96 50 si nisbetinde alınmak- ta idi, Yeni kanun, bilet bedelinden hiç bir tenzilât yapmamakta ve bile- tin muhtevi olduğu meblâğın tamamı- nı vergiye matrah ittihaz etmektedir. Binaenâleyh vergi tahakkukunda bi- iletin üzerinde yazılı olan miktarın ta- mamı (Darülâceze, Belediye hisseleri ülp damga ve tayyare resimleri de da- ape ER & KALİVRUSİ ve $* o mevsim sonu Satışı Kalan Tal hil olmak üzere) vergiye matrah itti. haz olunacaktır. Ii — Bu mükellefler, yani ecnebi sanatkâr ve artistler biletle girilmiyen ve içinde konsomasyon yapılan, bar, kafeşantan, dansing gibi yerlerde ça- lışırlarsa vergileri müessesenin müs- tahdemin borürosunâ dahil edilerek asıl kanunda yazılı 9 7 ve e 9 nis- betleri üzerinden tahakkuk ellirile- cektir. Bunların istihkaklarından buh- ran, muvazene, ve hava kuvvetlörine yardım vergileri de kesilecektir 111 — Bu'mükellefler, bazı defa, bi- letle girilen mahalde icrayi sanat et- mekle beraber, vergiden kaçmak mak- sadı ile bilet bedellerini haddi asgari- ye indirerek, oyun ücretini, içeride bir şey yenmesini veya içilmesini mecbu- 11 kılmak suretile almak yolunu ihti- yar etmektedirler. Bazan da esas İti- barile konsomasyon mecburi olan ma- beraber duhuli- hallerde ye olarak ta cüzi bir ücret almakta- dırlar, Vazu kanın bü kabil halleri de düşünmüş ve bu vaziyette çalışan ec- nebi artistler, temsil ve oyun heyetle- rinin vergileri: A) Duhüliye bileti üzerinden # 5, B) ve ayni zamanda bordrolarına dahli edilecek olan ücretleri üzerin- den alınmak üzere iki kısm olarak ta- yin etmiştir. Bu kabil hallerde bunla» TI çalıştıranlar keyfiyeti en geç bir gün evvel alâkalı varidat idaresine bildirmeğe ve vergilerini de ertesi ayın yirmisine kadar ödemeğe mecburdur- lar. İlk mektep muallimlerinin kıdem cedvelleri Terfie hak kazanan 491 ilk mek- tep muallimlerinin kıdem cedvelleri” müfettiş raporlarile Maarif Vekfleti- ne gönderilmiştir. Bu muallimler, kıdemlerine göre önümüzdeki ders yı- ından itibaren tarfi edeceklerdir. m büyük tenzilât müsabakaları, Taksim bahçesinde Bal- kan festivali tertib edilecek, 22 ağus- tosta gündüz avcılar bayramı, Büyük- adada Balkan festivali, Vellefendi ça- yırında al yarışları, gece Taksim sta- dında güreş müsabakaları yapılacak, 24 ağustosta Taksim âbidesine çelenk konacak, gece beynelmilel güreş mü- sabakalarının finali yapılacak, 26 a- ğustosta gece 'Taksim stadında Bal kan festivali verilecek, 28 ağustosta gündüz atlama ve su topu müsaba- kaları, Taksim stadında futbol ma- çı oynanacak, 30 uğuslosta gece Bey- lerbeyi sarayında Balkan festivali, $1 ağustosta gece Tepebaşında veda zi- yafeti verilecektir. Bundan başka bütün festival müd- detince şehrin muhtelif ( yerlerinde konserler verilecektir. Ayvansaray . aşk; faciası Üç yaralının sıhhi vaziyeti ne halde? Ayvansaraydaki aşk (faciasının yaralıları Balat Musevi hastanesin- de tedavi altında bulunmaktadırlar, Bulgaristanlı Mehmedin nişanlısı Healidenin boynundan başka, bir de kamında kurşun yarasına tesadüf editmiş ve dün bu yaraya da ameliyat yapılmıştır. Kızın bu yarası çok tehlikeli gö- rüldüğünden hayatından ümid yok- tur. Mehmedin yarası da vehametini muhafaza etmektedir. Sırf araya gir- diği için bir kurşun da böğrüne yiyen Hüsameddinin sıhhi vaziyeti iyidir. Yarahların kati vaziyetleri tavazzuh ettikten sonra takibata devam edilecektir. İş idaresinin kadrosu Ankara (Akşam) — İş idaresinin 937 yıl kadrosu ile Iş teşkilâtının var zife ve selâhiyetini gösterir umumi islimatname icra vekilleri heyetinin tasdikinden çıkmıştır, Yeni kadro ve umumi talimatname bir ağustostan itibaren meriyete girecektir. İş idaresi yeni kadro mucibince yar pılacak tayinlerin listesini hazırlar makla meşguldür. Liste bir ağusto- sa kadar mucibe İktiran etmiş ola- caktır. NOVOTNİ de Budapeşte Bülbülü ve Bay YUNKA Viyana Şehig tiyatrosunda meşhug tenor Dün Asliye birinci ceza mahkeme- sinde, İstinyede kırmızı toprak mesele- sinden başlıyan bir rüşvet dâvasna bakılmıştır. Hukuku umumiye namına bakılan bu dâvanın suçlusu eski Yeniköy na- hiye müdürü B. Alâeddindir. Kendisi mevkufen muhakeme edilmektedir . Dünkü celsede rüşvet cürmü meşhu- dunu hazırlatan ve rüşveti verdiğini iddia eden B. Ahmed Nüsret adında bir genç şahid olarak dinlenmiştir. Ahmed Nusret hadiseyi şöyle anlat- mıştır: — Ben B. Saffet Lütfinin yanında p lik ediyordum. Yeniköy civarm- da B. Saffet Lütfinin cadde kenarm- daki bahçesinde tamirat yapılıyordu. Bunun için de İstinyede prenses Kad- | riyeye ald bir arsadan kırmızı toprak alıp araba ile Saffet Li nin bahçesi» ne taşıtıyorduk. Bir gün toprak taşı- yan arabacılar bana gelerek, taşnan toprak maden olduğu için hükümet- ten müsaade alınmaksızın buradan toprak almağa müsaade edilmediğini ve diğer taraftan da Saffet Lütfinin bahçesinde duvar tamir edilirken cad- deye taşlar döküldüğü için Belediye memurlarının ceza yazmak istedikle- rini söylediler. Ben derhal Yeniköy nahiye müdürüne giderek hadiseyi anlattım ve bu cezanın yazılmamasını rica ettim. Nahiye müdürü B. Aldeddin bana bu işi halledeceğini, fakat kendisine otuz lira vermemi söyledi, Ben bü tek- Yifi kabul etmiş gibi göründüm, derhal vali muavini B. Hüdaiye giderek hadi- seyi ve rüşvet teklifini anlattım. Polis ikinci şube müdiriyetinde tertibat - andı, nahiye müdürü B, Alâeddine vermek üzere hazırladığım beş tane beşer liralık banknotun numaraları tesbit edildi. Sonra cürmü meşhudu yapacak olan polis memutrlarmı oto- mobile Yeniköye götürdüm. Birinci gün nahiye müdürünü bulamadık. Er- tesi gün yine ayni şekilde hazırlığımı- zi yâptık. Akşam üzeri ben polisleri Yeniköy nahiye müdürlüğü binasma bıraktıktan sonra otomobille nahiye müdürü B. Alâeddinin Emirgündaki evine gittim ve kendisini otomobile alarak Yeniköye götürdüm. Yolda ©- tomobil ile giderken kendisine yine bi- zim tamirst meselesini açtım, istedi. ği parayı verirsem işi halledeceğini VE Deinsli 24 (Akşam) — Denizli memleket hastanesinde son zamanda F-0RES-P 7 Temmuz Salı akşamından itibaren sarkı söyliyecektir, Hej öğleden 1430 a kadar orkesira en seçkin parçaları çalıyoğ Tabldot 4 tabak 76 kuruğ Daire - Tepebaşı mühim ameliyatlar yapılmıştır. Haş- tanenin nisaiye mütehassısı B. Bür- han Uzman tarafından ameliyatla bir hastadan 88 kiloluk bir ur çıkarılmış» tar. Nisaiye koğuşunda bir senede (60) doğum yapılmıştır Göz mütehassıs B. doktor Muhid- din Sügür tarafından on ay içinde 198 mühim göz ameliyatı yapılmış, katarattan gözleri kapanan ve kör Sahife 8 Sabık Yeniköy nahiye müdürünün rüşvet davası ; Suçlu, cürmü meşhudu tertib edenlerin iddiasını reddetti ve hödisenin müretteh olduğunu irldia etti söyledi. Bunun üzerine ben de cebim- de hazırladığım yirmi beş lirayı çıka» rıp verdim. Alâeddin parayı görünce, süratle elimden alarak cebine koydu ve yirmi beş lira az olduğunu söyledi. Bunun üzerine ben cebimde bulunan üç tane tek lirayı da kendisine ver- dim vesonradaha para vereceğimi vadettim. Otomobil Yeniköye gelmiş- ti. Yolda paraları Alâedâine verirsem olomobilin. fenerlerini yaktırarak bu suretle polislere işaret verecektim. Bu- nu da yaptık. Otomobil nahiye mü- dürlüğü binasının önünde durdu. İki- miz.de indik, sonra ben Alâeddine ve- da cdip ayrıldım. O sırada memurlar da cürmü meşhudu yapmışlar... Cürmü meşhudu yapan polis me- murlarından ikinci komiser B, Alişan da bu şekilde cürmü meşhud tertiba- tı aldıklarını anlattıktan sonru: — Nahiye müdürü B. Alâeddin oto- mobilden inince biz de yanına gittik ve berabere içeriye girdik. Kendimizi ta- nıltıklan sonra üzerini aradık. Kendi- si soğuk kanlılıkla buna muvafakat etti. B. Alâeddinin paltosünun yan ce- binde numaralarını evvelce tesbit et- tiğimiz yirmi beş lira ile ayrıca üç ta- ne de tek lira bulduk. O zaman B. Alâ- eddin bize: — Bu paralar bana aid değildir. Ben kimseden rüşvet almadım. Ah- med Nsretin bana karşı garezi vardır. Otomobilde gelirken bu paraları habe- Tim olmadan paltomun cebine koymuş olacak; dedi. Biz zabıt tuttuk ve ken- disini yakaladık... Diğer memurlar da ayni şeyleri an- Suçlu B. Alâeddin, iddiaları redde- derek bu işi şahsi garez neticesinde nahiye müdürü İle arası açık olduğun- dan, bucürmü meşhudun Ahmed Nusret tarafından kasten tertib edil mesi muhtemel olduğunu söylemiş- lerdir. Gelmiyen şahidlerin çağırılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır, kör olmaktan kurtarıldı Ameliyatla kör olmaktan kurtarılan hastalardan bir grup Dr. B. Fahreddin Sugur İle bernbeş olan 69 hastanın muvaffakıyetli ams- liyat neticesinde gözleri tekrar açık mış, ve dünyayı görmek saadetine ka» vuşturulmuştur. içinde izhar ettikleri sevinç, görülme» ğe değer'bir manzara teşkil etmiştir, Reşmimiz, katarattan gözleri ka pandıktan sonra ameliyatla tekrar görmeğe başlıyanları B. Dr. Möıhide din Sügür ile birlikte göster”