2 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Geceki ve Bu Sabahki Efaberler İspanyol nasyonalistleri yeniden ilerlemişler Bir tebliğlerine göre 24 kasaba ve birçok mühim mevzileri ele geçirmişler Salamanca 1 (A.A.) — Resmi tebliğ: Mhtilâlciler Albarracip mıntakasında Merlemeğe devam etmektedirler. Ki- talarımız bu mıntakada 'Toril, Mase- gose, Arroyofrino ve Valdecundayı iş- gal ederek mühim mikdarda harb malzemesi iğtinam etmişlerdir. 4 «Demir kol» un Valence İstikame- tinde ricat ettiği zannedilmektedir. Teruel cephesi 1 (AA) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Dün beşinci kolordu kıtaları için parlak bir gündü. Bazı yerlerde ihtilâlciler bir-günde yirmi kilometre kadar iler- Jemişler ve yirmi dört kasaba ile bir çok mühim mevziler elde etmişlerdir. Esirlerin adedi bine yaklaşmıştır. Albarraçin 1 (A.A.) — ihtilâlciler Fransa, Italyan gazetelerinden şikâyetçi Fransız Hariciye Nazırının bir teşebbüsü Paris i — Fransız Hatlciye Nazırı 'B. Delbos dün İtalya sefiri B. Cerut- ti'yi Hariciye Nezaretine davet et- miştir. Nazır, İtalyan gazetelerinin Fransa aleyhindeki şiddetli neşriya- tından ve ithamlarından dolayı şi- kâyette bulunmuş ve bunlara niha- yet verilmesi arzusunu izhar etmiştir. B. Stoyadinoviç Adiryatik sahiline gidiyor Belgrad 1 — Başvekil B. Stoyadino- viç Adriyatik kıyılarında bir gezin- tiye çıkmıştır. Başvekilin bu seyahati Papalıkla yapılan anlaşma üzerine başgösteren heyecanın geçtiğine de- Yil sayılıyor. İngiliz Başvekili tatil yapıyor Londra | — Başvekil B. Çember- Yain ve zevcesi tatil yapmağa başla- mıştır. Başvekil tatli zamanını en çok sevdiği eğlence, yâni balık avla- makla geçirecektir. Ingiliz plânı Fransız gazeteleri İtalya- nin yanıldığını söylüyorlar Paris 1 — Gazeteler İngiliz plânı meselesile meşgul oluyorlar. Echo de Paris gazetesi diyor ki: sİtalya hükümet resi, İngiltere ile görüştükten sonra Şimali Fransız Af- rikasında daha sık! basılabileceğini ümid ediyorsa büyük bir hayal inki- sarma düşecektir. İtalyan hükümet reisi galiba B. Eden ile Lord Piymouth'- un Fransız ve İngiliz noktal nazarları arasındaki tesanüdü teyld ettiklerine pek dikkat etmemişlerdir. Bu tesa- nüd pek kuvvetlidir.» Petit Parisien diyor ki: «Fransa ve İngiltere, İspanyada iki tarafın mu- harip tanınması için gönüllülerin ge- Tİ çağırılması lâzmgeldiğinde mütte- hiddir. İtalya bunun aksini zannedi- yorsa yanılıyor.» Bir kömür amelesi denize düştü, kurtarıldı Kuruçeşmede kömür amelesi Ömer iki kömür küfesini sırtlayıp vapurdan karaya uzatılan kalastan geçerken ayağı kaymış, denize düşmüştür. Ömer hafif surette yaralanarak tedavi altı- na alınmıştar, © Feci bir kaza İzmir 31 (Akşam) — Tire kazasın- da Paşa mahallesinde Giridli Abdul- Jahın bahçe çardağında av tüfeğini kurcâlıyan Hasan oğlu sekiz yaşında Mustafa,» silâhı ateş aldırmış ve çi- kan saçmalar, Abdullahın oğlu 2 ya- şında Mehmedin kalbine dolmuştur. »j Mehmed derhal ölmüş ve yanında du- Tan annesi bayan Kibar da başından dün Terul ve Cuenca eyaletlerinin hududunu bir kaç noktadan geçerek sabahın ilk saatlerinde hükümetçile- rin umumi karargâhı olen Valdecu- | encayı işgal etmişlerdir. İhtilâleiler ileri hareketlerine devam ederek ce- Duba doğru hareket etmişlerdir. Ce- nub istikametinde hareket eden kol biraz sonra pek mühim bir sevkül- ceyiş noktası olan Toril kasabasını işgal etmiştir. : Ademi müdahale meselesi Londra | — Sunday Times gazete- sinin yazdığına göre İngiliz kontrol | plântun kabul edilmesi pek azn temeldir. Maamafih ademi müd > le itin devam edecektir. Çünkü bü- tün milletler buna tarafdar'ar, Japonyada pahalılıkla mücadele Hükümet şiddetli bir kontrole başlıyor Tokyo 1 (AA) — Assahi ga göre bir kaç günr kadar spek nu şiddetli bir kontrol altına almak ve hayat pahalılığile mücadele ekmek üzere bir kararmame neşredecektir. Kararname ile yirmi kadar madde bilhassa madenler, yiyecek içecek, yün, hububat ve odun istihdaf edil- mektedir, Assahi gazetesi şimali Çindeki va- ziyet dolayısile bu tedbirin elzem ol- duğu kanaatindedir. Dün borsada flatler mahsüs dere- cede düşmüştür, Çinin boykotajı dolayısile yalnız ihracat malları deği! bütün esham ve tahvilât da kıymetten düşmüşlerdir. Bu hal şiddetli bir kontro! tesis edile- ceği hakkında dolaşan haberlere at- fedilmektedir. Çin işlerinin. süratle halledileceği hakkında borsada başlangıçta izhar €dilen nikbinane ümidler kaybolmuş- tur, Fransada bir hadise Bir nümayişte komünist bir mebusun nutku dedikodu uyandırdı Paris 1 (AA) Hariciye Nazırı Delbos akşam. Başvekil Chautemps'ı ziyaret ederek Jaures'in hatırasını tebeilen tertip edilen nümayiş hak- kında kendisine izahat vermiştir. Bu nümayişte Hariciye Nazırı hükümeti | temsil etmekte idi. - Mülâkat esnasında bilhassa komü- 'nist partisini temsil eden mebus Coz- niotut tarafından söylenen nutuk mevzuu bahsolmuştur. Bu nutkun ba- zı kısımlari dahili ve harici sahasında bir polemik mahiy lâkki edilmektedir. Bu nümayişin halk cephesini teş- kil eden pertilerin salâhiyettar te- şekkülleri tarafından mevzuu bahse- dilmesi ihtimalden uzak değildir. Sovyet Rusyada muhakemeler Moskova 1 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor; Jarasiaidaki Danilov mn- takasının yedi Dirijanı, Danilof mah- kemesi tarafından kollektif toprak mülkiyetini - lâğvederek ferdi rejimi tekrar tesis etmek suçundan iki sene- den 10 seneye kadar hapis cezalarına çarptırılmışlardır. Bunlar, üç kolhozu dağıtarak bu Kolhoz mensuplarından da daimi mülkiyet senedini geri &i- müş ve bunların toprak, hayvan ve makinalarını mıntaka sakinleri ara- sında taksim etmişlerdi Yeni İran hariciye müsteşari Tahran 1 (A.A.) — Pars ajansı bil- diriyor: Hariciye bakanlığı siyasi şu- be eaki direktörü B, Adle Hariciye e tayin e Son dakika Japon ordusu ITiyen Çini de aldı | Bugünkü harekât yarınki büyük muharebelerin başlangıcıdır Paris 2 (Akşam) — Uzak Şarktan gelen son haberlere göre şiddetli bom- bardımana dayanamıyan Çinlilerin ricat etmeleri üzerine Japonlar, Ti- yen Çin şehrini de işgal etmişlerdir. Hükümetin Japon Diyet meclisinden istediği 300 milyon yenlik yeni tahsi- sattan başka Bahriye ve Harbiye ne zaretleri yeni munzam tahsisat isti- yeceklerdir. Bugün Çinde ecreyan eden askeri harekât yakında vukubulacak büyük muharebelerin bir mukaddemesi ad- dedilebilir. İki taraf ta hummalı bir surette hazırlanıyorlar. Çemberlaynın Musoliniye gönderdiği mektup Ingiliz gazeteleri bu münasebetle ne diyorlar? Londra 2 (Akşam) — İngiliz geze- teleri Başvekili B. Nevil Çembrlaynin B, Musoliniye gönderdiği mektupla uzun uzadıya meşgul oluyorlar. Suday Taymis gazetesi âiyor Ki: «Nevil Çemberlaynın mektubu, B. Musolininin kendisine daha evvei göndermiş olduğu mektubun ceva bidir.» Sundan Ekspres şu mütalâada bu- Tunuyor: O«Musolini oOÇemberlaynın mektubuna ayni şekilde cevap vere- çektir.» Bunday Dispaç gazetesi de: «İtal- yan imparatorluğunun İngiltere ta- rafından tasdikine muhakkak naza- Tile bakıyor.» Başvekilin spor hakkındaki tebliği Tekirdağda General Kâzım Dirik sporcularla görüştü Tekirdağ 1 (A.A.) — Bugün Tekir- dağ Halkevinde Trakya umumi mü- fettişi Kâzım Dirik, Saylavlardan Sü- reyya Genca, Ekrem Pekel, Zühtü Akın, Tekirdağ, Kırklareli, Edime, Çar nakkale Yalilerile spora mensup üçer murahhas uzun bir toplantı yapmış- lardır. Kânm Dirik, Trakya geçlerinin Başvekilimiz İsmet İnönünün ihtar ve ikazlarını şükranla karşıladıklarını söyliyerek toplantıyı açmış ve bölge- mizin spor vaziyetini anlatmıştır. Mü- teakiben her yilâyetin murahhası böl- gelerindeki Spor işlerini anlatmış, di- leklerini ve şikâyetlerini bildirmiştir. Murahhasların sözlerine (o Süreyya Genca cevab vermiştir. Misafirler öğleden sonra tümen ko- mutanlığının tertip ettiği deniz mü- sabakalarında hazır bulunmuşlardır. Bursa müddeiumumisi müfettiş oldu Bursa (Akşam) — Vilâyetimiz müd- delumumisi B. Cemil Ayata'nın mü- #ettişliğe tayin edilerek şehrimizden ayrılması münasebetile arkadaşları tarafından şerefine (Şar Klüp) tara- çasında bir ziyafet verildi. Bütün adliyecilerle birlikte vali B. Şefik Soyerin, vilâyet erkânile gaze- tecilerin-de hazır bulunduklari bu toplantıda, B. Cemil Ayatanın yüksek şahsiyeti belirtilerek, bü ayrılıktan duyulan üzüntüler ifade edilmiştir. B. Cemil Ayata, kendisini çok sev- diren, değerli bir adliyecidir. Bilhassa İmralı adasındaki hapishane işlerinde görüş, bilgi ve faaliyetinden çok istifa- de edilmiştir. B. Cemil, resmi işleri arasında sosyal hizmetlere de vakit ve yer ayırmağı bilmiş, şehrimizdeki (Şar Klüp) ün kurulup yaşamasında âmil olnuş ve Klübün başkanlığını | büyük bir liyakatle ifa etmiştir. | | İşlerini bırakanların “ kazanç vergisi Yeni kanun mevcüd projeleri ortadan kaldırdı Ankara 1 (Hususi muhabirimiz den) — Yeni kazanç vergisi kanunu- nun halletliği ihtilâflı meselelerden birini de; gündelik gayri safi kazanç üzerinden vergiye tabi mükellefler- | den işlerini bırakanların vergilerinin ne suretle tahsil edileceği meselesi teşkil etmektedir. Asıl kanun bu hususta birbirine girift sayılabilecek şu iki hükmü muhtevi bulunmakta idi: 1 — Bu gibi mükellefler işlerini bi- raktıkları tarihten itibaren 15 gün içinde vergilerini birden ödemeğe mecburdurlar, 2 — Mükellefler, iş bırakma hadi- sesini bir ay içinde varidat idareleri- ne bildireceklerdir. Bu suretle mükellefler bir taraftan vergilerini or beş gün içinde ödeme ğe mebur tutulmuş ve di taraftan dâ iş bırakma hadisesini bir ay için- de varidat idarelerine bildi kte muhtar bırakılmış oluyorlardı ki bu- nun da tatbikatla bazı tereddütler mucip olması pek tabii idi. Sonra kanunun koyduğu muacce- len tahsil usulünün hedefi, mükel- Yefin işi bırakma dolayısile kendisini bir daha bulmakta ve vergisini tahsil elmekteki müşkülâtı bertaraf et- mekte olduğu halde, bu usulün be- Yannameli mükelleflerden İşlerini terk edenlere teşmil edilmemiş olma- 8ı da aynca bir boşluk teşkil eği- yordu. Yeni kahun, hem bu gajri tabihi- ği ve hemde bu boşluğu gidetteek hükümler kabul etmiştir. Bu hüküm- ler şöyledir: «Gerek beyanname usulünde, ge rek gayri safi iradları üzerinden ver- giye tabi tutulan mite iş- dar geçen müddete ait ve rgiler, itiraz edilmiş olsun olmasın, ilk ih- barnamenin tebliğinden itibaren 15 gün zarfında defaten tahsil olunur.» Kanunun kabul ettiği bu muacce- len tahsil usulü vergiye karşı mükel- leflerin itiraz hakkını selbedemez. Temyiz komisyonunun nihai kararı Fransız halk cephesi programı Sosyalistler değişiklik yapılmasını istiyorlar Paris 1 -—- Nazırlardan sosyalist par- tisi umumi kâtibi Paul Faure mühim bir nutuk söylemiştir. Nazır, Blum ka- binesinin âyanın verdiği rey üzerine ne suretle istifa ettiğini anlattıktan sonra demiştir ki; «Halkçılar toplenti- sının şimdiki proğramı yan meclisi Üe halkın reyi âma müracaat netice- sipde beliren arzusu arasında bu kabil | ihtilâflar çıkmasına mani olabilir mi? Bunu düşünmek lâzımdır. Bunu düşündükten sonra da icab eden neli- celeri çıkarmak icab eder. Kuvvetle zannediyoruz ki sosyalistlerin bulduk- ları hal çareleri demokrasinin pençe- leştiği müşkülütı ortadan kâldıracak- tır» Floryada bir boğulma Beyoğlunda Tarlabaşında oturan 20 yaşlarında köseleci Dikran, dün Floryada denize girmiş fazla açılmış, yüzmek bilmediği için boğulmuştur. Dikranın cesedi denizden çıkarıla- rak ailesine teslim edilmiştir. Bu sabaliki tramvay kazası Bu sabah saat sekizde; Çemberlitaş civarından geçmekte olan Hüseyin isminde biri, bir aralık tramvay yo- lunun bir tarafından öbür tarafına geçmek istediği bir sırada Harbiye hattında işlemekte olan bir tramvay arabasının sademesine maruz kalmış ve başından yaralanmıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmıştır. Lİ üzerine verginin fazla alındığı anla» şılırsa farkı red ve noksanı ilâveten tahsil olunmak lâzımgelir, Ancak ver- giye itiraz edilmesi, verginin muacce- len tahsiline mâni teşkil edemez, Mururu zaman hakkındaki hükümler Asıl kazanç vergisi “kanununun, vergide tahsil ve tahakkuk mürür zâ- manın! - gösteren maddesinde: «Verginin tahakkuk ettirildiği mali yılın sonundan itibaren üç yıl için- de tarh edilmiyens ibaresi yardır. Bis Hindiği gibi tahakkuk muamelesi tarh muamelesinden sonra gelen ve tarh edilen verginin itiraz edilmeksizin veya itiraz halinde, itiraz komisyonu kararı ile tasdik edilmesinden ibaret bir safha olması dolayısile bir vergi. nin İahakkuk ettirildiği mali yıldan sonrâ tarh edilmesi mevzuu bahsola maz. Bu tabir'bir tertip hatası ola- rak kanuna girmişti Tabirin esit staallük ettiği yılın sonundan itiba- tens şeklinde olacaktı. Yeni kanunda bu ye k düzeltilmiştir. Müruru zaman hükümlerinde bundan baska bir değişiklik yapılmamıştır. Küçük kasabalardaki noter muavinleri Asil kanında sarahat bulunma» ması yüzünden, bâzı küçük kasaba ve şehirlerde noterlik vazifesini ya- pan adliye memurları, beyanname usulünü tercih eden mükellefler gi- bi 25 lira ruhsat tezkeresi harcına ta- bi tutulmakta idiler. Yeni kanun, müstakil noter bü- Tundurulması mümkün olmıyan Yer- lerde, adliye memurlarının noter mu- avini ünvanı İle tavzif edilmeleri hâ- linde, bunlardan bir lira tezkere har- cı alınacağını tasrih etmiştir. Yeni kazanç vergisi kanunu 24 haziran 937 tarihinde meriyete gir- miş olduğundan, bu tarihe kâdar e$- ki hükümler dahilinde alınmış olan ruhsat tezkereleri meri ve muteber olacaktır. Bu tarihten sonra tezkere alacak- lara bittabi yeni harçlar mukabilinde tezkere verilecektir. 4 ağustos Yunanistanda büyük şenliklerle tesid edilecek Atina 1 (A.A.) — 4 ağustosun yık dönümünü tesit programını hazırli- yacak olan büyük Atina halk komüş- yonu bügün toplanmıştır. Pirede gece şenliği muazzam çerçive içinde cereyan -edecektir. Lİ- manda bulunan bütün vapurlar do- nanmış olarak geçecekler ve Sunion burnuna kadar gideceklerdir. Bu şen“ liği deniz üzerinde atılacak hava fi- şenkleri tamamlıyacaktır. Stadyomda yapılacak ve bilefleri parasız dağıtılacak olan büyük şen- likten sonra, Atinanın bütün muzik müessesatı saat 22 den gece yarısına kadar meydanlarda orkestra ve ko!l0 konseri vereceklerdir. Şarap tüccarları ve lokantalar 4 ağustos gecesi müşterilerine bedavâ şarap ve yiyecek vereceklerdir. Konservatuar münakasası geri bırakıldı Konservatuar binasının yaplmas! © için evelce istimlâk edilen arsanın ar- kasındaki binalarında istimlâkinö karar verilmiştir. Bunlar, Ferah si nemasının arkasına tesadüf eden ve su kemerinin önüne kadar uzanan binalardır. Bunların istimlâk mu& meleri bittiğinden binaların yıkılma sına başlanmıştır. Ancak projede yeni bazı tadilât ya” * pılmesı münasib görüldüğünden kon” * servatuar binasının münakasası gö ri bırakılmıştır. İnşaata gelecek sen& başlanması ihtimali kuvvetlid bir Ze”