August 1, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

August 1, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası: 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 24240 AKŞA günü 5 - 6 ya kadar fi Doktor ŞEVKET HÜSNÜ TARAY “ Haydarpaşa hastanesi ve boğaz mütehassısı) Cağaloğlu (Kulak, burun 32, her gün saat talarını bul eder. Karaya mece iz — e — Sene 19 — No, 6749 — Fiati her yerde ——— 5 kuruş PAZAR 1 Ağustos 1937 Japonlarla Çinliler arasında büyü kbir meydan muharebesi vukuu bekleniyor Japonlar cenuptan gelen 50,000 kişi- lik Çin kuvveti üzerine yürüyorlar Japon Harbiye Nazırı: “Mevcud bütün meseleleri hal için askeri bir hareket icrasına hazırım, diyor Tokio 31 (AA) Gazeteler, Japon ordusunun, merkezi Çin hükümetine mensub olup şimale doğru ilerliyen 50,000 kişilik bir Çin ordusile karşı- luşmak üzere yürümekte olduğunu bildiriyorlar, Japon Harbiye Nazırının beyanati Tokio 31 (A.A.) — Dün Diyette, Ge- heral Sugiyama şu beyanatta bulun- muştur: Hâlen mevcud - meseleleri toptan hal içim askeri bir hareket icrasını derpiş etmeğe hazırım. Gazeteler, İmperatorun © Başvekili kabul edişine fevkalâde ehemmiyet at- fetmektedirler. İmperatorun Şimali Çindeki vaziye- tin inkişafları hakkında derin endişe- İerini bildirdiği ve vaziyet hakkında tafsilâtı bir rapor istediği rivayet e dilmektedir. İki taraf kuvvei külliyesinin piştarları biribirine yaklaşmışlar Londra 31 — Mareşal Çan Kay Şe- kin emrile şimale hareket eden Çin orduları, Paotingfounun şimaline yü- Yüyüşlerine devam ediyorlar. Bu kuv- vetler, şimdiye kadar Hopeinin cenu- Taku Ilmanında Japon bahriye silâhendazları Çinlilerin bir hücumunu püskürtüyorlar Si bunda tahaşşüd etmişlerdi. . bu Çin ordusunun piştarları, Japon ileri mev» zilerine $0 kilometre kadar yaklaş- mışlardır. Büyük manevra arifesinde Büyük Trakya manevrasında davetli olanların listesi Manevraları takib edecek ecnebi erkânıharbiye reisleri nasıl karşılanacak Ankara 31 (A.A.) — Trakyada ya- Pilacak olan ordu manevralarını ta- kibetmek üzere davet edilmiş olan âskeri heyetleri teşkil eden zevat ile diğer deyletler kara ve hava ataşemi- Miterlerinin isimleri aşağıdadır: Afgan askeri heyeti Heyet başkanı: General Esadullah | mn. Şahi tümeni komutanı Heyet âzası: General Abdullahad han. Herat tümeni komutanı. İran askeri heyeti Heyet başkanı: General Rıza Kulu Kerim. Genel kurmay başkanlığı bi- rinci şube mödürü | Heyet âzaları: Albay Ahmed Rifat. Kuvanlı 3. tümen kurmay (Devamı 4 üncü sahifede) Telsiztelgraf, telefon ve radyolardan alınacak ücret tarifesi Vekiller heyetinin tasdikine iktiran eden yeni tarifeyi neşrediyoruz Ankara 31 (Telefonla) — Nafia Ve- etince hazırlanan telsiz ücret ta- Hifesi Vekiller heyetinin tasdikine ik- İran etmiştir, Bu tarifeye göre, umu- Mİ telsiz telefon neşriyatını almağa Mahsus tesisattan her mali sene için Ağağıdaki ücretler alınacaktır. 1 — Yalnız kulaklıkla dinli kristal dedektörlü limbasız v “rsüz ahizeletden 2 lira, nüfusu on 5 ve nüfusu on n şehirlerde 10 lira, ie — Kara ve su nakil vasıtalarile tan dahil, çalışan deniz tesisattan 10 lira, — Liman haricinde çalışan yol- cu vapurlarının salon veya güvertele- rine mevzu tesisattan 30 lira, 5 — Nüfusu on binden az olan yer- lerde, umuma mahsus kahvehane, kiraethane, pastahane, lokanta, bira- bane, gazino, $inema, tiyatro, dans salonu ve barlarda, otellerin umumi salon ve bahçelerine mevzu tesisattan 10 lira, 6 10 ilâ 100 bin nüfuslu şehir- lerde 5 numaralı fıkrada sayılan umu- ma mahsus mahalde meyzu tesisat- tan biriz için 10 lira 7 — 100 ilâ 250 bin nüfi şehir- lerde gene 5 numaralı fıkrada sayı- (Devamı 4 üncü sahifede) başkanı, | İ deniyordu, şimdi sınıf için” 20, ikinci sınıf | Tiyen Çinin bombardımanı Tokio 31 — Japon topçusu, Tiyen Çin etrafında Çin mevzilerini ve ka- (Devamı 5 inci sahifede) Hariciye vekilimiz Ankaraya gitti Hariciye Vekili . Dr. Tevfik Rüştü İ Aras dün akşamki ekspresle Ankaraya hareket etmiştir. Galatasaray bayramı Dün başlıyan Galatasaray bay- ramına aid yazılarımız ve resim- lerimiz 8 inci sahifemizdedir. »Dikkatlenr: Neredesin Şemseddin Sami? Şark kültür türüne girdik. den çıktık, Garp kül- Eskiden «Tulâytules beynelmilel tabir «Toledo dur. Keyhüsrev, Dara, Buh- tunnasar diye ismi haslara eski kitap- larda rastlıyoru. Bir kısmını, arap harflerinin satisizliği yüzünden doğru okuyamıyoruz. Bir takım isimler de Nabükodonozor, vesaire diye beynel- milel şekillerinde kullanılmağa baş- ladı Ömrünü yazı yazmakla, okumakla geçiren münevver, bu kargaşalık için- | de şaşırmaktadır. İnsanın: «Neredesin ey Şemseddin Sami! Mezarından diri de bize bir yeni kamus yap!» diyeceği geliyor. Hokikaten yeni ve eski şekilde ismi hasları cemeden yeni bir kamusu uld- ma ihtiyac vardır, Öyle bir eser ki, arap harjlerile yazılmış şeklini kayde» de bunun aksi olsun: «Beynelmilel. Yok$ okuyabilmek başka türlü imkânsızla- şacak.... a, eski kitapları yeni kafayla Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) —aaı aa amaa ! Istanbul, Zonguldak, İzmir limanlarının projeleri İngiliz Gibs müessesesile avan projeleri yapmak için anlaşma oldu İktisad Vekâleti deniz müsteşarı B. Sadullah Güneyin refakatinde Zon- guldağa giden B. Gibs ile İngiliz mü- hendisleri dün sabah şehrimize dön- İ müşlerdir. İngiliz mühendis heyeti kömür hav- B, Gibs ve İngiliz mühendisleri liman işletmesi müdürü B. Raufi ile projeleri tetkik ediyorlar zasını gezmiş, bilhassâ& Zonguldak W- manında uzun tedkiklerde bulunmuş» lar neticede Gibs müessesesi Zongul- dak Ilmanının da tesisatlandırılma projesini yapmayi kabul etmiştir. Ted- (Devamı 4 üncü sahifede) .Büyükderede kıskançlık yüzünden bir cinayet oldu Ferhad, metresi Salihayı bıçakla ağır surette yaraladı İ © Büyükdere civarında Ferhad adın- İ dn bir gençle Saliha adında bir kadın İ tanışarak beraber yaşamağa başla- mışlardır. Fakat son zamanlarda Sali- hanın bazı hareketleri Ferhadı şüpheye İ düşürmüş ve iki sevgili arasında kiş- İ ikançlık yüzünden geçimsizlik ve sık sik kavgalar başlamıştır. Dün sabahı Salihanın gene haber- sizce sokağa çıkmasından fena halde hiddetlenen Ferhad, kavgaya başla- mış ve kadını dövmüştür. Kadın evi bırakıp çıkmak isteyince Ferhad büs- bütün hiddetlenmiş ve bıçağını çekerek tenden atlıyandan üç ? Yere tikürenden Bin, sokağa — Bahan imtihana mı hazırlanıyor? — Hayır, sokağa çıkmıya hazırlanıyor! Salihayı vücudünün muhtelif yerle. tinden tehlikeli surette yaralamıştır. Vaka zabıtaya ve müddelumumiliğe bildirilmiş, ağır yaralı Saliha baygın bir halde Beyoğlu hastanesine kaldı- rilmiştır. Vakayı müteakıb kaçan Ferhad da bir müddet sonra yakala narak adliyeye teslim edilmiştir. Fer- had sorgu hâkimi tarafından tevkif edilmiştir. Yaralı Saliha dün öğle üzeri adli- ye doktoru B. Enver Karan tarafın. dan hastanede muayene edilmiştir. Kadının yaraları çok ağırdır. örenden bir, sakağa çöp tramvay ve vöperdan Macera alinin . #tandan ik, Mela vaperdan ,