1 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Büyük Trakya manevrasında davetli olanların listesi “(Baş tarafı 1 İnci sahifede) Büvari binbaşı Bani, Tayyareci yüz- başı Âlâ, Topçu teğmen Vefa, Piyade teğmen Nizam, Irak askeri heyeti Heyet başkanı: General Bekir Sıf- kı. Genal kurmay başkanı. Heyet üzaları: General Hüseyin Fevzi, Binbaşı Nurettin Mahmut, Ön- Romanya askeri heyeti Heyet başkanı: General Şikityu. Genel kurmay başkanı. Heyet âzaları: General Lâkobici. Genel kurmay ikinci başkanı, Albay Ştefles, Yarbay Çernianu, Yarbay Leon Jorj. Romanyanın Ankara ata- gemiliteri, Yugoslavya askeri heyeti Heyet başkanı: General Nediç. Ge- nel kürmay başkanı. Heyet âzaları: General Braşiç. Ge- nel kurmay ikinci başkanı, Kurmay önyüzbaşı Milovan Giigoriyoviç, Al- bay Novotiza Rakocheviteh Yugoslav- yanın Ankara ataşemiliteri, Yunanistan askeri heyeti Heyet başkanı: General Papagos. Genel kurmay başkanı, Heyet &zaları: General Melisinos. Genel kurmay ikinci başkanı, Topçu yarbay Manldakis, Süvari binbaşı Kprozis, Yarbay Hergül Zoumboula- kis. Yunanistanın Ankara ataşemili. teri. Dadetli kara ve hava ataşemiliterleri a: Almanya; Albay Hans Rhode. Amerika; Binbaşı Royden William- son. Bulgaristan: Yarbay Kiril Pobojilof, Çekoslovakya: Yüzbaşı B. Otokar Buda. Fransa: Albay de CoursondelLa Ville-Neuve. Fransa: Yüzbaşı Leleu, uavin: İtalya: Yarbay Cabrlele Bogilone, Japonya: Binbaşı Takasuke İso- mura, Macaristan: Yarbay Oscar Boltz de Beodra. S.S.C,B: Albay Emilyanof Sori "Alexandre Vasiloviç. Hava: İngiltere: Yarbay 'T. W. Elmhirst, İtalya: Albay Raoul Ferrero Rog- noni, Ankara 31 (A.A) — Trakya ordu manevrasını takibe davetli Balkan antantı ve Saadabad paktırna dahil devletler askeri heyetlerinin İstanbu- Ya gelişlerinin ve memleketimizde İka- metlerine aid olarak tanzim edilen programa göre: Irak genel kurmay başkanı gene- Tal Bekir Sıtkı, Romanya genel kur- may başkanı, general Şikityu, Yuna- istan genel kurmay başkanı gene- ral Papagos, Yugoslavya gen»i kur- may Başkanı general Nediç, İstanbu- Ja muvasalatlarında, genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak nâ- muna genelkurmay ikinci başkanı korgeneral Asım Gündüz, İstanbul mevki komutan vekili korgeneral Ce- mil Cahit Toydemir, genel kurmay yarbaşkanı tümgeneral Veysel Üni- var. İstanbul merkez komutanı tüm- general İhsan Tgaz ve refakatlarına meur edilen mihmandarlar tarafın- dan istikbal edileceklerdir. Afgan as- keri heyeti başkanı general Sadullah han, İran askeri heyeti başkanı gene- ral Rıza Kulu Kerim, İstanbul mevki komutan Vekili Cemil Cahit Toyde- mir, genel kurmayyanbaşkanı tüm- general Veysel Ünivar, İstanbul Mer- kez komutanı tuğgeneral İhsan Ilgaz ve refakatlerine memur edilen mihman. darlar tarafından (karşılanacaktır. Misafir heyetlerin hini istikbalinde resmi selâmı ifa elmek üzere bando- lu bir ihtiram bölüğü bulundurula- caktır. Resmi selâm esnasında misa- firlerin milli marşlarile İstiklâl mar- şı çalmacaktır. Misafir heyetlerin mensup oldukları memleketlerin ata- şemiliterleri istikbal merasiminde ha- zır bulunabileceklerdir. İstikbal me- rasiminde heyetler gündelik elbisele- İstikbal merasimini müteakib he- yetler rüküplarına tahsis edilen oto- lara binerek Perapalas oleline gide- cekler ve ikametleri için hazırlanmış olan dairelere oyerleşeceklerdir. Mü- teakiben heyet başkanları mihman- darlarile birlikte Dolmabahçe sarayı- na giderek defteri mahsusa kayde- dileceklerdir. Heyet başkanları mih- mandarları tarafından tespit oedile- cek saatte genci kurmay ikinci baş- kanı korgeneral Asım Gündüzü ziya- ret edecekler ve İstanbul vali ve Be- lediye reisi ve mevki komutanı ile Merkez komutanına birer kart tevdi edeceklerdir. Ağustosun 17 ci salı günü saat 20,30 da genel kurmay ikinci başkanı korgeneral Asım Gündüz tarafından misafirler şerefine Perapalâs otelinde bir akşam yemeği verilecektir. Bu ye- meğe misafir heyetlerin ataşamiliter- leri mihmandarlarile birlikte davet edileceklerdir. Vakit müsaid bulun- duğu takdirde misafirler mihmandar- Yarın delâletile İstanbulda gezintiler yapacaklar ve şehrin müzelerile tari- hi! âbidelerini gezeceklerdir. Misafirler ağustosun 18 inci çar- şamba günü saat 16 da İzmir vapuru- na Takiben saat 17 de İstanbuldan Tekirdağına mülaraket edeceklerdir. Misafir heyetler başkanları vapur- da genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak ve orgeneral Fahred- din Altay tarafından Kabul edilecek- lerdir, Saat 20,30 da misafirler şere- fine vapurda mareşal tarafından bir akşam yemeği verilecektir. Misafirler manevrayı aşağıda yazıl dığı veçhile takib edeceklerdir: 19 ağustos persembe: Sabah kah- valtısı alındıktan'sonra saal 8 de oto- mobillerle Muratlı üzerinden Saray mıntakasına gidilecek, manevra ara- zisi ve muharebeye hazırlanmakta olan iki taraf kıtaları götülecek ve öğle yemeği sandoviç olarak verile- cektir, Akşam Tekirdağına gidilecek ve yemek vapurda yenilecektir. 20 ağustos cuma: Saat beş buçuk- ta 'Tekirdağından otomobillerle ma- nevra sahasına hareket olunacak ve iki taraf hareketleri takib edilecek- tir. Öğle ve akşam yemekleri gemide verilecektir. 21 ağustos cumartesi: Kıtaatın İs- tirahat günüdür. Bugün saat sekiz- de otomobillerle Tekirdağ - Muratlı - Babaeski - Havza - Edirne yolile Edir- neye gelinecek öğle yemeği 2 inci umumi müfettiş general Kâzım Dİ- rik tarafından verilecektir. Müşarün- ileyh Trakya hakkında bir söylev ve- recek, müteakiben şehir gezdirilecek saat 16 da otolarla Edirneden Tekir- dağına avdet olunacak ve bu sırada Alpullu şeker fabrikası da vakit mü- sait olduğu takdirde görülecek, ak- şanı yemeği vapurda alınacaktır. 22 ağustos pazar günü geçit res- mi ve kritiktir. Orgeneral bir kır yemeği verecektir. Akşam otolarla geçit resmi sahasından Tekirdağna vapura dönülecektir, Akşam yemeği va» purda alınacaktır. Bu akşam vapur 'Tekirdağından hareketle 23 ağustos pazartesi sabahı saat 9 da Galeta rıhtımına yanaşmış bulunacak ve misafir ataşemililerlere burada veda | edilecektir. Misafirler Galata rıhlımından oto- lara rakiben Perapalas oteline azimet edeckler ve otellerinde istirahat 'ede- rek öğle yemeğini otelde yiyecekler- dir. Öğleden sonra saat 14 den itibaren misafirler Asari atlka müzesini, Aske- ri müzeyi, Vakıf müzesini, Topkapı sarayını vesâir müessesatı tarihiyeyi gezeceklerdir. Akşam misafirler ser- bes olacaklardır. Ağustosun 24 üncü sah günü saba- hı misafirler sâat 9 da hareket edecek oaln Akay idaresinin hususi bir vapu- runa rakip olacaklardır. Vaupr Ana- dolu sahilini takiben Büyükadaya gi- decek ve öğle yemeği Yat klübünde yenilecektir. Büyükadadan saat 16 da hareketle Florya civarı görülerek sahili takiben köprüye avdet edilecek ve akşam ye- meği Perapalasta yenilecektir. Ağustosun 25 inci çarşamba günü Misafirler saat 10 da Köprüde rüküp- üreme tahsis edilecek olan bir Şirketi | 1933 istikraz huriyet Merkez Ünitürk I 153250) Bankam » MN 1455) Anadolu His. 2420 > MI 1455| Telefon 7 Mümessil 1 3850| Terkos 1 , ” 40,60) Çimento 3 — İttihad değir- 104) İş Bankas 080| menleri > Bamiline 090) gark değir- (o 089 » Müesia Mİ maenleri Paza (Çek fintleri) di Sofya 63,49, e Er 19624 e ai an gere 13113 İline 150158 Baga | 342897 zeri 267400) Zioti 41810 neye 34410) Pengo 39920 Brhirsel 4,8950) Bükreş © 1066668 Amesterdam — 143201 Moskova 2040 AKŞAM Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede etrafta gülen olmazsa şöhretini kay- bedeceğini sanıyor. Hemen onların hoşuna gidecek, haklı bulacakları sözler söylemeğe kalkıyor ve bunun için de haksızlık etmeği göze alıyor. Pascal: «Nekreler kötü seciyeli olur. der. (Diseur de bons mofs, mauvais caractöre). Eskiden bu sözü ukalâl- ğa hamlederdim; gün geçtikçe doğ- ruluğunu anbyorum. Nurullah Ataç Çocukları kurtarma yurdu kampı Çocukları kurtarma yurdu kampı bugünlerde o Heybelide açılacaktır. Üç seneden beri yurda terbiye ve hi- maye görerek ıslahı hal ettikleri için kendilerine birer iş bulunan 16 çocu- ğun yerlerine diğerleri almacaktır. 3 Temmez 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHVİLÂT İstikrazı dahil 94 Türkiye Cum- 9175 #5 T4Ton apak ©. Arpa 0 »j) B. Peynir 2.11 Fasulye U»> Yulaf 25 > | va 26 > Tiftik vi Nohut 25 FİATLAR Keler T. : Londra Findik G. : Hamburg Fındık 1 * Hamburg Bu akşam HALK OPERETİ Üsküdar İnşirah Bahçesinde ŞİRİN TEYZE 2 A. pazartesi akşamı Beşiktaş Suat parkta . EM AİLER Ağustos günü akşamı Ecylerbeyi İskele Tiyatrosunda TARLA KUŞU o Hayriye vapurile Rumeli sahilini ta- kiben Boğazın methaline kadar bir tenezzüh icra edecekler ve öğle yeme- ini Tarabyada kâin Tokatlıyan ote- dinde tenavül eyliyeceklerdir. Misafir- ler sant 16 da vapura rakiben ve Ana- rek Perapalas oteline avdet edecek- lerdir. Akşam misafirler serbestir. Trakyada cereyan eden ordu ma- nevrasını takibe davet edilen misafir heyetlerin memleketimizde ikametleri hakkında tanzim edilen resimi proğ- rama ağustosun 25 inci çarşama günü akşamı hitam bulmaktadır. Misafir heyet Başkanları istikbalde olduğu gibi merasimle teşyi edilecek- tir. köpeklerine ort acKtIr 1 Ağustos 1637. Istanbul, Zonguldak, Izmir limanlarını (Baş tarafı 1 inci sahifede) kikler, Zonguldak limanının islaâha mühtaç olduğunu göstermiştir. Bil- hassa fırtınalı havalarda kömür tah- mil ve tahliyesinin kolaylıkla yapılma- sı temin edilecektir. Bu işin süratle görülmesi için li- mana asri tesisat konulması da karar- Jaştırılmıştır. Bu suretle kömür almak için vapurların sıra bek- lemek gibi mahzurlar ortadan kalka- caktır. İngiliz mühendisleri dün'sabah va- purdan çıkar çıkmaz Trabyaya gide- rek Tokatlıyan oletinde istirahate çe- kilmişlerdir. Saat on dörtte otelden ayrılan mühendisler 15 de hareket e- den vapurla İzmire müleveççihen ha- reket etmişlerdir . İngiliz iş adamlarile yapılan görüş- meler neticesinde İstanbul, İzmir ve Zonguldak limanlarının tesisatlandı- rılmaları üzerinde kendilerile muta- bik kalınmıştır. Bu anlaşma Londra- ya telgrafla bildirilmiştir. Gibs müessesesi limanların yalnız Projelerini yapacak, inşaat İşlerile meşgul olmıyacaktır. Esasen müesse- se proje müessesesi olması hascbile kendilerine inşaat hüsusunda bir tek- lif de yapılmış değildir. Mühendisler n projeleri | İzmirdeki tedkiklerini iki günde bitis | recekler, salı günü tekrar şehrimize | döneceklerdir. Bu seyahatlerinde de- niz ve hava müsteşarı B. Sadullah İn gilizlere refakat edecektir. İstanbul limanında kömür mıntakası İngiliz mühendisler İstanbul lima- nında bir şenedenberi tedkikalta bu- lundukları cihetle önce imanımızın tesisatlandırma projesini hazırlıyacak- lardır. Bu münasebetle dö- nüşte Umanımızdaki tedkiklerine de- vam edeceklerdir. Kömür mıntakası- nın avan projesi hazırlandığından pr0 jeye kısa zamanda esas şekli verilecek ve iki aya kadar da tatbikatına geçi“ lecektir. Limanın kömür mıntakâsında kö- mür tahmil ve tahliyesinin kolayca ve sürâtle yapılmasını temin gayesile Avrupadan son sistem vinçler getirtil- mesi kararlaştırılmıştır. Bunun için tanınmış, belli başlı müesseseler ara“ sında bir müsabaküâ açılacaktır. Asri kömür depolarının inşaasına da ayni zamanda başlanacaktır. Vinçlerin tevsii, antrepolar ve İs- tanbul limanmın tesisatlandırılması- na aid ikinci projenin tatbikine 938 senesi ilkbaharında başlanacaktır. Telsiztelgraf, telefon ve radyolar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Jan umuma mahsus mahallerde mev- zu tesisattan birinci sınıf için 30, ikin- Ci sınıf için 20, üçüncü sınıf için 10 lira, 8 — Nüfusu 250 binden fazla olan şehirlerde 5 numaralı fıkrada sayılan umuma mahsus mahallerde mevzu | teşisattan birinci sınıf için 50, ikinci sınıf için 30, üçüncü sıf için 20, dördüncü sınıf için 10 Wra, 9 — Halkevleri, spor klüpleri, as- keri klüp ve mahfiller, hastaneler, mektebler ile belediyelerin menafii umumiyeye hadim tesisatından 5 Yira, 10 — Spor klüplerile askeri Küp ve mahfillerden gayri klüplere, banka- Jara ve telşiz alıcısı satan müessese- ler, mevzu tesisattan nüfusu on bin- | den az olan yerlerde 10, on ilâ yüz bin nüfuslu şehirlerde 30, iki yüz elli binden fazla nüfuslu şehirlerde 50 lira, 11 — Yukandaki fıkralarda sözü geçmiyen bilumum tesisattan 10 Jira, Yukarıda yazıl ücretten beher tesi- satın yalnız bir hoparlörü mevcud ol- duğuna güre tespit edilmiş olup bu tesisattaki hoparlör adedi birden fa7- la olduğu takdirde her fazla hoparlör Üsküdar çöpleri Yapılan şikâyetlerin aslı olmadığı anlaşıldı Üsküdar ve civarındaki çöpler, Kı- | sıklıya yakın Tunuslubağ çifliğinin pek yakınlarına dökülmektedir. Bu İ yüzden bu havalide fazla taaffün ve sinek peyda olduğuna dair Belediyeye bazı şikâyetler yapılmıştır. Salâhi- yettar bir makamdan öğrendiğimize göre, Belediye bu şikâyetleri yerinde tedkik etmiş ve müretteb oldukları ne- ticesine varmıştır. Çöplerin imha edii- dikleri yerlerde sinek üremediği gibi taaffün de yoktur. Üsküdar mıntakası, İstanbulun en temiz mıntakalarından biri olduğu te- min edilmektedir. Üsküdar kaymaka- mı ve temizlik memurları, o tarafların temizliğine âzami dikkat göstermekte ve bu hususta biç yorulmadan çalış- makiadilar. “ Köpekler Er ps AİR Belediye kedilerin toplanmasından sonra köpeklerin de toplatılmasına ka- rar vermiştir. Köpekler de tıpkı kedi- ler gibi belediye temizlik memurları tarafından toplatılarak fenni surette imha edilmek üzere Himayei Hayva- nat Cemiyetine teslim edileceklerdir. Belediye, Köpeklerin imhası için ga- yet esaslı tedbirler aldığından yakın zamanda yalnız şehir içinde değil, köylerde de serseri köpeklerden eser kalmıyacaktır. Ancak sahipli av ve ev İ için yüzde 25 nisbetinde fazla ücret alınacaktır. 5 numaralı fıkrada sayılan umumi mahaller, mahalli belediyelerce tas“ nif edilmemiş ise birinci sınıf ücrete tabi tutulacaktır. Hususi tesisat Matbuat, borsa gibi müesseselerde haberleri almağa yarıyan hususi tesi- sattan kezâ beher mali sene için 10 ilâ 100 bin nüluslu şehirlerde 50 ve yüz binden fazla nüfuslu şehirlerde 100 | Jira ücret alınacaktır. İlân, reklâm ve Transmisyon İ o Bu sene, telgraf ve telefon idaresi- İ nin telsiz postalarının biri vasıtasile ilân ve reklâmlardan beher defasi için kelime başına bir günlük ilân lardan 30, üç günlüğünden 25, 12 günlüğünden 20, bir aylığından 15 ve üç aylığından da 10 kuruş ücret ahncakatır. 'Transmisyonlardan beher saat ve keari için altmış lira Ücret alınacak- tır. Ancak, gerek devlet müessecele- rinin gerek husus! müesseselerin yap” tıracakları bu transmisyonlar için stüdyo ile transmisyon yapılacak mev kiler arasmdaki tesisat alâkadar müesseselere ald olacaktır. Dolubaba kampı Kampta, gidenlerin ihtiyaçlarını tatmin edecek tertibat alındı Bursa (Akşam) —, Dolubabadâ ker yıl kurulan alle kampı, bu yıl dâ başlamıştır. Uludağın bu güzel ve mutedil yeri, çadırlarla dolmuştur. Bazı aileler bu sene portatif evler d9 yaptırmışlardır. Kampta her ihtiyaca cevap verecek tertibat alınmaktadır. Dün bir elek trik motörü ile havai hat tesisatı ya” pılmış, bu suretle fener ve lâmba külfeti de ortadan kaldırılmıştır. Başta vali olmak üzere bir çok me- murlar da kampa rağbet ettiklerin” den, bunların vazifeye tabi olmıyacak bir şekilde dağa çıkıp inmelerini ko- laylaştırmak üzere O cviarda, sabah akşam için muntazaman işliyen ot0” büs seferlerinin yapılmasına da k& rar verilmiştir. Beşiktaş Kızılay şubesi eğlencesi Kızılay Beşiktaş şubesi her sene Ol” duğu gibi bu sene de Küçükçiftlik pa” kında zengin proğramlı bir gece hi” zırlamıştır. Eğlenceler sabaha kada” devam edecektir. Bü eğlence 7 ağu” tos cumartesi si akşamı veri verilecektir. Kalitarya köyündi köyünde mekteb Bakirköy kazasına tabi KalitarY# köyünde yeni bir ilk mekteb yapılM#” sına karar verilmiş ve mektebin İn ÖR gi