3 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM. Son dakika İzmirdeki iştialin etrafa sirayetinin önüne nüne geçildi Kömür olmuş 3 cesed bulundu, 9 yaralıdan ikisi öldü, dumanlar ve alevler hâlâ fışkırıyor İzmir 3 (Hususi muhabirimizden) « Yangın biraz evvel bildirdiğim gibi sabaha karşı hafifledi ve etrafa sira- yetinin önüne geçildi. Maamafih infi- Jâk eden depodaki petrol ve benzin döküntüleri hâlâ yanmaktadır. Depo- da 20 ton petrol, altı ton benzin var- dı. Deponun 'bir tarafında kömür ol- muş üç cesede raslanmıştır. Yarala- nan ve hastaneye kaldırılan 9 kişiden ikisi ölmüştür. Yaralılar, deponun kapısı önünde iken iştialin şiddetinden 40 - 50 met- re öteye fırlatıldıklarını söylüyorlar, Depo içinde bulunan memur ve işçi- İerin maalesef kurtulamadıkları ta- hakkuk ediyor. İştialin gaz ve benzin yüklü vapur- dan benzinlerin boşaltılması ve tene- kelere konarak lehimlenmesi esnasın- da dikkatsizlikten vuku bulduğu an- laşılmıştır. İştiai esnasında yarala- nanlardan gümrük muhafaza memu- ru Zühtü, kendisini çamurlar içine atmak suretile yanmaktan kurtul- muştur. Yanan depodan elân kesif duman- Tar ve alevler fışkırıyor. İzmir civarında benzin deposunda iştial (Baş tarafı 1 inci sahilede) Sorguya çekilen alâkadarlardan bazıları iştial ve yangının şu şekilde çıktığımı (o söylemişlerdir: (e Tenekeci Hasanın, tenekeleri lehimlemeğe mah- sus bavya denilen aleti şte kızdı- rarak depoya girmesile, iştialin vuku bulması bir olmuş ve her tarafı ko- yu dumanlar ve alevler sarmıştır. İşti- al vuku bulur bulmaz depo içinde ça- Uşanların derhal havaya uçtukları ve yananların 15 - 20 kişi olduğu söylen- mektedir. Yangını söndürmek için Yangını söndürmek için itfaiye, as- kerler, denizciler fedakârane çalış- makla ve ateş mıntakası içinde ve ci- | Yarında bulunan arazide teneke, va- Til ve saireyi taşımakta, ateşin yanın- daki diğer depoya sirayetine mâni olmak için tedbi almaktadır. İz- mir halkı ateş sahasından uzak yük- sek yerlerde toplanarak bu müthiş yangının safhalarını derin bir yürek acısile seyrediyorlar. Depo içinde ça- lışanların ve akıbetleri meçhul bulu- nanların aileleri ateş sahasına koşa- rak babaları, kardeşleri ve kocaları- nın akıbetini soruşturmakta ve ağlaş- maktadır. Adliye ve polis erkânı, Bayraklı po- lis merkezinde tahkikata deponun sâ- hiplerini, infilâkın ne İ bulduğunu gören şahit | srikadarları isticvaba İMES | Nazillide de bir yangın çıkti İzmir 2 (Telefonla) — Nazillide hü- hümet konağı arkasında bir yangın çıktı, bir han, bir otel, müskirat ima- lâtbanesi ve bir kaç di yandığı İ haberi geldi. Nazilliden tafsilât alına” madı. B. Mussolini Ingiliz başvekiline cevap verdi Italya, Roma ile Londra arasında eski teşrikimesaiyi ihya etmek istiyor Londra 3 (Akşam) — İtalyan Baş- vekili B. Mussolini, İngiliz Başvekili 'B. Nevil Çemberlâynin mektubuna dün cevap vermiştir. İlalyan sefiri B. Grandi, dün saat 15 de B. Çemberlâyni ziyaret ederek B. Mussolininin tahriri cevabını biz- zat vermiştir. B. Grandi, İngiliz Baş- vekliinin yanında 40 dakika kadar kalarak görüşmüştür. Deyli Telgraf gazetesine 'Mussolininin bu cevabi, göre B. İtalyanın Fransada bir seçim Doriot'nun yerine bir komünist intihab edildi Saint-Denis 2 (AA) — Yapılan kısmi intihabatta komünist Gremir, 9.522 reyle mebus intihap edilmiştir.» Rakibi Fransız halk partisinin nam- zedi Malo ancak 4.563 rey alebilmiş- tir. İntihabat, istifa eden Fransız halk partisi reisi Dorlot'nun yerine bir me- bus seçmek için yapılmıştır, Fotograf sergisi Bugün Festival proğramına dahil olan fotoğraf sergisi, Beyoğlunda İs- tiklâl caddesinde Misir apartımanı "karşısında bir dairede açılacaktır. 1925 - 1935 seneleri arasında Roma İle Londra arasında mevcut olan sami- mİ teşriki mesaiyi ihya etmek husu- sundaki samimi arzusunu sarahatle isbat ediyor. Romadaki İngiliz sefiri de dün Kont Cianoyu ziyaret ederek samimi bir mülâkatta bulunmuştur. İtalyan matbuatı, B. Mussolini tarafından ve- rilen cevabın İngiliz - İtalyan müna- sebatını İyileştireceğini yazıyor. /Pirede çarpışma Bir yelkenli battı 30 yolcu boğuldu Atina 3 — Dün gece Pirenin dış Ulmanında Hidra vapurile Anastasio namındaki yelkenli çarpışmışlardır. Yelkenli batmış ve içindeki 60 yolcu- dan 30 u boğulmuştur. Boğulanların cesedlerini çıkarmak için limanda araştırmalar yapılmaktadır. Şimdiye kadar 15 cesed çıkarılmıştır. Cibali tütün fabrikasi Ankara 2 (Telefon) — Samsun İn- hisarlar mıntakası muhasebe müdü- rü ve Türkspor kurumu Samsun ve Denizli başkanı İbrahim Köstem İs- tanbul Cibali tütün fabrikası mu- hasebe müdürlüğüne terflan tayin edilmiştir. Gediz mıntakası sulama işleri Nafia Vekâleti hazırlanan raporu tedkike başladı ) — Gediz mn- ni tedkik et- e olan su mühendisleri tetkikle- bitirmiğle: azırladıkları raporu . erdir. Vekâ- n Sonra Gediz çin bir plân Şaplak: Gediz sulama işleri dört mımtakadan etüt edilmektedir. Bun- lar Gediz mmtakasnın sular Gediz yatağının temizlerimesi, Mene men övasının sulanması, Bakırçayınn temizlenmesidir. Gediz mmntakasının sulanması için evvelce yapılması di ilen baraj in- Şaatından vazgeçilmiştir. Ancak su- yun seviyesini arazıyı sulayacak nis- bette yükseltmek için regülâtörler vö- cude getirilecektir. Salihli civarında göl sularından is- tifade edilerek bir baraj kurulması muvafık görülmüştür, Bu baraja aid tetkikler ikmal edilmek üzeredir. Bir kadın kuyuya düşerek boğuldu Şahende kuyudan su çekerken kazaya uğradı Dün Üsküdarda feci bir kaza ol- muş, bir kadıncağız kuyuya düşerek boğulmuştur. Üsküdarda İnadiye ma- hallesi Şeftali sokağında oturan 35 yaşlarında bayan Şahende kova ile evinin civarındaki bir kuyudan su çe- kerken birdenbire muvazenesini kay- bederek kuyuya yuvarlanmıştır. O srada etrafta da kimse bulun- madığından kadıncağızın feryadları- ni duyan olmamıştır. Bir müddet son- ra hâdise haber alınmış ve cesed ku- yudan çıkarılmıştır. Kuyunun iptal edilmesi kararlaştırılmıştır. Normandie Oucen Mariyi yine yendi Paris 3 (Akşam) — Kırmızı kurde- leyi kazanmış olan Normandie vapu- ru, Gucen Marinin elinde bı Avrupadan Nevyorka gidiş Yök da kazanmıştır. Normandie Avr | dan Nevyorka 95 saatte gitmiştir | Almanya ve Italyaya zecri tedbir ? Ispanya hükümeti milletler cemiyetine müracaat edecekmiş Londra 2 (AA) — Milletler Cemi- yetinin gelecek içtima devresinde İs- | panya hükümetinin Almanya ve İtal- yaya karşı zecri tedbirler tatbik edil- mesini istiyeceği hakında gazetelerde çıkan haberler henüz teeyyüd etme- miştir. Bununla beraber iyi haber alan mahfiller teknik sahada duçar oldu- gu müşkilâta rağmen ademi müda- hale komitesinin İspanya meselesini tedkik edecek vaziyette bulunduğuna Londrada kanaat getirilmiş olduğu- nu söylemektedirler, Filhakika ademi müdahale komitesinde bütün alâka: dar devletler temsil edilmektedirler, Halbuki Milletler Cemiyetinde vazi- vekil Chautemps bakacaktır . Yeni gümrük baş memurlukları Ankara 2 (Telefon) Ankara gümrük müdürlüğne bağlı olmak üzere Karabükte ikinci sını! bir güm- rük başmemurluğu kurulmuştur. İz- mir gümrükler başmüdürlüğüne bağ- h olmak üzere İzmirde de bir güm- rük yolcü salonu başmemurluğu ih- das edilmiştir. Aşıya ve temizli faaliyetle de Son günlerde tifo azalmağa yüz ğımıza göre son 48 saat içinde, yani geçen cumartesi günü öğle tinden © kadar 12 tifo vaka- şiye de İkinci ol- mak üzere 16339 kişiye tifo aşısı yar larının azalmasına başlıca k mücadelesinin verdiği iyi neticeler ve halkın aşilanmeak hu- susunde göslerdiği büyük alâkadır. Eelediye temizlik işine en büyük &€hemmiyeti vermekle devam edecek- tir. Bu hususla yapılan sıkı kontrol devam edecektir. Kırkçeşme sularında yapılan tahlil neticesinde barsaklarda ve midede mühim tahribat yapan kolibasil bu- Yunduğu görüldüğü için bu çeşmele- rin kapatılarak yerine Terkos çeşme- si açılması kararlaştırılmıştı. Sıhhiye müdürlüğünün gösterdiği lüzum ü- zerine Belediye sular idaresi, gece tutmuştur, Memnuniyetle haber aldı- | Son 48 saat içinde 12 tifo vakası gö rüldü k mücadelesine vam ediliyor | gündüz çalışmak suretile Kırkçe: etmiştir. duğu mahal İ nanın ortasında bir çeşme sis edil r, Sular idaresinin yap- tırdığı bu melere iki gündenberi su akıtılmış ve bu sahalardaki Kırk- arının suyu kesilmiştir. Hamamcıların bir müracaati Belediye tifo vakalarının çoğalma- in Kırkçeşme ve Halkalı çeş- melerini kapatıyordu. Bu karar hâ- mamlara da teşmil edilmiş ve gerek Kırkçeşme, gerek Halkalı suyu kulla nan 25 hamam kapatılmıştır. Bunun üzerine hamamclar toplu olarak dün ticaret odasına müracaat etmiş, hamamlara yatırdıkları ser- mayenin akamete uğratıldığı ve sıhhi düşüncelerle yapılan bu hareketle halkın yıkanmaktan mahrum kaldr ğı iddiasile belediyeyi protesto etmiş- lerdir. İspanyada ihtilâlciler bir mikdar dah a ilerlediler Hükümet kuvvetlerinin Asturi cephesinde yaptıkları taarruz neticesiz kaldı Salamank 2 — İhtilâlel karargâhı- nızı resmi tebliği şudur: Şimal cephe- si — Asturlede hükümet kuvvetleri Guers ve Trepezano'daki mevzilerimize l şiddetli bir hücum yapmıştır. Bu, hü- kümetçiler için yeni bir hezimet vesi- lesi olmuştur. Kendilerine 1090 den iazla zayiat verdirilmiştir. 200 cesed telörgüleri arasında takılı kalmışlar- dır, Hava bataryalarımız, bir düşman | tayyaresini düşürmüşlerdir. Diğer cep- ! helerde kayde şayan birşey yoktur. Merkez cephesi — Aragon cephesin- de askerlerimiz, ileri hareketlerine de- vam ederek Sierra, Carbonera, Ve: Mina, Fornogucde ve Bezas köyün: mühim mevziler işgal etmişlerdir. Düş- man tarafından birçok cesedler ve ga- naim terkedilmiştir. Birkaç esir yaka- Jadık. 54 milis batlarımıza dehalet etmişlerdir. Diğer cephelerde bildiril. meğe değer birşey yoktur. Cenup cephesi — Yeni birşey yok- tur. Sadece tayyare faaliyeti vardır. Katalonya sahilleri boyunca bir tay- yaremiz 3000 tonluk bir ticaret gemi- sini tahrip ederek karaya oturmağa mecbur etmiştir. Ayni mıntakada bir hükümet tayyaresi düşürülmüştür. liman mütehassıslarının izmirdeki tedkikleri İzmirde bir dalga kıran ve doklar inşa edilecek İzmir 2 (Telefon) — Deniz müs- teşarı B. Sadullah, mütehassıs Gibs ile refakatindeki mühendisler Alsan- cakta müstakbel limanın inşa, edile- ceği yerde tetkikat yaptılar. Heyet | avan projeyi hazırlıyarak İktisad Ve- kâletine verecektir. R Heyet limanı hem karadan, hemde denizden tetkik etmiştir. Öğrendiği- mize göre, limanda büyük bir dalgakı- ran ve doklar inşa edilecek, Melez ça- yanın teressübatı temizlenecektir. Bu- radaki tetkiklerde İktisad Vekâleti siyasi müsteşarı B. Ali Rıza da bulun- muştur. Heyet İzmir vapurile İstan- bula hareket etti. Gümrük muhafaza kumandanı İstanbula geliyor İzmir 2 (Telefon) — Gümrük mu- hafaza komutanı B, Seyfi İstanbula hareket etti, İhtilâlcilerin ileri hareketleri İ Teme2 (AA) — İhtilâleiler, dün ileri hareketlerine devam etmişlerdir. Bilhassa şark istikametinde ilerliyen ihtilâleiler, Bezas'a yaklaşmaktadır. lar. Düşmanın bu mıntakadaki muka- vemeti pek zayıf olmuştur. İhtilâlciler evvelâ Sierra de Carbonera'da sonra | da Saldonn'da mühim mevziler işgal etmişlerdir. Mina ve Ouague sırtları da ihtilâl İ cilerin ellerine geçmiştir. İ Dün beşinci kolordu 90 kilometre kas dar ilerlemiştir. Neticesiz kalan bir taarruz Aşslturie cephesi 2 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: H met ordularınm kumanda heyeti Ovi- İ edo'nun cenubu şarkisinde kâfn Cuero İ şehrine hücum edilmesi için kıtalara emir vermiştir. İhtilâlciler burada kuvvetli siperler inşa etmişlerdi. Hükümetçilerin Cue- ro'ya karşı yaptıkları tarruz da veni İ bir muvaffakıyetsizlikle neticelenmiş- | tir. Bu muharebeye takriben 8,000 mi- lis iştirak etmiştir. Hükümetçiler 1,000 kişi kadar zayiat vermişlerdir. Telör gülere takılı 200 düşman cesedi bulun- muştur. Yunanistanda yeni rejimden sonra i Bir çok sahalarda bir gelişme oldu İ Atina 2 (A.A) — Atina ajansı bik diriyor: Gazeteler, yeni rejimin tesi- si tarihi olan 4 ağustos 1936 den bu- güne kadar milli faaliyetin her sahâ- sında elde edilen neticeler hakkında istatistikler neşreylemektedir. Sürülen arazi, 683,746 strema azgi- mıştır. Buğday istihsali yüde 73 art- mıştır. İhracat ticareti yüzde 23,88 #azlalaşmışlır. 4 ağustos 1938 da 2 milyar 573 milyon drahmi olan milli banka altın stoku, 1937 nisanı sonun- da 3,285,000,000 drahmiye çıkmıştır. Altın olarak ödenecek İstikrazlara yüzde 18,41 drahmi ile ödenecek istik- razlara yüzde 18,04 kiymet tezayüdü i vardır. Muhacirlere yapılan yardım İ 23,046,000 altın drahmi fazlalaşımıştır, Tasarruf sandıklarındaki hesublar- da 450,000,000 drahımi tezayüd kaydo- Tunmuştur, Endüstri istihsalindeki tezayüd ise vüzde 10.88 nisbetindedir.