3 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

3 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Ütü meselesi Erkek gömleklerini, keten elbiseleri nasıl ütülemeli? Son senelerde yaz gelince erkek- ler de kadınlar gibi açılıp saçılmağa başladılar. Açık yakalı, kısa kollu ipek- Hi jerseden, yahut beyaz ipekliden gömelekler, beyaz keten elbiseler, açık renk fanilâ kostümler, yün örme pulloverler giyiliyor. Bu kadar açık renk ve çabuk kirle- nen elbise ve gömlekleri temizleyip ütülemek dikkatli bir ev kadını için mühim bir meseledir. Beyaz keten cibiseler soğuk denile- cek derecede hafif ilik su ile yikanma- hıdır. Dört beş defa bol su ile çalkan- dıktan sonra gölge ve kuründer olan rüzgârlı bir yere asılmalıdır. Tamami- le kurumadan hafif nemli iken ütü- Jenmelidir. Daima ütü ile ütülenen elbise ara- sına bir tülbent koymalıdır. Aksi tak- dirde elbise parlar ve çirkin ütülenir, Beyaz keten elbiseyi gölgede kurutma- nın hikmeti, beyaz olmasıdır. Çivit konulmıyan ber keten eşya güneşte kururken sararır ve çabuk kuruduğu için zor ütülenir. Beyaz fanilâ pantalonlar ilik sa- bunlu su İle yıkanacaktır. Ayni dere- ce sıcaklıkta su ile bolca çalkaladık- tan sonra yarım gaz tenekesi su içe- risine bir tatlı kaşığı amonyak karış- tırarak son bir defa daha çalkalama- hı ve gölgeye astıktarı sonra keten el- bise gibi ütülemelidir. Beyaz İpekli gömleklerin sararma- ması, beyaz Kalması için, gömlekleri Soğuk süt içerisine batırmalı, beş da- kika kaldıktan sonra üzerine sabun sürmeden sabunlu su ile yıkamalı ve daima ayni derecei hararette su ile çalkalamalıdır. Örme pull-overler de ılık sabunlu su Ne yıkanmalı ve ılık amonyaklı su İle Çalkalanmalı, masa üzerine yayılan bir havlu üzerine yerleştirilerek kuru- mağa bırakılmalıdır. Asip kurutmak boyunun uzamasına ve Şeklinin değiş- mesine sebep olur. Bahçede, yahut kırlarda gezerken ot lekesi olursa bunu katiyen sabun çikarmaz. İspirto ile ıslatılan bir pa- mukla silinince leke kolayca çıkar. Çok giyilmiş bir elbisenin yeni gibi olması için bir çaydanlık suyu beş, on dakika fıkır fikir kaynattıktan sonra soğumağa bırakmalı. Bu su içerisine temiz bir elbise fırçası batırarak bü- tün elbiseyi iyice ıslatarak fırçalama- , üzerine savaşpur koyarak ütüle- meli, Eibise yeni gibi olur. (AKŞAM) 9 edebi romanı Mehtep arkadaşları Fakat Faruk ta bu teneffüse çıkmış İlk mektep talebesi gibi konuşan, gü- Yüşen, biribirlerile şakalaşan koca kızlara takılıp kalmış, onları zevkle, lezzetle seyrediyordu. Nihayet yemeğin hazır olduğu ha- beri bu sevimli çocukları bir araya ge- tirdi. Şimdi dershaneye çıkarken yaptıkları gibi tabur olmuşlar, önde Cevvale, arkada ötekiler ve en geride Faruk uzun bir sofra kurulan tarasa çıkıyorlardı. '... Liseyi yeni bitirmiş altı, yedi genç kızın bir tatil günü, böyle bir sofra ba- şında toplanmaları bir bando muzika- bın yapamıyacağı gürültüyü, bir ko- Buş dolusu delinin yapamıyacağı çıl- gınlığı ve Şarlo ile Harold Loidin kopar- tamıyacakları kahkaha fırtınasını ya- ratabilir, İlk dakikalarda aralarında bir er- kek bulunmasından sıkılmış görünen bu yarım düzüne genç kız sofrada iç- tikleri biraların neşesile serbestledi- ler. Artık içlerinden geçen şey muha- keme ve şuur merkezlerinde istasyon yapmadan dudaklarından fırlıyor, yapmak için bekliyen G3 Yazın en fazla giyilen ve nazara en hoş görünen beyaz elbiselerdir. Keten- den, pikeden, fanilâdan, şantugdan, ipekliden yapılan bu elbiseler günün her saatinde ve her yerde giyilebilir: 1 — Beyaz keten elbise, kemeri ve yakasındaki parça ve düğmeleri yeşil Şeftalili sütlâç Bir kilo süt içerisine 150 kram şe- | ker atarak ateşte karıştırarak pişir- meli, Çubuk, yahut toz vanilya koy- mağı unutmamalı. Sonra önceden su ile pişirilmiş bir buçuk bardak sütlâç- lık pirinç ilâve ederek koyulaşıncaya kadar pişirmeli ve yağlanmış yuvar- lak bir kaba boşaltmalı. Üzerine kom- posto halinde yarma şeftalileri yarım» şar yarımşar dizmeli, 4 yumurtanın yalnız akını 250 gram ince şekerle beraber telle vurarak sert oluncaya kadar köpürtmeli, şeftalile- rin üzerine dökerek örtmeli ve hafif fırında üzeri pembe oluncaya kadar pişirmeli. Firından çıkınca üzerine ahududu, yahut frenk üzümü şurubu gezdirerek sofraya çıkarmalı. 7 Tefrika Bürhan Cahid sinirlerinden toplanıp gelen heyecan göz bebeklerinde çiçeklenip açılıyor- du. Artik en ağır başlıldrı görünen Cevvale de onlara katışmıştı. Hepsi mütemadiyen gıdıklanır gibi, çatal ve bıçaklarla boğuşarak, bardakları devirip tabakları biribirine çarparak yemekten, içmekten ziyade biribirile şakalaşarak fıkırdaşıyorlardı. Manalı, manasız her hareket salgın bir halde kopan kahkahaları hızlan- dırıyordu. Birinin kadehini devirme- sine gülerken ötekinin çatalı elin- den düşürmesi İle çilgin gibi haykırı- şiyor, şakrak, şen, zemberekli ve sü- rekli kahkahalar arasında sandalye- lerinde duramıyarak birbirlerine sa- rılıyorlardı. Masanın nihayetinde tek başına kalan hukukçu artık unutulmuştu. Hattâ nişanlısı bile önünla meşgul olmuyordu. Şimdi vara yoğa gülmek- ten ve bu perişanlık içinde hakiküten gülünecek şeyler icad eden bu bir dvuç genç kız rıhtıma çarpan dalgü- lar gibi oynaşıp fikırdaşıyor, servis ide Ketendendir, 2 — Yakadan eteğin aşağısına ka- dar bir biye parça ile çevrilmiş şan- | tung elbise, Düğmeleri sedeftir. o“ 3 — Beyaz krep döşinden etek ve kazak. 4 — Beyaz şantungdan elbise, Ke- .. Pı . Yüzdeki nevralji Çabuk geçirtmek için kolay bir usul Yazın sıcak günlerinde harif bir ku- | Tander yüzde nevraljilere sebep olur. Bunları geçirmek için gayet basit bir Mâç vardır: İnce tülbetten iki küçük torba dik- meli, içerisini papatya çiçeği ile dol- durmalı, Ağzını dikmeli, Bu, yassı kü- çük avuç içi kadar bir yastık gibi ol- malıdır, Ateşe kapaklı küçük bir kapla 8 koymalı. Su kaynarken kapalı olan ka- pağ! üzerine, dikilen papatyalı yastık- ları koymalı. Isininca' ağrıyan yere koymalı, Yastıkların birini ağrıyan yere, diğerini kapak üzerine koymalı ve arasıra değiştirmeli. Sancı pek ça- buk geçer, unutarak biribirile hırçın mektep şa- kaları yapıyor, Kana kana eğleniyor- Jardı. Bu fırtına yavaş yavaş ve kendi kendine dindi. Birayı fazla kaçıran- Jar köşke doğru koşuyor, içeriden dö- penler kendilerini hasır koltuklara bırakıveriyorlardı. En ihtiyatlı davranan ve yemeğin başında içki aleyhinde bir de konfe- Trans veren Cevvale bile köşkten dö- müşle iki büyük çamın gölgelediği çimenlere uzanıvermişti. Artık “65, sada kesilmişti. Ev sahipliğini unutarak bira mü- sabakasında misafirlerinden geri kal mıyan Âsude bile iki çınar gövdeleri- ne gerilmiş hamakı boş bulunca uza- niverdi, Yapyalnız kalan Faruk döndü, do- laştı. Konuşacak kimse bulamayınca içeri girdi. — Arkadaşlarımı nasıl buldun Fa- Tük? Genç hukukçu hafifçe gülümsedi; — Neşeli kızlar. — Ya Cevvale? Genç adamım dudaklarında tebes- | | Halbuki süm genişledi: — Anliyamadım. Herhalde fikirle- rinde samimi olsa gerek. Fakat. — Evet? meri ve düğmeleri kıtmızı rugandan yapılmıştır. 5 — Beyaz klokeden elbise . Yaka- sındaki kravat turuncu kadifedendir. 6 — Dikişleri ajurla eklenmiş be- yaz ipekli pikeden elbise, Kemeri mavi podösüettir. Hıyar losyonu Cildi besliyen ve pudranın altına sürülünce pudrayı gayet iyi tutan bir hıyar losyonu tarif edeceğiz; On tane büyük ve fazla olgun hıyar almalı, uzunluğuna ikiye ayırmalı, Bir kaşıkla içlerini çıkararak toprak bir çanak içerisine koymalı. Gayet taze iki yumurtanın yalnız akını telle vu- Tup köpürtmeli, çanaktaki hıyarların üzerine dökmeli, bir su bardağı gül- suyu İlâve ederek güzelce karıştırmalı, Nihayet yarım su bardağı 90 dere- celik ispirto karıştırdıktan sonra Üze- rine temiz bir tülbent örlerek üç gün serin bir yerde bırakmalı. Sonra tül beniten süzerek küçük şişelere taksim etmeli, şişelerin ağzını sıkı sıkı kapıya rak muhafaza etmeli, Bu dukça koyulaşırsa aras olacağını zannetmiyorum. — Niçin? — Böyle meslek tahsili yapan kız- lar bizim fakültede vardı. Onlar dar ha ziyade bir iş yapmış olmak, kadın- lık meziyetlerini arttıracak bir sıfat daha kazanmak için fakülteye devam ediyorlardı. Hani eskiden evlenecek kızların bir saz bilmesi, bir yabancı dil öğrenmesi nasıl meziyet sayılıyor- sa onun gibi.. meslek yapmak ziyâde bir süs daha kazanmak arzusu. Senin arkadaşın bundan daha ileri gidiyor, meslek tahsilini kadının saadeti için şart sayıyor. Bu iddialarile hayata atılan bir genç kızın mesud olacağı şüphelld'» — Neden? — Çünkü bu iddia insanı haksız bir grura düşürebilir, Bir kadının ha- yalının sonuna kadar meslek aşkı ile çalışması imkânı yoktur. Mutlak ka- dınlık vazifeleri ve hisleri onu arayıp bulacaktır. O zaman yüksek tahsil görmüş meslek kadını kendine eş ola» | cak erkeği seçmekte çok müşkülât çe- | ker. Sevmek kabiliyeti törpülenmiş olur. İster ki kalbine hükmedecek er- kek kendi seviyesinden yüksek olsun. erkek cephesinden böyle meslek tahsili yapmış ve fazla mad- dileşmiş kadın, cinsi vasıflarını kay- betmiş bir kadın olur. — Bu fikirlerin kendisi için hayırlı | Asude nişanlısının “fikirlerini tas- Moda haberleri Emprime elbiselerle siyah ojur- lu podösücd ayakkabı giyiliyor. * Pırlanta ve renkli taşlarlc ya- pılmış kelebekler kulakta küpe, biüzda broş gibi kullanılıyor. * Gece tuvaleti ile saçların bir- çok yerine pırlantadan yıldızlar iliştirmek modadır, Saçlar arasın- da bukleleri tutan bu yıldızlar beş altı tane olarak konuyor. * ipekli emprimeden vedingot biçimi mantolar modadir. Bunla- rın arka yakası ve düğmeleri ka- difedendir. Kahve rengi tayörle menekse rengi diüz, lâcivert tayörle şarabi blüz giyiliyor. Plöjlarda denize girmezden evvel mayo üzerine renkli kelen- den manto çok giyiliyor. X Keten tayörle erkeklerin giy- dikleri Kanotye denilen Kasır şap- küları giymek modadır. k Kırmızı, yeşil ve sari muslin- den mendiller siyah tayörlerin ce- bine konuluyor. Kirlenen krayatları temizlemek Nişantaşı, N.: Lakelenen kravatları te- mizlemek için en iyi usul şudur: Bir ieğenin içerisine benzin koymalı, kravatları içerisine batırmal ve yıkamalı, Çıkan kirli benzini bırakmalı, başka te- miz benzin içerisinde bir daha yıkadık- tan sonra gölgeye asmalı. İcap ederse bit iki gün açık havada bırakmalıdır ki ben- zin kokusu tamamile çıksın. Kirlenen benzini temizleyip tekrar kul- Yanmak için bir huni içerisine pamuk koymalı, kirli benzini bu pamuktan süz- Meli, Benzin temiz çıkıncaya kadar Kir- lenen pamuğu değiştirmelidir. Bu işleri yaparken sigara içmemek Ye yakınında ateş bulundurmamak lâzımdır. Saçlara geniş dalga yapmak için Bakırköy, 46 Sevgi: 1:— Permanantlı Saçlarınızı büyük dalgalı yapmak İçin ba- şınizı yıkayınca daha saçlarınız yaş iken ellerinize bir iki damla briyanlin akıtınız ve bu Yağlı ellerle saçlarımızı güzelce friksiyon yapınız. Sonra yaş iken saçlarımızı tarayınız ve geniş dalgalar şekli vererek küçük tarak- larla tutturunuz. Saçlarımız kuruyunca ge niş dalgalı olur. 2 — Alnmızda ve yüzünüzdeki kıllari cımbızla yahut ağda ile temizlemeği tec- rübe ediniz. Eğer tesiri olmazsa o zaman bir doktora müracaat ederek elektrikle çıs kartınız. amm msm Jamalı ve az gülsuyu ilâve etmeli. Gece yıkandıktan sonra yüze sürü- Türse cildi besler, gündüz püdra altıma sürülünce yüzde pudra gayet iyi du- ünmeden mevzuu değiş- — Ya ötekiler? Onları nasıl bulk dun? Genç adam hafif bir dudak büküşi- le cevap verdi: — Normal vaziyette kızlar. Hepsi de yarının az çok okumuş, uyanmış anneleri, En yakın saadeti kendileri- ne kâfi gördükleri takdirde mesud olabilecek mahlüklar. — Cevvaleyi istiyen genci tanıyor musun? Elvan Kemalin ağabeysi! — Kolejden tanırım. Daha küçük sınıflarda İdi, Ağır başlı sporcu bir çocuktu. Şadan galiba! i — Tamam. Şimdi iyi bir mevkii de var. Cevvalenin kabul etmeyişine hays ret etlim. Zannederim biraz arası ge- çince kardeşi ona Nilüferi teklif ede- cek. — Şu nergis gözlü.. kumral! i — Nergisi de nereden buldun. Sahi benzer. Gözleri güzeldir. Hoş sade gözleri değil ya.. Nilüfer de sporu s€- ver, Geçen yaz yüzme yarışlarında birinci gelmişti. — Mükemmel.. Şadan da sporcw dur. İkisi tam biribirlerine lâyık. — Cevvale onu reddetmekle doğ ru yapmadı ama onun fikri başka. Faruk cevap vermedi, ii (Arkası var), iki deki, A