3 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

3 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Temsili maçta yine 3-1yenildik İlk maçta olduğu gibi yegâne golümüzü yine Rasih yaptı Belgrad o (Akşam) Türk ve Yugoslav muhtelitleri (arasındaki maç bugün 1500-2000 seyirci önünde oynandı. Havanın yağmurlu olması ve gittikçe şiddetlini arttırması da seyir- cilerin azlığına âmil oldu. "Temsili maçı da milli maç gibi 3-1 kaybettik, Maçın hakemi gene İtalyan Bar- Jassina idi ve oyunu çok güzel idare etti. 'Türk temsili takımı şu şekilde çık- tr. Hüsameddin Fikret Rebii Rasih Said Selim Yugoslav temsili takımı şöyle ya- pılmıştı: lazer Matosiç Higi Antonoviç Gayer Keçkes Perliç Diyadinoviç Lesnik Tomaseviç Gilaycer fevkalâde güzel bir şütle Yugoslavla- rın ikinci golünü kaydetti. 41 inci dakikada aleyhimize atılan bir kornerde Yaşar kafa vurmak Üze- Te topa sıçıradı, fakat yetişemedi, ge- ne Yugoslav söliçi bundan istifade €- derek üçüncü ve son gollerini attı. İkinei devrede onların takımında Tomaseviç yerine Borceviç girdi. İlk yirmi beş dakika kâh onların hâkimiyeti altında ve kâh müsavi bir kilde oyuna devam edildi: 7 iğ ancak 15-20 daki- ka kala bizimkiler güzel bir oyun Çi- İ karmağa başlıyarak hâkimiyeti aldı- Takımınız birinci devrede çok bo- | zuk oynadı ve yirminci dakikada Fik- ret sakatlanarak çıktı. Rebii solaçığa geçti, Niyazi soliçe girdi. Birinel dakikada 901 açıklarının çok güzel ortaladığı topu merkez muha- cimleri Lesnik gole çevirdi. © Takımımızın bozuk oynaması yü- günden bu gole mukabele edebilecek tehlikeler yaratamadığımız gibi dn- ların hâkimiyetini eksiltmeğe de mu- vaffak olamadık. On sekizinci dakika- da soliçleri sol direğin üst köşesinden | lar. Fakat yağmurun gittikçe fazla- Yaşarak Sahayi iyice çamur bir hale ge- tirmesi oyunun düzenini bozuyordu. Bununla beraber dün olduğu gibi ge- ne Rasih, maçın neticesine iki daki- | ka kala sol köşeden çok güzel bir şüt- le yegâne sayımızı yaptı. Birinci devrede müdafaa hattımız bozuk oynadı, ikinci devrede daha İ- | yidi. Hüsameddin muvaffak olamadı. Haf hattında DI. Reşad en iyi oynıyan- ! dı. Hücum hattında en fazla çalışan ve en fazla muvaffak olan gene he- men hemen yalnız başma Rasihti. Yugoslav takımı her itibarle bizden daha iyi oynuyor. Pasları çok güzel. sağ muavin, merkez muavin, merkez | muhacim ve bilhassa iki açıkları mü- kemmel oynuyorlar. Futboleülerimiz yarin (bugün) kon- vansiyonelle hareket ederek perşem- be günü İstanbulda bulunacaklardır. İsmet Dün geceki güreşler —— — — Galatasarayın genç geen Yunanlılara 4-2 mağlüb Dün gece Taksimde Yunan güreşci- leri ile Galatasaray ikinci takım gü- reşcileri karşılaştılar ve genç tecrü- besiz güreşcilerden teşekkül eden Ga- Jatasaray takımı bu müsabakayı 4-2 kaybetti: Ahmed bu müsabakaya rahatsız bir halde iştirak ediyordu. Çünkü bir gün evvel yaptırdığı tifo aşısı henüz te- sirini kaybetmemişti. Yunanlı güreşci Ahmedin çekingen güreşinden istifa- de ederek sert hamlelerle rakibini ser- semletmeğe çalışıyor. Nihayet fenala- şan Ahmed altıncı dakikada güreşi terketmeğe mecbur oldu ve Yunanlı güreşci galip sayıldı. Şemsi - Sallis: Kilo 61 Şemsi ilk dakikalarda salto almağa çalışıyor... Sallis kaçak ve fırsatçı... Bir aralık Yunanlıyı ata düşüren Şemsi ters künde ile tuş yapârken al- ta düştü ve çok temkipli güreşen Sal- lis hemen bir kle takarak Şemsiyi tu- şa getirdi ve 6 dakika 17 saniyede mü- sabakayı tuşla kazandı. Rasim - Mikroplos: Kilo 66 İlk ecnebi teması yapan Rasim gü- reşe çok sıkı bir saldırışla başladı; he- men bir kafa kol kaparak Yüunanlıyı savurdu ve Yunanlı kendine gelmeden Üzerine çullanarak sırtını yere getirdi. | Fakat güreşi çok uzaktan takib eden bakem Kemal bunu göremedi ve böy- lece çok bariz bir tuş heba oldu. İlk on dakikada Yunan galip olarak ilân edildi. İkinci on dakika başladığı za- man daha güzel güreşen Rasim Yu- nanlıyı adam akıllı ezdi, fakat tuş ya- pamadı. Güreşi ancak sayı hesabile kazandı. Marko - Faik: Kilo 72 İlk dakikalarda güzel dalışlar ya- pan Faik Yunanlıyı epice sarstı. Fakat | Yunan mütemadiyen dışarı kaçıyor. Beşinci dakikada alta düşen Faik kendinden altı yedi kilo ağır olan Markoyu kaldıramadı ve sona ur gitta kaldı, İLME, oldular İkinci on dakikada Faik Yunanı adam akıllı ezdi ve bir çok tehlikeli hamleler yaptı. Fakat ik devreden fazla sayı kazanmış olan Yunan sayı hesabile galib geldi ve galib geldi, gel İ di amma ringten aşağı inemiyerek Küçük Ahmed - Biris Kilo 56| orada düştü ve bayıldı. Kampaflis - Rızık: Kilo 79 Çok sert ve atılgan bir güreşçi olan Rızık Yunanlıya mütemadiyen oyun- lar talbik ediyor... Yunanlı çok çevik ve sağlam. İlk on dakika berabere bitt. İkinci on dakika daha fazla ©- yun gösteren Yunanlı sayı hesabil galib geldi. Çardis - Samusnlu Ahmed: Ağır Çobanla müsavat Ahmed ilk dakikalarda işi bitirerek Çobanın beş dakikada yaptığı tuşu daha erken yapmak istiyor. Fakat bu- na ancak ikinci devrenin son dakika- | sında muvaffak olabildi ve Yunanı 19 uncu dakikada bir burgu ile yendi. Galatasaray Yıldönümü tertib he- yetinden: 1 — Yıldönümü münasebetile Avus- turya şampiyonu Amdira takımına karşı ilk maçı kendi nizami kadrosu ile yapan Galatasaray Birinci futbol takımı bugün revanş maçını Taksim stadında oynuyacaklır. 2 — Kuvvetli Avusturya şampiyo- nunun yüksek oyun kudretini nazarı dikkate alan tertip heyeti bugünkü maç için takımı Beşiktaş ve Beyoğlu spor oyuncuları ile takviye edecektir. 3 — Maçın hakemliğini İstanbul- spordan Adnan Akın, yan hakemlik- lerini Tarık ve Samim Talu yapacak- lardır. 4 — Maç saat 17,45 te başlıyacaktır. 5 — Beşiktaştan: Faruk, Hakkı, Şeref. Beyoğluspordan: Vlastardis, Bam- binonun saat 17 de Galatasaray klü- Li a m a iddiasında olan | Japonlar Şimali Çinde bir hükümet kuruyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) ticesinde Şang Kay Şek'e askeri ve si- yasi sahada büyük salâhiyet verilmesi kararlaştırılmıştır. Vang o Şaening, Kuomintag partisinin işlerini idareye memur edilmiştir. İ Şanghay? (AA) — Bir Japon zırhlı treni Çin hükümetinin ileri karakolla- rına hücum etmişse de geri püskürtül- müştür, İyi haber alan Çin mahfilleri bu ha- reketler yapılacağı kanaatindedirler. Çin kışlalarını tahrip Ingfang'daki Çin kışlalarını kâmilen tahrip etmiştir. 30 kadar Çinli kaçmış- tır. Pekinde yeni hükümet, Central News adındaki Çin ajansının muhabi- rini komünistlik töhmetile tevkif et- miştir, Japon tebliği Tokyo 2 (A.A.) — Tebliğ: Hopei'de askeri harekât sahasında vaziyeti ağustostakinin hemen hemen ayhi- dir, Alınan malümattan ânlaşıldığına göre general Şang-Kai-Şek'in merkezi ordusuna mensup birçok teşekküller, geçen temmuzun 30 unda Yung-Tıng- Ho'da yapılan muharebede 29 uncu Çin ordusunun yanında harbe iştirak etmişlerdir. Yeni bir muharebe? İ Şanghay 2 (A.A.) — Central News Çin ajansı bildiriyor: Dün Pekin-Han- kow yolunda yeniden muharebeler ol- | muştur. Japonlar birden şiddetli bir | bücuma geçtikleri için 29 urcu Çin or- dusuna mensup bir alay, ricat etmek mecburiyetinde kalmıştır. Bununla beraber süratle sahaya gelen Çin müf- rezeleri müstevlileri durdurmağa mu- vaffak olmuşlardır. Japon tayyareleri üç kere Paoting şehrinin üstünden uçarak birçok bön. balar atmışlar ve 4 vagon tahrip et- mişlerdir. Öldürülen Koralı ve Japonlar Tokyo 2 (A.A.) — Bu sabah Harici- ye Nezaretine gelen bir rapora naza- Tan 29 temmuzda Tunggçeu'da vuku- | bulan isyan esnasında Çin jandarma- ları takriben 90 Koreli ve Japonu kat- Jetmişlerdir. İsyan esnasında Tungçeu'da 338 ki- $i bulunmakta idi. Bunların $0 si Je- pon kışlalarına iltica etmeğe muvaf- fak olmuşlardır. Domei ajansının muhabiri Toshlan- do, ölümden kurtulmuş ve üç gün sü- ren bir gaybubetten sonra Pekine av- | det etmiştir. Sovyet büyük elçisi protesto etti Nankin 2 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Sovyet büyük elçisi B. Bogonoler, Tientsindeki Sovyet konso- losuna yapılan tecavüzü Japon büyük elçiliği nezdinde şiddetle protesto et- miştir, EB, Bögonolov, hafif makineli tüfeklerle ve bombalarla mücehhez kuvvetli bir Japon kıtasının konsolos- haneye girmiş ve kamyonlarla mühim miktarda vesaik alıp götürmüş oldu- unu söylemiştir, İnönü Yelken Uçuş kampında Ankara 2 (A.A) — Aldığımız malü- mata göre T. Kuşunun, İnönü yüksek yelken uçuşu kampında 6 temmuzdan 31 temmuza kadar 3490 uçuş yapıl- mıştır. Yine bu müddet zarında iki defa tekrarlanan beynelmilel havada kal- ma rekorunu kırma teşebbüsü, biri- sinde 10 saat 2 dakika, ikincisinde 13 saat 40 dakika süren uçuştan sonra havanın müsaadesizliği yüzünden a- kamete uğramıştır. Kasımpaşalılar Balikesire gidiyor İkinci kümenin değerli klüplerin- den Kasımpaşa birinci futbol takımı, umumi kaplanları hakem Ahmed A- demin başkanlığı altında 16 kişilik bir kafilö halinde, Balıkesir şampiyo- nu Balıkesir İdmanbirliği ile iki maç yapmak üzere perşembe günü Balı- kesine hareket edeceklerdir... valide pek yakında mühim askeri ha- | Şanghay 2 — Bir Japon müfrezesi | SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No. 927 Abdülhamidi devirmek Için düşünülen ! ihtilâl nasıl akim kaldı? 3 Cemiyetleri hakkında - Hüseyin Cahid beyin kulağına kadar ha vadis gelmiş olması Refik ve Talât beylerde epey bir tesir yapmiş görün- dü. İkisi de bir kaç gün sonra Selüni- ğe döndüler. Bununla beraber cemiyetin İstan- bul şubesi, pek mahdud bir dairede, gizli faaliyetinde devam etti. Meşrutiyeti müteakıb Hüseyin Ca- hid beyin Tevfik Fikret ve Hüseyin Kâzım beyler - şeyh Muhsin Fani - ile birlikte çıkarmağa başladığı Tanin gazetesinde neşredilen bir makalede İstanbulda vaki olmuş bir suikast te- şebbüsünden bahsedildiğini mütaleâ ettim: (1) (İttihad ve Terakki cemiyeti tara- fından Necib Melhemenin Yeniköyde- ki kâşanesinin yemek odasının altın- daki odaya ince bir tel ile bir bomba talik edilir, Necip Melheme muntazam vekitlerde yemek yediği için bu zaman hesab edilerek bombanın fitili de yakı- ır. Ancak, Necib Melheme pencereyi kapatır, tel kopar, bomba yere düşer. Sokaktan geçip ne olduğunu bilmi- yen çocuklar bunu alırlar. Amerika se- fareti kurbünde bomba patlar. Tahki- kata Necmeddin Molla bey memur İ edilir. Cemiyet bir vasıta ile Necmed- din Mollaya gizlice müracaatle bom- banın İttihad ve Terakki cemiyeti ta- İ rafından kanulduğu anlaşılır ve pek tamiki elketine gitmemesi tebliğ edi- lir. Necmeddin Molla da bu sırrı kim- seye ifşa etmez.) Bu, olsa olsa İttihad ve 'Terakki cemiyetinin bu şubesinin bir tertibi idi ve öyle görünüyer ki ce- miyetin İstanbulda suikast yolunda bundan başka fiili bir teşebbüsü ol- mamıştı. Yalnız Sabahaddin bey par- tisline mensup kaymakam İsmail Hak- kı beyin (Cidal yahut makesi hakikat) risalesinde Ahmed Rıza beye karşı neşrettiği mektubunda şu sözler gö- rülüyor: (Ciddiyat yolunda kanımın son dam- Jasını dökmekte asla tereddüt etmem. Onun içindir ki sekiz sene mukraddem Rodos kalesinden firar edip te Avrupa- ya çıktığım zaman ciddi gördüğüm iki emri mühimme girişmiştim. Sonra bu iki işin ikisi de bir, iki nâkesin hiyanet ve âenaetile bozuldu; berbad oldu. Bu bapta daha ziyade izahat itası caiz olamıyacağı için namus vediası hük- münde olan bu meseleyi mektum tut- mak her ikimize de vicdani farizadır.) Bu iki mühim teşebbüs ne idi? Bu nâkesler kimlerdi? Bu sirri İsmail Hakkı ve Ahmed Rıza beyler Kendile- | rile birlikte toprağa mı gömdüler? Yoksa hâlâ bilenler var mı? Herhalde ben bunun ne olduğuna dair başka bir eserde malümata tesadüf edemedim. Dahildeki gençler arasında padi- şaha ve adamlarına suikast yapmak üzere vüculbulan tasavvurlar nasıl akim kalmış ise hariçteki Jön Türk- lerin dahilde bir kıyam hazirlamak yolunda vaki olmuş bir teşebbüsleri- nin de-öylece neticesiz Kaldığı anla- şılıyor ve bu teşebbüste de kurulan plârın tatbik kabiliyetini tetkike pek az, hayale ise pek çok yer verildiği gö- rülüyor, Şevk ve heyecan, ümid içinde çal- kanan müteşebbisler biraz daha dik- katli davranabilmiş olsalardı plânı çürüklüğünü evvelden keşif ve tahmin etmekte elbette güçlük çekmezlerdi ve bu uğurda boş yere emek ve para satfetmezlerdi. Sabahaddin beyin aktettiği kongre- den evvel İsmail Kemal beyin kendi- sini dahilde askeri bir kuvvetin mü- messili gibi gösterdiğini kongre bah- sinde yazmıştık. İsmail Kemal bey kongre esnasında emniyet ettiklerine gizlice bu sırrını ifşa eylemişti. İsmail Kemal bey Abdülhamidin hususi bir teveccühü eseri olmak Ü7e- re otuz beş bin kuruş maaş ile tayin ettiği Trablusgarp valiliğinden Avru- paya savuşmuştu. Altıncı ordu kumandanlığından Trablusgarp fırkası kumandanlığına 1) Tanin: 15 Şubat 1909 tarihli ve 16$ üni V'in gönderilmiş olan müşir Recep paş& 1 dan dahilde bir kıyam hazırlamak hu © susunda âskerce yardım vaadini ak miş gibi davranıyordu. Onun sözleri” * ne bakılırsa kıyam teşebbüsünde bu asker kuvvetine istinad edilebilecekti. İsmail Kemal beyin kendi hesap- © larma göre çevirdiği siyasi dolap te- © şebbüsün neticesinde vüzuh ile mey dana çıkıyor; Recep paşanın yaveri Şevket beyin de «fartı gayreten kapıl dığı tahakkuk ediyor. Bu teşebbüs © hakkında bu hükmü bana bay Al» med Bedevinin hususi notlarında mü“ talea ettiğim tafsilât verdiriyor. Şims © di teşebbüsün safhalarını hulâsaten naklettiğim bu notlardan takib ede- lim: Sabahaddin ve süt kardeşi Fazlı beyler İsmail Kemal beyin kendile | rine açtığı mesele hakkında Trablus- garp kumandanı Recep paşanın yâ- veri Şevket beyle -muhabere ederek © onunla Maltada görüşmeği kararlaş- “ tırdılar ve Maltaya gittiler; orada iki hafta kadar beklediler. Şevket bey de geldi. Sabahaddin bey kongre hak- kında Şevket beye 'izahat verdi. Söz derhal asıl teşebbüse intikal etti. Recep paşanın delegesi sıfatile ha- rTeket eden Şevket bey paşanın Arnâ- vutlukta bir hareket yapmak istedi- $ini, fakat kendisinin bu hareketin hüsran ile neticeleneceği hakkında Paşayı ikna eylediğini, Dedeağaçta âskeri bir hareket tertibile Edirne Üzerine yürümeği taklif ederek bunu paşaya kabul ettirdiğini bildirdi, Sâ- bahaddin beyin Abdülhamide hazır- Janmağa vakit bırakacak olan bu ha reketten de bir şey elde edilemiyeceği- ni izah etmesi üzerine yeni bir proje hazırlamak için arada itlâf hasıl ol- âü. Bu yeni projenin umumi hatlari tesbit edildi. 'Trablusgarpteki fırkadan zabitleri elde edilecek bir kaç tabur sahilde münasip bir Ilmana sevkolunacak; İstanbula fedakâr bir kaç erkânıharp zabiti gizlice gönderilerek bu tarafta ihraç noktası tayin edilecek; sahile indirilmiş askerler tedarik olunacak ecnebi gemilerine bindirilecek; bun- lar ecnebi bayrağı altında Çanakka- le boğazından geçirilecek; Rusya ve- ya diğer bir ecnebi hükümet tarafın- dan doğrudan doğruya veya Abdül- hamidin davetile veki olacak bir mü- dahaleyi önlemek için «menfaati menfaatimizle müşterek» bir devletin böyle bir müdahaleye meydan bırak- mıyarak ihtilâleilerle mesaisini teş- rik eylemesi temin olunacak; bu işler için lâzım olan para da bir taraftan tedarik edilecek; proje Recep paşa tarafından kabul edildikten sonra | tatbikine kalkışılacak. Bu plân hazırlanınca mesai içli, dış- Mı olmak üzere iki kısma ayrıldı. İç kısmile yani askeri hareket işile Şev- ket, dış kısmile yani siyasi, mali, bah- ri tedarikât ile de Sabahadâin ve İs- mail Kemal beylerin meşgul olması- na karar verildi. Malta mülâkatı bu- nunla bitti, Sabahaddin bey Parise döndükten sona bu müzakere ve kararları kongre ekseriyetinin teşkil etmiş ol- duğu komiteye anlattı, Çok geçmeden Şevket bey tarafın- dan de bir mektup ile Recep paşanın Malta kararlarını tasvib ettiği tebşir olundu. Para bulmak ve siyasi müracaât- lerde bulunmak işlerile meşgul olmak Üzere İsmail Kemal bey Londraya git- ti. Orada Osmanlı sefareti başkâtibi Reşid Sadi bey vesatetile İngiliz siya si ricali ile temasa girecekti, Fazlı bey de gemi tedariki işile uğraşmak üzere Yunanistana hareket etti ve İs- tenilen gemilerin tedarik olunabilece* ğini anlıyarak gene Parise döndü. Sabahaddin bey para tedariki için bütün kuvvetile çalışıyordu. İsmail Kemal bey ve partizanlar para husır sunda arlık ağır basmağa başlamış” lardı. Sabahaddin bey bunların pard iştihalarını teskin için didişmekteri hali kalmıyordu. (Arkası var).